POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1928.

II. volební období.
6. zasedání.

1604.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne.............................,

kterým se ruší zemědělsko-technická kancelář zemědělské rady pro Čechy.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Z působnosti zemědělské rady pro Čechy vylučuje se řízení a správa zemědělsko-technické kanceláře a kancelář ta se zrušuje.

(2) Opatření, jichž bude třeba po stránce osobní a věcné, provede včas před účinností zákona ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb. z. a n., o organisaci politické správy, zemský správní výbor pro Čechy po dohodě se zemědělskou radou pro Čechy a se schválením vlády, jinak provede opatření ta vláda.

(3) Pro zaměstnance, kteří opatřením učiněným podle odst. 2 nebudou přikázáni službou lc zemědělské radě pro Čechy, platí ustanovení druhé věty odst. 1. § 10 zákona č. 125/27 Sb. z. a n.

§ 2.

Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra v dohodě s ministrem zemědělství.

Důvodová zpráva.

Zřízení technické kanceláře při zemědělské radě v Praze spadá do doby, kdy na říšské radě byl projednáván a schválen zákon (tzv. meliorační), daný dne 30. června 1884, č. 116 ř. z., aby zemědělství zvelebeno bylo stavbami vodními, a kdy i v jiných zemích býv. Rakouska byla budována veřejná služba kulturně technická.

Zemský sněm království Českého ve svém sezení ze dne 4. srpna 1883 (stenografický protokol o I. zasedání, stránka 553-560 a IV. příloha na stránce 589-599) schválil, aby řízena byla co nejdříve technická kancelář zemědělská při zemědělské radě, záležející ze dvou inženýrů zemědělských, dvou asistentů inženýrských a dvou praktikantů. Zároveň povolil zemský sněm k uhrazení nákladu na úřednictvo a na věcné potřeby této technické kanceláře potřebnou částku s podmínkou; že zemědělskému výboru bude vyhrazeno právo potvrzovati ustanovený technický personál, že jmenování tohoto personálu bude se díti po předchozím rozepsání konkursu a že zemskému výboru zachová se právo, aby kdykoliv přesvědčil se o činnosti kanceláře, nahlédal v operáty a dával si předložiti roční zprávy o provedených pracích a výkazy o tom, jak bylo s po;skytnutou subvencí naloženo.

Ve zprávě zemědělské komise, podané zemskému sněmu o této věci, se praví, že působnost úřednictva, zemědělsko-technické kanceláře musí se jeviti netoliko v přímých výkonech melioračních, nesoucích se ku zvelebení půdy technickými prostředky a zemědělskými - alebrž také, ba především v duchu organisačním, povzbuzujícím, poučným i dozorčím, jak to blíže návod pra tuto kancelář zároveň radou zemědělskou zosnovaný a výboru zemskému předložený vyměřuje.

Toto usnesení sněmu bylo provedeno a v zasedání výboru zemědělské rady dne 26. června 1884 byla schválena "služební instrukce pro zemědělsko-technickou kancelář zemědělské rady pro království České". Tato služební instrukce byla později částečně změněna a nazvána "organisační statut a služební instrukce pro zemědělsko-technickou kancelář zemědělské rady pro království České". Změny ty týkají se hlavně osobních poměrů zaměstnanců zemědělsko-technické kanceláře.

Podle § 1 této instrukce jest působnost jmenované kanceláře tato:

"Působnost kanceláře zahrnuje v sobě veškeré práce zemědělské techniky.

(V následujících dvou odstavcích stanoví se, že veškerá podání a vyřízení dějí se presidiem zemědělské rady.)

Zejména jest kancelář povinna bráti zřete na veškeré práce čelící ke zvýšení výnosnosti půdy upravením a nejlepším využitkováním vodstva v zemi odvodňováním a zavodňováním.

Práce, jimiž zemědělsko-technické kanceláři jest se zanášeti, jsou následující:

a) Organisační práce, týkající se zřízení kanceláře a upravení její působnosti. Opatřování potřebných dat, na jichž základě jichž se nabylo jasného názoru o poměrech půdy i vody v zemi.

b) Dávati podnět k vynikajícím podnikům zemědělsko-technickým, které by po provedení velkých výhod poskytly a tím za příklad a vzor pro další práce v rozličných krajinách země České sloužiti mohly.

c) Spolupůsobiti při tvoření se vodních družstev, pracovati projekty pro ně, přispívati dle možnosti k zdárnému jich uskutečnění a trvalému udržování vykonáváním stavebního dozoru při provádění a stálou inspekci po ukončení prací.

To platí zejména o podnicích, kterým se dostalo subvence zemské a státní dle zákona melioračního.

d) Sdělávati projekty meliorační pro obce, samosprávné sbory, velko a malostatkáře a to na úpravu potoků a menších řek, odvodnění a zavodňování, zřizování vodovodů pro potřeby obecní, zakládání rybníků a nádrží, kalojemů, ochranných staveb proti vodě, chránění břehů a mezí pozemků proti sesouvání se atd.

Podotýká se, že v obor působnost kanceláře náleží též, ovšem teprve v druhé řadě, i zaokrouhlování a scelování pozemků, avšak jen tam, kde provádění těchto prací přímo souvisí s pracemi melioračními.

e) (Tento bod týká se hydrografie, která byla později přenesena na technické oddělení zemské správy politické.)

f) Další důležitá část činnosti kanceláře jest agenda pedologická, kterou vykonává pedologické oddělení kanceláře. Úlohou tohoto jest prozkoumati poměry půdy v zemi k získání dat pro meliorace a pro hospodářství vůbec důležitých. Dle možnosti má se pracovati v mapování těchto dat, aby mohla svého času mapa pedologická království Českého vydána býti.

g) Konati přednášky ve shromáždění hospodářských spolků, vodních družstev a vůbec při vhodných příležitostech a spisovati prostonárodně v oboru melioračním.

h) Vyučovati v zemědělsko-technickém odboru, zvláště zavodňování, odvodňování a lukářství na školách odborných.

i) Intervenovati znalecky v oboru melioračním a podávati dotyčná dobrá zdání úřadům, sborům a spolkům.

j) Zkoušeti plány a projekty jinými techniky sdělané.

k) Založiti a v evidenci udržovati katastr provedených zemědělsko-technických podniků a projektů, rozlišujíc práce tyto v podniky zemské, obecní, družstevní a soukromé.

l) Vedení služby kancelářské dle předpisů ve statích následujících obsažených."

Zemský sněm království Českého usnášeje se na návrhu zákona ze dne 20. března 1891, č. 20 z. z., o zemědělské radě pro Čechy, usnesl se na resoluci, kterou se zemský výbor vyzývá, aby předložil sněmu pravidla, podle kterých by se upravily a zabezpečily právní a služební poměry úředníků a sluhů, ustanovených při zemědělské radě a. ústavech jí podřízených.

Na základě této resoluce předložil zemský výbor dne 10. března 1892 (tisk LXXXV) zemskému sněmu příslušnou zprávu a návrh.

Tehdejší osobní stav zemědělsko-technické kanceláře zemědělské rady byli dva inženýři, dva asistenti, dva praktikanti, jeden pedolog, úhrnem sedm inženýrů.

Na základě uvedeného návrhu zemského výboru a zprávy rozpočtové komise ze dne 24. března 1802 (tisk XLIII) usnesl se zemský.sněm, aby při zemědělsko-technické kanceláři zemědělské rady byla jako provisorium systemisována místa 1 přednosty s titulem vrchního inženýra, 4 inženýrů, 1 pedologa, 6 inženýrů - adjunktů, 5 elévů, tedy 17 inženýrů a 1 oficiála a 1 sluhy jako laboranta.

Postupem času zvětšoval se tento počet míst v technické kanceláři zemědělské rady. Podle rozpočtu země české na rok 1928 jest osobní stav jmenované zemědělsko-technické kanceláře nyní tento:

Technických úředníků I b služební třídy: 61, dále 23 úředníci II. služební třídy pro pomocnou službu technickou, 37 melioračních úředníků, z nichž je 10 ve III. a 27 ve IV. služební třídě, 8 kancelářských úředníků ve IV. služební třídě, 3 kancelářské pomocnice, 5 smluvních melioračních sil, 1. podúředník, 2 úřední zřízenkyně, 1 zahradnický pomocník a 2 pomocní zřízenci.

Úhrnem 143 všech zaměstnanců.

Během času nastaly, jak v oboru působnosti, tak i ve vlastní činnosti technické kanceláře zemědělské rady podstatné změny. V důsledku zákona vodocestného ze dne 11. června 101, č. 66 ř. z., a zemských zákonů ze dne 13. února 1903, č. 31, 32 a 33 čes. z. b., byly předány některé vodní toky z oboru působnosti technické kanceláře zemědělské rady zemské komisi pro úpravu řek v Čechách, pro kterou obstarávalo na těchto tocích technickou agendu, tedy dřívější agentura technické kanceláře zemědělské rady, technické oddělení pro vodní stavby zemského výboru a technické oddělení pro vodní stavby tehdejšího místodržitelství. Tím tedy příprava, vyhotovení i provádění projektů na některých vodních tocích zůstalo u technické kanceláře zemědělské rady a na některých bylo prováděno technickým oddělením zemského výboru anebo technickým oddělením místodržitelství.

Při velikém vývoji podnikání melioračního a zemědělsko-technického v Čechách nastala změna i ve vlastní činnosti technické kanceláře zemědělské rady hlavně v tom směru, že sdělávání projektů melioračních musilo býti stále omezováno na menší a menší míru a většina agendy se přenesla na stavební dozor a revisi projektů melioračních a regulačních vyhotovených civilními inženýry.

Zemský správní výbor jako subvencující činitel podniků melioračních ponechal si technické přezkoušení všech projektů jemu předkládaných zemědělskou radou a také dohled nad prováděním a kolaudací provedených podniků.

Při zvýšeném ruchu těchto prací má obstarávání technické agendy při nich dvojími technickými orgány autonomními za následek jak zdržování, tak i komplikování úředního postupu.

Podle § 5 zákona o organisaci politické správy bude práva, tedy i práva v oboru služby vodohospodářské a kulturně-technické, jež podle předpisů dosud platných příslušejí zemskému správnímu výboru pro Čechy, vykonávati zemský úřad. Ministerstvo zemědělství zamýšlí také přesunouti působnost lesnicko-technického oddělení pro hrazení bystřin, odboru na Král. Vinohradech, na zemský úřad. U tohoto úřadu byla by agenda vodohospodářská a kulturně-technická obstarávána v příslušném vodohospodářském a kulturně-technickém odboru. Zůstal by pak vedle tohoto zemského úřadu ještě jiný orgán, totiž zemědělsko-technická kancelář zemědělské rady pro Čechy, který by obstarával druhou část veřejné služby vodohospodářské a kultur technické.

Tento stav jistě by odporoval intencím zákona o organisaci politické zprávy a také resoluci přijaté ve 112. schůzi poslanecké sněmovny Národního shromáždění ze dne 2. prosince 1927, kterou se vláda vybízí, aby spojila kompetenci úřadů a tím pokud možno zkrátila a zjednodušila úřední řízení, předcházející provádění meliorací.

S hlediska unifikace veřejné správy dlužno též uvésti nynější a budoucí způsob organisace této agendy a služby ve druhých zemích republiky.

Na Moravě a ve Slezsku jest veřejná služba vodohospodářská a kulturně-technická, vyjímajíc lesnicko-technické hrazení bystřin a agrární operace, obstarávána úřady autonomními, a to zemskými stavebními úřady, zřízenými při moravském zemském výboru a zemské správní komisi pro Slezsko.

Podle § 5 zákona a organisaci politické správy bude práva těchto úřadů vykonávati zemský úřad pro zemi Moravskoslezskou. Působnost odborů lesnicko-technického oddělení pro hrazení bystřin v Brně a v Opavě přesune se na tento úřad podle § 8 cit. zákona. Podle připravovaného zákona o scelování zemědělských pozemků a lesů a jiných úpravách pozemkové držby mají se i agrární operace přičleniti politickým úřadům.

Na Slovensku konají jmenovanou službu v celém jejím rozsahu úřady státní, a to: zemědělsko-technický referát expositury ministerstva zemědělství v Bratislavě a zemědělsko-technické odbory župních úřadů. Podle §§ 5 a 8 zákona o organisaci politické správy přejde nebo se přesune působnost těchto úřadů na zemský úřad pro zemi Slovenskou.

Na Podkarpatské Rusi obstarají veřejnou službu vodohospodářskou a kulturně-technickou zvláštní státní zemědělsko-technický úřad, jehož působnost bude rovněž přenesena na zemský úřad podle § 5, odst. 4. cit. zákona.

Předkládá se proto návrh zákona o zrušení zemědělskotechnické kanceláře zemědělské rady pro Čechy.

Navrženým zákonem zjedná se v Čechách stejné soustředění veřejné služby vodohospodářské a kulturně-technické u zemského úřadu - jeho vodohospodářského a kulturně-technického odboru - jako ve druhých zemích republiky. Po zrušení technické kanceláře zemědělské rady bude: totiž záležitosti dosud jí obstarávané aby starávati nadále v přechodné době až do 1. července 1928 zemský správní výbor pro Čechy podle zemského zřízení (zvláště §§ 18 a 26), jehož práva bude po účinnosti zákona č. 125/27 podle jeho § 5 vykonávati zemský úřad pra zemi Českou.

Forma zákona byla pro navržené opatření - zvolena proto, poněvadž v § 18, bod 5., lit. a); zákona o zřízení zemědělské rady ze dne 20. března 1891, č. 20 čes. z. z., jest obsaženo ustanovení, že ústřednímu sboru zemědělské rady přísluší "spravovati zemědělsko-technickou kancelář", čímž této kanceláři, zřízené jak bylo výše uvedeno pouhým usnesením sněmu, dostalo se sankce zákona.

Vláda doporučuje, aby tento její návrh zákona byl v poslanecké sněmovně přikázán výboru zemědělskému a v senátu výboru národohospodářskému k podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.

V Praze, dne 14. června 1928.

Náměstek předsedy vlády:

Šrámek v. r.

Ministr zemědělství:
Dr Srdínko v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP