Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.
II. volební období 4. zasedání

1123.

Zpráva

výboru dopravního

o usnesení senátu (tisk posl. sněm.1064)

k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 302 a 397)

o železniční přepravě.

Při projednávání mezinárodní úmluvy o přepravě cestujících, zavazadel a zboží, podepsané dne 23. října 1924 v Bernu, ujal se zástupce Čsl. republiky iniciativy a podařilo se mu přesvědčiti zástupce většiny ostatních států o potřebě, aby tuzemské právo přepravní bylo přizpůsobeno nejen právu mezinárodnímu, nýbrž aby také tuzemské právo přepravní v jednotlivých státech bylo pokud možno stejné a ta pro zjednodušení přepravních modalit při přechodu hranic. Ministerstvo železnic republiky Československé sledujíc tuto zásadu vypracovalo na základě schválené mezinárodní úmluvy osnovu nového Československého železničního řádu. Tento nový železniční přepravní řád byl vybudován jak ve farmě tak ve věci v úplné shodě s novými mezinárodními úmluvami a přizpůsoben, pokud to bylo možno, i tuzemskému právu přepravnímu sousedních států, se kterými je náš styk nejživější. Tento tuzemský železniční přepravní řád má býti současně s novými mezinárodními úmluvami vyhlášen ve Sbírce zák. a nař. vlády Čsl. republiky zároveň se zmocňovacím zákonem, kterým bude vláda zmocněna přizpůsobiti přepravní řád mezinárodním úmluvám i v těch ustanoveních, kde mezinárodní úmluvy nesouhlasí s kogentními ustanoveními našeho všeobec. obchodního zákoníka.

Výbor dopravní jednal ve své schůzi dne 24. června 1927 o usnesení senátu Národního shromáždění rep. Československé a unesl se doporučiti tato usnesení beze změny poslanecké sněmovně ku schválení.

Zákon

Ze dne ……………………………………

o železniční přepravě.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Mezinárodní úmluva o přepravě zboží po železnicích (M. Ú. Z.) a Mezinárodní úmluva o přepravě cestujících a zavazadel po železnicích (M. Ú. C.), jež byly sjednány v Bernu a podepsány dne 23. října 1924, nabývají vyhlášením ve Sbírce zákonů a nařízení moci zákona.

(2) Vládě se ukládá, aby nařízením opatřila, čeho je třeba ku provedení těchto mezinárodních úmluv, zejména pokud jde o vyhlašování počátku a konce jejich účinnosti ve styku s jednotlivými státy.

§ 2.

(1) Zásady mezinárodních úmluv uvedených v platnost podle §u 1 budou platiti též pro vnitrozemskou přepravu železniční, pokud budou pojaty do železničního řádu přepravního, a to i pro takové druhy zásilek, o nichž mezinárodní úmluvy výslovně nejednají.

(2) Železniční řád přepravní upravující přepravu vnitrozemskou vydá vláda nařízením, které může též upraviti se všeobecnou závazností poměry, pro které zákonný předpis má ustanovení jen podpůrná.

§ 3.

Vládním nařízením budou upraveny také všeobecné podmínky platnosti tarifů železnicemi vydávaných, zejména tarifních slev železnicemi poskytovaných, a podle potřeby určena maximální výše tarifních sazeb a poplatků.

§ 4.

Zákon ze dne 27. října 1892, č. 187 ř. z., zák: čl. XXV/1892, zákon ze dne 15. července 1877, č. 64 ř. z., a zákon ze dne 25. května 1890, č. 89 ř. z., jakož i jiné předpisy odporující tomuto zákonu pozbývají platnosti, jakmile vejde v účinnost nová úprava podle tohoto zákona.

§ 5.

Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr železnic a to, pokud jde o, § 1 v dohodě s ministrem věcí zahraničních, pokud jde o § 2 v dohodě s ministrem spravedlnosti, a pokud jde o § 3 v dohodě s ministry průmyslu, obchodu a živností a zemědělství.

v Praze dne 24. června 1927.
Inž. L. Novák v. r.,
Frant. Molík v. r.,
předseda.
zpravodaj.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP