Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927
II. volební období
4.zasedání

1162.

Naléhavá interpelace

poslanců Roberta Kleina, Rudolfa Tayerle, Viléma Brodeckého a soudruhů

ministru sociální péče

o porušení zákona ze dne 19. prosince 1918 čís. 91. Sb. z. a n. o 8hodinové době pracovní, pokud se vztahuje na pekařské živnosti.

Zákonem ze dne 19. prosince 1918, čís. 91 Sb. z. a n., upravena v § 8 také práce noční, zejména v živnostech pekařských. Nejen zaměstnancům pekařským, ale i živnostníkům podařilo se takto upraviti pracovní dobu, která splňuje předpoklady lidského zdraví a nezasahuje nikterak potřeby konsumentů. Praktické provádění zákona naráželo na nepochopení dozorcích úřadů a proto četné odborné porady, svolané ministerstvem sociální péče, jednaly hlavně o prostředcích, které by zaručily přesné dodržování zákonných předpisů, potrestání těch, kteří ustanovení zákona porušují.

Poukazujeme na oběžník k čís. 14. ministerstva sociální péče republiky Československé, Ústřední živnostenský inspektorát, č. j. 2650/G-21 ze dne 1. října 1921, ve kterém jsou příslušným úřadům činěny výtky, že nevěnují žádoucí pozornosti provádění zákona, respektive kontrole jeho ustanovení. Zejména uvádíme: ťÚřadu se nařizuje, aby častějšími revisemi pekařských podniků, intervencemi u společenstev a organisací zaměstnaneckých a pod. působil k tomu, aby řečeného zákona, zejména pak v něm obsaženého zákazu noční práce bylo přísně dbáno. Proti zjištěným přestupkům budiž bezohledně zakročováno a na okresní politické správy naléháno, aby případná udání byla urychleně vyřizována.Ť - Dalším důležitým dokumentem je výnos ministerstva sociální péče čís. jedn. 4600-D22 ze dne 13. června 1922 zemským politickým správám a ministerstvu s plnou mocí pro Slovensko, který se rovněž dotýká dozoru nad prováděním zákona. Tento výnos odvolává se na výnos čís. 304 G. ze dne 1. října 1921, jenž se týká případných jednání o nedodržované 8hodinové době pracovní, jež se mají urychleně vyřizovati a jejich přestupky přísně stíhati. Ve výnose je dále uvedeno toto: ťBudiž proto poznovu důrazně uloženo politickým úřadům I. stolice, aby veškerá udání proti přestupkům tohoto zákona a předpisu ze dne 19. prosince 1918, č. 91 Sb. z. a n., vyřizovaly nejpozději do 14 dnů a tresty ukládaly v takové výši, která by skutečně odpovídala majetkovým poměrům majitele závodu a byla účinnou výstrahou jemu i jiným zaměstnavatelům.Ť

Odborové organisace pekařského dělnictva najmě skupin Ústředního svazu potravních odborů v Československé republice činily ve své kompetenci nejrůznější opatření pro respektování zákona a stejně tak působily hromady pomocnické, které jsou nadány ještě větším právem veřejného zasáhnutí, leč veškeré snahy rozbily se velmi často o nepochopení a laksnost úřadů. Žádosti, aby tuto kontrolu podporovaly v nutnosti i orgány bezpečnostními byly zamítnuty jednak výnosem Zemské politické správy v Praze ze dne 13. února 1925, č. j. 432.213 ai 24,/8/B-1969/1 ai 24 jednak výnosem ministerstva vnitra ze dne 25. srpna 1925, čís. 56.196/25,/5 intimovaným výnosem zemské správy politické číslo 360.693 ai 1925/15/C 974/7 ai 25.

V posledních letech stalo se překročování zákonných ustanovení již pravidelným! Postup úřadů přímo svádí k domněnce, že zákon se přímo sabotuje, ač organisované dělnictvo ve své obranné akci nelenilo a stále úřady na povinnost upozorňovalo. Argumenty i jménem konsumentstva uváděné, jako by § 8 zákona nevyhovoval, ba dokonce konsumenty poškozoval, byl vyslovován bez mandátu konsumentstva, neboť ono vžilo se do nových poměrů a projevilo z převážné části plné pochopení pro moderní úpravu nočního klidu v pekárnách. Není to mínění jenom československé, nýbrž požadavek mezinárodní, několikráte na forech mezinárodních zastávaný.

Tím více překvapil výnos ministra sociální péče ze dne 7. května 1927, čís. 2580, kterým se dovoluje ve shodě s ministrem obchodu noční práce od 4. hodiny ranní.

Výnos odporuje zákonu a je tudíž neplatný, neboť zákon o 8hodinové pracovní době předpisuje určitá ustanovení o délce doby pracovní, pracovních přestávkách, práci přes čas, práci noční a mladistvých zaměstnancích. Z pravidel v jednotlivých ustanoveních obsažených možny jsou výjimky jen potud, pokud je zákon výslovně připustil. Výjimky ty jsou vázány na tyto podmínky:

1. musí je stanoviti činitel zákonem určený,

2. musí se státi v takové formě, jak zákon stanoví,

3. musejí býti dány materielní podmínky pro úchylku.

Nebyla-li některá z těchto podmínek splněna, odporuje úchylka zákonu a je neplatná. Tak vidíme, že pokud jde o kompetenci, jinak je upravena v §§ 1, 4 a 5 a jinak v § 6. Dále pozorujeme, že jsou i materielní podmínky pro přípustnost úchylek různé. Na př.: v § 1, odst. 5., nepřesahuje-li úhrnem v období čtyřnedělním 192 hodiny, v § 5, odst. 2. ťv nichž součinnost žen je nezbytná pro nerušený chod závoduŤ, v § 6 nejdéle však po dobu čtyř týdnů v roce a nejvýše o dvě hodiny denně, v § 9 při zpracování surovin nebo látek velmi rychle se kazících.

Výnosu ministerstva sociální péče ze dne 7. května 1927 vytýkáme, že ani jedna z podmínek zákona nebyla splněna.

1. Na úpravě práce noční jest interesováno nejen ministerstvo obchodu, nýbrž i ministerstva jiná, zejména ministerstvo vnitra. Bylo tudíž třeba souhlasu také tohoto ministerstva.

2. Úchylku od § 8 je možno provésti pouze nařízením a nikoli pouhým výnosem. Pokud byly posud připuštěny úchylky z § 8, staly se vždy nařízením a sice ministerstva sociální péče ve srozumění se zúčastněnými ministerstvy. (Nařízení z r. 1919 č. 11.)

Pokud šlo o úchylky z § 6, byly sice tyto upraveny ťvyhláškamiŤ (č. 174/1 920 a č. 214/1925), avšak tyto vyhlášky se týkají zcela jiné zákonné úpravy nežli je obsažena v § 8.

Nutno si bedlivě všimnouti rozdílu v stylisaci §u 8 a ostatních paragrafů zákona o osmihodinové době pracovní, v nichž jsou připuštěny úchylky. Tak v odst. 5. §u 1 se praví:

ťMinisterstvo sociální péče může ve shodě s ministry zúčastněnými dovoliti jednotlivým skupinám podniků i jinou úpravu pracovní dobyŤ. V §u 4, odst. 5. ťVýjimky v předchozích odstavcích naznačené povoluje jednotlivým druhům podniků ministr sociální péče ve srozumění se zúčastněnými ministryŤ.

V §u 5, odst. 2. se praví: Ministr sociální péče může v dohodě se zúčastněnými ministry z tohoto ustanovení povoliti určité výjimky pro druhy podniků.

V §u 6 se praví: ťTakové povolení pro podniky živnostenské inspekci podléhající uděluje živnostenský inspektor, pro podniky hornické báňský revírní úřad, pro práce železniční ministerstvo železnic, pro podniky zemědělské a lesní obecní představenstvo a pro ostatní podniky, závody a ústavy politická správa I. stolice.Ť V §u 9 se praví: Ministr sociální péče označí v souhlase s ministerstvy zúčastněnými ty druhy podniků a závodů, v kterých se připouští noční práce žen, starších 18 let, výjimečně a přechodně na kratší dobu.

Stylisace ve všech těchto paragrafech je přibližně stejná. Zde různé úřady stolice 1. neb 2. aneb ministerstvo jsou zmocněny dáti jisté povolení určitému podniku nebo druhu podniků, aby se od zákona v mezích jeho odchýlily. Zde se nevydává nařízení, t. j. určité předpisy právní.

Zcela jinak zní § 8, odst. 2.: ťV ostatních podnicích dovoluje se práce noční v uvedený čas pouze v takových případech, kdy toho vyžaduje veřejný zájem nebo pravidelná potřeba obecenstva. Ministr soc. péče ve shodě s ministry zúčastněnými vydá o tom zvláštní předpisyŤ.

Nepraví se tedy: Ministr sociální péče může dovoliti určitým skupinám podniků nýbrž:

Ministr sociální péče vydá o tom zvláštní předpisy. Když je zde užito slova ťpředpisyŤ na rozdíl od všech ostatních paragrafů, v nichž jest stanoveno, kdo in concreto povoluje úchylky ze zákona pak se tak stalo vědomě, pak se pod slovem ťpředpisyŤ rozumí ťnařízeníŤ. Plyne to také ze zprávy výboru sociálně-politického zasedání Národního shromáždění r. 1918 tisk č 234. Na stránce 7. se praví: ťVýbor byl také toho názoru, že v praksi ve většině podniků stejně bude práce v noci pomíjena a mimo to je dovolena pouze u nepřetržitě provozovaných podniků, v ostatních podnicích pak jen tehdy, jestliže toho vyžaduje veřejný zájem a pravidelná potřeba obecenstva. V takovém případě zmocňuje se ministerstvo, aby vydalo zvláštní předpis, při čemž výbor předpokládá, že jistě vyslechne předem zúčastněné činiteleŤ.

Již ve slově předpis jest obsazeno, že musí býti volena taková forma, ve které podle platného ústavního práva vydávání právních norem se připouští. Je v tom obsažen požadavek dvojího rázu:

1. forma normy

2. způsob vyhlášky.

Ani v jednom, ani v druhém případě nebyly splněny zákonné požadavky. Byl tu vydán pouze ťvýnosŤ, který nebyl uveřejněn ve Sbírce zákonů a nařízení, nýbrž byl otištěn pouze v ťÚředním listěŤ ze dne 11. května 1927, č. 110.

V době, kdy byl vydán zákon o 8hodinové době pracovní, platila ještě prozatímní ústava, nikoliv ústavní listina z r. 1920, zejména neplatily ještě ony předpisy o usnesení se a podpisu nařízení, jak je ustanovuje ústavní listina. Nařízení ze dne 11. ledna 1919 č. 11 odpovídá tehdy plativší ústavě. Podle nyní platné ústavní listiny ťpředpisyŤ, t. j právní normy, mohou býti vydávány jenom zákony a nařízeními. (§ 6 ústavní listiny a § 55 téže, podle nichž nařízení vydávati lze jen ku provedení určitého zákona a v jeho mezích). Pro přijetí nařízení obsahuje ústava podmínky v § 81 ústavní listiny a § 84 stanoví, kdo nařízení vládní musí podepsati. Tyto všechny podmínky nejsou zde splněny. Nebylo zde usnesení ministerské rady (vlády), není tu podpisu poloviny ministrů, nýbrž je tu jen t. zv. výnos něco, co naše zákonodárství pro úpravu právních předpisů nezná. Onen výnos má pouze význam ťúřední instrukceŤ. Povahu takovéto úřední instrukce charakterisuje Pražák v rakouském právu ústavním III. na stránce 291. takto: ťTakové úřední instrukce nemají vůbec, pokud se týče občanů, žádného významu právního; tito nejsou instrukcí vázáni, jelikož každý předpis, jenž vůbec má zavazovati, podle povahy věci musí býti náležitým způsobem vyhlášen. S druhé strany však nemůže také nikdo z takové instrukce odvozovati práv v subjektivním slova smyslu. Že nelze instrukcí upraviti poměr, jenž podle svrchu řečeného náleží na cestu zákonodárnou, rozumí se samo sebou. Dr. František Weyr v Soustavě československého práva státního na str. 227 pak praví: ťStanovení abstraktních norem, které buď se zákonodárnému sboru k přijetí doporučují (vládní předlohy pro Národní shromáždění), nebo které ku provedení (doplnění) právního řádu (zákonů) jsou příslušní vydávati orgánové výkonné moci (§ 55 ústavní listiny), zásadně jest vyňato z příslušnosti jednotlivých ministrů (ministerstev) a přiřknuto vládě jako celku ve smyslu § 80. Při těchto ťvládních nařízeníchŤ jde tedy o typickou normotvornou funkci výkonného orgánu (stanovení druhotných norem) nepatří sem podle ustálené, byť i theoreticky ne zcela jasné prakse, tak zv. úřední instrukce, jež obsahují pouze pokyny, udělené vyšším úřadem úřadům nižším v ten smysl, kterak v určité záležitosti konkretní aneb vůbec v záležitostech určitého druhu mají postupovati. Takové úřední instrukce nemají vůbec, pokud se týče občanů, žádného významu právního; tito nejsou instrukcí vázáni, jelikož každý předpis, jenž vůbec má zavazovati podle povahy věci musí býti náležitým způsobem vyhlášen. Nepatří sem též s jiného hlediska pouhé úřední vyhlášky, jichž publikací nemá býti jejich obsah učiněn závazný, nýbrž toliko obecně známý. Nezakazuje tedy § 81 jednotlivým ministrům samostatné vydávání úředních instrukcí, ani samostatné publikování prostých ťvyhlášekŤ.

Také ze zákona čís. 139 z r. 1919 plyne, že přesně se rozlišuje mezi normami, t. j. obecně závaznými pravidly právními. V § 2 lit. c) se uvádí: ťnařízení vydávaná ústředními úřady státními, pokud obsahují obecně závazná pravidla právní, nebo pokud takovéto jejich vyhlášení zákon nařizujeŤ. V § 1 určuje se pak účel Sbírky zákonů a nařízení, že slouží ťk veřejnému vyhlášení nově vydávaných právních ustanovení v československém státěŤ.

Ze všeho toho je patrno, že pod předpisem podle § 8 sluší rozuměti ťprávní ustanoveníŤ a to je vedle zákona jen nařízení vyhlášené ve Sbírce z. a n. Vzhledem ke striktnímu znění § 8 zákona č. 91 z r. 1918 nebylo přípustno tuto materii upravovati výnosem, nýbrž toliko nařízením. Jelikož takové nařízení vydáno nebylo, platí ještě článek IV. nařízení čís. 11. z r. 1919 podle něhož práce v pekařství jest dovolena teprve od 5. hodiny ranní.

Výnos ministerstva sociální péče jest však nezákonný ještě z jiného důvodu.

§ 8, odst. 2. byl proveden nařízením ministra sociální péče ze dne 11. ledna 1919, čís. 11. V článku IV. tohoto nařízení taxativně byly uvedeny případy, ve kterých jest přípustna úchylka podle § 8, odst. 2. Že tu jde o taxativní výpočet, jest patrno jak ze znění § 8, odst. 2., tak i ze stylisace článku 4. citovaného nařízení a zejména z číslování. Rozšíření úchylky na jiné podmínky značí změny onoho nařízení ministra sociální péče. Nařízení, vydané na podkladě zákona a k provedení zákona, možno považovati za součást zákona. Zákon však nemůže býti měněn pouhým výnosem, tedy projevem ministra, t. j. projevem, který ani ústavně není uznán. Proto nařízení ministra nemůže býti měněno pouhým výnosem, nýbrž opět nařízením. Když ku provedení § 8 zákona číslo 91 z r. 1918 bylo vydáno nařízení, jest nepřípustna změna jeho pouhým výnosem.

Ačkoliv tento rozbor dostatecně osvětluje nezákonný postup ministerstva sociální péče, musíme přes to konstatovati že nepřivede pořádek do kontroly, neboť minulý chaos se ještě zmnožil, jak dokazují tyto příklady: v Hradci Králové porušován jest soustavně noční klid práce a to pracuje se od 1 hodiny ranní, v některých pekárnách i dříve, v Jaroměři od 1.-2. hodiny ranní, v Berouně a okolí od 2. a půl 3. hodiny ranní, ve Slaném od 2. a 3. hodiny ranní, v Brandýse n. L. rovněž od 1. a 2. hodiny ranní, ve Dvoře Králové v době noční vůbec, v Mladé Boleslavi rovněž, v Německém Brodě pracuje se od 1 hodiny noční ve Strakonicích a Volyni rovněž, v Praskačce u Král. Hradce-Rolnická pekárna pracuje po celou noc, v Kolíně pracuje se od 11. hodiny noční, na sobotu již od 9. hodiny večerní, v Mělníku pracuje se po celou noc, rovněž v Roudnici, v Kralupech, v Poděbradech a Nymburce. V Českém Brodě pracuje se v některých pekárnách od 11. hodiny večerní a v jiných od 3. hodiny ranní.

Jedná se ovšem o výpočet jen některých měst a jsme s to ještě další uvésti, bude-li toho třeba. Podepsaní táží se proto pana ministra sociální péče, zda

1. jest ochoten restituovati původní stav podle zákona ze dne 19. prosince 1918,

2. jest ochoten naříditi, aby nejpřísněji byla dodržována nařízení kontrolní o nočním klidu v pekárnách,

3. jest ochoten umožniti kontrolu také zástupcům odborových organisací dělnických a hromad pomocnických a působiti k úpravě dosavadních předpisů o použití bezpečnostních orgánů?

V Praze, dne 4. července 1927.

Klein, Tayerle, Brodecký,

Jaša, Johanis, Bechyně, Karpíšková, Bečko, dr. Winter, Stivín, Chalupník, Tomášek, V. Beneš, Pik, Hampl, Brožík, Biňovec, A. Chalupa, inž. Nečas, Kříž, dr. Dérer.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP