Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1928.

II. volební období. 5. zasedání.

1429.

Zpráva

rozpočtového výboru

o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1926 (tisk 1216) spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku.

Státní závěrečný účet za rok 1926 byl předložen poslanecké sněmovně skoro o celý rok dříve, než stanoví zákon o nejvyšším účetním kontrolním úřadě ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n. _

Formální úprava účtu zůstala táž, jako byla roku minulého. Odpadl z účtu ve shodě s rozpočtem súčtovací oddíl státních investic. Jako v úvodech účtů dřívějších připojují se i v tomto účtu k jednotlivým oddělením účtu některé poznámky a vysvětlení, seřaděné tak, jak se podle své povahy k těmto jednotlivým oddělením vztahují.

Účet pokladní.

Srovnání pokladních účinů na rozpočet a to:

výdajů
11.729,023.403 Kč 51 h,
s příjmy
11.657,342.090 Kč 45 h
vykazuje výdajů více o
71,681.313 Kč 06 h,
o něž se pokladní hotovosti ztenčily.

Z účinů mimo rozpočet vyplývá v roce 1926 při

srovnání příjmů
5.211,624.844 Kč 97 h
s výdaji
4.907,483.571 Kč 89 h
přebytek
304,141.273 Kč 08 h,
který kasovní hotovosti rozmnožil, takže z vyrovnání obou rozdílů vyplývá rozmnožení kasovních hotovostí o
232,459.960 Kč 02 h.
Konečná pokladní hotovost reelního (působivého) hospodaření koncem roku 1925, vykázaná obnosem
468;938.243 Kč 09 h
zvýšila se tedy na obnos
701,398.203 Kč 11 h.

K účinům na rozpočet

se poznamenává:

Vlastní pokladní příjmy na rozpočet obnášely v roce 1926
11.468,188.656 Kč 98 h,
oproti příjmům v roce 1925
10.837,874.765 Kč 18 h,
více o
630,313.891 Kč 80 h

přes to, že v roce 1926 přebytky největších státních podniků (železnic, pošty i báňských a hutnických závodů) neplynuly tak jako v roce 1925 do rozpočtových příjmů, nýbrž byly podnikům ponechány na úhradu investic. Zvýšený příjem pro státní pokladnu pochází hlavně z daní a dávek, na kterých bylo oproti roku 1925 v celku zaplaceno v roce 1926 více o 431,280.744 Kč 01 h, a z příjmů všeobecné pokladní správy, jichž bylo více o 293,902.428 Kč 55 h.

Výdaje pokladní na rozpočet obnášejí v roce 1926
11.729,023.408 Kč 51 h,
oproti výdajům na rozpočet a výdajům na investice vnitřní státní správy v roce 1925
11.897,287.564 Kč 09 h
méně o
168,264.160 Kč 58 h,

při čemž ještě v platbě roku 1926 jsou započteny příspěvky státní správy na podnikové investice (pošta, železnice, báně a hutě a státní lázně) v částce 429,515.980 Kč 68 h. Zmenšení výdajů na stalo hlavně u daní a dávek tím, že se jejich vratky počínajíc rokem 1926 nevykazují ve výdajích, nýbrž se odečítají od příjmů, dále u všeobecné pokladní správy, ježto se nevyskytly nahodilé výdaje ve značných částkách.

K účinům mimo rozpočet

se poznamenává:

Přebytek z mimoetátního účtování je v roce 1926
304,141.273 Kč 08 h.
V roce 1925 byl přebytek
356,910.081 Kč 81 h.

Po provedení likvidace Státního obilního ústavu je třeba v mimoetátním účtování vyúčtovati ony zálohy, které státní správa svého času poskytla Státnímu obilnímu ústavu ze svých pokladních hotovostí, jejichž doplnění z výtěžků úvěrních operací třeba nyní účetně provésti. Toto vyúčtování jest vykázáno v části tohoto státního závěrečného účtu na str. 191 "A. Úvěrní operace" výdaje odst.

III, pol. č. 2., úhrnným obnosem
3.065,349.631 Kč 83 h,

a stejným obnosem na str. 194 "B. Zálohy" příjmy odst. IV., pol. č. 2.

Po odečtení tohoto obnosu od celkových úhrnů zbývá na účtu "A. úvěrní operace":

příjem
1.780,674.272 Kč 47 h,
vydání toliko
1.659,524.811 Kč 44 h

a na účtu "B. Zálohy":

příjem toliko
365,600.940 Kč 67 h,
výdaje
182,609.128 Kč 62 h.

Jednotlivé položky příjmů z výtěž ku úvěrních operací vykazují, kolik bylo přijato z úvěrních operací, kontrahovaných v letech dřívějších i v roce 1926. Mezi položkami těmi jest v odst. I. b) č. 1. částečný výtěžek státní půjčky u italské vlády na výzbroj a výstroj čsl. vojska v Italii podle zákona z 19.

prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920
69,637.508 Kč 64 h.

který byl ministerstvem národní obrany převeden z kontokorentu do mimoetátního účtu ministerstva financí. Protihodnota bude ve výdajích zúčtována, až bude provedeno vyúčtování celého dluhu s italskou vládou. Ve výdajích "A. úvěrní operace" jsou podrobně uvedeny částky, jichž na účet výtěžků úvěrních operací bylo v roce 1926 použito. Mimo jiné vykazuje se tu, že

bylo splaceno na státní dluhy z výtěžků úvěrních operací celkem
1.204,389.396 Kč 32 h,
toho na pokladniční poukázky
1.004,762.500 Kč - h.

Již v účtě za rok 1925 byly výdaje na splácení dluhů, neděly-li se z příjmů rozpočtových, nýbrž z výtěžku úvěrních operací nových (konversí, konsolidací), účtovány mimoetátně.

V účtě záloh "B. Zálohy" objevují se v přijmu obnosem 188,307.729 Kč 39 h zálohy z dávky z majetku podle zákona o Národní bance z roku 1925 na splácení státních pokladničních bonů; na tyto podle

odst. I. pol. č. 1. výdajů bylo splaceno
175,870.000 Kč - h.

Tu se umořuje státní dluh, proti čemuž však na druhé straně zůstává ze záloh obligo státní správy oproti majetkové dávce.

Účiny kontokorentní (průběžné).

Výsledky průběžných účinů v roce 1926 vykazují:

Počáteční stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek

koncem roku 1925
217,652.365 Kč 22 h,
výdaje roku 1926
57.792,744.881 Kč 55 h
úhrnem
58.010,397.246 Kč 77 h.
Příjmy roku 1926
57.466,044.064 Kč 44 h,
konečný stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1926
544,353.182 Kč 33 h.
Odečte-li se toto saldo ad pokladní hotovosti z reelního hospodaření per
701,398.203 Kč 11 h,
zbývá skutečná pokladní hotovost
157,045.020 Kč 78 h.
Proti skutečné kasovní hotovosti z konce roku 1925
251,285.877 Kč 87 h
jeví se úbytek
94,240.857 Kč 09 h.
Tato částka spolu s celým přírůstkem kasovním z reelního hospodářství
232,459.960 Kč 02 h
úhrnem
326,700.817 Kč 11 h,
je právě vyčerpána převahou výdajů kontokorentních
57.792,744.881 Kč 55 h
nad příjmy kontokorentními
57.466,044.064 Kč.44 h
326,700.817 Kč 11 h
čili rozdílem mezi konečným aktivním saldem nedoúčtovaných položek
544,353.182 Kč 33 h
a počátečným
217,652.365 Kč 22 h
326,700.817 Kč 11 h.

Pozoruhodný jest pokles výše cifer obratu kontokorentního o proti r. 1925: v roce 1925 na obou stranách pře s 79 miliard, v roce 1926 pouze 57 miliard. Vysvětluje se to tím, že ještě v roce 1925 bylo v kontokorentních účinech provedeno vyloučení kontokorentních zůstatků státních podniků, takže v roce 1926 v kontokorentních účinech průběžné příjmy a výdaje státních podniků vůbec již se neobjevují.

Zvýšení aktivního sald a nedoúčtovaných položek z okrouhlých 217 milionů na 544 milionů vysvětluje se snížením sumy pasivních nedoplatků průběžných, kdežto aktivní zůstaly přibližně na stejné výši. Nejvyšší účetní kontrolní úřad o vyúčtování nedoplatků stále usiluje a, jak už v předchozím účtu podotknuto, při projednávání připravované osnovy finančního řádu bude třeba dbáti toho, aby přesným vymezením pojmu kontokorentního účtování bylo pro budoucnost užívání této formy účtování omezeno na případ nepochybně pouze průběžné povahy a aby též byla zabezpečena kontrola jednotlivých účinů.

Účet správní.

Finančním zákonem ze dne 15. října 1925, čís. 207 Sb. z. a n. byly na rok 1926 stanoveny v čl. I.

státní výdaje částkou
10.070,271.410 Kč - h;
částka tato byla zákonem ze dne 17. prosince 1926, čís. 240 Sb. z, a n. snížena při kap. 11. - ministerstvo národní obrany o.
360,000.000 Kč - h
na
9.710,271.410 Kč - h.
V čl. V. finančního zákona byly stanoveny státní příjmy částkou
10.085,752.543 Kč - h.
Státní rozpočet předvídal tedy přebytek
375,481.133 Kč - h.

Mimo výdaje padle čl. I. finančního zákona byly jednak čl. IX. téhož finančního zákona, jednak zvláštními zákony v roce 1926 a zákony dřívějšími dále působícími povoleny ještě tyto další výdaje nad rozpočet:

s

I. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice do výše 47,000.000 Kč - h
a zálohy na provozní a správní náklady místních drah do výše 56,000.000 Kč - h

(čl. IX. fin. zák. z 15./10. 1925, čís. 207 Sb. z. a n.).

II. Na podporu stavebního ruchu podle zákona ze dne 7. března 1924, čís. 58 S b, z. a n.:

a) (§ 3.) Na vystavění obytných budov pro státní a jiné veřejné zaměstnance poměrná částka z celkového obnosu 600 mil.

b) (§ 8.) Na úhradu osobního a věcného nákladu, spojeného s prováděním zákona o stavebním ruchu.

III. Na úhradu nákladů, spojených s provedením zákona ze dne 15. října 1925, čís. 221 Sb. z. a n. o nemocenském pojištění veřejných zaměstnanců, a to:

a) poloviny pojistného, připadající na zaměstnavatele (§ 30 zákona),

b) příspěvků Léčebnému fondu na zřizování lázní, odborných léčeben, ozdravoven, útulen a pod. ústavů (§ 37 zákona),

c) záloh na počáteční zařízení a působení Léčebného fondu (§ 9 vládního nařízení č. 145 Sb. z. a n.).

IV. Na úhradu vyššího nákladu, spojeného s provedením zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců.

V. Na úhradu potřeby, vzniklé z provedení zákona ze dne 1. července 1926, čís. 159 Sb. z. a n., o převzetí odpočivných a zaopatřovacích požitků v souvislosti s pensijními úmluvami, sjednanými v Římě dne 6. dubna 1922 a ve Vídni dne 30. listopadu 1923:

VI: Na úhradu zápůjček pro úvěrní družstva v Podkarpatské Rusi podle zákona ze dne 1. července 1926, č. 131 Sb. z. a n., nejvýše v úhrnné částce 5,000.000 Kč.

VII. Finanční zákon v čl. XII. zmocňoval dále státní podniky opatřiti za souhlasu ministra financí potřebný peníz na úhradu investic úvěrovými operacemi až do úhrnné výše 870,990.000 Kč. Na základě tohoto zmocnění byly však uzavřeny jen dvě půjčky, a to: 25,000.000 Kč pro čsl. poštu a 9,000.000 Kč pro státní báňské a hutnické závody, kdežto o statní investiční potřeby státních podniků byly uhrazeny jednak z dosažených přebytků (zisků), jednak z příspěvků, poskytnutých z běžných peněžních prostředků státní správy. Toto o patření bylo učiněno s ohledem na to, že finanční správa měla k disposici jednak nové výtěžky z dodatečných úpisů na staré státní půjčky (IV. státní, losová a moučná), jednak vyšší příjmy rozpočtové a že tedy nebylo třeba zvyšovati státní dluh dalšími novými půjčkami. Důsledek tohoto opatření projevuje se v hospodaření na rozpočet tím že do příjmů neplynuly z některých podniků přebytky vůbec, u jiných pak zmenšené o investice a že arci ve výdajích vznikly nové nepreliminované náklady na zmíněné příspěvky. V tomto účtě, a sice v části 2. "Úhrnný účet porovnávající atd." se vykazuje:

náležitost státních výdajů
11.117,104.830 Kč 32 h,
která po odečtení nepreliminovaných výdajů, uhražených z příjmů mimo státní rozpočet úvěrními operacemi, v částce
189,153.433 Kč 47 h
činí
10.927,951.396 Kč 85 h.
Proti povolenému rozpočtu
10.070;271.410 Kč
a po srážce snížení rozpočtu min. národní obrany podle zákona čís: 240/19 6 Sb. z. a n. o
360,000.000 Kč

9.710,271.410 Kč - h
jest tudíž výdajová náležitost, která má býti uhrazena z rozpočtových příjmů, vyšší o
1.217,679.986 Kč 85 h.
V náležitosti výdajové jsou však započteny potřeby, založené na zvláštních právních titulech nad výdaje, stanovené čl. I. fin. zákona a v rozpočtu nepreliminované; jsou to:
1. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a zálohy na provozní a správní náklady místních drah v částce
112,481.240 Kč 16 h,
(čl; IX. finančního zákona pro rok 1926, kap, 14 B., tit. 7., § 18).
2. Vyšší potřeba, spojená s úpravou platů státních zaměstnanců podle zákona čís. 103/1926 a vl. nařízení čís. 113 a 114, resp. zákona čís. 122/1926 Sb. z. a n. v částce

402,023.552 Kč 38 h.
3. Nepreliminované náklady nemocenského pojištění veřejných zaměstnanců podle zákona čí s. 221/1925 Sb. z. a n. v částce
8,457.326 Kč 28 h.
4. Nepreliminovaná potřeba pro zálohy na zvýšené platy učitelské v částce
521,566.830 Kč 23 h

(resoluce Národního shromáždění ze dne 15. května 1919 k zákonu čís. 274/1919 -Sb. z. a n.) (kap. 13.; tit. 6., § 1).

5. příspěvky státním podnikům na investice, které nebyly uhraženy vlastními přebytky a úvěrními operacemi:

a) čsl. pošta
32,688.059 Kč 50 h
b) čsl. státní dráhy
372,2 28.372 Kč 61 h
c) státní báňské a hutnické závody
20,879.972 Kč 19 h
d) státní lázně
3,719.576 Kč 38 h
429,515.980 Kč 68 h
úhrnem
1.474,044.929 Kč 73 h.

Přirovná-li se k této potřebě nad výdaje, stanovené finančním zákonem svrchu vykázaná vyšší

náležitost výdajová
1.217,679.986 Kč 85 h,

jest zřejmo již z toho, že byly poukazy na rozpočtové výdaje vydány v mezích finančního zákona a že také byla snaha vyhověti usnese ní vlády ze dne 12. března 1926 o snížení výdajů státního rozpočtu na rok 1926. Které další nepreliminované výdaje byly provedeny a jak jsou ospravedlněny, zřejmo jest z podrobného výkazu výdajů na rozpočet (odd. 4. tohoto účtu) a příslušných vysvětlivek k odchylkám od rozpočtu (odd. 15.).

Ve výdajích osobních se vykazuje vyšší potřeba v úhrnné částce 875,950.096 Kč 79 h, v které jsou obsaženy nepreliminované náklady, vzniklé provedením zákonů o platové úpravě (čís. 103/1926 Sb. z: a n.) a o nemocenském pojištění veřejných zaměstnanců (čís. 221/1925 Sb. z. a n.), jakož i výplatou záloh na učitelské platy.

K provedení platové úpravy byly v roku 1926 překročeny úvěry, povolené pro osobní platy, o

celkovou částku
448,795.140 Kč 91 h,
z nichž bylo uhraženo čsl. státními drahami
42,215.634 Kč 08 h
a čsl. poštou
4,555:954 Kč 45 h
46,771.588 Kč 53 h
z provozních příjmů,
zbytek
402,023.552 Kč 38 h

jest zúčtován ve výdajích na rozpočet.

Z provedení zákona o nemocenském pojištění státních zaměstnanců vznikly nepreliminované výdaje

na rozpočet v úhrnné částce
8,457.326 Kč 28 h,
záloh na učitelské platy bylo vyplaceno v roku 1926 celkem
521,566.830 Kč 23 h.
Celkový nepreliminovaný náklad při osobních výdajích činí
932,047.708 Kč 89 h,
tedy o
56,097.612 Kč 10 h

více než úhrn překročení úvěrů, preliminovaných na osobní výdaje. Z toho jest zřejmo, že v roku 1926 bylo také zachováno ustanovení odst. 2. čl. III. finančního zákona o nepřípustnosti úhrady potřeb osobních z úvěrů povolených na potřeby věcné.

Porovnáním náležitosti státních příjmů
13.469,865.174 Kč 58 h
s příjmy, stanovenými rozpočtem
10.085,752.543 Kč - h
jeví se náležitost příjmová vyšší o
3.384,112.631 Kč 58 h.

Tato značně vyšší příjmová náležitost jest výsledkem hlavně dodatečného vyměření přímých daní a daně z obratu za dobu minulou, tudíž ne výsledkem hospodaření jen tohoto roku. Z celkové náležitosti přímých daní a daně z obratu 6.276,210.328 Kč 51 h připadá totiž na předpis pro rok 1926 částka 1.594,206.058 Kč 92 h. Ve shodě s tím objevuje se také neobyčejný vzrůst nedoplatků příjmových, které opět z nejvalnější části plynou z přímých daní a z daně z obratu, jak jest zřejmo z připojeného přehledu nedoplatků na str. 7.

Srovnáme-li příznivěji výsledek náležitosti příjmové
3.384,112.631 Kč 58 h
s nepříznivým výsledkem náležitosti výdajové
1.217,679.986 Kč 85 h,
objeví se oproti rozpočtovému výsledku příznivější rozdíl o
2.166,432.644 Kč 73 h.

Podstatně nižší výdajeproti rozpočtu vykazují odvětví:

Kap. 7. - státní dluh - (úspory při splátkách poklad. poukázek; které byly splaceny z výtěžků půjček a pří úrocích ze IV. státní půjčky).

Kap. 18. - ministerstvo zemědělství - (úspory pří podporách zemědělských).

Značně vyšší výdaje nad rozpočet vznikly u odvětví:

Kap. 10. - ministerstvo zahraničních věcí (podpory ruským uprchlíkům).

Kap. 11. -ministerstvo národní obrany - (náklady na augmentační potřeby a vyšší potřeba na drahotní přídavky mužstvu, které byly sníženy teprve 1. říjnem 1926 počínaje).

Kap. 13. - ministerstvo školství a národní osvěty - (zálohy zemím na zvýšené učitelské platy).

Kap. 14. B - všeobecná poklad-ní správa - (zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a zálohy na provozní a správní náklady místních drah, likvidace berních nedodělků a závazky z převzatých záruk).

Kap. 20. - ministerstvo veřejných prací - (stavby státních obytných domů na účet losové půjčky),

Kap. 21. - ministerstvo sociální péče - (náklady spojené s prováděním stavebního ruchu a péče o válečné poškozence).

Rozpočtových příjmů se nedosáhlo

jen u odvětví, obsahujících stát ní podniky, jichž přebytky (zisky), preliminované v rozpočtových příjmech, nebyly odvedeny do státní pokladny, nýbrž byly spotřebovány na investice.

Vyšší příjmy nad rozpočet vykazují odvětví:

Kap. 8. - pensijní a zaopatřovací požitky - (vyšší pensijní příspěvky zaměstnanců ze zvýšené pensijní základny platovou úpravou).

Kap. 13. - ministerstvo školství a národní osvěty - (vyšší příjmy ze školného a z příjmů náboženské matice).

Kap. 11. - ministerstvo financí - (hlavně vyšší příjmy z daní, cel a poplatků).

Kap. 14. B - všeobecná poklad ní správa - (hlavně příjem z prodeje vlastních cenných papírů).

Kap: 21. - ministerstvo sociální péče - (náhrada záloh na stavební příspěvky a na požitky válečným poškozencům).

Náležitost za rok 1926 se neporovnává s náležitostí za rok 1925, poněvadž v roce 1926 se vyskytují náklady na investiční potřeby při jednotlivých resortech, kdežto v roce 1925 byly tyto náklady soustředěny v oddílu státní investice.

Nedoplatky státních příjmů činí koncem roku 1926 celkem
7.114,259.181 Kč 93 h,
z nichž připadá částka
6.794,759.279 Kč 86 h,

t. j. 95% na nedoplatky daňové a poplatkové. Z připojeného přehledu je zřejmo, že konečné nedoplatky na daních a dávkách stouply oproti roku 1925 celkem o 2.328,636.438 Kč 10 h, t. j. o více než o polovici dosavadní sumy; důvod tohoto značného vzestupu spočívá v tom, že finanční úřady v roce 1926 skoro úplně dokončily opožděné vyměřování daní za uplynulá léta, kteréžto značné částky nebyly poplatníky do konce roku vyrovnány.

Nedoplatky daní a dávek koncem roku 1926.

Rok
Přímé daně Kč
Daň z obratu a přepychová Kč
Spotřební daně Kč
Poplatky Kč
Celkem
1919
577,482.350,56
-
12,802.046,63
48,451.614,38
638,736.011,57
1920
837,322.682,49
69,743.382,03
1,766.783,34
104,252.920,26
1.182,085.768,12
1921
1.347,236.405,09
191,963.704,49
281,126.958,02
200,331.544,28
2.020,658.611,88
1922
1.253,192.259,33
222,708.292,64
179,057.823,15
248,570.591,57
1.903,528.966,69
1923
1.794,956.489,25
311,478.058,38
126,699.858,28
325,496.467,25
2.558,630.873,16
1924
2.513,835.482,18
496,786.504,62
119,784.243,---
389,236.042,65
3.519,642.272,45
1925
3.141,548.268,29
735,683.845,09
133,761.337,50
455,129.390,88
4.466,122.841,76
1926
4.978,732.915,92
1.114,562.267,07
170,045.587,34
531,418.509,53
6.794,759.279,86

Úchylky od rozpočtu.

Finančním zákonem pro rok 1926 a vlád ním nařízením ze dne 15. ledna 1926, čís. 10 Sb. z. a n. byl obdobně jako v předešlých letech upraven postup pří používání povolených úvěrů pro výdaje v případech, kdy povolený úvěr nestačil na úhradu potřeby, anebo kdy se objevila nutná potřeba v rozpočtu úvěrem neopatřená a byla možnost úhrady přesunem z úvěru určeného k jinému účelu. Takových přesunů projednal nejvyšší účetní kontrolní úřad v roku 1926 celkem 408 v úhrnné částce 342,175.054 Kč 55 h a to, pokud šlo o vyšší výdaje preliminované, 303 v úhrnné částce 187,704.239 Kč 40 h a pokud šlo o výdaje nepreliminované, 105 v úhrnné částce 154,470.815 Kč 15 h. Oproti roku 1925, kdy bylo projednáno úvěrových přesunů 636 v úhrnné částce 612,743.276 Kč 84 h, jeví se v tomto směru podstatné zlepšení, což ukazuje, že se ponenáhlu dospívá k tomu, aby se skutečná potřeba uhrazovala v mezích rozpočtu a úchylky, kterých arci nelze nikdy úplně zameziti, se stávaly řídkou výminkou. Pro rok 1927 lze v tomto směru očekávati další zmenšení přesunů vzhledem k ustanovení finančního zákona, že přesun lze použiti úvěru jen v rámci kapitoly.

Pasiva a aktiva.

Pasiva státní na rozpočet (část 6, závěrečného účtu) činí

koncem roku 1926 celkem
222,107.220 Kč 13 h,
tedy oproti obnosu
39,827.099 Kč 12 h,
vykázanému v roce minulém, o
182,280.121 Kč 01 h

více, a to hlavně v důsledku dluhu ze zálohy poskytnuté z dávky z majetku na proplacení státních pokladničních bonů. příjem z těchto záloh jest vykázán v účtu mimo rozpočet (str. 194), rovněž tam se vykazuje výdaj z nich na splácení státních pokladničních bonů. Ježto však zálohy spláceny budou z rozpočtových prostředků, je třeba je míti v evidenci mezi pasivy na rozpočet. Jinak týkají se tyto závazky státní hlavně stavebního příspěvku za ubytování vysoké školy zemědělské v Brně příspěvků na stavbu nestátních silnic a mostů, anuitních splátek na státní novostavby, úmoru a zúrokování závazků převzatých při sestátnění místních drah a Vinohradské nemocnice, konečně pak pasiv bývalého Státního obilního ústavu a bývalého státního ústavu pro tuky, oleje a mléko, (vládní nařízení čís. 258/1924 a 268/1925 Sb. z. a n.).

Aktiva na rozpočet (viz část 8. závěrečného účtu) činí koncem roku 1926 celkem
3.884,861.506 Kč 36 h,
tedy oproti obnosu per
3.112,448.040 Kč 24 h
koncem roku minulého vykázanému, o
772,413.466 Kč 12 h

více.

Zvýšení pohledávek nastalo zvláště:

u kap. 11.: "Ministerstvo národní obrany"

z
196,676.616 Kč 50 h
na
233,586,888 Kč 92 h

(hlavně pohledávkami z hospodař. býv. Rakouska).

u kap. 13.: "Ministerstvo školství a národní osvěty"

z
1.844,557.884 Kč 90 h
na
2.356,788.495 Kč 89 h

(hlavně běžnými zálohami na zvýšené platy učitelské).

u kap. 14. B a 14 C: "Všeobecná pokladní správa"

z
609,690.981 Kč 29 h
na
770,697.936 Kč 75 h

(novými zálohami na provozní schodky Košicko-Bohumínské železnice a místních drah - čl. IX. finančního zákona pro rok 1926 - zálohou pro likvidaci nákupního a prodejního družstva čsl. přádelen bavlny, pohledávkami ze vkladů ku podpoře a sanaci peněžních ústavů).

u kap. 15.: "Ministerstvo obchodu, průmyslu a živností"

z
18,666.102 Kč 96 h
na
26,191.612 Kč 09 h

(zápůjčkami "Asdus" americko-slovenské dřevozpracující spol. v Novém Městě nad Váhem a klubu čsl. turistů v Praze).

u kap.20.: "Ministerstvo veřejných prací"

z
56,691.800 Kč 44 h
na
87,270.117 Kč 05 h

(především pohledávky per 25,600.000 Kč u "ústředních elektráren" v Praze z aktiv investičních, mimo to hlavně novými elektrárenskými podíly a půjčkami, jakož i četnějšími konkurenčními příspěvky na stavby vodní).

a u kap. 21.: "Ministerstvo sociální péče"

z
99,733.216 Kč 08 h
na
133,332.202 Kč 21 h

(zápůjčkami Ústřední sociální pojišťovně a Léčebnému fondu veřejných zaměstnanců a stavebními zápůjčkami).

Naproti tomu snížila se aktiva hlavně u kap. 14. "Ministerstvo financí" (běžný úbytek na popl. ekvivalentu) a u kap. 22. "Ministerstvo pro zásobování lidu" (přibyla sice aktiva, státního ústavu pro tuky, oleje a mléko, za to však zaplacením a odpisem snížena byla aktiva býv. státního obilního ústavu).

Jinak skládají se aktiva v podrobném výkaze uvedená - podobně jako v letech předešlých - hlavně z příspěvků zájemníků na veřejné stavby a z pohledávek ze záloh a půjček poskytnutých různých korporacím a jednotlivcům z důvodů hospodářských a sociálních.

Z pohledávek účinů mimo rozpočet odpadla pohledávka ze záloh státnímu obilnímu ústavu, položka 4. aktiv, str. 232 státního závěrečného účtu za rok 1925, poněvadž po likvidaci státního obilního ústavu vyúčtování bylo provedeno. Pohledávky státního obilního ústavu, které stát převzal na srážku se své pohledávky k dalšímu vymáhání byly již ve státním závěrečném účtu za rok 1925 vykázány v aktivech na rozpočet dílem pří kap. 14. (pokladní správa), dílem při kap. 22. (ministerstvo zásobování) a vykazují se zbytky koncem raku 1926 stávající v tomto účtě při těchže odvětvích rozpočtu, a to proto, že příjem z nich po delší dobu bude plynouti do účinů na rozpočet.

Statní dluh.

V roce 1926 státního dluhu přibylo efektivně:

1. Další emisí dluhopisů IV. státní půjčky s výměnou dluhopisů rakouských a uherských válečných půjček stejnými polovinami úhrnem za
254,445.022 Kč 82 h,
2. další emisí dluhopisů t. zv. moučné dávky, a to za hotové
10,856.900 Kč - h,
a za předválečné dluhopisy
9,432.200 Kč - h,
20,289.100 Kč - h,
3. dalším prodejem státních stavebních losů
180,356.800 Kč - h,
4. prozatímními listy za předválečné renty podle mírových smluv
505,806.737 Kč 50 h,
5. emisí 6% umořitelné státní půjčky t. zv. půjčky konsolidační
1.707,405.000 Kč - h,
6. úpravou a částečným vyúčtováním zahraničních dluhů z doby válečné či z poměrů poválečných vzniklých - anglický úvěr
5.498 Kč 84 h,
7. částečně vyúčtovanou italskou půjčkou
69,637.508 Kč 64 h,
8. dalším prodejem dluhopisů 4% slosovatelné státní půjčky z r. 1925
282.400 Kč - h,
9. neemisní zápůjčkou u Zemské banky na investice pro státní báňské a hutnické závody
9,000.000 Kč - h,
10. neemisní zápůjčkou u Všeobecného pensijního ústavu na investice pro čsl. poštu
25,000.000 Kč - h,
úhrnem přibylo státního dluhu
2.772.228.067 Kč 80 h.

Naproti tomu státního dluhu ubylo :

1. vnitřního - dlouhodobého splacením a splatností (premiová půjčka, stavební losová půjčka, 6% slosovatelná z roku 1923
67,782.400 Kč - h,
2. vnitřního-krátkodobého splátkou
a) z rozpočtových prostředků kap. 7. (pokladniční poukázky, neemisní zápůjčka u Zemské banky)
99,435.000 Kč - h,
b) z výtěžku půjček (půjčka valutová, pokladniční poukázky, směnečná zápůjčka Zemské banky)
1.100,999.396 Kč 32 h.
c) ze záloh z dávky z majetku na pokl. bony
175,870.000 Kč - h,
1.376,304.396 Kč 32 h,
3. zahraničního - dlouhodobého splátkou z rozpočtových prostředků kap. 7. (71/2% zajištěná zahraniční půjčka z roku 1925, anglický úvěr na repatriaci vojsk)


67,151.670 Kč 24 h
úpravou splátek podle výše a kursu při vyúčtování
93.207 Kč 20 h
4. zahraničního - krátkodobého splátkou (anglický úvěr na nákup potravin)
17,654.030 Kč 15 h,
úpravou při vyúčtování
3,855.601 Kč 51 h,
88,754.509 Kč 10 h,
5. investičního - dlouhodobého z rozpočtových prostředků kap. 7. (8% investiční zahraniční; priority Ústecko-Teplické dráhy, ne- , emisní půjčka u Úrazové pojišťovny, 4% priority Buštěhradské železnice, 4% slosovatelná půjčka za výměnu akcií Košicko-Bohumínské dráhy, zápůjčka u Zemské banky na úpravu Strahovských lomů)
25,750.683 Kč 34 h,
splatností a úpravou (8% investiční zahraniční půjčka)
12,080.114 Kč 34 h,
vrácením slosovaných obligací (na výkup Košicko-Bohumínské dráhy)
9.200 Kč - h,
6. investičního - krátkodobého splátkou z prostředků mimoetátních (směnečná dolarová půjčka)

3,390.000 Kč - h


41,229.998 Kč 17 h,
úhrnem ubylo
1.574,081.303 Kč 59 h.
Vzrůst státního dluhu o
2.772,228.067 Kč 80 h,
srovnán s úbytkem
1.574,081.303 Kč 59 h
vykazuje zvýšení státního dluhu o
1. 198,146.764 Kč 21 h.
Počáteční dluh vykázaný ku konci raku 1925 obnosem
26.585,660.226 Kč 96 h
vzrostl tedy koncem roku 1926 na
27.783,806.991 Kč 17 h.

Ciferní podrobnosti o pohybu státního dluhu lze seznati z výkazu část 7., str. 169 a násl. tohoto závěrečného účtu. Z tohoto výkazu jest patrno, že zvýšení státního dluhu v roce 1926 z. převážné části bylo způsobeno dalšími emisemi dluhopisů takových půjček, které zcela nebo z části znamenají převzetí dluhů válečných podle starších zákonných zmocnění a dluhů předválečných ku provedení příslušných ustanovení mírových smluv St. Germainské a Trianonské; témuž účelu sloužila částečně i nová půjčka, konsolidační z roku 1926.

Státní podniky.

O hospodářských výsledcích státních podniků připojeny jsou státnímu závěrečnému účtu jako v roce minulém jen účty provozní (ztráty a zisku). Účty rozvážné se nepřipojují, poněvadž překážky, pro které nemohly býti dosud pře,sně stanoveny hodnoty majetkových součástí převzatých od Rakouska-Uherska, nebyly ještě odstraněny.

Státní závěrečný účet obsahuje ještě tyto další části :

Úhrnný účet v cenných papírech, který obsahuje příjem a výdaj cenných papírů, rozčleněný jednak podle účinů na rozpočet a účinů mimo rozpočet, jednak podle jednotlivých ministerstev.

Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů, který vykazuje podle jednotlivých druhů pokladen veškerý peněžní obrat v hotovosti, a to jak účinů na výši státního jmění působivých (reelních), tak i účinů průběžných. Tento účet, v němž úhrn příjmů po připočtení počáteční pokladní hotovosti se rovná úhrnu výdajů, po připočtení konečné pokladní hotovosti, jest zkouška číselné správnosti celého státního závěrečného účtu.

Nedoúčtované položky: číselný výkaz, rozčleněný podle druhů pokladen a obsahující částky hotovostí a cenných papírů z průběžného účtování, které počátkem a koncern správního roku nebyly vzájemně vyrovnány.

Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů: seznam vykazující zůstatky hotovostí a cenných papírů ve státních pokladnách ke dni 1. ledna a 31. prosince 1926. Celkový výsledek těchto skutečných pokladních zůstatků jest připočtením aktivních a odečtením pasivních nedoúčtovaných položek upraven na pokladní hotovost, vyplývající z působivého hospodaření státního na rozpočet a mimo rozpočet.

Státní podniky: v této části se vykazují hospodářské výsledky jednotlivých státních podniků zřetelem k ustanovení vládního nařízení čís. 206/1924 Sb. z. a n. ve formě účtů ztráty a zisku, jak to jest obvyklé při hospodářství obchodním; náklady a těžby se nevykazuj i podle jednotlivých účtů detailních, nýbrž jen po dle celkových účtovacích odvětví, obdobně jako se neuvádějí v hospodaření na rozpočet výsledky jednotlivých položek podrobného rozpočtu, dále se vykazují v této části náklady vynaložené na podnikové investice.

s

Vysvětlivky rozdílů mezi rozpočtem a náležitostí.

Jako samostatné účty, jež se mají podle níže citovaných zákonů předkládati každého roku Národnímu shromáždění ke schválení, jsou tomuto státnímu závěrečnému účtu připojeny: Účet státního melioračního fondu (zák. ze dne 19. prosince 1919, čís. 21 Sb. z. a n. z r. 1920), účty státního bytového fondu (zákony ze dne 22. prosince 1910, čís. 242 ř. z., a ze dne 20. února 1919, čís. 98 Sb. z. a n.) a účty dávky z majetku a přírůstku na majetku podle zákona ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny N. S. navrhuje toto usnesení:

Poslanecká sněmovna N. S. schvaluje státní závěrečný účet republiky Československé za rok 1926, jakož i účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku a z přírůstku na majetku.

V Praze, dne 26. ledna 1928.

Bradáč v. r.,
Dr. Hnídek v. r.,
předseda.
zpravodaj.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP