Memorandum o poměrech pohr. fin. stráže, podané
poslancem Kleinem ministru financí, bylo projednáno
v ministerstvu financí v dohodě s ústředním
inspektorem pohr. fin. stráže. Navržená
anketa nebyla svolána, ježto jíž v roce
1926 bylo o poměrech pohr. fin. stráže v ministerstvu
financí jednáno ve zvláštní poradě
resortních oddělení za účastí
zástupců pohr. fin. stráže, takže
ministerstvo financí znalo stanovisko zástupců
uvedených zaměstnanců a nebylo proto třeba
svolávati anketu novou.
Některé požadavky nemohly býti dosud
projednány, ježto rozhodnutí o nich je podmíněno
jednak všeobecnou, úpravou státně-zaměstnaneckých
poměrů, na jejímž provedení se
dosud pracuje, jednak vydáním nového služebního
předpisu pro pohr. fin. stráž. Tak požadavek
zařazení pohr. fin. stráže do I. platové
stupnice zřízenecké určené
zákonem č. 103/1926 Sb. z. a n., příjímání
nových sil k pohr. fin. stráži, přiznání
vyšší skupiny činovného a přiznání
zvláštního přídavku pro ozbrojené
sbory nutno řešiti současně s provedením
všeobecné úpravy státně zaměstnaneckých
poměrů, ovšem v rámci platných
zákonů, zejména zákona platového.
Požadavek, aby uvolněná místa v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku byla obsazována zaměstnanci
ze Slovenska a aby nově přijímané
síly byly přidělovány na Slovensko,
dlužno řešiti z jednotného hlediska všeobecně
pro všechny skupiny zaměstnanecké s hlavním
zřetelem k zájmům služebním,
stejně jako otázku slovenské výhody
a započtení vojenských let, jakož i
předchozích služeb, oněm zaměstnancům;
kteří nastoupili ve sboru pohr. fin. stráže
po 1. září 1919.
Některé z ostatních požadavků
memoranda jsou převážnou většinou
takového rázu, že je bude možno řešiti
až při vydáni nového služebního
předpisu pro pohr. fin. stráž, kterým
budou poměry tohoto sboru nově upraveny a na kterém
se v ministerstvu financí pracuje. Předpis tento
však není možno dříve vyhlásiti,
pokud nebude uzákoněn návrh celního
zákona, který se částečně
dotýká poměrů pohr. fin. stráže.
Před konečnou úpravou tohoto předpisu
bude poskytnuta zástupcům zaměstnanců
pohr. fin. stráže možnost, aby k návrhu
zaujali své stanovisko. Při této příležitosti
bude řešen také požadavek za novou úpravu
služby a školení, dále požadavek
změny platných předpisů o kvalifikací,
o počítání nočních hodin,
o výměře dovolené na zotavenou a o
zavedení volných dnů a bude zajisté
na všechny oprávněné a se zájmem
služby slučitelné požadavky pohr. fin.
stráže vzat náležitý zřetel.
Jak již bylo uvedeno, hodlá ministerstvo financí
vyslechnouti před konečnou úpravou tohoto
předpisu zástupce zaměstnanců pohr.
fin. stráže a je ochotno přizvati též
zástupce ťOdboru finanční stráže
při svazu obecních, zemských a státních
zřízenců.Ť Rovněž je ministerstvo
financí ochotno poskytnouti funkcionářům
tohoto svazu z řad pohr. fin. stráže volné
dny k organisační činnosti, jestliže
tito funkcionáři o to zažádají
a jestliže služební poměry toto opatření
připustí.
Bytové otázce zaměstnanců pohr. fin.
stráže, zejména na Slovensku věnuje
se náležitá péče a ministerstvo
financí povolilo na stavbu kasáren pro tyto zaměstnance
značnou částku z dobročinného
fondu důchodkových pokut. Dále učinilo
ministerstvo financí opatření, aby členy
oděvny mohli býti všichni zaměstnanci
pohr. fin. stráže, kteří se budou o
toto členství ucházeti. Domácí
lékárny jsou pro pohr. fin. stráž na
Slovensku postupně zaváděny podle toho jak
stačí prostředky, jež jsou k tomu účelu
k disposici.
Přesázky zaměstnanců pohr. fin. stráže
jsou prováděny pouze v případech,
kde toho služební zájem vyžaduje.
Pokud jde o požadavek, aby ministerstvo financí se
připojilo k akcí proti zrušení daně
na potravní čáře, podotýkáme,
že ministerstvo financi nemá toho času v úmyslu
tuto daň zrušiti.
Požadavek, aby členové sboru pohr. fin. stráže
byli vyzbrojeni pistolemi případně gumovými
obušky, není možno prozatím vzíti
v úvahu, neboť finanční správa
shledává dosavadní výzbroj pohr. fin.
stráže za vhodnou a účelu svému
vyhovující. Rovněž není možno
vzíti v úvahu požadavek spojení pohr.
fin. stráže s důchodkovou kontrolou, ježto
jde o dva různé sbory, obstarávající
v podstatě odlišnou službu. Finanční
správa však hledí vyhověti požadavku
po odlivu zaměstnanců pohr. fin. stráže
do vnitrozemí tím způsobem, že hodlá
přebírati některé zaměstnance
pohr. fin. stráže k důchodkové kontrole
za určitých podmínek (totiž má-li
zaměstnanec nejméně 6 let služby u pohr.
fin. stráže, složil-li s prospěchem odbornou
zkoušku a je alespoň velmi dobře kvalifikován),
- zatím přiděleno bylo několik zaměstnanců
na zkoušku - jakož i přidělovati starší
ke službě hraniční nezpůsobilé
zaměstnance pohr. fin. stráže k pomocné
službě u důchodkových kontrolních
úřadů.
Z uvedeného je patrno, že některým požadavkům
memoranda ministerstvo financí již vyhovělo
a o ostatních že bude v příhodné
době rozhodnuto po slyšení zástupců
zaměstnanců pohr. fin. stráže.