II. volební období | 4. zasedání |
Senát Národního shromáždění
republiky československé přijal v 90 schůzi
dne 1. července 1927 tuto osnovu zákona:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
(1) Při ministerstvu veřejných
prací zřizuje se státní silniční
fond, který jsa právničkou osobou může
samostatně nabývati práv a se zavazovati.
(2) Na venek zastupuje fond ministr veřejných
prací, pokud jde o zápůjčky (§
4) spolu s ministrem financí. Akty týkající
se zápůjček kontrasignuje předseda
Nejvyššího účetního kontrolního
úřadu.
Účelem silničního fondu jest opatřiti
prostředky na zlepšení silnic státních
a na poskytování příspěvků
na zlepšení těch tratí silnic zemských
(župních) a okresních které mají
mimořádný význam pro dopravu, zvláště
dálkovou, dále na zlepšení silnic obecních
v obvodu měst, v nichž je sídlo zemské
politické správy.
(1) Silniční fond opatřuje si
potřebné peněžní prostředky:
1. z běžných příjmů (odst. 2.),
2. zápůjčkami.
(2) Jako běžné příjmy
se silničnímu fondu přikazují výtěžky:
1. daně z motorových vozidel a dávky z jízdného
za osobní dopravu autobusy (§§ 8 až 25);
2. polovice poplatků za povolení k dovozu minerálních
olejů a polovice cla z dovozu minerálních
olejů;
3. cla na dovoz pneumatik (duše, pláště)
a plných a komorových pryžových obručí:
(1) Ústřední sociální
pojišťovna, poskytne silničnímu fondu
v době deseti let v částkách přibližně
rovnoměrných úvěr do výše
1.000,000.000 Kč na úrok o 1/2 % vyšší
než činí úroková míra,
kterou určuje § 185 zákona ze dne 9. října
1924, č. 221 Sb. z. a n. o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří; nejméně však
na 5%, při čemž má silniční
fond právo zápůjčku šest měsíců
předem vypověděti. Zápůjčka
tato umoří se v 69 pravidelných půlletních,
pozadu jdoucích splátkách. Úrok a
úmor hradí se z běžných příjmů
fondu; pokud by příjmy ty na úrok a úmor
nestačily, doplní je stát ze svých
běžných příjmů.
(2) Jednání a listiny kterých je třeba
ku provedení odst. 1., jsou prosty kolků, a poplatků.
(1) Pokud běžných příjmů
(§ 3) fondu nebude třeba na úrok a úmor
dluhů, použije se jich:
1. k zvýšení úvěru v řádném
rozpočtu ministerstva veřejných prací
na pravidelné náklady silniční daň
výše 70,000.000 Kč;
2. k doplnění mimořádného úvěru
v rozpočtu ministerstva veřejných prací
na stavby a rekonstrukce silniční a mostní
částkou nejvýše 25,000.000 Kč.
(2) Zbytku běžných příjmů
použije se jako podpory na lepšení silnic nestátních,
uvedených v § 2.
Silniční fond, jehož rozpočet je součástkou
státního rozpočtu, spravuje v dohodě
s ministrem financí ministr veřejných prací,
který je povinen podati každoročně zprávu
Národnímu shromáždění
o hospodaření s fondovními prostředky
v uplynulém roce a o stavu fondu k 31. prosinci každého
roku. Zpráva bude součástí celkového
státního závěrečného
účtu.
(1) Při správě silničního
fondu zřídí se jakožto poradní
sbor silniční rada, jež kromě předsedy
bude míti 28 členů a stejný počet
náhradníků. Členy (náhradníky)
jmenuje ze zástupců samosprávných
svazků, Ústřední sociální
pojišťovny, zájemníků a z odborníků
vždy na tříleté období ministr
veřejných prací. Za osoby, které v
období přestaly býti členy, provede
se jmenování náhradní.
(2) Silniční radě přísluší
podati posudek o všeobecném i každoročním
podrobném programu ministerstva veřejných
prací na zlepšení silnic a posudek; jak má
býti rozdělena podpora z běžných
příjmů fondu na zlepšení silnic
nestátních, uvedených v § 2, jakož
i podávati v těchto směrech vlastní
návrhy.
(3) Členství v silniční
radě je čestné. členové; kteří
nebydli v místě, kde silniční rada
zasedá. obdrží po čase zasedání,
jehož se účastní nepožívají-li
z veřejné pokladny již náhrady z jiného
důvodu; diety; výši diet stanoví vláda.
Mimo to nahradí se jim; nepožívají-li
z veřejné pokladny náhrady jízdného
z jiného důvodu nebo výhody volné
jízdy, jízdné II. třídy za
cestu z jejich bydliště k zasedání a
zpět.
(4) Podrobnější ustanovení
o silniční radě stanoví vládní
nařízení.
Motorová vozidla; jichž se používá
k dopravě po veřejných cestách nebo
místech a jež se nepohybují po kolejích,
jakož i vlečné jejich vozy, pokud jsou zvlášť
pro ně zařízeny, jsou podrobeny daní
podle tohoto zákona:
(1) Osvobozena jsou vozidla:
1. státní správy s výjimkou oněch,
jichž se používá ve státních
závodech, ústavech a zařízeních,
spravovaných podle zákona ze dne 18. prosince 1922,
č. 404 Sb. z. a n. o úpravě hospodaření
ve státních závodech, ústavech a zařízeních,
jež převahou nemají plniti úkoly správní,
nebo jež jsou pronajata;
2. vozidla, jichž se používá výhradně
pro místní službu poštovní, dále
vozidla zvláště zařízená
pro službu požární a zdravotní,
jakož i zvláště zařízená
vozidla silničních správ a obcí, jichž
se používá výhradně ke stavbě,
správě a udržování nebo čistění
veřejných cest a míst;
3. určená pro osobní dopravu a náležející
osobám, jimž podle mezinárodního práva
přísluší právo exterritoriality,
konsulům z povolání a osobám jim na
úroveň postaveným s podmínkou, že
vzájemnost je zaručena a že uvedené
osoby nejsou příslušníky československým;
4. traktory používané v polním hospodářství,
pokud jezdí jen mezi hospodářskými
budovami a polmi, na nichž poplatníci (§ 10)
sami hospodaří;
5. kola (bicykly) s pomocným motorkem (velomotory):
(2) Ministr financí se zmocňuje, aby
dovolil; je-li vzájemnost zaručena, osvobození
cizozemským vozidlům, jimiž přijíždějí
do území Československé republiky
cizozemské osoby ve výkonu služby veřejné;
a cizozemským vozidlům, zvláště
zařízeným pro službu požární
nebo zdravotní.
(1) Poplatníkem je majitel vozidla, v případě
jeho prodeje s výhradou vlastnictví držitel
vozidla. Vzniknou-li pochybnosti nebo jde-li o vozidla, s nimiž
se podnikají zkušební jízdy, považuje
se za majitele na koho zní dopravně-policejní
značka.
(2) Nemá-li majitel vozidla v tuzemsku bydliště
(sídla) a nepoužívá-li vozidla v tuzemsku
sám, jest poplatníkem, kdo vozidla v tuzemsku používá.
(1) Z tuzemských vozidel, t. j. takových,
která mají stálé stanoviště
v Československé republice, činí daň
ročně:
1. z motocyklů s vozíkem nebo bez něho a
z tříkolek 150 Kč;
2. z osobních automobilů, vyjímajíc
autobusy, podle válcového obsahu:
; z osobních vozidel, hnaných elektřinou,
za každých 100 kg váhy a její část,
převyšující 50 kg, 50 Kč;
3. z autobusů a podobných motorových vozidel,
sloužících k hromadné dopravě
osob, z traktorů a z vlečných vozů
(§ 8) uvedených vozidel za každých 100
kg váhy a její část, převyšující
50 kg, 50 Kč;
z nákladních automobilů a jiných nákladních
vozidel, hnaných motory spalovacími, elektrickými
nebo parními, a z vlečných jejich vozů
(§ 8) za každých 100 kg váhy;,za každých
100 kg únosnosti a část váhy a únosnosti,
převyšující 50 kg, l3 Kč.
Sazby tyto platí pouze. pro vozidla opatřená
pneumatikami: Při vozidlech, opatřených obručemi
plnopryžovými, zvyšuje se sazba o 50%, při
vozidlech s obručemi komorovými o 20%;
4. z automobilů; používaných střídavě
k dopravě zboží a osob, platí se daň
podle sazby, stanovené pro automobily nákladní;
5. z vozidel; s nimiž podnikají výrobci nebo
obchodníci-motorových vozidel zkušební
jízdy, za každou značku
na motocykly nebo tříkolky | 100 Kč, |
na jiná vozidla | 500 Kč. |
(2) Na šest měsíců činí
daň 55% roční částky.
(3) Vyměří-li se při prvém
vyměření (§ 14; odst. 1.) daň
na dobu kratší jednoho roku nebo pololetí,
vypočte se daň poměrnou částí
z částek, vypadajících podle odst.
1. a 2.
(4) Vypočtená daň zaokrouhlí
se nahoru na celé Kč.
(5) Z vozidel sloužících k dopravě
pošty a patřících poštovní
správě nebo poštovní správou
k tomu účelu najatých, pokud nejsou padle
§ 9, odst. 1., č. 2. osvobozena, snižuje se daň
o polovici.
(1) Za autobusy považují se vozidla, jež
mají více než 8 sedadel.
(2) Obsah válců vypočte se podle
vzorce
N=(0.785xVxVxZxP)/1,000.000
při čemž N značí obsah válců
(v litrech), V vrtání (v mm), Z zdvih (v mm), P
počet válců:
(1) Z cizozemských vozidel, která přibudou
do tuzemska k jízdě na přechodnou dobu, činí
daň
1. z motocyklů s vozíkem nebo lez něho a
tříkolek:
2. z osobních automobilů, vyjímajíc
autobusy:
3. z autobusů; nákladních vozidel a traktorů
při váze vozidla
do 500 kg:
přes 500 kg do 2000 kg:
přes 2000 kg:
(2) Dny pobytu v tuzemsku nemusí následovati
po sobě; daňový list (§ 14) ztrácí
však rak po vyhotovení svou platnost. Dnem rozumí
se den kalendářní, část dne
počítá se za den celý.
(3) činí-li pobyt v tuzemsku více
než 60 po sobě následujících
dnů nebo požádá-li o to poplatník,
budiž zapravena daň podle sazeb, platných pro
vozidla tuzemská (§ 11). Cizozemský osobní
automobil může však býti zdaněn
podle tuzemské sazby jen tehdy, když poplatník
předloží vyměřovacímu
úřadu (§ 17) osvědčeni o počtu
válců a jich rozměrech (vrtání
a zdvihu) v mm. § 11, odst. 2. a 4. platí obdobně.
(4) Vyžádá-li si poplatník
prodloužení doby pobytu v tuzemsku, zaplatiti jest
na další období daň podle sazby, jako
by šlo o nový vstup vozidla do tuzemska.
(1) Daň z tuzemských vozidel dlužno
zapraviti před použitím vozidla, a to najednou
na rok nebo šest měsíců; při
prvém vyměření daně však
vždy do konce běžného pololetí
nebo běžného roku. Daň se platí,.pokud
vládním nařízením nebude stanoveno
jinak, zvláštními složními lístky
poštovního úřadu šekového..
(2) Z cizozemských vozidel zapraví se
daň při celním záznamu vozidla na
období uvedená v § 13. V případě
§ 13, odst. 3:, zapraví se daň na celých
šest měsíců nebo celý rok. O
zapravení daně vydá, úřad vyměřovací
(§ 17) daňový list. Předpisy celní
zůstávají nedotčeny.
(3) Za každé vozidlo budiž daň
zapravena zvláště.
(4) Do které lhůty třeba zapraviti
daň z vozidel, která byla v používání
již v době účinnosti tohoto zákona,
ustanoví vládní nařízení.
(5) Pro vozidla ad daně osvobozená (§
9), vydá úřad vyměřovací
potvrzení o osvobození.
(6) Řidič vozidla je povinen míti
při jízdě s sebou složenku o zapravené
dani nebo daňový list nebo potvrzení podle
předchozího odstavce.
(1) Nehledíc k případům
zániku osvobození nemají změny nastalé
v platebním období v osobě majitele nebo
v podkladě pro zdanění toho kterého
vozidla za následek změnu ve vyměřené
dani, poplatník je však povinen změny tyto
do 8 dnů oznámiti úřadu vyměřovacímu,
který je vyznačí na složním nebo
daňovém listu. Při cizozemských vozidlech
mohou tyto změny býti oznámeny ve stejné
lhůtě kterémukoli z úřadů,
uvedených v § 17, odst. 2.
(2) Daň se nevrací vyjímajíc
případ, o němž jedná § 16,
odst. 1.
(1) Tuzemská vozidla jsou poplatníci
(§ 10) povinni před použitím (§ 14,
odst. 1. a § 15, odst. 1.), pokud se týče
před uplynutím posledního období,
za něž daň byla zaplacena, ohlásiti
u vyměřovacího úřadu (§
17), aby zjistil; zda daň byla správně zaplacena
nebo že jest od ní poplatník osvobozen. Vzor
přihlášky ustanoví vládní
nařízení. Případně předepsaný
dodatek na dani zapraviti je do 14 dnů po doručení
vyrozumění; bylo-li na dani zaplaceno více
než odpovídá zákonu, vrátí
se rozdíl hotově.
(2) Cizozemská vozidla, která přibudou
do tuzemska k jízdě na přechodnou dobu, jsou
poplatníci povinni přihlásiti u celního
úřadu při záznamním řízení.
Zůstane-li cizozemské vozidlo na území
Československé republiky ještě po uplynutí
období, na které z něho byla daň zapravena,
jest poplatník povinen přihlásiti vozidlo
k dalšímu pobytu u vyměřovacího
úřadu (§ 17) a zapraviti daň na další
dobu nejpozději v den, kdy prochází platnost
starého daňového listu..
(3) Do které lhůty třeba přihlásiti
vozidla, která byla v používání
již v době účinnosti tohoto zákona,
ustanoví vládní nařízení.
(4) Pokud tuzemské vozidlo nebylo u dopravně-policejního
úřadu odhlášeno nebo pokud cizozemské
vozidlo nevystoupilo prokázaně z území
Československé republiky, má se za to, že
se ho používá k tuzemské dopravě.
(1) Úřadem vyměřovacím
pro daň z tuzemských motorových vozidel je
v Čechách a na Moravě okresní finanční
ředitelství, ve Slezsku finanční inspektorát,
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi finanční
ředitelství, v jehož obvodu má vozidlo
stálé stanoviště.
(2) Vyměřovacím úřadem
pro daň z cizozemských motorových vozidel
je vstupní celní úřad a, jde-li o
další zapravení daně nad dobu, pro kterou
byla daň zapravena (§ 5 13, 16, odst. 2.); též
kterýkoli úřad, uvedený v odst. 1.
Pro prvé vyměření daně podle
§ 16; odst. 3., jakož i pro dodatečné
vyměření daně z vozidel, jež
nebyla včas přihlášena k dalšímu
pobytu, jest vyměřovacím úřadem
kterýkoli úřad, uvedený v odst. 1.,
jakož i celní úřad výstupní.
(3) Pro vozidla, o nichž jedná § 11,
odst. 5., je vyměřovacím úřadem
pro obvod celého státu zemské finanční
ředitelství v Praze. Podrobnější
předpisy o řízení určí
vládní nařízení.
(4) Vyměřovací úřady
jsou oprávněny žádati od poplatníků
vysvětlivky o veškerých okolnostech, které
se týkají daně neb ohlašovací
povinnosti; nahlížeti do průkazních
listin, činiti z nich výpisy a vyžádati
si na stvrzenku příslušné doklady.
Proti výměře daně nebo odepření
osvobození lze u vyměřovacího úřadu
podati odvolání do 30 dnů po sdělení
a výši daně neb odepření osvobození.
O odvolání rozhoduje s konečnou platností
finanční úřad II. stolice a, jde-li
o daň, vyměřenou podle § 17; odst. 3.,
ministerstvo financí. Odvolání nemá
účinku odkládacího.
(1) Veškeré veřejné úřady
jsou povinny účinně spolupůsobiti
při provádění tohoto zákona.
Politické (policejní) úřady, vedoucí
v patrnosti motorová vozidla.; jsou zejména povinny
do 4 neděl po účinností zákona
zaslati seznam všech motorových vozidel, jich majitelů
a stanovišť vyměřovacímu úřadu
(§ 17, odst. 1.. a 3.), příslušnému
podle stanoviště vozidla a sdělovati nadálé
témuž úřadu každou změnu
majitele vozidla i stanoviště.
(2) Dopravně-policejní značka
pro neohlášené vozidlo nesmí býti
vydána, pokud nebyl podán průkaz, že
daň byla zapravena:
(1) Jakékoli zkrácení nebo zatajení
dané z motorových vozidel trestá se jako
těžký důchodkový přestupek
pěti až dvacetinásobném zkrácené
daně. Jiné přestupky tohoto zákona
a nařízení podle něho vydaných
trestají se peněžitým trestem od 10
do 2.000 Kč.,
(2) Jinak platí o stíhání
přestupků tohoto zákona. trestní zákon
důchodkový z r. 1835, na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi podle ustanovení třicátkových
řádů z r. 1754 a 1788 s instrukcí
z r. 1842 a zák. čl. XI/1909 se všemi změnami
a dodatky.
Trestnost přestupků promlčuje se ve třech
letech.
(4) Při zmeškané přihlašovací
povinnosti může vyměřovací úřad
na základě pomůcek, které má
po ruce, vyměřiti daň z moci úřední,
jsa při tom oprávněn užíti sazeb
o 10% vyšších než jsou uvedeny v §
11, pokud se týče 13.
O promlčení daně podle tohoto zákona,
jakož i o vymáhání platí obdobně
ustanovení, týkající se daní
přímých. Pro daň podle tohoto zákona
vázne na vozidle zákonné zástavní
právo.
(1) Obecní dávka z držení
motorických dopravních prostředků
smí býti vybírána nejposléze
za kalendářní pololetí, v němž
tento zákon nabyl účinnosti. Tím mění
se § 38 zákona ze dne 12. srna 1921, č. 829
Sb. z. a n. o přechodné úpravě finančního
hospodářství obcí a měst s
právem municipálním.
(2)Pokud dávka, uvedená v předchozím
odstavci, byla prokazatelně zaplacena z pololetí,
v němž zákon tento nabyl účinnosti,
započte se poměrnou částí,
která vypadá na dobu od účinnosti
zákona do konce pololetí, do daně podle tohoto
zákona., vyměřené na touž dobu.
Do daně na dobu pozdější není
započítání dávky přípustno
ani tehdy, když započítáním podle
věty první nebyla placená dávka zplna
vyčerpána.
(3) Poplatky za povolení dočasného
vstupu cizozemských automobilů, vybírané
na základě § 3 zákona ze dne 24. června,
1920, č. 418 Sb. a n. o úřadu pro zahraniční
obchod a § 2 zákona ze dne 19. ledna 1922, č.
25 Sb. z: a n., jímž se zrušuje úřad
pro zahraniční obchod, se zrušují dnem,
kdy tento zákon nabude účinnosti.
(4) Pokud byly tyto poplatky zaplaceny na dobu, -do
níž spadá počátek účinnosti
tohoto zákona, započtou se poměrnou částí,
která vypadá na dobu od počátku účinnosti
tohoto zákona do konce vstupní lhůty, těmito
poplatky kryté, do daně z motorových vozidel.
(5) Ode dne účinnosti tohoto zákona
nepodléhají přepychové dani předměty
uvedené i pol. 64 seznamu přepychových předmětů
a výkonů, vydaného vládním
nařízením ze dne 28. dubna 1927, č.
43 Sb. z. a n.
Orgány důchodkové kontroly a pohraniční
finanční stráže, jakož i silniční
a bezpečnostní policie jsou oprávněny
a povinny bdíti nad tím, zda poplatníci zachovávají
předpisy tohoto zákona, zejména zda daňové
povinnosti bylo učiněno zadost. Zastavování
vozidel v jízdě jedině za účelem
tohoto dozoru nebudiž však prováděno.
Výjimka se připouští jen v pohraničním
pásmu.
Daň podle tohoto zákona není základem
pra jakékoli přirážky.
(1) Z jízdného za osobní dopravu
autobusy kromě autobusů, sloužících
výhradně dopravě v hranicích obce,
zapraviti je dávku ve výši, stanovené
pro železniční dopravu osobní. Tato
dávka může býti paušalována.
Lístky dělnické a školní jsou
od dávky osvobozeny.
(2) Ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem
železnic a pošt a telegrafů může
pro autobusy, obstarávající spojení
v krajích, kde není souběžného
spojení železničního, dávku zcela
nebo z části prominouti.
(3) Jinak platí pro dávku podle tohoto
paragrafu obdobně ustanovení zákona ze dne
30. června 1921, č: 242 Sb. z: a n: o dopravních
daních.
(4) Podrobnosti stanoví vládní
nařízení.
(5) Právo obcí vybírati dávku
z osobní dopravy autobusy zaniká pra dobu od účinnosti
tohoto zákona. Tím mění se §
38 zákona č. 329/1921, a čl. I § 1,
č. 14 zákona ze dne 6. února 1920, č.
117 Sb. z. a n. o zavedení a vybírání
obecních platů a dávek v obci hlavního
města Prahy.
Poplatníci, kteří jsou povinni obstarávati
dopravu motorovými vozidly za náhradu, stanovenou
smlouvou nebo úředním tarifem, mohou žádati;
aby náhrada byla přiměřeně
upravena se zřetelem na zvýšení daňového
břemene, vzniklé tímto zákonem.
Kdy zákon tento nabude účinnosti, stanoví
vládní nařízení.
Provedením zákona pověřují
se ministři financí a veřejných prací
v dohodě s ostatními zúčastněnými
ministry.