POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1928.

II. volební období.
6. zasedání.

1644.

Zpráva

výboru ústavně-právního

o usnesení senátu Národního shromáždění republiky Československé (tisk sněm. 1624)

o návrhu senátorů Donáta, dra Reyla, dra Brabce, Thoře, dra Kovalika, Zulegera, Böhra a spol. (tisk sen. 673 a 676)

na změnu hlavy II. zákona o organisaci politické správy ze dne 14. července 1927; čís. 125 Sb. z. a n.

Ústavně-právní výbor doporučuje sněmovně, aby se usnesla takto:

Zákon

ze dne..............,

kterým se mění hlava druhá, odstavec 1., zákona ze dne 14. července 1927, čís. 125 Sb. z. a n., o organisaci politické správy.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

V hlavě druhé, odstavci 1., zákona ze dne 14. července 1927, čís. 125 Sb. z. a n., vkládají se za slovo červenceŤ ve větě první slova: ť, v zemi České a Moravskoslezské dnem 1. prosinceŤ.

§ 2.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provede jej ministr vnitra v dohodě se zúčastněnými ministry.

Odůvodnění.

Národní shromáždění usneslo se na zákoně ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb. z. a n., o organisaci politické správy. Zákonem tímto byl změněn zákon župní ze dne 29. února 1920, č. 126 Sb. z. a n., unifikující vnitřní správu v Československé republice. Zákon tento dle hlavy II. odst. 1. má nabýti účinnosti dnem 1. července 1928. Podle projednávané osnovy zákona posunuje se působnost citovaného zákona ke dni 1. prosince 1928 v zemi České a Moravskoslezské, kdežto na Slovensku má zůstati působnost dnem 1. července. K této věci jest třeba připomenouti: Již vládní osnova tisk č. 831 posl. sněm. ze dne 3. února 1927 upozorňovala, že ku provedení jistě velmi obsáhlých prací, jež musí býti zařízeny před uvedením v činnost nových úřadů bude se vyžadovati lhůta, poněvadž spojení dvojí agendy zemské a státní dosud vedené docela různými směry potřebovati bude opatření po stránce personální i věcné.

Tato opatření a uvedení do prakse dvojí odlišné agendy po spojení dvojích úřadů zvláště v zemích tak zv. historických setkalo se s obtížemi, jež jistou dobou nohou býti odstraněny.

Třeba zdůrazniti, že dosavadní vedení zemská se svými rozsáhlými úřady po stránce personální i věcné se do té:míry odlišovala od administrativy státní, že teprve uskutečňování spojování těchto dvojích agend v zemi České a Moravsko-Slezské ukázalo ony obtíže, jež se postavily v cestu uvedení celé veřejné správy právě tu po spojení v nerušený chod.

Uváží-li se, že na př. v zemi Moravsko-Slezské zákonem č. 125 Sb. z. a n. má dojíti k radikálnímu přesunu kompetence s dosavadního zemského výboru na nově zřízené okresní úřady tím, že obecní záležitosti největšího počtu obcí dostanou se pod dozorčí moc okresů, a z toho jakož i ze sloučení se Slezskem v zemi Moravsko-Slezskou vzešlé personální otázky, vedle toho pak ještě přistupující důsledky plynoucí ze zrušení některých dosavadních zastupitelských okresů v Čechách a silničních okresů na Moravě a ve Slezsku, pak třeba uznati, že v historických zemích, kde život ve všech směrech projevuje se neobyčejnou mnohotvářností a komplikovaností, toto odsunutí působnosti zákona, zamýšlené novým zákonem, může jen vésti ke klidnému vývoji a postupu veřejné správy.

Nelze také přehlédnouti, třebaže theoreticky přípravy pro spojení úřadů jsou provedeny, že mnohé po stránce praktického uskutečnění chybí přes jistě nejintensivnější práci ministerstva vnitra (úřední budovy pro okresní zastupitelstva, zvláště v chudých horských krajích, otázky přeřazení a systemisace zemského úřednictva), kterýžto nedostatek netýká se Slovenska, poněvadž tam okresní úřady jsou vybudovány již ve smyslu organisačního zákona.

Ústavně-právní výbor uváživ všecky uvedené okolnosti a důvody, i ty, jež také vedly k usnesení senátu; doporučuje poslanecké sněmovně, aby přijala osnovu tak, jak se na ní usnesl senát.

V Praze dne 25. června 1928.

Dr. Mičura, v. r.,
Dr. Ladislav Daněk, v. r.,
předseda.
zpravodaj.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP