II. volební období. | 5. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Slavná sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 29, zákona ze dne 31, ledna 1919 č. 75 Sb.
z. a nař. bude zníti takto:
V den před volbou od 2. hodiny odpolední a v den
volby až do vplynutí 2 hodin po skončeném
sčítání hlasů jest zakázáno
prodávati, čepovati nebo podávati nápoje
obsahující alkohol.
Zákon nabývá účinností
dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra.
Zákaz čepování při volbách
měl snad poněkud opodstatněný důvod
v r. 1919 kdy tehdy jak poměry hospodářské,
tak politické jej zdůvodňovaly. Nyní
však není podobných důvodů, které
jí už dávno odpadly jak zkušenost nás
poučila z voleb obecních v r. 1923, dále
z voleb do obou zákonodárných sborů
v listopadu v r. 1925 a z posledních voleb do obcí
letošního roku. Právě tyto zkušenosti
vedly jíž ku z mírnění zákazu
čepová ní pří volbách
ve znění zákona ze dne 14. července
1927 č. 126 Sb. z. a n. o volbách zemských
a okresních zastupitelstev. Podobné omezení
čepování při volbách jaké
bylo provedeno v cit. posledním zákoně je
dosti přísné a vyhovuje intenci zákonodárce,
aby volič k volbám dostavil se v úplném
pořádku, užívaje své svobodné
vůle a rozumu pří volebním rozhodování.
Také nebylo pří jmenovaných posledních
volbách žádné stížnosti
zneužívání podávání
alkoholických nápojů a zprávy téměř
všech okresních správ politických a
vyšších úřadů v Čsl.
republice v tomto směru byly příznivé.
Před posledními volbami do zákonodárných
sborů v r. 1925 odhadly statisticky ústřední
organisace hostinské: ťJednota svazů českých
společenstev hostinských z výčepníků
pro Čechy v PrazeŤ a Ústřední
Jednota československého hostinství ťHostimilŤ
pro Čechy v Praze ohromnou hmotnou škodu, kterou hostinští
utrpí naprostým zákazem čepování
alkoholických nápojů v den před volbou
a v den volby. V Čechách jest asi 40.000 hostinců
- malých, prostředních, velkých. Jdeme
jistě hodně pod existenční minimum,
počítáme-li, že hostinský přijde
zákazem prodeje nápojů za sobotu a neděli
průměrně o 300 Kč. U 40.000 hostinských
jenom v Čechách je to ztráta dvanáctí
milionů korun. Aby se konaly vol by v neděli, je
předepsáno v § 28 zákona ze dne 31.
ledna 1919, Mělo to zřejmý včel ten,
aby dělníci nebyli pří pravení
o denní mzdu. Ale že budou hned dalším
paragrafem hostinští ochuzeni o výdělek
dvoudenní, nota bene sobotní a nedělní,
jehož nevyváží výdělek za
všech ostatních pět dnů v týdnu,
na to nikdo ani nepomyslil v našem revolučním
Národním shromáždění.
Kromě velmi kruté hmotné ztráty mívají
hostinští v ony dva volební dny ještě
spoustu jiných nepříjemností. Kdo
nadobro nezavře hostinec, bývá všelijak
terorisován žíznivými hosty. Pře
často se stává, že se dobrý,
ale neuvážlivý host na hostinského prudce
dopálí, odřekne-li mu nalíti sklenici
piva, a že třeba víckrát do toho hostince
vůbec nezajde. Neodolá-li však hostinský
a podstrčí-li hostovi někde v ústrani
trochu toho piva, obyčejně se to nějak dostane
na veřejnost a je zle. Bývají z toho soudy,
pokuty, ba i tresty vězení - a nesmazatelná
kaňka na spolehlivostí hostinského. Může
to být dokonce zhoubou celé jeho existence.
Úmyslem zákonodárců bylo, aby byl
voliči pří volebním aktu střízliví.
Zkušenosti mluví jinak. Kdo se chce v sobotu a v neděli
po vůlí napít, zcela snadno si věc
zaonačí. Opatří si do domácností
včas libovolné množství piva nebo lihovin
v lahvích. To je jedna zkušenost. Zkušenost druhá
praví, že se v den předvolební i v den
volební dozírá sice přísně
na hostinské, ale nikoliv na dodavatele piva a lihovin
v lahvích.
Zakazovat podávání nápojů celou
sobotu před volbou nemá dojista smyslu. A rovněž
nemá smyslu zákaz čepování
po skončeném volebním aktu, respektive po
skončení skrutinia. To prohlašovaly a na příslušných
místech dokazovaly ústřední organisace
hostinské znova a znova. A byla jim konečně
přiznána pravda a v zákoně č.
126 z letošního roku o volbách do zemských
a okresních zastupitelstev bylo předepsáno
v § 31: ťV den před volbou od druhé hodiny
odpolední (v sobotu) a v den volby (v neděli) až
do uplynutí dvou hodin po skončeném sčítání
hlasů jest zakázáno prodávati, čepovati
nebo po dávati nápoje obsahující alkohol.Ť
Když se ústřední organisace hostinské
dožadovaly novelisace v naznačeném směru,
bylo jim řečeno, že pro takovou ťlapaliiŤ
není přec možno zákon měniti.
Pro hostinské to však není žádnou
maličkostí - ta ztráta ohromných milionů.
A konstatujeme, že zákon o volbách do obcí
byl už novelisován, a to zákonem ze dne 18.
března 1920, č. 163 Sb. z. a n., jímž
se vysvětlovala ztráta volebního práva.
Z čehož je viděti, že není nedotknutelný.
Nelze býti pro krajní opatření, jaká,
pokud jde o potírání alkoholismu, byla činěna
v Americe, poněvadž nikdo nemůže chtíti,
aby se lidé otravovali alkoholem ještě více,
aby z toho měli největší užitek
podloudníci.
Je možno přece, že může vláda
při potírání alkoholismu používati
rozumně § 54, ž. ř. Je zbytečno
trestati všechny jenom proto, že někde zneužívá
se požívání alkoholu. Máme ohromnou
většinu okresů, v nichž se nemusíme
dovolávati paragrafů o zákazu výčepu
lihových nápojů, potřebujeme toho
pouze snad v některých krajinách, kde může
býti přísně zakročováno
§em 54, ž. ř., jehož platnost je také
rozšířena na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi.
Nutnost novelisace zákazu čepování
pří volbách jak do obcí, tak do zákonodárných
sborů dokazuje časté provádění
voleb. Mohlo by se státi, že v jednom roce by byly
volby do sněmu a za nějaký čas do
senátu, potom za se do obcí a konečně
do okresních a zemských zastupitelstev. Tu by hostinští
byli poškození ve své beztak skromné
výdělečné činností 4kráte
do roka a náhrada by ne byla možná.
Z těchto důvodů do poručují
navrhovatelé, aby iniciativní výbor přidělil
tento návrh ústavně-právnímu
výboru k laskavému projednání.