II. volební období | 4. zasedání |
Ústavní listina zaručuje v § 106 naprostou
rovnost občanskou, stejně tak § 113 doprovází
tuto demokracii zárukou svobody tisku, práva shromažďovacího
a spolkového a nelze tudíž nikoho vylučovati
z výhod, které základní zákon
zaručuje.
Není pochyby, že i státní úředníci
a zaměstnanci, jako občané tohoto státu
nesmí býti vylučování z oněch
práv; které kotví v ústavní
listině, Vláda učinila opatření,
kterým zapovídá státním úředníkům
a zaměstnancům styk se členy Národního
shromáždění, odůvodňujíc
tento zákrok tímto oběžníkem:
ťStátní úředníci a zaměstnanci
obracejí se v poslední době se žádostmi
za intervenci přímo na členy Národního
shromáždění nebo na jiné osobností
vynikajícího postavení.
Takové jednání odporuje platným předpisům
zákonným; zejména předpisům
§ 27 služební pragmatiky, dle něhož
má úředník všechna přání
a stížností služebního poměru
se týkajících ve věcech osobních
pravidelně přednášeti cestou služební,
vždy však výlučně u představených
úřadů.
Obrátí-li se úředník se žádostí
o přímluvu na člena Národního
shromáždění uvádí ho tím
do kolise s ustanovením odst. 2. § 22 úst,
listiny, podle něhož členové Národního
shromáždění nesmějí se
obraceti k veřejným úřadům
ku podpoře osobních zájmů strany.
Naznačený postup příčí
se služebním předpisům a připomíná
se proto přísný zákaz obraceti se
se žádostmí ve věcech služebního.
poměru jinam než představeným úřadům.Ť
Tento oběžník je v naprostém rozporu
s ústavní listinou, zejména s oběma
citovanými paragrafy a zbavuje státní úřednictvo
a zaměstnanče vůbec práva petičního,
které v §u 115 ústavní listiny je zaručeno,
a nepřímou cestou znemožňuje státnímu
úřednictvu a zaměstnancům právo
spolčovací, ježto příslušná
odborová organisace nemohla by se obraceti v důležitých
otázkách, i když mají charakter služební,
na členy zákonodárných sborů,
Nemáme na mysli podrývat autoritu, o kterou se opírá
27 služební pragmatiky, leč mnohý případ,
související se služebním a právním
poměrem státního úředníka
nutno sdělovat členům Národního
shromáždění, aby tam, kde se jeví
křivda a škoda, bylo tomu zamezeno, tím více,
že motivy tohoto jednání tkví velice
často v antipatií bud osobní, stranické,
náboženské a pod.
Odst. 2, § 22 ústavní listiny nemá vztah
k zakázaným intervencím.
V souvislostí s tímto faktem je veřejnost
znepokojována zprávou, která se týká
soudců, jímž má býti naznačeno,
aby se vzdali politické příslušností
a tuto občanskou degradací vykoupili lepši
úpravou svých poměrů,
Podepsaní se táží:
1.) je vláda ochotna odvolat výše citovaný
oběžník?
2.) je vláda ochotna sdělit interpelantům;
zda znemožní pokusy, omezovati občanská
práva státních úředníků,
zaměstnanců a zejména také soudců?