II. volební období. | 5. zasedání. |
I. posl. Pika, Remeše a soudr. min. financí o převzetí
závazků obcí ku státním středním
ústavům státní správou,
II. posl. Bergmanna, Zeminové a druhů vládě
republiky Československé o poměrech zaměstnanců
poštovní automobilové dopravy,
III. posl. Bergmanna, dra Frankeho, Zeminové a druhů
min. financí o osvobození movitého jmění
jednot sokolských od poplatkového ekvivalentu,
IV. posl. Bergmanna, Špatného a druhů min.
vnitra, zda bude přiznán československému
četnictvu příspěvek na vycházkovou
výstroj,
V. posl. Svobody a soudr. min. spravedlnosti o konfiskaci časopisu
"Stráž Socialismu" v Brně,
VI. posl. Koudelky, A. Chalupy, Biňovce, Bečko,
inž. Nečase a soudr. min. financí a zemědělství
o stranickém sestavování návrhů
na jmenování členů daňových
komisí,
VII. posl. dra Szüllö a druhov min. predsedovi, min.
vnútra a spravedlnosti o terronistických akciach
na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi, hlavne však v Bratislave,
VIII. posl. Pohla, Tauba a soudr. min. vnitra a min. spravedlnosti
o zabavení volebního plakátu,
IX. posl. Koudelky, Biňovce, Svobody a soudr. min. vnitra
o tvoření střeleckých družstev
republikánské strany zemědělského
lidu,
X. posl. Tauba a soudr. vládě o uveřejnění
volebních výsledků,
XI. posl. Simma, inž. Junga a druhů min. železnic,
aby němečtí železničáři
byli přeloženi na svá dřívější
služební místa,
XII. posl. Krebse a druhů předsedovi vlády,
že se nedbá resolučních návrhů
poslanecké sněmovny týkajících
se zákona o válečných poškozencích,
XIII. posl. Krebse a druhů min. železnic, že
okresní nemocenská pojišťovna v České
Lípě potvrzuje dělnické legitimace
německy a jak se k tomu chová přednosta stanice
Mašek ve stanici Bor u České Lípy,
XIV. posl. Krebse a druhů min. pošt a telegrafů
o nepřístojnostech při doručování
časopisů, dopisů a balíků,
XV. posl. Krebse a druhů min. vnitra, aby německý
překlad Sbírky zákonů a nařízení
byl vydáván včas,
XVI. posl. Krebse a druhů min. pošt a telegrafů
o neudržitelných poměrech u telefonního
úřadu v Ústí n. L.
Zákonem ze dne 15. června 1927, č. 77 Sb.
z. a n. o nové úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy a berní reformou způsobeny budou
značné finanční újmy všem
obcím čsl. republiky bez rozdílu, zejména
však obcím velkým. Do jaké míry
zasahuje tento zákon do finančního hospodářství
obcí, jest již patrno na chystaných rozpočtech
jednotlivých obcí pro rok 1928. Na příklad
uvádíme, že podle vypracovaného rozpočtu
města Plzně na rok 1928 ztrácí plzeňská
obec na státních přídělech,
na přirážkách školních a
obecních úhrnem 13,077.997 Kč!
Takovéto enormní újmy způsobí
v obecním hospodářství stav přímo
katastrofální, a nelze dnes vylíčiti
obraz následků, jak se projeví během
rozpočtového roku. Jest jisto, že i při
největší šetrnosti obce nebudou moci plniti
ani své řádné povinností a
závazky.
Jedním z nejnepříjemnějších
závazků pro obce jest povinnost hraditi věcné
náklady na státní střední školy
a platiti školníky těchto škol. V Plzni
na příklad v rozpočtu na rok 1928 potřeba
obce na úhradu povinností ke státním
středním školám jest vyjádřena
těmito číslicemi:
české státní gymnasium | 61.613,- | |
dívčí reálné gymnasium | 72.656,- | |
I. česká st. reálka | 82.658.- | |
II. česká st. reálka | 122.847,- | |
český st. učitelský ústav | 83.111,- | |
český ústav pro vzdělání učitelek | 24.028.- | |
něm. státní gymnasium | 7.020,- | |
česká st. průmyslová škola | 229.636,- | |
česká obchodní akademie | 35.327.- | |
živnostenské školy pokračovací | 125.500,- | |
úhrnem | 844.396.- |
Jest sice pravda, že obce mají smluvní závazky,
plniti tyto věcné, po případě
i osobní povinnosti, avšak v době, kdy zákonem
o finančním hospodářství obcí
berou se obcím příjmové zdroje, jest
pochopitelno, že těžko budou moci obce tyto závazky
plniti. Při budování zákona bylo opomenuto
řešiti tuto otázku, aby tak obcím mohlo
býti ulehčeno.
Proto táží se podepsaní:
1. Jest pan ministr financí ochoten uvážiti
tuto důležitou finanční ot&facute;zku
měst a působiti k tomu, aby obce byly zbaveny uvedených
smluvních závazků?
2. Jest pan ministr ochoten učiniti toto opatření
ještě v roce 1928, aby aspoň z části
ulehčeno bylo hroznému stavu, jaký nastává
snížením příjmů obecních
podle nového zákona?
V Praze dne 25. října 1927.
Platový zákon chtěl podle důvodové
zprávy zavésti definitivní úpravu
platů státních zaměstnanců
přiměřeně k upevněné
valutě a zajistiti zlepšení příjmů
zaměstnance tak, aby bez starostí o své hmotné
zájmy mohl se plně věnovati službě
státní.
V kategoriích zřízeneckých a nižších
úřednických měly býti podle
platového zákona valorisovány příjmy
zaměstnanců koeficientem cenovým, který
je vyšší (9) než koeficient valutární
(6), avšak ve skutečnosti byly valorisovány
pouze 61/2 - 7 násobkem. Jinak platový
zákon zachoval nabytá práva zaměstnanců
a učinil rázná opatření, aby
zaměstnanci nebyli poškozeni v dosavadním postavení.
V §u 210. uložil zákonodárce vládě,
aby podle zásad zákona upravila vládním
nařízením platové, nikoliv tedy jiné
poměry zaměstnanců podniků státních,
pro něž neplatila ustanovení části
I. - VII. zákona (nepragmatikální).
Vláda upravila sice nařízením č.
16/27 Sb. z. a n. platové poměry personálu
poštovní automobilní dopravy, avšak neobmezila
se pouze na úpravu platovou, nýbrž postavila
celý jejich služební poměr na zcela
nový základ a při tom nerespektovala zásad
platového zákona, jak podrobněji dále
uvádíme. Citované vládní nařízení
má patrně býti zároveň služebním
řádem, vydaným ve smyslu § 5, odst.
1, vládního nařízení č.
206/1924 Sb. z. a n. o hospodářství ve státních
podnicích, avšak toto nařízení,
dávajíc ústřednímu úřadu
puvoár upraviti práva a povinnosti podnikových
zaměstnanců, jistě nemělo na mysli
zhoršení nabytých práv těchto
zaměstnanců.
Podle dosavadních předpisů (nař. min.
pošt a telegrafů 14. IV. 1919 - v. m. p. a t. č.
18/1919) byli zaměstnanci poštovní automobilní
dopravy ústavními zaměstnanci poštovního
a telegrafního provozu a ve svých právech
byli na roveň postaveni státnímu pragmatikálnímu
úřednictvu. V některých směrech
pak bylo jim pro význam, důležitost a námahu
služby, jakož i pro požadavek větší
odborné průpravy přiznáno určité
nadlepšení (kratší čekatelská
doba, nároky pensijní, podíl na zisku atd.).
Tato svá práva považovali zaměstnanci
autoprovozu za práva řádně nabytá,
která jim nemohou býti odňata bez odškodnění
na jiné straně, avšak vládním
nařízením čís. 16/27 dočkali
se pravého opaku.
1) Všeobecně byli opět úplně
na roveň postaveni ostatním kategoriím zřízeneckým
a jejich veřejnoprávní služební
poměr změněn na poměr soukromoprávní.
§ 1 vládního nařízení
výslovně totiž uvádí, že
zaměstnanci poštovního autoprovozu - řemeslníci
- jsou v soukromoprávním služebním poměru
k státnímu podniku - čsl. poště.
Zapomíná však na předpoklady takového
služebního poměru a na charakteristický
rozdíl oproti poměru veřejnoprávnímu.
Soukromoprávní služební poměr
zakládá totiž podle §u 1151 a násled.
obč. zák. smlouvu mezi zaměstnavatelem a
zaměstnancem, kdežto veřejnoprávní
služební poměr jest založen na jednostranném
nařízení veřejné správy
jako zaměstnavatele, vydaném na základě
jejího mocenského postavení. V prvém
případě jde o poměr rovnosti smluvních
stran a podmínky služebního poměru záležejí
na smlouvě, sjednané dohodou těchto stran
(zaměstnavatele a zaměstnance), kdežto v druhém
případě jde o poměr nadřízenosti
a podmínky služebního poměru jsou diktovány
zaměstnavatelem z jeho moci výkonného orgánu
státní správy.
Se zaměstnanci poštovního autoprovozu nebylo
však vůbec jednáno jako s druhou smluví
stranou o obsahu služební smlouvy, nýbrž
práva a povinnosti jejich byly nadiktovány cit.
vládním nařízením. Pak ale
chybí hlavní předpoklad služebního
poměru soukromoprávního a jde vlastně
o poměr veřejnoprávní.
V celém nařízení také není
vůbec řeči o nějaké služební
smlouvě, naopak v § 8. jest řečeno,
že zaměstnanci vydá se při přijetí
ustanovovací listina, která má osvědčovati
soukromoprávní služební poměr
a podrobení se řemeslníka předpisům
cit. nařízení. Ustanovovací listina
však sama o sobě osvědčuje vždy
služební poměr veřejnoprávní
a nikoliv soukromoprávní a předpis §
8, odst. 2, jest umělou a pochybenou právní
konstrukcí. Nad to pak zaměstnanci, kteří
již byli ve službě před vydáním
nařízení, měli-li by se státi
zaměstnanci soukromými, museli by přistoupiti
přijetím nové ustanovovací listiny
na obsah nařízení jako služební
smlouvy. Poněvadž se tak nestalo, považují
se tito zaměstnanci zcela právem nadále za
zaměstnance veřejné správy.
Ve vládním nařízení zaveden
je též instanční postup pro jednání
ve sporných záležitostech, což rovněž
by odporovalo soukromoprávní povaze služebního
poměru. Neboť rozhodne-li správa poštovní
automobilní dopravy jako zaměstnavatel o určitém
vzneseném petitu svého zaměstnance, pak rozhodnutí
její má býti prohlášením
druhé smluvní strany a nikoliv právním
aktem veřejné správy. Takové prohlášení
nepřipouští však jiného dalšího
kroku právního (postupu instančního)
než odvolání se k rozhodčímu
soudu, byl-li pro spory ze služební smlouvy zřízen,
nebo k řádnému soudu civilnímu. Odporuje
si tudíž citované vládní nařízení
ve svých jednotlivých ustanoveních samo.
2.) Označení úkonů řemeslníků
v §u 2 vládního nařízení
za zřízenecké jest označením
příliš všeobecným a nevyjadřujícím
zvláštní povahu a odbornost úkonů.
Mělo by býti nahrazeno slovy; "k řemeslným
úkonům".
3.) Podle dosavadního stavu byli zaměstnanci poštovní
automobilní dopravy přijímání
prozatímně a po dvou letech ustanovováni
definitivně. §em 6 vládního nařízení
zavádí se však čekatelská doba
čtyřletá a mimo to se žádá
předchozí státní služba dvouletá.
Jest tudíž dosavadní stav značně
zhoršen. Uvážíme-li, že se žádá
od řemeslníků nad to vyučení
se řemeslu a tříletá prakse, vychází
na jevo, že v nejpříznivějším
případě mohl by se zaměstnanec státi
čekatelem v 23. roce věku, že by teprve v 56.
roce věku mohl normálním postupem v III.
platové stupnici dosáhnouti posledního stupně
a že by nemohl do 60 let věku dosloužiti 40 let,
potřebných pro plné výslužné.
Z toho je vidno, že určení čekací
doby k ustanovení řemeslníkem, jest nerozváženo
a krajně nespravedlivo.
4.) Předpisem §u 17. o výměře
dovolené jsou řemeslnící oproti dosavadnímu
stavu citelně zkráceni a postrádají
všeobecného ustanovení, kterým by byl
proveden úmysl vlády, vyslovený v důvodové
zprávě (k §u 23) plat. zákona, t. j.,
že budou zachovány zvláštním povolením
dosavadní nároky co do výměry dovolené.
(Viz též soc. pol. výbor posl. sněm.
k §u 23 plat. zákona.)
5.) Pokud jde o nedostatečnou valorisaci platů vidno
z následujícího porovnání všeobecného.
Podle vládního nařízení č.
16/27 stanoveno základní služné a činovné
dohromady
ve III. plat. stupnici 1. platový stupeň Kč
9.300,-, 10. plat. stupeň Kč 16.056,-,
v I. plat. stupnici 1. plat. stupeň Kč 10.200,-,
10. plat. stupeň Kč 19.500,-.
V roce 1914 činil celkový plat
u | zřízence počáteční | Kč 1.260.- |
konečný | Kč 2.400.- | |
u | gar. mistrů počáteční | Kč 1.400.- |
konečný | Kč 2,720.- |
K tomu dlužno připočísti stálý
kvalifikační měsíční
přídavek podle nařízení býv.
rakouského ministerstva obchodu čís. 25.941-P-1913
H. M., který činil u zřízenců
autoprovozu měsíčně Kč 45.-
(ročně Kč 540,-), po 5ti letech Kč
50,- (ročně Kč 600,-), po 10ti letech Kč
55,- (ročně Kč 660.-), u garážních
mistrů Kč 60,- (ročně Kč 720,-),
po 5ti letech Kč 65,- (ročně Kč 780,-),
po 10ti letech Kč 70,- (ročně Kč 840,-),
takže celkový příjem v roce 1914 byl
u zřízence autoprovozu počáteční
Kč 1800,-, konečný Kč 3.060,-, u garáž.
mistrů počáteční Kč
2.120,-, konečný Kč 3.560.-.
Použijeme-li násobku, na základě kteréhož
byly u jiných kategorií stanoveny platové
stupnice, měly by naše nové stupnice po právu
a spravedlnosti vypadati takto:
III. | plat. stupnice 1. plat. stupeň | Kč 10.800,- |
10. plat. stupeň | Kč 18.360.- | |
I. | plat. stupnice 1. plat. stupeň | Kč 12.720.- |
10. plat. stupeň | Kč 21.360,- |
6.) Způsob odchodu do výslužby byl nyní
stanoven stejně jako u ostatních zaměstnanců
státních a dosavadní výhoda řemeslníků
odejíti po 35tileté (u řidičů
vozů po 25tileté) službě do výslužby
bez průkazu neschopnosti ke službě, byla zrušena.
S tím by se zaměstnanci již smířili,
avšak nemohou přehlédnouti další
zkrácení nároků pensijních
podle §u 54, jednak všeobecné, jednak u řidičů
automobilů. Všem odnímá se tu dosavadní
počítání 2,4% za rok služby pro
výměru výslužného, jako u úředníků
a počítání prvých 5ti let řídičských
40% pensijní základny. Dosavadní příznivější
počítání služby zajisté
bylo odůvodněno zvláštní povahou
a námahou služby a neodpovídá intencím
platového zákona, aby zaměstnanci byli zkracováni
a jejich služba znehodnocována. V souvislosti s tím
platí podle §u 55 řidiči automobilů
9%ní pensijní příspěvky, avšak
úředníci, jimž se služba hodnotí
rovněž příznivěji, než státním
zaměstnancům (2,4%), platí pouze 6% jako
tito. Jest tudíž zvýšení příspěvků
v nepoměru vůči úřednictvu.
Vytčená ustanovení, poškozující
dosavadní nabytá práva řemeslníků,
neodpovídají intencím platového zákona,
a vláda, pojavši je do vládního nařízení
čís. 16/1927, překročila vlastně
své právo, dané §em 55 t. j. vydávati
nařízení pouze k provedení a v mezích
určitého zákona.
Systemisace služebních míst neodpovídá
normální potřebě míst, neboť
byl systemisován daleko menší počet
míst dílenských zaměstnanců,
než jest stav skutečný.
Poštovní správa se dosud neodhodlala k tomu
uzavříti s dělnictvem, v autoprovozu zaměstnaným,
kolektivní smlouvu a nevydala dosud pro dílny pracovní
řád.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana předsedy vlády:
1.) Jest vláda ochotna změniti vládní
nařízení čís. 16/1927 v bodech
v předu vytknutých, jež odporují duchu
platového zákona a intenci zákonodárce?
2.) Jest vláda ochotna systemisovati potřebný
počet míst v poštovní službě
automobilové?
3.) Jest vláda ochotna zaříditi, aby byla
uzavřena kolektivní smlouva s dělníky,
zaměstnanými v poštovních autodílnách?
4.) Jest vláda ochotna zaříditi, aby byl
vydán pracovní řád pro zaměstnance
autoprovozu a autodílen?
5.) Jest pan předseda vlády ochoten sděliti
podepsaným, co v této věci vláda zařídila
anebo zaříditi hodlá?
V Praze, dne 25. října 1927.
Podle zákona ze dne 19. října 1920, čís.
587 Sbírky zákonů a nařízení
par. 27 může býti přiznáno osvobození
od ekvivalentu movitému jmění spolků
a ústavů k účelům vyučovacím,
dobročinným a lidumilným, avšak jen
tenkrát, když toto jmění podle stanov
těchto spolků a ústavů platných
v rozhodném čase, slouží výlučně
a trvale těmto účelům a jim nemůže
býti odňato. Movité jmění spolků
dobrovolných hasičů, jakož i svazů
takových spolků, jest osvobozeno od ekvivalentu
i tenkráte, kdy stanovami těchto spolků není
prokázáno trvalé věnování
tohoto jmění. Rovněž hasičské
nářadí, které jest obecním
vlastnictvím, není podrobeno ekvivalentu. Ekvivalent,
jakož i 20% přirážka školní
pro zemské fondy v Čechách a na Moravě,
nemálo zatěžuje jmění jednot
sokolských, získané výhradně
pro tělovýchovné účely.
Není přece ani dost málo pochyby, že
jednoty sokolské jsou po stránce dobročinné
a lidumilné právě tak jako po stránce
vyučovací jistě nejméně tak
hodnotné jako dobrovolné sbory hasičské,
neboť jestliže sbory hasičské hájí
hmotné statky občanstva, činí tak
jednoty sokolské se statky vyššími, t.
j. hájí, zachovávají a pěstují
duševní i tělesné zdraví všeho
lidu československého. Nejde přece v životě
národa vždy o statky hmotné, ale také
o jeho zdraví a zdatnost fysickou a duševní.
Jednoty sokolské, právě tak jako sbory dobrovolných
hasičů, jsou přístupny všem vrstvám
občanstva bez rozdílu přesvědčení
náboženského nebo politického, čímž
staví se zcela mimo podobná sdružení,
jež mají politický nebo náboženský
ráz.
Jednoty sokolské mají však ještě
před dobrovolnými sbory hasičskými
v ohledu státním a vyučovacím i dobročinném
přednost v tom, že ve svých tělocvičnách
a na svých hříštích obstarávají
výchovu mládeže školní i mimoškolní
po stránce tělesné a jsou tak nutným
doplňkem výchovy školní, která
zhusta postrádá vhodných opatření,
místnosti a nářadí, v našich
poměrech nevyhnutelně nutných k provádění
řádné tělesné výchovy.
V jednotách sokolských pečuje se úzkostlivě
i o výchovu mravní, která jest nevyhnutelným
doplňkem řádné výchovy, zejména
mládeže mimoškolní, o níž
jak po stránce tělesné, tak po stránce
mravní není vůbec postaráno, ježto
odborné školy pokračovací ztěží
mohou jí poskytnouti nutné vzdělání
odborné.
Z těchto důvodů tážeme se pana
ministra financí:
1.) Jest pan ministr ochoten vydati nařízení,
jímž movité jmění sokolských
jednot jest osvobozeno od poplatkového ekvivalentu za deváté
desítiletí v letech 1931 - 1940?
2.) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věcí zařídil aneb
zaříditi hodlá?
V Praze dne 25. října 1927.
Výnosem ministerstva vnitra ze dne 17. února 1927
byla již po desáté změněna vycházková
výstroj čsl. četnictva. Nová výstroj
bude vyžadovati nákladu okrouhle asi 800 Kč.
Ministerstvo národní obrany, když v roce 1923
a 1924 provedlo změnu vycházkového úboru
vojenských gážistů, poskytlo jim příspěvek
ve výši 2.000 Kč důstojníkům
a 1500 Kč rotmistrům.
Četničtí gážisté, ačkoliv
je devatero změn ústroje stálo při
nejmenším každého jednotlivce 3.000 Kč,
nedostali z tohoto titulu dosud žádného příspěvku.
Oděvní paušál jest jim poskytován
stejný jako gážistům vojenským.
Platy četnických gážistů nejsou
tak skvělé, aby si mohli kupovati předepsaný
vycházkový úbor ze svého, aniž
se zadlužili.
Poněvadž pak četnická správa
vyžaduje, aby dbali dobrého jména četnictva,
a velmi nerada trpí zadluženost četnických
gážistů, měla by jim přispěti
stejně, jako vojenská správa přispěla
gážistům vojenským. Potřebné
k tomu prostředky nalezla by četnická intendantura
v rámci státního rozpočtu.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní:
1.) Jest pan ministr ochoten povoliti četnickým
gážistům příspěvek na
vycházkovou výstroj ve stejné výší,
jako byl povolen gážistům vojenským?
2.) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této záležitosti zařídil
nebo zaříditi hodlá?
V Praze dne 25. října 1927.
"Stráž Socialismu" uveřejnila 25.
t. m. informační článek o novelisaci
sociálního pojištění, který
byl konfiskován v závěru zcela nezávadném.
Konfiskovaná část článku, která
v jiných listech vyšla bez závady, měla
toto znění:
"Tento úžasný, troufalý a provokační
návrh přijala vláda za svůj, aby tak
dokumentovala svoji urputnou třídní nenávist
vůči celé dělnické třídě.
Dělnictvo všech směrů nemůže
přihlížeti nečinně k tak úžasnému
poškozování svých nejživotnějších
zájmů.
Křesťanští sociálové čeští
i němečtí mají nyní příležitost
dokázati to, co dělnictvu slibovali, to jest že
nepřipustí zhoršení sociálního
pojištění.
Voláme veškeré dělnictvo na stráž
a do boje proti tomuto nemožnému a třídně
vyhrocenému útoku měšťácké
celně-kongruové koalice, který musí
býti za každých okolností a třeba
i za nejtěžších obětí odražen.
Protestujte nejdůraznějšími prostředky
proti ničení svých zájmů a
dokažte, že i přes svoji roztříštěnost
má dělnická třída tolik moci
a síly, že tomuto zákeřnému kořistnickému
útoku měšťáckých stran a
celně-kongruové vlády za každých
okolností zabrání."
Podepsaní se táží:
Hodlá pan ministr spravedlnosti zakročiti, aby tisková
brněnská censura zanechala podobného způsobu
konfiskací bezzávadných statí, které
jinde jsou propouštěny?
V Praze, dne 25. října 1927.
Podle zákona o přímých daních
polovina daňových komisí má býti
jmenována finančními úřady
po návrhu zemědělských rad a obchodních
a živnostenských komor. Ustanovení toto má
jasný účel, poskytnouti poplatnictvu prostřednictvím
jeho zástupců vliv na vyměřování
a ukládání přímých daní.
Všeobecnost daňové povinností, občanská
rovnoprávnost a přirozená spravedlnost požadují,
aby jmenování těchto členů
daňových komisí provedeno bylo s jediným
zřetelem k tomu, by docíleno bylo co nejúměrnějšího
a nejspravedlivějšího zastoupení poplatníků,
tedy bez jakýchkoli zřetelů politických,
třídních, stavovských, národnostních,
náboženských, či jiných.
Dosíci tohoto cíle bylo ovšem velmi ztíženo
ustanovením zákona o daních přímých,
podle něhož právo činiti návrhy
na jmenování zástupe poplatnictva bylo vloženo
do rukou toliko zemědělských rad, které
nezastupují většinu zemědělců,
nýbrž jen nepatrnou menšinu zemědělců
z kruhů sedláků, statkářů
a velkostatkářů, a do rukou obchodních
a živnostenských komor, které zastupují
zájmy velkého průmyslu a velkého obchodu
a které taktéž nemohou býti pokládány
za representanty drobných poplatníků, živnostníků
a obchodníků.
O tom, jak sestavují se návrhy na jmenování
zástupců poplatnictva o daňových komisí,
svědčí stranický postup zemědělských
rad. Tyto oběžníkem vyzvaly delegáty
zemědělských rad, aby po dohodě s
hlavními organisacemi zemědělskými,
sestavili terna osob pro návrh na jmenování
a zaslali zemědělské radě. Ježto
delegáti tito jsou téměř výlučně
příslušníky agrární strany,
jak ani jinak za platnosti nynějších volebních
řádů do zemědělských
rad nelze, v žádném případě
nepozvali k jednání na návrzích jmenovacích
organisace zemědělské jiných politických
směrů, nýbrž toliko zemědělské
organisace strany agrární, pominuvše i důležité
zemědělské organisace čistě
odborné, nepříslušející
tedy žádnému směru politickému.
Tak tedy sestaveny a zemědělským radám
doručeny návrhy čistě stranicko-politicky
sestavené, které ze zastoupení v daňových
komisích vylučují veliké části
stavu zemědělců jen proto, že náležejí
k jiným politickým směrům a zejména
vylučují ze zastoupení v daňových
komisích napořád zemědělce
drobné, vydávajíce je tak v tomto ohledu
do naprostého područí agrární
buržoasie.
Podepsaní se proto táží:
1.) Znají páni ministři zemědělství
a financí tyto poměry?
2.) Co učinilo ministerstvo financí i ministerstvo
zemědělství k tomu konci, aby nestranně
provedeno bylo ustanovení o zastoupení poplatnictva
v daňových komisích jen s hlediska prosté
spravedlnosti? Je snad stranicko-politický postup zemědělských
rad v této důležité věci úmyslný
a ve srozumění s plány nynější
vlády?
3.) Co hodlají páni ministři zemědělství
a financí učiniti na ochranu ohrožených
práv zemědělců, jimž jen pro
jejich příslušnost k určité politické
straně, či jen z té příčiny,
že nejsou organisování politicky vůbec,
má býti odepřeno zastoupení v daňových
komisích?
4.) Je pan ministr financí ochoten předložiti
nám seznam osob zemědělskými radami
navrhovaných pro jmenování do daňových
komisí, dále seznam osob skutečně
po návrhu tomto do daňových komisí
jmenovaných?
V Praze dne 26. října 1927.
Ústava republiky zabezpečuje svojím občanom
volný prejav mienky. Ďaleki sme toho, aby sme brali
v pochybnosť právo ktoréhokoľvek československého
štátneho občana protestovať proti tým,
po celej Europe prejavujúcim sa snahám, ktoré
smerujú k revízií mierových smlúv
k navzájomnej spokojnosti.
Ohradzujeme sa však proti tomu, aby štátni občania,
ktorí trvajú na každej litere mierových
smlúv na úkor správne pochopeného
záujmu svojho vlastného štátu, snažili
sa získavať prívržencov tohoto svojho
stanoviska takými prostriedky, ktoré narážajú
na trestné ustanovenia tak zv. terorového zákona,
povolaného zabezpečiť voľný prejav
mienky štátneho občana.
Tak niekoľko listov na Slovensku už od niekoľko
týždňov sľubuje politické a hospodárske
nevýhody tým, čo nie sú ochotní
brať účasť vo zmienených už
demonštráciách, ba čo viac - ako na
pr. bratislavský "Národný Denník"
zo dňa 14. októbra 1927, čís. 237
- prehlasuje za "vlastizradu" takéto chovanie,
ktoré vyobcuje zo sväzku štátu. Štátne
zastupiteľstvá, ktoré voči tlači
národných menšín sú až nad
svoju povinnosť ostražité, hladia na tieto štvanice
nečinne, zapomínajúc, že obyvateľstvo
Slovenska a Podkarpatskej Rusi dáva vojakov, platí
dane a tedy nielen z moci protivného zákona, ale
i morálne má nároky na ochranu úradov.
Teror však v týchto dňoch dosiahol svojho kulminačného
bodu v Bratislave tým, že boly vydané obežníky
s podpismi hláv vrchností - župana dra Jána
Sekáča, župana dra Metoda Bellu, starostu dra
Ľudevíta Okánika, - aby ich obyvateľstvo
podpisovalo. Kto neprejaví ochoty podpísať
protest, vyhrožujú mu dľa daných pomerov:
živnostníkovi, obchodníkovi, jednotlivcovi
s voľným intelektuálnym povolaním hospodárskym
bojkotom, jednotlivcom v pomere závislom od štátu
však zničením existencie, na pr. penzistom
odňatím penzie, ač penziu odňať
lzä iba v prípade zločinu, obsaženého
v trestnom zákonníku. A všetko to deje sa bez
toho, že by polícia zakročila.
Tážem sa pánov ministrov:
Či hodláte tieto teroristické akcie utlačiť
a poskytnúť tak zákonitú ochranu tiež
odvekému obyvateľstvu Slovenska a Podkarpatskej Rusi?
V Prahe, v októbri 1927.