Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ministr financí se zmocňuje, aby prodal, po případě
směnil:
1. a) v Praze:
kasárna Jiřího z Poděbrad v Praze
II. s parcelami čís. kat. 1495 a 1496 ve výměře
135831 ha,
pozemky v Praze IV., na baštách, čís.
kat. 72/1, 299, 300 a 107/8 ve výměře 8 2621
ha, pozemky v Praze XIX., v Dejvicích, zbytek z parcel
čis. kat. 853/3 a 853/4 ve výměře
asi 468 ha,
budovu vojenského vědeckého ústavu
v Praze II, ve Smetanově ulici, č. p. 125 s parcelou
čís. kat. 192 ve výměře 0-11517
ha, b) v Hradci Králové Vodičkovy kasárny
s parcelami čís. kat. 286, 141/1, 141/4, 141/5 a
141/6 ve výměře 2 8057 ha,
c) v Olomouci posádkový kostel, parcela čís.
kat. 215 ve výměře 0 1616 ha,
d) v Bratislavě:
pozemky na náměstí Svobody s přilehlým
augmentačním skladem a starým stavebním
dvorem, parcely čís. kat. 2627, 2753, 2754/1 a 2754/2
v celkové výměře 67308 ha,
Zámecká kasárna, parcely čís.
kat. 633, 634/1, 634/2, 635 až 648 ve výměře
celkem 7 7714 ha,
zahradu bývalé kadetní školy, parcely
čís. kat. 2673 až 2676 ve výměře
0 5846 ha,
e) v Komárně část dřívějších
fortifikačních pozemků s budovami až
do nejvyšší výměry 211 ha;
2. budovy s pozemky finanční správy v Praze
II, stavební parcela čís. kat. 1447 a 1451,
1450/1 a 1450/2 a pozemkové parcely čís.
kat. 695/1, 695/2 a 696 (vložky č. 1020 a 1021 pozemkové
knihy kat. území Praha-Nové Město).
Peníz stržený z prodejů, po případě
směn, nemovitostí naznačených v §u
1, č. 1, jakož i následujících
nemovitostí vojenské správy:
a) v Chebu, staré kasárny č. p. 197 s parcelou
čís. kat. 2 ve výměře 01719
ha,
b) v Mladé Boleslavi, budova staré pekárny
s parcelami čís. kat. 87 a 222 ve výměře
0.7294 ha,
c) v Hradci Králové, dům
č. p. 81 s parcelami čís. kat. 80/1 a 281
ve výměře 01026 ha,
d) v Olomouci, žerotínovy kasárny s parcelou
čís. kat. 143 ve výměře 0.4402
ha,
e) v Bratislavě: stará střelnice v Petržalce,
parcely čís. kat. 3.072 až 3.077 ve výměře
2.4627 ha,
starý vojenský hřbitov, parcela čís.
kat. 2897 ve výměře 0.8109 ha,
f) v Košicích, stará zbrojnice v Mäsiarské
ulici, parcely čís. kat. 99 a 1046 ve výměře
1.0258 ha,
připadá "Fondu pro věcné potřeby
národní obrany", zřízenému
podle zákona ze dne prosince 1926, č. 240 Sb. z.
a n., o úpravě rozpočtu vojenské správy.
Z penízu strženého z prodeje nemovitostí
naznačených v §u 1, č. 2, utvoří
se zvláštní fond určený ke hrazení
nákladů na, koupi stavenišť nebo domů
a výstavbu úředních budov pro potřebu
státní finanční správy. Fond
tento, který není samostatnou právnickou
osobou, spravuje ministerstvo financí, které také
s jeho prostředky nakládá.
(2) Pokud nebude zaplacena tržní cena a nemovitosti
uvedené v § 1, č. 2, zmocňuje se vláda,
aby použila k opatření stavenišť
a k výstavbě budov finančních úřadů
v Praze vyšších příjmů uvedených
v čl. XIX., odst. 1. a 2., finančního zákona
republiky Československé ze dne 16. prosince 1927;
č. 1 i 6 Sb. z. a n., kterým se stanoví státní
rozpočet pro rol: 1928, až
do částky 50,000.000 Kč, a to zálohou,
která bude státní pokladně z fondu
v prvém odstavci tohoto paragrafu utvořeného
nahrazena.
Vláda se zmocňuje, aby uhradila kupní cenu
s vedlejšími výlohami za nemovitosti, jež-hodlá
zakoupiti, totiž:
pozemky v Praze na Letné:
čís. kat. 653, zapsané ve složce č.
1253 pozemkové knihy katastrálního území
Paha-Holešovice-Bubny, čís. kat. 641,.527/1
a 643/1, zapsané ve vložce č. 348 zemských
desk při statku Malé Bubny,
a v Praze u Hlávkova mostu:
stavební plochu čís.
kat. 123 s dvorem v pivovarem č. p. 437 v Holešovicích-Bubnech,
stavební plochu čís. kat. 228 s hostincem
v Malých Bubnech a pozemek čís. kat. 605/1,
zapsané vesměs ve vložce č. p. 348 zemských
desk,
z vyšších příjmů uvedených
v čI. XIX., odst. 1. a 2., finančního zákona
republiky Československé č. 176/1927 Sb.
z. n.
(1) Zákon tento nabývá, účinnosti
dnen vyhlášení.
(2) Provedením §u 1, č. 1, a §u 2 pověřuje
se ministr financí v dohodě s ministrem národní
obrany, §u 1, č. 2, a §u 3 ministr financí
a provedením §u 4 ministr veřejných
prací v dohodě s ministrem financí.
Regulace náměstí Republiky v Praze jakožto
representativního místa hlav. města Prahy
bude vyžadovati odstranění nynějších
kasáren Jiřího z Poděbrad i budov
zemského finančního ředitelství;
pokud nezůstanou zachovány jako stavitelská
památka. Nehledíc k tomu, je nynější
umístění kasáren a státních
úřadů na nejživějším
místě a důležitém komunikačním
uzlu uvnitř města při stále vzrůstajícím
jeho rozmachu i velice drahé.
Ploch, jež dosud zaujímají, dá se s
daleko větším prospěchem využíti
pro obchodní podniky, ke kterémuž účelu
mohou býti i výhodně zpeněženy,
neboť jejich hodnota stále stoupá.
Mimo to nepostačuji budovy, v nichž se nalézá
zemské finanční ředitelství,
již drahnou dobu jeho účelům, neboť
jeho agendy neustále vzrůstají. Zemské
finanční ředitelství má dnes
své úřadovny roztroušeny na deseti místech
ve velké Praze, většinou najmuty za vysoké
nájemné. Tento stav je na překážku
řádnému a rychlému úřadování
a je neúsporný, neboť vyžaduje stálého
přenášení spisů z ústředí
do jednotlivých odborů i zpět a mezi odbory.
Soustředěním celého úřadu
ušetří se na nájemném i na zřízencích,
kteří se zaměstnávají jen dopravou
spisů. Velké obtíže činí
rozptýlenost úřadoven
zvláště stranám, jež jsou nuceny
konati často zbytečné cesty, než najdou
úřadovnu, která jejích záležitost
vyřizuje.
Všechny tyta okolnosti vedou k tomu, aby se uvažovalo
o vhodnějším umístění
kasáren, resp. zemského finančního
ředitelství a o výhodném zpeněžení
dosavadních objektů, ve kterých jsou umístěny.
Z výtěžku z prodeje získaného
bude možno vystavěti náhradní objekty.
Zejména finanční správě bude
tím umožněno nejen soustřediti veškeré
odbory zemského finančního úřadu
v Praze v jedné budově, ale i ubytovati v ní
jiné finanční úřady pražské,
které se rovněž nalézají v nevhodných
a nedostatečných najatých místnostech
a jimž mimo to hrozí výpověď, jakmile
přestane zákonná ochrana nájemníků
(okresní finanční ředitelství,
úřad pro vyměřování
poplatků, berní správa
v Karlíně, na Žižkově atd.).
Další prodlužování dosavadního
nájemního poměru je pak dosažitelná
je za nepoměrně zvýšené nájemné.
Z výtěžku prodeje finančních
objektů zbude ještě částka i
pro stavby finančních úřadů
mimo Prahu.
Je tedy prodej naznačených
státních objektů plnou měrou odůvodněn.
Také prodej dalších nemovitostí v oboru
vojenské správy uvedených v § 1 a) a
pod lit. b-e) jest odůvodněn, neboť jsou to
jednak objekty, které dnešním požadavkům
na ubytování z ohledů stavebních a
hygienických nevyhovují, a jednak nemovitosti pro
vojenskou správu postradatelné. Za prvé objekty
bude nutno opatřiti náhradní stavby, které
budou zřízeny na místech příhodnějších,
hlavně na levnějších staveništích,
a to z výtěžků za prodej dosavadních
stavenišť a objektů. Pokud by tento výtěžek
v některých případech k úhradě
nestačil, bude ku zakoupení nového staveniště
a ku krytí stavebního nákladu použito
výtěžku z prodeje jiných nemovitostí
v zákoně jmenovaných, za které nebude
třeba náhradou objekty
zřizovati.
Prodej všech těchto nemovitostí je však
vázán na souhlas Národního shromáždění,
ježto ministr financí je podle čl. XV. finančního
zákona republiky Československé ze dne 16.
prosince 197, č. 176 Sb. z. a n. pro rok 1928 zmocněn
ke zcizování státních nemovitostí
- bez předchozího schválení Národním
shromážděním - jen tedy, jeli odhadní
cena jednotlivé nemovitosti nižší než
1,000.000 Kč, kdežto tyto objekty mají každý
o sobě - cenu převyšující tuto
hranici. Mimo to byla by tu překročena i úhrnná
částka 5,000.000 Kč cit. článkem
finančního zákona stanovená. Jest
tedy třeba vyžádati si v tomto případě,
jak nepřímo vyplývá z ustanovení
u 54, odst. 8., lit. c) ústavní listiny, souhlasu
Národního shromáždění,
což se má státi navrhovaným zmocňovacím
zákonem (§ 1 vládního
návrhu).
Výtěžek stržený z prodeje vojenských
objektů má býti přikázán
zřízenému již fondu pro věcné
potřeby národní obrany (zákon ze dne
17. prosince 1926, č. 240 Sb. z. a n.), který slouží
k.opatřování nejnutnějšího
vojenského materiálu a k vybudování
nutných vojenských staveb.
Poněvadž tržní ceny za zcizený
státní nemovitý majetek připadají
jinak podle finančního zákona na rok 1928
do všeobecné pokladní správy, třeba
učiniti zákonné opatření, má-li
výtěžek z navrhovaných prodejů
vojenských objektů připadnouti svrchu zmíněnëmu
fondu (§ 2 vládního návrhu).
Aby prostředky tohoto fondu mohly býti rozmnoženy,
stanoví se dále, že do něho plynou nejen
výtěžky z prodejů (směn) těch
nemovitostí, k jichž zcizení třeba souhlasu
Národního shromáždění
(§ 1 osnovy), nýbrž i výtěžky
z prodejů (směn) jiných vojenských
objektů, jež vzhledem k jich nižší
hodnotě může zciziti ministr financí
sám dle zmocnění daného mu již
finančním zákonem pro rok 1928 ze dne 16.
prasince 1927, č. 176 Sb. z.a n., čl. XV.
Tyto poslední nemovitosti nebyly proto pojaty do §u
1, nýbrž byly dány až do §u 2 pod
lit. a-f), a to jen z toho důvodu, by jak právě
řečeno - tržní ceny za ně dosažené
(doplatky ze směn) mohly plynouti do jmenovaného
fondu pro vojenské potřeby.
O důvodech ku prodeji těchto nemovitostí
platí obdobně to, ca bylo svrchu řečeno
o prodeji nemovitostí uvedených v §u 1, č.
1 vládního návrhu.
Bude-li zapotřebí pro výstavbu náhradních
objektů poskytnouti vojenské správě
zálohu na přechodnou dobu, pokud neobdrží
kupní ceny z prodaných nemovitostí, bude
tato záležitost projednána zvlášť
mezi ministerstvem financí a národní obrany.
Výtěžek z prodeje nemovitostí finanční
správy má se reservovati pro zakoupení stavenišť
(domů) a výstavbu úředních
budov pro zemské finanční
ředitelství v Praze a jiné finanční
úřady nejen v Praze, nýbrž i mimo Prahu.
Poněvadž bude však nutno vystavěti novou
budovu pro zemskou finanční správu v Praze
neb aspoň stavbu z větší části
provésti dříve, než bude lze odprodati
dosavadní budovu a stržiti její prodejní
cenu, jest potřeba postarati se o úhradu na zakoupení
staveniště a na výstavbu nové budovy
pro zemské finanční ředitelství
a jiné finanční úřady v Praze
ještě před zaplacením prodejní
ceny za prodávaný objekt, což děje se
- hledíc k čl. XI. finančního zákona
ze dne 16. prosince 1927, č. 176 Sb. z. a n. pro rok 1928
- způsobem v §u 3, odst. 2. naznačeným.
Úhradu lze tu nalézti totiž toliko ve vyšších
státních příjmech nežli preliminovaných
roku běžného, resp. v přebytcích
let uplynulých, které
mají plynouti podle čl. XIX., odst. 1. a 2. cit.
finančního zákona do zvláštního
fondu pro konsolidaci přechodného státního
dluhu a které výdajem tím budou nutně
obmezeny. Učiněný náklad poskytne
se v sak jen zálohou, která bude z fondu v §u
3, odst. 1. vládního návrhu
utvořeného státní pokladně
zpět nahrazena.
Současně se zmocněním ku prodeji státních
nemovitostí vyžaduje si vláda od Národního
shromáždění souhlas k následovnímu
rozpočtovému opatření s odvoláním
na ustanovení čl. XI. finančního zákona
pro rok 1928. Naskýtá se jí totiž nyní
možnost koupiti od dědiců Richtrových
nemovitosti uvedené v §u 4 vládního
návrhu pro stavbu monumentálních státních
budov (parlamentu a budov ústředních úřadů
atd.). Náklad na zakoupení stavenišť pro
tyto stavby nedá se však
v rámci letošního státního rozpočtu
uhraditi a nebude také možno ani v příštím
rozpočtovém roku úhradu kupních cen
s vedlejšími výlohami rozpočtově
zajistiti, nehledíc ani k tomu, že se má trhová
cena za tyto nemovitosti podle dosavadních jednání
s prodávajícími zaplatiti nejpozději
do konce roku 1928. Dle punktací s dědici Richtrovými
ujednaných mají býti nemovitosti na Letenské
pláni v celkové výměře 34.589
čtver. sáhů koupeny za jednotkovou cenu 1200
Kč za 1 čtver. sáh hrubé plochy s
5%ním úrokem počítaným
od 1. ledna 1928 do dne skutečné výplaty
trhové ceny, která bude přibližně
činiti asi 41,506.800 Kč. Nemovitosti pod Letnou
(u Hlávkova mostu) v celkové výměře
249929 čtver. sáhů s právním
nárokem na nabytí ploch z veřejného
statku ve výměře 81035
m2 mají býti koupeny a paušální
trhovou cenu 9,205.004 Kč s 5% úroky od 1. března
1928 do zaplacení. V obou případech koupě
musí státní správa ještě
platiti vedlejší výlohy, zejména převodní
poplatek s přirážkou, dávku z přírůstku
hodnoty nemovitosti atd.
Úhrnná tržní cena se všemi vedlejšími
povinnostmi počítá se okrouhle na 70,000.000
Kč. Úhradu na tento náklad možno nalézati
jedině ve vyšších státních
příjmech uvedených v čl. XIX., odst.
1. a 2. finančního zákona pro rok 1928, podobně
jako úhradu pro zakoupení stavenišť a
výstavbu budov pro finanční úřady
v Praze. Tržní cena za Richtrovy pozemky bude míti
však v těchto vyšších příjmech
úhradu definitivní.
Vláda doporučuje, aby tento její návrh
byl v obou sněmovnách přikázán
výboru rozpočtovému k
urychlenému podání zprávy.
Zároveň vláda navrhuje, aby její návrh,
byl projednán zkráceným jednáním
podle §u 55 jednacích řádů sněmoven,
poněvadž dědici Richtrovi naléhají
na urychlené uzavření tržní smlouvy
a závaznost své nabídky obmezují krátkou
lhůtou.