II. volební období. | 5. zasedání. |
I.posl. Koczora a súdr. min. vnútra a min. soc. pečlivosti o protištatutárnej a pre spolkových členov škodlivej činnosti invalidného a pensijného spolku robotníkov v Československej republike,
II.posl. Krebse a druhů min. vnitra o libovolném a protizákonném chování prachatické okresní politické správy,
III. posl. Simma a druhů min. soc. péče a min. obchodu o stávce sklářů na Jablonecku,
IV. posl. Simma a druhů min. školství a nár. osvěty, že se odmítá dovolená učitelům, kteří byl zvoleni starosty,
V. posl. Pika, Remeše, R. Chalupy a soudr. min financí, zda bude vydán zákon, jímž se zruší zdanění a zpoplatnění věnování na dobročinné a veřejně prospěšné účely v jubilejním 10. výročí ČSR,
VI. posl. Mikuláše, Pechmanové, Chvojky, Davida a druhů min. vnitra o zastoupení okresní správy politické v Poděbradech při obecních volbách ve Velkých Chvalovicích,
VII. posl. V. Beneše, Davida, Buřívala a soudr. min. školství a nár. osvěty o nezákonném vypsání konkursu na měšť. škole chlapecké v Králově Dvoře nad Labem,
VIII. posl. Krebse, Geyera a druhů min. školství a nár. osvěty o zřízení německé vysoké školy obchodní jako národohospodářského oddělení německé vysoké školy technické v Praze,
IX. posl. Procházky, Buřívala a druhů min. předsedovi dru Ant. Švehlovi jako předsedovi vlády o zlepšení krajně neutěšených existenčních poměrů úrazových důchodců železničních, kteří do převratu utrpěli úraz mimo území Československé republiky,
X. posl. Mikulíčka a soudruhů min. vnitra o bezpříkladném teroru firmy T. A. Baťa ve Zlíně při obecních volbách na okresu zlínském,
XI. posl. Moudrého a druhů min. spravedlnosti o konfiskacích deníku ťČeský SměrŤ v Plzni,
XII. posl. dr Jabloniczkého a druhů ministrovi pošt a telegrafů jakož i vládě o akci protirotherme rovské,
XIII. posl. Bergmanna, Zeminové a druhů min. zemědělství o poměrech zaměstnanců státního hřebčince v Nitře,
XIV. posl. Bergmanna, Zeminové a druhů min. zemědělství o poměrech ve státním ústavě pro chov koní v Prešově,
XV. posl. Bergmanna, Buřívala a druhů vládě o politických štvanicích proti státním železárnám v Podbrezové,
XVI. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a druhů vládě o pomoci státním zaměstnancům v Jasině,
XVII. posl. Bergmanna, Buřívala a druhů vládě
k odstranění nesrovnalostí platového
zákona číslo 103/1926.
Invalidný a penzijný spolok robotníkov v
Československej republike, so sídlom v Bratislave,
pôsobí podľa stanov schválených
ministerstvom vnútra pod čís. 1997/1925.
Účelom spolku je podporovať svojich členov
za členské príspevky podporami penzijnými,
invalidnými, sirotskými, pohrebnými, vdovskými
a úrazovými; a právne nároky členov
na tieto podpory ustálené sú stanovami.
Činnosť spolku však, ako z užšie uvedených
vysvitá, nekryje sa so stanovami a jeho hospodárenie
nevyhovuje požiadavkom, ktoré by členovia mohli
očakávať od neho jako od inštitúcie
altruistickej.
Podľa § 10 lit. B), odst. 1, štatutu všetci
členovia, ktorí plnili spolku platy po dobu 10 rokov,
majú nároky na invalidnú podporu pri invalidite.
Podľa bodu 22, toho istého §u: jestliže
nelzä očakávať opätné nadobudnutie
práceschopnosti, poberá člen invalidnú
podporu doživotne, pripúšťajú-li
toho hmotné pomery spolku.
Oproti tomuto výslovnému ustanoveniu stanov valné
shromaždenie konané v Košiciach dňa 5.
júna 1927 sa usnieslo:
1. Podpora takých podporovaných členov, ktorí
do 30. júna 1927 obdržali na podpore najmenej trojnásobok
úhrnu členských príspevkov nimi zaplatených,
má byť od 1. júla 1927 snížená
na ročných 52 K. Obnos sníženej podpory,
t. j. 52 K, treba spláca v týždenných
čiastkach na pohrebný fond, jako pohrebný
príspevok platený podporovaným členom,
za čo v prípade smrti poukáže sa podpora
podľa pohrebného fondu.
2. Podporovaným členom, ktorých podpora do
30. júna 1927 nedosiahla trojnásobok súhrnu
členských príspevkov nimi zaplatených,
treba poukazovať podporu doteraz požívanú
dotiaľ, až vyplatené im podpory nedosiahnu trojnásobok
úhrnu členských príspevkov nimi zaplatených.
Potom má byť ročná podpora týchto
podporovaných členov snížená
na ročných 52 K, ktorý obnos má by
zaplatený v prospech pohrebného fondu, jako príspevok
platený podporovaným členom.
3. Po dni 1. júla 1927 do dňa 31. decembra môže
zaradený byť do štatu invalidov iba člen,
ktorý sa stal ku jakejkoľvek práci úplne
neschopným a zaplatil členské príspevky
najmenej na 15 rokov.
Usnesenie toto čo najrozhodnejšie sa prieči
stanovám, lebo čakaciu dobu, stanovenú v
stanovách 10 rokmi zvýšuje na 15 rakov sebavoľne
a obmedzuje výšku invalidnej podpory na trojnásobok
zaplatených súm, ačkoľvek podľa
stanov podpora tá znie do životne, pripúšťa-li
toho hmotné položenie spolku; avšak, aspoň
podľa záverečného účtu
z r. 1926, nie je toho treba, lebo v tomto roku prez to, že
podpory boly vyplácané, vykazuje spolok ešte
vždy 170.264.01 K zisku jako majetkového prírastku,
ktorý však mohol byť ešte väčší,
keby sa bolo pri vedení spolkových vecí sporivejšie
nakladalo.
Následkom usnesenia zmieneného valného shromaždenia
sú tedy členovia spolku zkrátení,
lebo nedostane sa im toho, pre čo podľa stanov do
spolku vstúpili a platili mu príspevky.
Toto zkrátenie nabýva ešte väčších
rozmerov tým, že potrebná podpora, ktorá
podľa § 10 lit. D patrí bez zvláštného
platenia príspevku, činí sa od prvého
týždňa mesiaca januára 1927 závislou
od platenia zvláštneho príspevku 1 K týždenne
a že bez platenia pohrebného príspevku neprijíma
sa ani členský príspevok spolkový
(Úradné noviny roč. V., čís.
1.), tým tedy všetkých členov, ktorí
dosial svoje členské príspevky riadne platili,
ale príspevky pohrebné nechcú alebo nemôžu
platiť, vylučujú z práv, ktoré
im vo smysle stanov patria.
Na nesprávnu a protistatutárnu správu majetku,
ktorou sú členovia poškodzovaní, ako
aj na okolnosť, že pri náležitom hospodárení
mohly by členom štatutárne zaistené
podpory byť vyplácané, posvietime v nasledujúcom.
Podľa § 23 stanov ústredný výbor
stará sa o rentabilné a bezpečné ukladanie
spolkového majetku a toto môže podľa toho
že §u ukladané byť v nehnuteľnosti,
v zúročiteľné štátné
mestské a obecné cenné papiere alebo na základe
zákona vydané a plní istotu poskytujúce
slósovateľné a zúročiteľné
cenné papiere s pupilárnou istotou, vydané
tuzemskými peňažnými ústavy.
Vedenie spolku oproti tomuto rozhodnému štatutárnemu
ustanoveniu, ktoré sa nedá inak vykladať, založil
v r. 1925 s obchodným podielom 60.000,- K pod titulom Typografia;
tlačiarske a vydavateľské družstvo, podnik
smerujúci k obchodnému zisku; založilo, lebo
veď za podnik spolkom založený treba považovať
podnik. 60 % obchodných podielov ktorého upísal
spolok. Stanovy boly tedy čo najrozhodnejšie porušené
tým, že majetok spolku nebol bezpodmienečne
bezpečne uložený spôsobom, vylučujúcim
akúkoľvek ztratu.
Následkom tohoto protištatutárneho uloženia
bola potom veľká ztrata, ktorú utrpel spolok
podnikom ťTypografiaŤ.
ťTypografiaŤ totiž podľa záverečných
účtov z r. 1926 uzavrela svoj obchod ztratou 46.183.42
K, následkom čoho spolok s obchodným podielom
60 %-vým utrpel ztratu 27.710.05 K, ktorá ztrata
sa však v záverečnom účte spolku
z r. 1927, napriek tomu, že záverečný
účet Typografie vyšiel v úradnom liste
spolku o jeden mesiac prv ako záverečný účet
spolku, - nikde sa neobjavuje a protistatutárny vklad 60.000,-
K zaradený je do záverečného účtu
spolku jako 100%-ový majetok. Proti takémuto sostavovaniu
záverečného účtu nenamietala
nič ani kontrolná ani revizná komisia.
Tlačiarenský podnik však poškodil ťažko
spolok nielen v tejto forme, ale ešte - aby totiž položeniu
tlačiarne bolo pomožené, - podnietil vedenie
spolku k objednávke prílišného množstva
zbytočných tlačív, čo znamená
zase poškodenie idúce do veľmi značných
súem. Kým totiž v účte zisku
a ztraty z r. 1924 figuruje jako suma za tlačivá
vydaná 7360.26 K, čo odpovedá vtedajšej
potrebe tlačív, dotiaľ v záverečnom
účte z r. 1926 (v r. 1925 nenachádzame takejto
položky) zaradené je už 23.859.26 K ako suma
na tlačivá vydaná. Za dva roky tedy, - ač
príjem spolku z členských príspevkov
sa nezvýšil, ba klesnul, zvýšila sa potreba
tlačív na trojnásobok, čo môže
byť vysvetlené len dôvody vyššie uvedenými.
Toto štedré hospodárenie tlačivami stáva
sa ešte závažnejším okolnosťou,
že v rozvahe z roku 1926 figuruje zároveň zásoba
tlačív v cene 57.820.10 K ako majetok a tedy spolok
v r. 1926 vynaložil na tlačivá 5% všetkých
vybraných členských príspevkov. Pri
takomto hospodarení nelzä sa diviť, že musia
siahnuť k prostriedku, akým je obetovanie 3059 invalidov,
t, j, odňatie ich oprávnených podpôr.
V rozvahe z r. 1926 figuruje tiež preddavok sumou 38.331.83
K; z rozvahy samej nelzä posúdiť oprávnenosť
alebo neoprávnenosť tejto položky, avšak
musíme sumu túto každopádne považovať
za prehnanú.
Jako majetková položka figurujú v rozvahe z
r. 1926 štyri činžové domy v súhrnnej
cene 1,187.700,56 K, o jeden dom v cene 73.000,- K viacej ako
v roku predošlom, a predsa činžový príjem
oproti 19.748.34 K z roku predošlého činí
iba 18.092.22 K a totiž menej. Máme za to, aby bola
vyšetrená tiež správa týchto domov,
zvlášte príčina, ktorá privodila
pokles výnosu domov, a čo je príčinou
toho, že domy tie vynášajú len 1,5%, čo
je naprosto nepochopiteľné, zvlášte uvážíme-li,
že tri z týchto domov, v cene 1.114.000,- K; sú
v Bratislave, kde sú vysoké činže. A
pri tomto vyšetrení bolo by naozaj treba rozmýšľať
o tom, či je hodno zostať pri tomto uložení
kapitálu, keďže vyššieho čínžového
príjmu získať nemožno a spolok utrpí
tým úrokovú ztratu 60 až 70 tisíc
K.
Rovnako tak dokazuje nesprávne hospodárenie tiež
prílišná výška správnych
(režijných) výloh. Podľa účtu
zisku a ztraty z r. 1926 totižto výlohy tieto činia
26% celoročného príjmu z členských
príspevkov a 24% všetkých príjmov, čo
je stavom naprosto nemožným, nezdravým a nestrpiteľným,
čoho najlepším dôkazom je to, že
vari kam by sa dostaly poisťovacie podniky a banky, založené
nie pre svojpomoc, ale pre obchodný zisk, keby 24 až
26 % nimi vybraných súm maly vynaložiť
na správné výlohy. Veľké chyby
ústrednej správy zvlášte sú osvetlené
okolnosťou, že správne výdaje pobočiek,
a tedy vyberanie členských príspevkov, čo
dá najviac práce, stojí iba 59.090.41 K,
kým výlohy ústredia činia 372.980.80
K.
Na základe vyššie uvedených pýtame
sa pána ministra:
1. Či vie pán minister o protištatutárnej činnosti menovaného spolku, ktorou sa členovia vážne poškodzujú?
2. Či je pán minister ochotný zahájiť vyšetrovanie, zastaviť činnosť protiviacu sa stanovám a pachateľov alebo tých, ktorí to ztrpeli, pohnať i ku hmotnej zodpovednosti, aby tým odvrátená bola aspoň z čiasti škoda od -spolku a od členov?
3. Či je pán minister ochotný v dohade 5
ministerstvom sociálnej pečlivosti pôsobiť
na základe šetrenia k tomu, aby spolku bolo pomožené
z ťažkej situácie, nastalej z valnej časti
následkom nedostatočnej úradnej kontroly
a aby mu príslušnou štátnou podporou bolo
umožnené poukazovať ďalej odňaté
invalidné podpory a zaistiť aspoň kus suchého
chleba veľa tisícom invalidov, ktorí pre svoj
starý vek na to počítali a je to i základom
ich existencie?
Dne 11. října t. r. konala německá
národně socialistická strana dělnická
ve Vimperku schůzi, na které mluvil jako řečník
pan senátor E. Teschner. Vimperská místní
organisace tuto schůzi řádně ohlásila
dne 7. října 1927 prachatické okresní
politické správě doporučeným
dopisem a téhož dne zaslala jí plakát
zvoucí na tuto schůzi. Tento plakát zněl:
ťNěmecká národně-socialistická
strana dělnická, místní organisace
ve Vimperku. Němečtí rodáci a rodačky.
Pozor!
Náš straník senátor E. Teschner z Karlových
Varů promluví v úterý dne 11. října
1927 v 8 hodin večer na veřejné voličské
schůzi v síni pana bývalé ho starosty
Dominika Iglera o významu obecních voleb pro sudetské:Němce.
Němečtí mužové, ženy a dívky
všech pracujících stavů dostavte se
všichni v hojném počtu. Síň jest
vytopena. Správa místní organisace.Ť
Výslovně poznamenáváme, že v
této době byly ve Vimperku rozepsány obecní
volby. Poněvadž nedošla vyjádření
okresní politické správy, schůze se
konala a plakáty byly vyvěšeny. Za tři
dny po schůzi, tedy dne 14. října t. r. dostavil
se k našemu místnímu důvěrníkovi
druhovi Tomáši Prexlovi četník, který
mu oznámil, že okresní politická správa
sice povolila schůzi, že však zakázala
veřejně ji ohlašovati. Dne 29. října
1927 byl skutečně místní důvěrník
Tomáš Prexl u vimperského okresního
soudu na podnět písecké ho státního
zastupitelství vyslechnut pro přestupek §u
23 tiskového zákona.
Poněvadž plakát byl řádně
předložen okresní politické správě
a nikomu nebyl včas doručen zákaz, jenž
by ostatně byl býval úplně neodůvodněný,
dopustila se okresní politická správa udáním
přehmatu. Naprosto nepřihlížeje k tomu,
že soud musí ovšem rozhodnouti ve prospěch
našeho důvěrníka Tomáše
Prexla, není postup prachatické okresní politické
správy něčím jiným než
trýzněním, poněvadž okresní
politická správa dobře ví, že
cesta důvěrníka Prexla k přelíčení
do Písku nejen by ho stála mnoho peněz, nýbrž
mohla by ho i v jeho povolání velice těžce
poškoditi. - Ale nejen tento neslýchaný případ,
týkající se zákazu naprosto bezvadného
plakátu, nýbrž ještě druhý
případ nás nutí, abychom panu ministrovi
padali tuto interpelaci.
Dne 14. října 1927 oznámil četnický
strážmistr Primz důvěrníkům
naší vimperské místní organisace
Tomáši Prexlovi a Ludvíku Iglerovi, že
prachatická okresní politická správa
poručila vimperskému velitelství četnické
stanice, aby odstranilo některé z našich volebních
plakátů, které již byly vyvěšeny
asi před 8 dny. Na tomto plakátu jest vymalován
dělník se štítem, na němž
jsou vytištěna tato slova; ťOchrana naší
vlasti; samospráva sudetských Němců.
Ochrana školy, hroudy a pracovního místa.Ť
Přikládám tento plakát, aby se pan
ministr mohl přesvědčiti, že úplně
vyhovuje zákonným požadavkům. Tento
plakát vydal náš hlavní sekretariát
k obecním volbám dne 16. října 1927
jednotně pro celé státní území
a nikde v republice nebyl zabaven. Jen prachatická okresní
politická správa jest jiného mínění
než všechny jiné okresní politické
správy a nařídila, aby tento plakát
byl s vývěsních tabulí sňat.
Proti tomuto postupu okresní politické správy
se místní organisace odvolala k zemské okresní
politické správě v Praze. Přesto musím
na obranu zastupitelstva své strany podati panu ministrovi
vnitra tuto interpelaci, poněvadž samo příznivé
rozhodnutí zemské politické správy
proti prachatické okresní politické správě
nemůže nám postačiti. Pročež
rozhodně musíme trvati na tom, a to jest náš
požadavek, aby konečně bylo vysvětleno
prachatické okresní politické správě,
že jí není dovoleno takto bez důvodů
zakročovati a tím poškozovati zájmy
některé strany.
Tážeme se tedy pana ministra vnitra:
1.) Jest pan ministr ochoten dáti tuto věc důkladně vyšetřiti?
2.) Souhlasí pan ministr s jednáním prachatické okresní politické správy?
3.) Jest pan ministr ochoten, nabude-li přesvědčení, že tato zakročení prachatické okresní politické správy byla neodůvodněná, poučiti okresní politickou správu, že příště nesmí tak trýzniti naší stranu?
4.) Co zamýšlí pan ministr vnitra učiniti,
aby se prachatická okresní politická správa
nedopouštěla příště takových
přehmatů proti naší straně?
Ve středu dne 16. listopadu vypukla v okrese Jablonec n.
N. stávka sklářských dělníků.
Spojené svazy dělníků zahájily
tuto stávku, poněvadž zaměstnavatelé
nevyhověli dosud jejich požadavkům, aby byly
zlepšeny jejich mzdové poměry. Tyto požadavky
jsou odůvodněny tím, že se životní
poměry dělníků v poslední době
zhoršily stoupající drahotou tak, že jsou
přímo nesnesitelné. Přes další
vyjednávání, jehož účelem
bylo vštípiti toto poznání všeobecně,
aby se tak přiměřenými ústupky
později došlo ke skutečnému uspokojení
přání dělnictva, nebylo to dosud možno.
Dlužno toho tím spíše litovati, že
tato přání jsou taková, že je
hospodářství, které se právě
nachází v příznivém stavu,
může beze všeho snésti.
Bude úkolem pánů ministrů přímo
a nepřímo zasáhnouti do stávkové
krise, aby se co nejrychleji a uspokojivě ukončila.
Interpelanti táží se tedy pánů
ministrů, jsou-li ochotni to učiníti?
V Praze dne 22. listopadu 1927.
V četných případech, kdy učitelé,
kteří byli zvoleni starosty, požádali
své nadřízené úřady
o dovolenou, byly tyto žádosti vyřízeny
odmítavě. Ne bylo to ovšem odůvodněno,
avšak jak se zdá, úřady nechtí
sprostiti učitele dočasně od vykonávání
jejích služby, aby mohli vykonávati činnost
starostenskou, zvláště z finančních
důvodů. Toto stanovisko školních úřadů
jest odchylkou proti dosavadní praxi, podle které
byly učitelům skoro ve všech případech
uděleny dovolené, když byli pověřeny
starostenským úřadem. Tato praxe se vžila
a nepochybně působila blahodárně.
Starostové z řad učitelů vykonávali
svůj úřad vzorně, ano mnozí
dokonce vyvinuli vynikající komunální
činnost. Nikoliv pro jednotlivé osoby, nýbrž
pro celek dlužno litovati, že se jim to znemožnilo
odepřením sproštění od školní
služby, jež učitel zvolený starostou musí
dostati, aby mohl náležitě vykonávati
svůj starostenský úřad. Jest ve veřejném
zájmu; aby byl obnoven dřívější
stav, podle něhož žádosti o dovolené
pro učitele-starosty byly vždy příznivě
vyřizovány.
Interpelanti táží se pana ministra:
1.) Je-li ochoten naříditi, aby se učitelům, kteří byli zvoleni starosty, udělovaly dovolené stejně jako dříve, nebo
2.) je-li ochoten naříditi, aby takové dovolené
byly příznivě vyřízeny aspoň
v těch případech, kdy jde o učitele
zvolené starosty větších měst?
V Praze dne 23. listopadu 1927.
Podle zákona o daňové reformě a zákona
poplatkového, jsou zdaněna, zpoplatněna veškerá
věnování na jakékoliv účely,
tedy i na účely dobročinné a všeobecně
prospěšné. Jsou také Zpoplatněna
věnování spořitelen. záložen
a všech peněžních ústavů,
byl při věnování takových běželo
o účele humanní, sociální a
kulturní.
Ježto v jubilejním roce 10. výročí
Č. S. R. připravují různé finanční
a soukromé korporace věnování na dobročinné
účely, byly by podle platných zákonů
postižení darovatelé i podarovaní zpoplatněním.
Z takového zdanění vznikla by jmenovaným
účelům velká újma, nehledě
k tomu, že jubilejní mecenášství
bylo by oslabeno již tím, že při věnování
vzniká nebezpečí velikého zpoplatnění
a zdanění zejména dárců.
Státní správa má zajisté živý
zájem na tom, aby desetileté výročí
Č. S. R. bylo důstojné a aby při něm
byla osvědčena dobročinnost co nejširší.
Proto bude zajisté podporovati všechny snahy, aby
takové dobročinností nebyly kladeny překážky
velikým zdaněním a zpoplatněním.
Z té příčiny táží
se podepsaní:
Jest pan ministr ochoten navrhnouti vládě, aby předložila
návrh zákona, jímž všechna jubilejní
věnování na účele dobročinné,
sociální, kulturní a veřejně
prospěšné byla v r. 1928 sproštěna
zpoplatnění a zdanění?
V Praze dne 29. listopadu 1927.
K volbě obecního zastupitelstva ve Velkých
Chvalovicích, konané dne 16. října
1927 vyslala okresní správa politická v Poděbradech
jako úřad dohlédací svého zástupce
v osobě Jos. Buřiče, hospodářského
správce ve Vel. Chvalovicích.
Stalo se tak přes to, že okresní správě
politické v Poděbradech z kandidátních
listin, zaslaných jí podle § 25 volebního
řádu bylo známo, že Jos. Buřič
kandidován jest pro ony volby na ťObčanské
kandidátní listiněŤ a přes to,
že politické správě bylo známo
- tak alespoň nutně předpokládáme
- že podle rozhodnutí Nejvyššího
správního soudu právě tato okolnost
(jmenování zástupcem dohlédacího
úřadu osobu kandidovanou) zakládá
vadu, která může způsobiti zrušení
voleb.
K rozhodování v tomto směru o volbách
ve Velkých Chvalovicích nedošlo, len proto,
že proti volbám nebyly podány námitky.
Dohlédací úřad má však
dbáti toho, aby sám svým jednáním
nezavdával příčinu k možným
námitkám.
I když námitky z uvedené příčiny
nebyly podány, vzbuzen byl jednáním okresní
správy politické v Poděbradech v občanstvu
dojem stranickosti, čehož státní úřady
mají se za všech okolností vystříhati.
Okresní správa politická v Poděbradech
nejen, že naznačených zásad nedbala,
nýbrž i dále postupovala nepochopitelným
způsobem.
Jako svého zástupce pro prvou schůzí
nově zvoleného zastupitelstva ve Velkých
Chvalovicích (§ 59 volebního řádu)
jmenovala totiž opět téhož Jos. Buřiče,
který - byv zvolen - jest členem nového obecního
zastupitelstva.
Na základě toho skládali členové
obec, zastupitelstva ve Vel. Chvalovicích předepsaný
slib věrnosti republice do rukou Jos. Buřiče,
tento však, jako člen obecního zastupitelstva,
nesložil onoho slibu vůbec. Nanejvýše
mohl jej složiti sám sobě, což ovšem
není možné. V důsledku toho a proto,
že volební řád předpisuje složení
slibu nově zvolených členů zastupitelstva
výhradně v oné prvé schůzí,
neměl by Jos. Buřič, jako člen obecního
zastupitelstva ve Vel. Chvalovicích funkcí tuto
vůbec vykonávati, resp. měl by dodatečně
složiti slib ve schůzi obecního zastupitelstva
do rukou starostových.
Postup okresní správy politické v Poděbradech
odporuje zřejmě intencím zákona. Volební
řád sice připouští, že zástupcem
dohlédacího úřadu může
býti netoliko úředník onoho úřadu,
nýbrž i jiný zástupce. Jest však
logické, že může to býti --poněvadž
má přijímati slib věrnosti státu
- jedině bud státní úředník
jiného oboru, nebo alespoň úřední
osoba, která sama již slib takový složila.
To také naznačilo ministerstvo vnitra ve svém
oběžníku z 11. září 1923
č. 62.328.
Jest dále zřejmé, že zástupcem
dohlédacího úřadu nemůže
býti ten, kdo třeba při jiné příležitosti
složil slib věrnosti republice, musí však
jej, jako nově zvolený člen obecního
zastupitelstva Pro tuto funkci skládati znovu. Tedy že
to nemůže býti nově zvolený člen
obecního zastupitelstva.
Na základě uvedeného tážeme se
pana ministra vnitra:
Jakým způsobem hodlá v tomto případě
zjednati nápravu a jaké opatření učiní,
aby se v budoucnu podobné případy neopakovaly?
V Praze dne 30. listopadu 1927.
Na místo ředitele měšťanské
školy chlapecké v Králové Dvoře
n. Lab. vypsal Okresní školní výbor
v Králové Dvoře v listopadovém čísle
letošního ročníku Věstníku
ministerstva školství a národní osvěty
(Příloha str. 177) konkurs s tím, že
je kompetence omezena na učitele II. nebo III. odboru zkoušené
z němčiny pro školy měšťanské
a z polního hospodářství.
Zákonné předpisy (zvláště
výnos ministerstva školství a národní
osvěty z.15. května 1925, č. 16.137-I. Věstník
roč. VII. str. 177) připouštějí,
že se při obsazení dá přednost
uchazečům, kteří prokáží
normální způsobilost vyučovati povinnému
nebo nepovinnému předmětu, pro nějž
není na škole sdostatek způsobilých
učitelů.
Zákonné předpisy tyto nedovolují vkládati
dodatky potřebou školy neodůvodněné.
A takovým neodůvodněným dodatkem je
omezení kompetence na celou skupinu povinných předmětů
a zkoušku z polního hospodářství,
poněvadž se na měšťanské škole
chlapecké v Králové Dvoře n. Lab.
polnímu hospodářství nevyučuje.
Proto se tážeme:
Je pan ministr školství a národní osvěty
ochoten zameziti obcházení zákona zmíněným
konkursem?
V Praze dne 29. listopadu 1927.
O založení vysoké obchodní školy
v Rakousku usilovalo se již od r. 1873. Tenkráte podařilo
se tehdejšímu ad borovému přednostovi
svobodnému pánu z Czediků zříditi
vysokou obchodní školu ve Vídni, která
byla vybavena úplnou svobodou vyučování
a učení a která své řádné
posluchače vysílala do života po dvouletém
studiu a vykonání diplomové zkoušky.
Tento ústav bohužel zanikl již v roce 1877 pro
nedostatečnou péči vlády a pro neúčast
příslušných hospodářských
vrstev.
Neslýchaný rozmach hospodářského
života ke konci ani minulého století obrátil
pozornost jak praktiků tak také hospodářských
vrstev k nutnosti, aby obchodní vzdělání
bylo přizpůsobeno tomuto světovému
hospodářskému pokroku a aby se znovu a s
větším důrazem přikročilo
k dalšímu vývoji obchodního vyučování.
Pokad jde o naše státní území,
vyšly v roce 1903 nové podměty z Ústí
nad Labem a na schůzi, zabývající
se obchodními školami, která se konala v Ústí
nad Labem dne 14. července 1903, byl vznesen znovu požadavek,
aby byla zřízena vysoká obchodní škola.
Vždyť přece západní kulturní
státy měly po této stránce jíž
náskok a v Londýně, Paříži,
Lipsku a jinde, a nikoliv naposled v Americe povstaly vysoké
obchodní školy. V přesvědčující
resolucí žádalo se od rakouské vlády,
aby této naléhavé otázce věnovala
zvláštní pozornost; přes neustálé
zakročování a mnohostrannou iniciativu z
vrstev obchodnických a kupeckých úsílí
toto nedospělo k uskutečnění a když
v roce 1913 chtěli v Ústí nad Labem sami
přikročiti k provedení této ideje,
již blízkému uskutečnění
cíle, o nějž bylo usilováno dlouhá
léta, zabránilo vypuknutí světové
války.
Když byla založena Československá republika,
doufali jsme, že i v oboru školství nastane svobodný
demokratický vývoj a na podnět vládního
rady Maxe Wofruma, ředitele ústecké obchodní
akademie, pokračoval spolek, založený v roce
1919 v dřívějším úsilí
o založení vysoké školy obchodní.
S neumdlévající horlivostí byly provedeny
nejnaléhavější předběžné
práce, dne 5. května 1920 usneslo se obecní
zastupitelstvo města Ústí nad Labem, že
zdarma poskytne pozemek potřebný k zamýšlenému
zřízení vysoké školy obchodní
a hospodářské, kdyby město bylo zvoleno
sídlem této vysoké školy. Dne 3. června
1920 konala se v Ústí nad Labem první porada
o učebné osnově. Při těchto
poradách vystoupila otázka sídla tak dalece
do popředí, že rozdílná mínění
mezi zástupci pražské university, německé
techniky a vedoucích mužů tohoto výboru
vedla ke zdlouhavému jednání, již dnes
v hlavní věcí jsou tak dalece ukončena,
že znenáhla zvítězil požadavek,
aby byla zřízena německá vysoká
obchodní škola jako německé národohospodářské
oddělení na německé vysoké
škole technické v Praze, jako nejslibnější
řešení. Těžší byla
vyjednávání s vládou, která
byla zahájena prostřednictvím sněmovního
školského výboru na počátku školního
roku 1920/21. Usilování spolku byla oznamována
německému parlamentnímu svazu a němečtí
poslanci a senátoři rádi a rychle je podporovali.
Dokonce pan president Masaryk uznal, že jest oprávněno
zříditi německou vysokou obchodní
školu. Dne 1. června 1921 zakročil spolek u
předsedy vlády Černého, který
také uznal, že jest nutno říditi německou
vysokou obchodní školu a proti ní jako proti
osvětovému zařízení ničeho
nenamítal. Návrh poslanců dr. Schollicha,
Pittinigera, dr Feyerfeila, Simma, dr. Kafky a druhů byl
sněmovnou zamítnut, a v listopadu 1921 národní
socialista Patzel znovu přednesl v rozpočtovém
výboru požadavek parlamentního svazu, aby byla
zřízena německá vysoká škola
obchodní a hospodářská v Ústí
nad Labem. Několika memorandy a žádostmi byl
v pozdější době dán vládě
podnět, aby k tomu zaujala stanovisko, a při poradách
o rozpočtu v roce 1922/23 byl sněmovně znovu
předložen návrh na zřízení
německé vysoké obchodní školy,
aby se na něm usnesla. Výsledek nesčetných
zakročení u rozličných vládních
činitelů bylo vždy jen nové oddalování.
Ministr školství dr Markovič přijal
dne 5. listopadu 1924 deputaci, k otázce vysoké
obchodní školy zaujal příznivé
stanovisko, žádal však o směrnice, pokud
jde o nejnižší požadavky. Dne 17. června
1925 a dne 26. září 1925 bylo znovu zakročeno
u ministra školství dr Markoviče, jenž
byl požádán, aby se vyslovil o pamětním
spise spolku pro zřízení vysoké školy.
Změna v ministerstvu školství způsobila,
že věc vysoké obchodní školy znovu
uvázla a nový ministr školství doporučil
německé technice a spolku pro zřízení
vysoké obchodní školy, aby vyslechly mínění
pana předsedy vlády Švehly o otázce
německé vysoké obchodní školy.
Dne 12. března 1926 padal spolek pro zřízení
vysoké obchodní školy předsedovi vlády
novou žádost o zřízení německé
vysoké školy obchodní a hospodářské
v Československé republice. Nová změna
ministrů odálila znovu zaujetí stanoviska
a přijetí návrhu poslance Kaufmanna, aby
vysoká obchodní škola byla přičleněna
k pražské německé technické škole,
lze považovati za první parlamentní úspěch.
Dne 9. listopadu 1926 přednesl pan ministr dr Hodža
v rozpočtovém výhoru svůj výklad
a stran německé vysoké obchodní školy
prohlásil, že ministerstvo školství a
národní osvěty učinilo všechna
opatření, aby s počátkem příštího
školního roku tato škola mohla býti otevřena.
Přiměřené částky budou
zařazeny do státního rozpočtu pro
rok 1928.
Tato slova ministra dr Hodži po mnoha trpkých zkušenostech
a zklamáních vzbudila u spolku pro zřízení
vysoké obchodní školy novou naději.
Ve vysvětlivkách ke státnímu rozpočtu
pro rok 1928, kapitola 10, ministerstvo školství a
národní osvěty, znovu se praví, že
se pracuje o zřízení vysoké obchodní
školy, ale pro definitivní rozhodnutí potřebné
peníze do rozpočtu zařazeny nejsou. Při
nynějším stavu učitelských stolic
obchodních věd na německé vysoké
škole technické v Praze bylo by lze zříditi
zvláštní vysokoškolské oddělení
poměrně nepatrnými prostředky, obdobně,
jako tomu jest s přičleněním české
vysoké obchodní školy k české
technice. Na německé technice jest několik
komerčních přednášek, bylo by
nanejvýše nutno obsaditi ještě 2 až
3 učitelské stolice pro hlavní obor. t. j.
pro nauku o hospodářském provozu a nynější
stolice obsaditi řádnými profesory. Věcné
výdaje byly by rovněž nepatrné, poněvadž
by se při nutné dohodě našly učebny
na technice a jiné výdaje mohly by býti jen
nepatrné. Pokud jde o nutnost a význam německé
vysoké školy obchodní pro německé
hospodářství v republice všeobecně
a pro obchodní stav zvláště, můžeme
zde jen poukázati na nesčetná podání,
ankety atd. Tato otázka jest pro českou část
státu de facto již dávno rozřešena
tím, že byla zřízena česká
vysoká obchodní škola. Že není
německé vysoké obchodní školy,
jest trvalým poškozením německého
hospodářství, německé studující
mládeže, jež jest nucena za drahé peníze
studovati v cizině, čímž zdejší
země ztrácí velké peníze za
náklad na studie a vydržování studentů.
Zříditi tuto školu jest naléhavým
požadavkem nynější chvíle a neodkladným
požadavkem pro vážnost státu. Proto podávají
podepsaní panu ministrovi školství a národní
osvěty pilný dotaz:
I.) Jest ochoten zříditi německou vysokou školu obchodní jako oddělení německé pražské vysoké školy technické, tak aby
II.) bylo zajištěno její co nejrychlejší otevření ještě v tomto školním běhu i pro případ, že by ještě nebyli po ruce vhodní profesoři a některé výklady musily býti suplovány?
III.) Do rozpočtu pro rok 1928 zařaditi ještě
potřebnou úhradu a v dohodě s ministrem financí
ji zajistiti?
V Praze dne 16. listopadu 1927.