II. volební období | 4. zasedání |
Dnem 31. prosince 1926 pozbyl platnosti zákon ze dne 17.
března 1925, čís. 58 Sb. z. a n.; o celních
slevách pro dovoz strojů a přístrojů.
Podle tohoto zákona mohla býti povolována
celní výhoda pro dovážené stroje
sazebních tříd a čísel v §
1,. zákona vyjmenovaných, pokud se v tuzemsku nevyrábějí
a pokud jejich dovoz jest nutný, aby se zavedl nebo zdokonalil
některý obor výroby průmyslové
nebo zemědělské.
Zákon zamýšlen byl pro přechodnou podporu
průmyslu, živností a zemědělství
a bylo jeho účelem umožniti tuzemským
podnikům průmyslovým, živnostenským
a zemědělským zdokonalení a usnadnění
výroby použitím moderních technických
vymožeností strojního zařízení
a využitím pokroku cizozemské strojní
techniky a tím posíliti zejména také
jejich konkurenční schopnost s cizinou. Výroba
provozována po živnostensku nebyla sice v zákoně
výslovně vytčena, avšak nebylo pochybností,
že jest zahrnuta v pojmu průmyslové výroby
a že nebyla ani úmyslem zákonodárcovým,
vyloučiti živnosti z výhody.: V této
úvaze byla povolována sleva i pro stroje dovážené
pro živnosti.
Zájmové korporace domáhaly se prodloužení
platnosti zákona a odůvodňují svůj
požadavek zejména okolností, že tuzemská
výroba vzhledem k tísnivé konkurenci cizozemské
vyžaduje zdokonalení po technické stránce
a tudíž musí míti možnost doplnění
strojních investic, jež nebylo s to provésti
všude a ve všech směrech za doby platnosti zákona.
Vládá uznávajíc přednesené
důvody předložila návrh zákona,
jímž se prodlužuje účinnost svrchu
citovaného zákona na dobu jednoho roku.
Během jednání zemědělského
výboru poslanecké sněmovny bylo navrženo
rozšířiti celní úlevy jednak
prodlužením účinnosti navrženého
zákona do 30. června 1928, jednak přiznáním
úlev pro dovoz traktorů a motorových pluhů
saz: hol. 553 d).
Výbor uznal oprávněnost těchto požadavků
a usnesl se navrhnouti příslušnou změnu
vládní osnovy.
Pokud šlo o další návrh, aby se přiznaly
úlevy pří dovozu mlékárenského
strojního zařízení, shledal výbor,
že osnova béře na něj zřetel.
K dalšímu přednesenému požadavku,
týkajícímu se jednak celního osvobození
pro dovoz umělých hnojiv všeho druhu, jednak
celní ochrany pro len a lněné polotovary,
bude přihlédnuto při pracích k čsl,
autonomnímu celnímu sazebníku.
Časově omezená účinnost odůvodňuje
se úvahou, že lze očekávati, že
jednak budou obchodními smlouvami celní sazby sníženy
a podstatné nesrovnalosti v celním sazebníku
odstraněny, jednak že výrobní odvětví,
jež mají na slevě zájem, budou míti
možnost svou výrobu dalšími nutnými
investicemi strojovými zdokonaliti.
Zemědělský výbor doporučuje
poslanecké sněmovně ke schválení
návrh zákona v pozměněném znění,
jak jest na konci uveden.
Zákon ze dne 17. března 1925 č. 58 Sb. z.
a n.; o jehož prodloužení se jedná., upravil
poskytování celních slev na. některé
skupiny strojů a přístrojů sazební
třídy 40. a 41: pro ty případy, když
stroje ty se v tuzemsku nevyrábějí a když
jejich dovoz jest nutný, aby se zavedl nebo zdokonalil
některý obor výroby průmyslové
nebo zemědělské. Poskytnutí této
výhody znamenalo, že koeficient ke všeobecné
základní sazbě celní se snížil
na. 4. O docházejících žádostech
rozhodovalo ministerstvo financí na základě
vyjádření zvláštního poradního
sboru, ve kterém zasedali zástupci interesentů
a odborných ministerstev.
Zákon sledoval ten účel, aby domácí
výrobě průmyslové, živnostenské
a zemědělské byla umožněna aspoň
pro přechodnou dobu levnější opatřování
strojů z ciziny ku zdokonalení, výrobního
provozu a tak k posílení jejich konkurenční
schopnosti s cizinou. Finanční efekt tohoto zákona
dá se posouditi z toho, že celková sleva
celní povolená od platnosti zákona do konce
června 1926, tedy za 15 měsíců obnášely
12 milionů Kč; kdežto plné clo bylo
by činilo přes 19 milionů Kč. Dle
toho průměru obnášela sleva ta asi 62%,
avšak z celkového celního příjmu
těch celních položek, na které se zákon
vztahoval, činila toliko asi 10%.
Z interessovaných kruhů, jmenovitě se strany
průmyslu, byl vznesen požadavek po prodloužení
tohoto zákona s tím odůvodněním,
že snahy pro rekonstrukci a technické zdokonalení
domácí výroby v přítomné
době stále silně se uplatňují.
Požadavku tomuto se vyhovuje předloženou osnovou
zákona, kterým má býti dosavadní
zákon prodloužen do 30. června 1928. Období
toto uznává se za dostatečné, poněvadž
se očekává, že mezi tím obchodními
smlouvami bude provedeno další snížení
celních sazeb a v důsledku toho odpadne potřeba
tohoto mimořádného zákona.
Platnost zákona rozšiřuje se též
na traktory a motorové pluhy sazební položky
553 d) a jejich součástky, pro které se přiznává
sleva autonomní celní sazby o 30%.
Funkce poradního sboru uznává se za důležitou
a klade se na to zvláštní váha, aby
všem hlavním skupinám interessentů bylo
v něm poskytnuta zastoupení. Jelikož zákon
neklade žádné podmínky ohledně
osoby dovozce, pokládá se za přípustné
a účelné, aby celní slevy dle tohoto
zákona byly poskytovány jak domácím
výrobcům tak i domácímu obchodu, sprostředkujícímu
dovoz ten pro domácí výrobu.
Výbor pro záležitosti průmyslu, živností
a obchodu navrhuje, aby poslanecká sněmovna schválila
zákon ve zněni usneseném výborem zemědělským:
Rozpočtový výbor usnesl se ve schůzi
konané dne 23. června 1927 navrhnouti poslanecké
sněmovně, aby schválila osnovu zákona
ve znění usneseném výborem zemědělským
a výborem pro záležitosti průmyslu,
obchodu a živností.
Platnost zákona čís. 58/1925 Sb. z. a n.
až na druhý odstavec § prodlužuje se do
30. června 1928 a rozšiřuje se též
na vozidla sazební položky 553 d) a jejich součástky,
při čemž se přiznává na
ně sleva autonomní celní sazby o 30%.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1927 a provede jej ministr financí po dohodě
s ministrem průmyslu, obchodu a živností a
ministrem zemědělství.