Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1928.

II. volební období. 5. zasedání.

1482.

Návrh

poslance Biňovce a soudruhů

na vydání zákona o zřízení místní dráhy Velvary-Hospozín.

Zákon

ze dne............1928

o zřízení místní dráhy Velvary-Hospozín.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Vláda Československé republiky zmocňuje se po smyslu §§ 3. a 4. zákona z 27. června 1919, č. 373 Sb. z. a n. zříditi jako dráhu místní, místní dráhu vedenou s koncové stanice Velvary, místní dráhy Kralupy n. Vlt.-Velvary, směrem k Hospozínu s připojenou poblíže Černuce k místní dráze Roudnice n. Lab.-Hospozín, souvisle s tím pak i přiměřeně rozšířiti obě připojené stanice Velvary a Hospozín a doplniti stavební a provozní zařízení železničního úseku Černuc-Hospozín místní dráhy Roudnici n. Lab.-Zlonice.

§ 2.

Celkový zařizovací náklad místní dráhy Velvary-Hospozín včetně rozšiřovacích a doplňovacích zařízení ve stanicích Velvary a Hospozín a na úseku Černuc-Hospozín místní dráhy Roudnice n. Lab.-Zlonice ustanovuje se hodnota Kč 9,000.000.

§ 3.

Příspěvek zájemníků (interesentů), předepsaný § 3 zákona z 27. června 1919, č. 373 Sb. z. a n. určuje se částkou 30 % celkového zařizovacího nákladu (viz. § 2), tedy částkou Kč 2,700.000,- ŕ fonds Perdu.

Do tohoto příspěvku zájemnictva smí býti započteny prokázané výdaje zájemnictva za vypracování a projednání veškerých projektů místní dráhy, nejvýše však částkou Kč 200.000.

Zájemnictvo jest povinno odevzdati státní právě železniční veškeré projekty, plány i spisy, týkající se projektované dráhy a prokázati výdaje započitatelné podle předchozího odstavce, nejpozději do dvou měsíců od účinnosti zákona.

Příspěvek jest zájemnictvo složiti hotově nejpozději do 6 měsíců od účinnosti zákona u Ústřední státní pokladny v Praze.

§ 4.

Vláda se zmocňuje uhraditi částku celkového zařizovacího nákladu, jež není uhrazena příspěvkem zájemnictva, výpůjčkou.

Dluhopisům výpůjčky přiznává se sirotčí jistota.

Výpůjčka budiž umořena nejpozději v 50 letech.

§ 5.

Stavba dráhy budiž zahájena nejpozději do roka od početí účinnosti zákona a dokončena nejpozději za jeden a půl roku po zahájení stavby.

§ 6.

Veškeré podání, smlouvy a jiné listiny zřízené mezi státem a zájemnictvem, neb osobami jinými, nebo mezi zájemnictvem a jinými osobami, pokud tato podání, smlouvy a jiné listiny vztahují se na další přípravu a na stavbu místní dráhy jsou osvobozeny ode všech kolků a poplatků.

Za úřední úkony, vykonané pro tuto místní dráhu nesmí býti požadovány dávky podle zákona z 3. dubna 1925, č. 53 Sb. z. a n. ve znění zákona ze dne 16. prosince 1926, č. 253 Sb. z. a n., resp. podle vládního nařízení z 22. prosince 1926, č. 254 Sb. z. a n.

§ 7.

Stavbě místní dráhy Velvary-Hospozín a všem souvislým stavebním zařízením na místních drahách Kralupy n. V.-Velvary a Roudnice n. Lab.-Zlonice, přiznává se právo vyvlastňovací podle zákona z 18. února 1878, č. 30 ř. z.

§ 8.

Účinnost zákona počíná dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů a nařízení.

§ 9.

Zahájení stavby a její dokončení budiž oznámeno Národnímu shromáždění, resp. Stálému výboru vždy do 14 dnů.

§ 10.

Provedením zákona pověřuje se ministr železnic v dohodě s ministrem financí.

Odůvodnění:

Zpředu uvedený návrh jest výsledkem dloholetých prací na projektu místní dráhy Velvary-Hospozín, jež ve snaze zlepšiti národohospodářské poměry v kraji velvarském, postrádajícím řádného železničního spojení převzaly na sebe tamější veřejné korporace.

Zastupitelský okres ve Velvarech zaujímá soudní okresy ve Velvarech a Kralupech n. Vlt. a jeho obvod jest totožný s obvodem okresní správy politické v Kralupech n. Vlt. Okresem skoro uprostřed probíhá podél řeky Vltavy hlavní trať Praha-Kralupy-Podmokly a v severozápadní části obvodu okresu, kde trať státní dráhy Roudnice-Hospozín a z Kralup vede lokálka do Velvar, s jejímž prodloužením má se docíliti spojení jmenovaných tratí a tím i obcí okresu velvarského směrem východo-západním. Vedle této výhody, jež umožní celé řadě obcí spojení s městy Velvary a Kralupy padá na váhu ta okolnost, že jde o obce zemědělsky i průmyslově velmi produktivní a upraví se vhodné zaústění lokální dráhy Kralupy-Velvary do ostatní železniční sítě tamějšího obvodu. Zamýšlená dráha jako spojka výhodná bude pro dopravu cukrovky, hnědého i kamenného uhlí, vápence, umělých hnojiv a hospodářských produktů, které jsou dosud různými oklikami železničními dirigovány. Vozba v navrhované dráze jest zabezpečena továrnami v Kralupech n. Vlt a ve Velvarech, dále dopravou potřeb a obyvatelstva celého okolí i hojně vyváženými produkty hospodářskými a zvláště bude míti význam pro železniční spojení lidnaté části okresu velvarského jak na sever tak východ Čech.

Projektovaná dráha může velmi dobře způsobiti vedle nyní upravené dopravy železniční Slaný-Praha přes Kralupy novou železniční tepnu Zlonice-Velvary přes Kralupy a Neratovice na Čelákovice Brandýs v celkové délce 67 km, což by při osobní i nákladní dopravě byla délka způsobilá k využití jednotného provozu. O projektu dráhy Velvary-Hospozín po stránce technické uvésti jest toto:

Po předložení povšechného projektu konala se 21. dubna 1910 přehlídka trati a komise staniční podle nařízení ministerstva železnic ze dne 9. února 1910 č. 33.196/3 ex 1909. Ministerstvo železnic výnosem ze dne 26. července 1911 čís. 28.345/3 ex 1910 schválilo směr dráhy Velvary-Hospozín i navržené stanice.

Po předložení podrobného návrhu pochozího operátu projektu se samostatnou kolejí do stanice Hospozín s použitím vléčky cukrovarské ze stanice Velvary nařídilo ministerstvo železnic ze dne 8. října 1912, č. 33.323/3 politickou obchůzku, která konala se ve dnech 26. a 28. listopadu 1912. Žadatelem o koncesi stavby dráhy jest zastupitelský okres zastoupený nyní okresní správní komisí ve Velvarech. V dalším postupu jednání předkládány plány na rozšíření stanic Velvary i Hospozín.

Ministerstvo železnic Československé republiky výnosem ze dne 30. června 1920, č. 30.393/IV., 1 sdělilo, že výstavbu místní dráhy Velvary-Hospozín možno řešiti pouze v rámci zákona ze dne 29. června 1919, č. 373 Sb. z. a n. rozhodlo, aby trať nové dráhy byla prozatím připojena v km 5,6/7 na trať místní dráhy Roudnice-Hospozín a koleje této dráhy až do stanice Hospozín v délce asi 1 a 2/10 km peagovány a aby upustilo se od použití vléčky k cukrovaru velvarskému ze stanice Velvary a vypracoval se pro příslušnou část trati nový projekt. Na základě toho předložen byl podrobný návrh variantu místní dráhy Velvary-Hopozín, obsahující projekt stanice Velvary a běžné trati od km 0,0 do 1,1 trati původní, vykonána politická pochozí komice dne 5. července 1922 a min. železnic rozhodlo výnosem, ze dne 15. února 1923, č. 46.877/22-IV-1 o příslušných otázkách a sdělilo, že udělení stavebního povolení se vyhražuje až bude prokázáno splnění podmínek vyžadovaných zákonem č. 373 zák. z r. 1919 pro celou trať místní dráhy Velvary-Hospozín a zajištěno zmocnění k zahájení stavby podle §u 4. cit. zák.

Na to vypracován byl definitivní rozpočet podle podrobného projektu o délce km 7.3, vykazující celkový náklad 9,145.578 Kč. Okresní správní komise ve Velvarech, město Velvary, obce Černuc, Hospozín a Tmetiněvec zavázaly se složiti příspěvek ve výši 30 % zařizovacího nákladu, t. j. Kč 2,743.673,40.

Okresní správní komise ve Velvarech podala na základě těchto vykonaných technických a finančních příprav na ministerstvo železnic žádost ze dne 11. listopadu 1925, aby ve smyslu zákona ze dne 27. června 1919 č. 373 Sb. z. a n. ujalo se dalších přípravných prací administrativních a technicky finančních tak, aby mohl býti vydán zákon o stavbě místní dráhy Velvary-Hospozín a pak, aby přikročeno bylo k urychlenému zahájení stavby, když okresem a ostatními zájemníky splněny byly všechny podmínky, kladené rámcovým zákonem pro výstavbu místních drah ze dne 27. června 1919, č. 373 Sb. z. a n. Velmi význačným důvodem pro urychlené provedení projektu dráhy jest zahájení autobusové dopravy mezi obcemi Kmetiněves, Hospozín, přes Černuc, Miletice, Velvary do Kralup, kterážto doprava se ihned velmi vžila, bohužel, provoz její byl po zákroku ministerstva železnic a obchodu příslušnými politickými úřadu zakázán, ku škodě veškerého tamějšího obyvatelstva.

Vzhledem k tomu, že ministerstvo železnic na dosud podané návrhy a žádosti věcně nereagovalo a potřebám obyvatelstva a jeho hospodářského rozvoje nevyhovělo, podávají podepsaní z předu uvedený návrh zákona, odpovídající plně podmínkám rámcového zákona a po stránce formální navrhují:

Aby tento návrh byl přikázán dopravnímu a rozpočtovému výboru k ústavnímu projednání a k podání zprávy v době co nejkratší.

V Praze dne 9. února 1928.

Biňovec, Hampl, Karpíšková, Srba, Bechyně, Svoboda, Jaša, Kříž, dr. Winter, V. Beneš, inž. Nečas, Pik, Klein, Stivín, Prokeš, Remeš, Tomášek, dr. Dérer, A. Chalupa, dr. Meissner, Brožík, Chalupník, Tayerle.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP