II. volební období. | 5. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
V den volby do Národního shromáždění,
do obcí, do zemských a okresních zastupitelstev
jest zakázáno čepovati, podávati a
prodávati nápoje alkohol obsahující
do 18. hodiny.
Nekonají-li se volby v obcí, zákaz pro ni
neplatí.
Ustanovení §u 29 zák. ze dne 31. ledna 1919,
č. 75 Sb. z. a n., §u 32 zák. ze dne 29. února
1920, č. 123 Sb. z. a n., §u 31 zák. ze dne
14. dubna 1920, č. 330 Sb. z. a n., a u 31, zák.
ze dne 14. července 1927, č. 126 Sb. z. a n., mění
se dle ustanovení §u 1.
(1) Tento zákon nabývá účinností
dnem vyhlášení.
(2) provésti jej přísluší ministru
vnitra,
Zákaz čepování, podávání
a prodávání nápojů obsahujících
alkohol v den před volbami a v den volby do Národního
shromáždění, do obcí, do zemských
a okresních zastupitelstev tak, jak dnes platí,
je neodůvodněně přísný
a míjí se ve svém poslání účinkem,
jejž sleduje.
Poslední volby jasně ukázaly, že nelze,
jej udržeti z mnoha důvodů.
Již několik dní přede dnem zákazu
obecenstvo se nemírně zásobuje alkoholickými
nápoji, takže v oba dva dny, kdy zákaz platí,
má ve svých domácnostech všech možných
nápojů alkohol obsahujících a intenci
zákona tak nemůže býti v pravém
slova smyslu vyhověna. Zákon sleduje ten cíl,
aby volič přistoupil k výkonu své
občanské povinností střízliv
s vědomím toho, co činí a aby nebylo
lze na něho působiti alkoholem tak, že by nebyl
svobodné vůle. Tohoto dosaženo bude jistě
i tehdy, bude-li zákaz platiti jen v den volby, t. j. počínaje
24. hodinou v sobotu před vlastním dnem volby, a
to jen do 18 hodin.
Do této doby volby jsou skončeny všude, takže
není obavy, že by došlo k nepřístojnostem
a protizákonným výstřelkům.
Od úmyslu navrhnouti, aby zákaz čepovati,
podávati a prodávati nápoje obsahující
alkohol přestal působiti 2 hodiny po skončení
skrutinia, jsme ustoupili proto, že nebylo by lze tento
předpis dodržeti, neboť na př. ve Velké
Praze skrutinium v jednotlivých volebních obvodech
je skončeno v různou dobu; vznikl by proto zbytečný
chaos. Doba 18ti hodinové platnosti zákazu je jistě
postačující, neboť dosavadní
zkušenost určí - neprodlužovati zbytečně
omezování občanstva v jeho požadavcích,
neboť jen tak vzniká úmysl zákaz obcházeti.
Tomu má býti předloženou osnovou čeleno.
Tímto ustanovením pamatuje osnova na případy,
kdy podáním jediné kandidátní
listiny volba v obci odpadne a nestává důvodu
pro platnost zákazu.
Stav hostinský stávajícím neodůvodněně
dlouho platným zákazem značně trpí,
neboť volby konány jsou v neděli a hostinští
i výčepníci přicházejí
o největší tržbu týdenní
za sobotu přede dnem volby a za neděli, kdy se volí.
Ztráty hostinstva za posledních voleb odhadují
se odbornými časopisy hostinskými na několik
milionů.
Při restrikci zákazu na dobu do předlohy
pojatou tyto ztráty byly by zmenšeny na minimum, pří
čemž však intenci zákona bylo by plně
vyhověno.
Návrh budiž přikázán výboru
pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností
a ústavně-právnímu; ježto návrh
zákona finančního nákladu nevyžaduje,
netřeba navrhovati úhradu.