II. volební období. | 5. zasedání. |
Nutným doplňkem platového zákona čís.
103/ 1926 jest systemisace služebních míst
ve veřejných službách.
Při projednáváni platového zákona
nechtěla vláda připustiti, aby do zákona
samotného bylo vloženo ustanovení o rozsahu
a obsahu systemisace služebních míst ve státní
administrativě a vyhradila si pro sebe rozhodovati o tom,
jak mají býti hodnocena jednotlivá místa
podle svého významu a se zřetelem na způsob
služby v rámci stanoveného počtu normální
potřeby sil.
Vláda několikrát během projednávání
platového zákona přislíbila, že
systemisací služebních míst budou vyrovnány
mnohé tvrdosti tohoto zákona, zejména jeho
ustanovení o převodu zaměstnanců do
nových platů. - Vláda ustanovila pro systemisační
práce zvláštní komisi 4 vysokých
úředníků, pp. Dr. Otakara Fischera,
min. radu Nejv. spr. soudu, Dr. Richarda Holla, min. radu v ministerstvu
vnitra, Dr. Vladimíra Horáka, min. radu v předsednictvu
ministerské rady a střídavě pp. odborové
přednosty Vlasáka a Pavlíka z ministerstva
financí.
Tato komise. zavázána byvši k naprosté
mlčenlivosti a důvěrnosti, připravila
pro vládu elaborát bez předchozího
jednání s odborovými organisacemi veřejných
zaměstnanců.
Obsah připravované systemisace byl přísně
tajen a nebyl ani publikován, když byla již systemisace
vládou schválena, takže zaměstnanci
dosud oficielně nevědí, v jakém rozsahu
byla systemisace služebních míst schválena.
Vláda byla však mravně i právně
zavázána o této věci pojednati se
zástupci odborových organisací státních
a veřejných zaměstnanců, jak vyplývá
ze souvislosti usnesení sněmoven. Platový
zákon jest součástí závazků,
vyslovených v zákoně čís. 286
z r. 1924 §u 3 odst. 3.
K §u 2. odst. 3. citovaného zákona přislíbila
vláda v soc. politickém výboru, že normální
potřeba počtu sil bude stanovena v dohodě
s odborovými institucemi, což bylo také na
str. 15. zprávy výborové zdůrazněno
usnesením soc. politického výboru, aby důvodová
zpráva byla doplněna následujícím:
"Výbor očekává, že při
normalisaci podle §u 2 budou slyšeni také důvěrnické,
závodní výbory a personální
komise, pokud jsou tyto instituce zavedeny a že do komise,
zmíněné v §u 3, budou povoláni
také zástupci odborových organisací
státních zaměstnanců."
Důvodová zpráva k zákonu čís.
103 na str. 123. praví: "Systemisace definitivní
souvisí úzce s reformou správy a tedy i s
pracemi komise podle §u 3 restrikčního zákona
a bude tedy podmíněna součinností
této komise."
Zpráva sociálně-politického výboru,
str. 98, k §u 6 praví: "Pokud jde o spoluúčast
normalisační komise podle §u 3 restrikčního
zákona, poukázal zástupce vlády výslovně
na důvodovou zprávu k vládnímu návrhu
str. 123., kde se praví, že "systemisace definitivní
souvisí úzce s reformou správy" a tedy
s pracemi komise podle §u 3 restrikčního zákona.
Provedení definitivní systemisace bude tedy podmíněno
součinností této komise."
Důvodová zpráva pak k finančnímu
zákonu na rok 1927 praví na str. 215.: "Pokud
se týká programu pro dohlednou budoucnost, pokládá
presidium ministerské rady za jeden z hlavních úkolů
uvedení v život zvláštní odborné
komise, která by se podle §u 3, odst. 2. zákona
č. 286 z r. 1924 zabývala reformou a otázkami
veřejné správy. - K provádění
přípravných prací, nutných
k aktivování této komise, byl již z
usnesení vlády zřízen u presidia ministerské
rady přípravný komitét, jehož
organisační činnost pokročila již
tak daleko, že dojde během správního
roku 1926 ke konstituování této komise. -
Přes to nebyla ani tato komise dosud ustavena a tím
byli státní zaměstnanci úplně
vyřazeni z jednání o životní
otázce své existence "systemisaci služebních
míst."
O systemisaci služebních míst se v důvodové
zprávě k platovému zákonu praví:
"S hlediska zájmů služby se doporučuje:
Odstraniti přijímání a povyšování
zaměstnanců bez volných systemisovaných
míst, odloučiti časový postup od povýšení,
zároveň však vedle toho umožniti zaměstnanci
platový postup, úměrný jeho výkonu,
i když nedosáhne místa systemisovaného
ve vyšší platové stupnici. Při
tom by bylo zaměstnanci, který vůbec nebyl
povýšen, zabezpečiti, jestliže vyhovuje
služebně, přibližně tytéž
požitky, kterých dosahuje nyní časovým
postupem, a zaměstnanci, povýšenému
na místo význačnější,
vyšší služební příjem,
než dosahuje dnes časovým postupem. Není
důvodu, aby také u míst nejméně
důležitých, obtížných a
odpovědných a proto systemisovaných v té
které kategorii v nejnižší platové
stupnici nastalo zvýšení požitků
proti nynějšímu stavu, poněvadž
prakticky pouze úředník podprůměrný
není během své služební doby
ani jednou povýšen a nedosáhne tedy místa
význačnějšího. Automatický
postup, jako základ platového systému, možno
ponechati pouze u těch skupin zaměstnanců,
u nichž služební výkon se v podstatě
nemění (služba školská). - Honorovati
zaměstnance podle významu odpovědnosti a
obtížnosti místa, které zastává.
Zaměstnanec, který zastává místo
důležitější, obtížnější
a odpovědnější, může právem
požadovati, aby byl honorován lépe, než
zaměstnanec se stejnou služební dobou, avšak
na místě méně významném.
Ale také zájem státu vyžaduje, aby zaměstnanci
na místech důležitých byli lépe
honorováni, poněvadž jest tím dán
jednak popud pro síly schopnější, aby
samy se snažily dosáhnouti takových míst,
jednak jest okolnost, že určité místo
jest lépe honorováno pro zaměstnance. jenž
místo to zastává, vzpruhou k usilovnější
činnosti právě tak, jako naopak podlamuje
snaživost zaměstnancovu, dostává-li
na místě důležitějším,
obtížnějším a odpovědnějším
tentýž, nebo dokonce menší plat, než
zaměstnanec, konající službu na místě
méně důležitém, obtížném
a odpovědném."
Těchto zásad však nebylo dbáno při
provedení systemisace služebních míst
a nebyly respektovány také vládní
sliby, že systemisace služebních míst
vyrovná tvrdosti platového zákona. Nelze
se proto diviti, že systemisace zklamala naděje zaměstnanců
a vyvolala nové roztrpčení, nespokojenost
a rozechvění, jemuž byl dán průchod
na četných protestních schůzích
všech kategorií státních zaměstnanců,
kteří nejtrpčeji nesou, že jim toto
dílo, odporující namnoze znění
zákona, duchu jeho a úmyslu zákonodárců,
bylo oktrojováno.
Samosprávní zaměstnanci jsou právem
rozhořčeni nad tím, že systemisace zaměstnanců
hlavního města Prahy nebyla dosud schválena
zemskou správní komisí a že převod
zemských zaměstnanců podle §u 212, odst.
5 platového zákona a systemisace služebních
míst zemských zaměstnanců nebyly dosud
provedeny.
Systemisace služebních míst ve státní
administrativě neodpovídá normální
potřebě sil, znamená novou restrikci celkového
poctu stát. zaměstnanců a snížení
počtu míst vyšších stupnic až
o 75% skutečného stavu a stavu po provedení
10% restrikce podle zákona č. 286/1924 a neodpovídá
v mnohých oborech státní služby a kategoriích
ani stavu z r. 1914.
Výkon, namáhavost, odpovědnost a nebezpečí
služby nejsou touto systemisací vůbec hodnoceny.
Vládními pokyny, vydanými k povýšení
zaměstnanců v důsledku systemisace, budou
rozvráceny statusy jednotlivých kategorií
tak, že mladší zaměstnanci budou předřazeni
starším a velmi dobře kvalifikovaným
zaměstnancům, s rozdílem služebního
stáří 10 i 20 služebních let.
Tento rozvrat statutu lze nazvati bez nadsázky nezdravým
extrémem, ba přímo revolucí.
Zřízenci nedočkají se své definitivy
po celou řadu let.
75% zaměstnanců jest odkázáno vysloužiti
v nejnižších stupnicích platových.
Platový. zákon svými převodovými
ustanoveními degradoval vesměs zaměstnance
o I. platovou stupnici a systemisace služebních míst
tuto degradaci nejen petrifikovala, ale odejmula jakoukoliv naději,
že zaměstnanec dosáhne téže hodnostní
třídy (platové stupnice), v jaké byl
před uzákoněním nového požitkového
systému.
Vláda při schválení systemisace služebních
míst nevzala žádného zřetele
na finanční zákon a státní
rozpočet, sněmovnami na rok 1927 schválený
a snížila počet míst jednotlivých
hodnostních tříd (platových stupnic)
až o 80 - 90%.
Mravně a společensky bylo státní úřednictvo
degradováno vládním nařízením
ze dne 15. července 1927, čís. 103 Sb. z.
a n.
Náklad převodu státních zaměstnanců
do nových platů podle platového zákona
i dosud vydaných nařízení odhadují
znalci na 350 mil. Kč a to u železnic na 150 mil.
Kč, u pošt na 60 mil. Kč a u ostatních
120.000 státních zaměstnanců jiných
resortů na 140 mil. Kč. Náklad systemisace
služebních míst odhaduje se
pro | I. služ. třídu na | 14,101.000 Kč |
pro | II. služ. třídu na | 23,412.000 Kč |
pro | III. služ. třídu na | 11,223.000 Kč |
pro | IV. služ. třídu na | 4,708.000 Kč |
pro zřízence | 3,609.000 Kč | |
celkem | 57,053.000 Kč |
Postupem doby budou ztráveny přídavky vyrovnávací
a doplňovací, takže se nelze diviti domněnkám,
že na sněmovnách dožádaná
potřeba i úhrada na úpravu platů státních
zaměstnanců, ve výši 700 mil. Kč
nebude nikterak vyčerpána.
Výsledkem předchozího uvažování
nemůže být jiný závěr
než ten, že platový zákon i jeho provádění
a systemisace služebních míst nemohou přinésti
klidu a pořádku do státní administrativy.
V důsledku toho táží se podepsaní
vlády:
1. Jest ochotna ihned zahájiti jednání o
novelisaci platového zákona čís. 103
a 104/1926?
2. Jest ochotna předložiti sněmovnám
výkazy, jak bylo použito částky 700
mil. Kč, povolených sněmovnami na úpravu
platů státních zaměstnanců,
z nichž by bylo patrno, jaký zvýšený
náklad vyžádal si převod zaměstnanců
do nových platů, na základních platech,
činovném, dětských přídavcích,
vyrovnávacích a doplňovacích přídavcích
a výchovném jednotlivých kategorií
a jaký zvýšený náklad vyžádala
si systemisace služebních míst v jednotlivých
kategoriích?
3. Jest vláda ochotna provésti ihned revisi systemisace
služebních míst za účasti zástupců
odborových organisací státních zaměstnanců,
aby odpovídala ustanovením platového zákona,
duchu jeho, slibům premiera vlády pana Dr. Švehly,
že systemisace napraví tvrdosti platového zákona
a úmyslu zákonodárců?
4. Jest ochotna zaříditi, aby systemisace služebních
míst zaměstnanců hlavního města
Prahy a zaměstnanců zemských, jakož
i převod podle §u 212, odst. 5. plat. zákona,
byly konečně provedeny v duchu návrhů
a usnesení těchto korporací?
5. Jest vláda ochotna vydati co nejdříve
vládní nařízení, kterým
se upravují platy státním cestářům,
poříčním zřízencům,
zaměstnancům státních lesů
a statků a ostatním nepragmatikálním
zaměstnancům podle §u 210 platového
zákona?
6. Jest vláda ochotna provésti revisi všech
vládních nařízení a služebních
řádů za účasti odborových
organisací příslušných resortů?
7. Jest vláda ochotna pojednati s odborovými organisacemi
státních zaměstnanců o úpravě
vedlejších a služebních přídavků
podle §u 148 platového zákona, dříve,
než bude vydáno příslušné
vládní nařízení?
8. Jest vláda ochotna zaříditi, aby ve státních
a veřejných podnicích a úřadech
nebyla překročována osmihodinová doba
pracovní?
Navrhujeme, aby této interpelaci byla přiznána
pilnost a debata o ní zahájena ihned.