Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1928.

II. volební období. 5. zasedání

1450.

Naléhavá interpelace

poslanců inž. J. Nečase, J. Koudelky, V. Brodeckého a soudruhů

ministru veřejných prací

o jmenování státní silniční rady.

V § 7. zákona o silničním fondu obsažena jsou ustanovení o státní silniční radě,.jež mä býti zřízena jako poradní sbor při správě silničního fondu.

Této silniční radě přísluší právo podávat posudek o všeobecném i každoročním podrobném programu ministerstva ve věci silničních staveb a přísluší jí rovněž právo podávat posudek, jak má býti rozdělena podpora z běžných příjmů fondu na zlepšení silnic, jakož i právo podávat v otázkách silničních iniciativní návrhy. Z rozsahu kompetence státní silniční rady i z příslušných prohlášení zástupců vlády při projednávání zákona, jakož i ze samého znění odst. 1., § 7. zákona o silničním fondu je zřejmo; že v silniční radě měla býti zajištěna účast zájemníků a odborníků dopravnictví, jakož i zájemníků na dopravě a stavbě silnic súčastněných.

Při jmenování členů státní silniční rady nebyl však na tyto okolnosti brán zřetel a jmenování bylo provedeno jednostranně. Pominuty byly také úplně zejména dělnické odborové organisace a výkonný personál pracující na stavbách silničních. Nebylo dbáno také v patřičné míře zastoupení samosprávných korporací, nebylo dbáno také návrhu hlavního města Prahy a její kandidát do státní silniční rady nebyl navržen.

Vyloučení dělnických zástupců ze státní silniční rady musí býti pociťováno jako útisk též proto, že Ústřední sociální pojišťovna má poskytnouti dle § 4, zákona o silničním fondu v době 10 let úvěr do výše 1 miliardy Kč. Jelikož příspěvky, odváděné Ústřední sociální pojišťovně, jsou také příspěvky dělnickými, mají pochopitelně pracující vrstvy velký a oprávněný zájem na tom, aby byly zastoupeny ve státní silniční radě, kde se má též vyslovovat posudek, jak má býti s příslušnými úvěry naloženo.

Jmenování státní silniční rady, jak bylo nyní provedeno, znamená zpolitisování této důležité instituce a vyloučení velkých a důležitých vrstev národa ze spolurozhodování, ač tu jde o zařízení hospodářsky všeobecně prospěšné, na němž mají zájem všechny složky našeho hospodářského života.

Podepsaní táží se proto:

1. Je pan ministr veřejných prací ochoten podrobiti jmenování členů státní silniční rady patřičné revisi?

2. Je pan ministr veřejných prací ochoten vyhradit ve státní silniční radě zastoupení odborovým dělnickým zástupcům?

V Praze dne. 31. ledna 1928.

Inž. Nečas, Koudelka, Brodecký, Srba, Pik, Tayerle, Chalupník, Karpíšková, A. Chalupa, R. Chalupa, Brožík, Jaša, Stivín, Svoboda, dr. Dérer, Tomášek, Prokeš, Remeš, Kříž, Geršl, Klein.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP