II. volební období. | 5. zasedání. |
Úlohou této osnovy zákona není provésti
pronikavé změny v administrativě horní,
jako především unifikování předpisů
horních administrativních pro celou republiku, jak
musí ještě býti tendencí našeho
zákonodárství a pak přizpůsobiti
dnešním poměrům pokud je to možno.
Jest možno předvídati, že všeobecná
úprava řízení administrativního
bude míti rovněž určitý vliv
ve vybudování administrativního řízení
u báňských úřadů, takže
úprava, jak se navrhuje osnovou, stačí.
Osnovou nebude měněno ničeho na organisaci
báňských úřadů v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku. Na Slovensku bude zřízeno
nové báňské hejtmanství
a dosavadní báňské kapitanáty
a báňské komisariáty přemění
se v báňské revírní úřady.
Na Podkarpatské Rusi zřídí se revírní
báňský úřad, výjimečně
podřízený báňskému hejtmanství
v Bratislavě, takže postup instanční
by byl pak v celé republice následující:
1. Revírní báňské úřady,
2. báňská hejtmanství,
3. ministerstvo veřejných prací.
Horní administrativa, než docházíme
ke zmíněné právě kodifikaci
právní, prodělala v našich zemích,
které náležejí do nynějšího
státního útvaru, značné změny
a vyvíjela se různým směrem v oblasti
rakouské a uherské. Jakýmsi základem
v právním vývoji báňské
administrativy v modernějším smyslu je zákon
ze dne 23. května 1854, ř. z. čís.
146, v němž báňským úřadům
věnovány dva paragrafy, a sice § 225 a 230.
Ustanovení tato pak byla doplňována nařízeními:
Tak nařízením ministerstva vnitra a financí
ze dne 20. března 1885 zřízeno provisorní
báňské hejtmanství a vrchní
báňské úřady.
13. září 1858 pod č. 157 vydáno
nařízení císařské, kterým
zřízeno bylo 21 báňských hejtmanství
jako prvních instancí na území bývalého
císařství.
Zákonem ze dne 21. června 1871 upraveny poněkud
poměry báňské administrativy v rakouské
polovině a zrušeny dosavadní předpisy.
Tímto zákonem zavedeny:
revírní báňské úřady
a báňská hejtmanství - a jako
nejvyšší instance bylo ministerstvo orby.
- Kompetence tohoto ministerstva přenesena zákonem
z roku 1908 na ministerstvo veřejných prací.
V uherské části platil dále §
225 a 230 horního zákona a cís. nař.
z r. 1908, dle něhož agendu obstarávaly báňské
komisariáty a báňské kapitanáty.
Na Slovensku nejvyšší instancí bylo
ministerstvo financí. Takový stav byl převzat
i do republiky zákonem z roku 1918 a pozdějšími
zákony a nařízeními upravovány
poměry na změněném území
státním.
Rozdělené předpisy o báňských
úřadech zůstaly až do nynější
právní úpravy a má právě
předložená osnova zákona odstraniti
dosavadní diference obměňujíc celkem
pouze předpisy zákona z roku 1871.
Dle osnovy vedle jmenovaných již instancí
fungují jako pomocné orgány úředně
oprávnění báňští
inženýři.
Osnova řeší instanční postup
asi podobně jako správní reforma na podkladě
2 instancí:
1. První instancí jsou báňské
revírní úřady, jako odvolací
instance jsou báňská hejtmanství.
Z rozhodnutí těchto není dalšího
odvolání. Rozhoduje-li báňské
hejtmanství o věcech § 3 tohoto zákona
jako I. stolice jest odvolací instancí ministerstvo
veřejných prací.
Báňské hejtmanství se zřídí:
v Praze, v Brně, v Bratislavě.
Nova v tomto zákoně spatřovati jest v následujícím:
Především zákonem odstraňují
se kompetenční spory, neboť jest přesně
vyměřena agenda všem úřadům.
Za druhé povinnost publikační jest jistě
proti dřívějšku pokrokem.
A konečně trestní výnosy v oboru hornopolicejním
může vydávati i revírní báňský
úřad, kdežto dosud tak činiti mohlo
jen báňské hejtmanství.
Ústavně-právní výbor projednávaje
vládní návrh navrhuje změnu v §
8 vzhledem ke změnám provedeným už zákonem
o organisaci politické správy o pojmenování
území náležejících do
státního útvaru Československé
republiky takto:
(1) Báňská hejtmanství mají
sídlo:
a) v Praze pro zemi českou,
b) v Brně pro zemi moravsko-slezskou,
c) v Bratislavě pro zemi slovenskou.
Změnu tuto navrhuje ústavně-právní
výbor vzhledem k tomu, že vládní návrh,
který nese datum 3. února 1927 nemohl přihlížeti
ještě k usneseným pojmenováním
v zákoně o organisaci politické správy.
Výbor ústavně-právní navrhuje
poslanecké sněmovně, aby takto změněnou
vládní osnovu zákona o zařízení
a působnosti báňských úřadů,
jak zprávě výborové jest připojena,
přijala za své usnesení.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Prováděti horní zákon a chrániti
národohospodářské zájmy hornictví
mají:
a) revírní báňské úřady,
b) báňská hejtmanství,
c) ministerstvo veřejných prací.
(2) Jako pomocný orgán báňských
úřadů mohou býti podle potřeby
přizváni úředně oprávnění
báňští inženýři.
(1) Revírní báňské úřady
jsou prvou instancí ve všech hornoúředních
věcech, které nejsou výslovně vyhrazeny
báňským hejtmanstvím, anebo ministerstvu
veřejných prací.
(2) Revírním báňským úřadům
jest mimo to na výzvu báňských hejtmanství
konati nutná šetření i ve věcech
těmto přidělených a prováděti
hornoúřední rozhodnutí.
(1) Báňským hejtmanstvím přísluší
v I. instanci (z agend v obecném horním zákonu
vytčených):
1. povolovati zřízení báňských
revírů (§ 11 o. h. z.);
2. propůjčovati dolové míry, přebytky
a míry povrchové, udíleti koncese pomocným
dílům, jakož i vykonávati šetření
při udílení koncesí k revírním
štolám (§§ 40, 57 až 68, 71 až
89, 91 až 97 o. h. z.);
3. povolovati sloučení jednotlivě propůjčených
dolových měr a dolových polí (§§
112 až 114 o. h. z.);
4. povolovati rozdělení jednoduché dolové
míry (§§ 115 až 116 o. h. z.);
5. propůjčovati důlní vody (§
129 o. h. z.);
6. rozhodovati o rozsahu a výkonu práv spojených
s báňskou propůjčkou a spolupůsobiti
s jinými úřady v tomto směru (§
132 o. h. z.);
7. povolovati knihovní dělení báňského
vlastnictví pod šestnáctinu celku (§ 135
o. h. z.);
8. schvalovati společenské smlouvy, zřizovací
listiny těžařské a stanovy těžařstev
(§ § 136 až 143 o. h. z.);
9. povolovati rozpuštění těžařstva
nebo prodej jeho kmenového jmění, není-li
souhlasu všech majitelů podílů (§
155 o. h. z.);
10. potvrzovati ustanovení o udržování
povrchových měr v provozu (§ 176 o. h. z.);
11. rozhodovati o povinnosti ku převzetí báňské
služebnosti, jakož i jejím rozsahu, není-li
shody zúčastněných (§ 194 o.
h. z.);
12. vynášeti trestní nálezy pro přestupky
horního zákona (§§ 224, 228, 235 až
250 o. h. z.), jakož i jiných příslušných
zákonů a nařízení.
U vykonávání báňské
policie jsou také revírní báňské
úřady oprávněny pro neuposlechnutí
pravoplatných příkazů pokud se týče
pro nedbání bezpečnostních opatření
uvaliti pokutu ve smyslu § 250 o. h. z.;
13. báňským hejtmanstvím přísluší
dále hornoúřední jednání
při odnětí a vrácení horních
oprávnění (§§ 253, 255 až
257, 259 až 265 o. h. z.);
14. báňským hejtmanstvím přísluší
dále zejména:
a) rozhodovati ve sporných báňsko-právních
záležitostech stran, pokud tyto věci nepřísluší
soudu;
b) rozhodovati ve věcech revírních bratrských
pokladen a báňských společenstev,
dále schvalovati a rozhodovati ve věcech závodních
a revírních rad, jakož i rozhodovati o hornickém
vyhledávání a těžení živic,
pokud je to v příslušných zákonech,
nařízeních a jiných předpisech
výslovně stanoveno;
c) rozhodovati o náhradě útrat, jež
vzešly, majitelům dolů dobýváním
a těžením nevyhrazených nerostů;
d) ve sporech mezi doly a železnicí zúčastniti
se při rozhodování o bezpečnostních
opatřeních na dolech k ochraně železnic
ve smyslu platných předpisů;
e) vykonávati dozor a disciplinární moc rad
revírními báňskými úřady
resp. jejich zaměstnanci.
Tento dozor obsahuje i právo inspekční nad
báňskými závody.
(2) Opatření v oboru báňské
policie s platností pro jeden závod nebo nejvýše
pro okres revírního báňského
úřadu vydává revírní
báňský úřad, kdežto předpisy
téhož druhu platné pro území
přesahující okrsek jednotlivých revírních
báňských úřadů vydává
báňské hejtmanství, resp. ministerstvo
veřejných prací.
(3) Okresy vzpomenutými v §§ 148, 150 a 188 o.
h. z. sluší rozuměti okrsky báňských
hejtmanství.
(4) Nová opatření platná pro celý
okres báňského hejtmanství nebo pro
větší okrsky dlužno řádně
vyhlásiti v úředním listu.
(1) Podání spadající do působnosti
revírních báňských úřadů
dlužno činiti vždy u revírních
báňských úřadů.
(2) Všechna jiná podání s výjimkou
žádostí o propůjčku nebo koncesi
mohou se učiniti buď u báňských
hejtmanství nebo u revírního báňského
úřadu, pokud není úřad, u kterého
jest podání učiniti, určitě
označen zákonem nebo zvláštním
úředním rozkazem.
(3) žádosti o propůjčku nebo koncesi
buďtež podány u báňského
hejtmanství.
(1) Podání u revírních báňských
úřadů nutno činiti písemně.
Je-li však přednosta revírního báňského
úřadu nebo zástupce jeho v úřadě
přítomen, mohou ony žádosti, jichž
vyřízení spadá do okruhu působnosti
revírního báňského úřadu,
býti podány též ústně
do protokolu (§ 226 o. h. z.).
(2) Žádosti o propůjčky a koncese dlužno
vždy podati písemně.
(3) Při ohláškách výhradných
kuteb a při žádostech o propůjčku
nebo koncesi je žadatel oprávněn požadovati
ihned potvrzení o době, kdy se podání
stalo.
(1) Z rozhodnutí a opatření revírních
báňských úřadů možno
se odvolati k báňskému hejtmanství.
(2) Z rozhodnutí, jež vydalo báňské
hejtmanství v I. instanci, lze se odvolati k ministerstvu
veřejných prací. Z rozhodnutí, jež
vydalo báňské hejtmanství ve II. instanci,
odvolání není přípustno.
Okresy a sídla revírních báňských
úřadů ustanoví se vládním
nařízením.
(1) Báňská hejtmanství mají
sídlo:
a) v Praze pro zemi českou,
b) v Brně pro zemi moravsko-slezskou,
c) v Bratislavě pro zemi slovenskou.
(2) Pro přechodnou dobu, t. j. až do zřízení
vlastního báňského hejtmanství
pro Podkarpatskou Rus, rozšiřuje se úřední
působnost báňského hejtmanství
v Bratislavě i na Podkarpatskou Rus.
(1) V čele báňského hejtmanství
jest báňský hejtman nebo jeho zástupce.
Jemu k ruce jest potřebný počet úřednictva
a ostatního zaměstnanectva.
(2) Personál revírního báňského
úřadu se skládá z přednosty
úřadu a potřebného počtu úřednictva
a ostatního zaměstnanectva.
(1) Báňská hejtmanství a ministerstvo
veřejných prací rozhodují ve věcech
stran, týkajících se báňských
záležitostí, ve sboru a to většinou
hlasů.
(2) V ministerstvu veřejných prací budiž
pro tyto záležitosti zřízen stálý
sbor z úředníků tohoto ministerstva
se vzděláním požadovaným ke konceptní
službě u báňských úřadů.
Zevrubné normy o řízení u báňských
hejtmanství a revírních báňských
úřadů, jakož i předpisy o úředně
oprávněných báňských
inženýrech budou vydány vládním
nařízením.
Jmenování úředníků,
pokud podle platných předpisů není
vyhrazeno presidentu republiky nebo vládě, přísluší
ministru veřejných prací.
(1) S účinností tohoto zákona pozbývá
platnosti zákon ze dne 21. července 1871 č.
77 ř. z. o zařízení a působnosti
báňských úřadů; pouze
§§ 18 a 19 řečeného zákona
zůstávají až na další v
platnosti, a to § 18 až do nové úpravy
podle § 146 platového zákona (§ 206 platového
zákona); dále zrušují se na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi dosud platné §§
225 a 230 o. h. z. a císařské nařízení
ze dne 13. září 1858, č. 157 ř.
z.
(2) Nařízení, resp. instrukce pro báňská
hejtmanství a revírní báňské
úřady, jakož i předpisy o úředně
oprávněných báňských
inženýrech ponechávají se, pokud neodporují
tomuto zákonu, prozatím v platnosti.
(3) Vládním nařízením bude
stanoveno, pokud platnost těchto předpisů
bude rozšířena i na Slovensko a na Podkarpatskou
Rus.
(1) Zákon tento nabude účinnosti dnem, jenž
bude určen vládním nařízením.