POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1928.

II. volební období.
6. zasedání.

1659.

Naléhavá interpelace.

poslanců J. Netolického, J. Knejzlíka, H. Bergmanna, Fr. Zeminové a druhů

ministru vnitra

jak se provádí zákon ze dne 15. června 1927, č. 77 Sb. z. a n., o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy.

Zákon č. 77 Sb. z. a n. z roku 1927 o úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy zasáhl bez předchozí přípravy a potřebných předpokladů velmi neblaze do hospodářské struktury obcí a okresů. Kdežto úkoly těchto samosprávných korporaci, které již dle prvé novely k obecnímu zřízení měl převzíti stát, po případě i vyšší samosprávné svazky, zůstaly těmto samosprávným korporacím i nadále k tíži, byla na druhé straně jejich finanční výsost úplně podlomena.

Pomoci mělo se dostati obcím a okresům z vyrovnávacího fondu, jehož dotace dle 10 cit. zákona jest však tak malá, že naprosto nepostačuje. Jako přiklad uvádíme, že tento fond v Čechách má činiti 128 milionů Kč, že však nároky na fond činěné činí téměř 650 milionů Kč. Důsledek toho jest, že správy vyrovnávacích fondů u zemských správních výborů postupují používajíce § 3 zákona tak ostře, že rozpočty obcí a okresů jsou seškrtány ne na polovici, ale snad i na čtvrtiny a že se v těchto rozpočtech ponechávají nanejvýše ty položky, jež nevyplatiti znamenalo by soudní žalobu proti samosprávné korporaci nebo vymáhání administrativní. Ani položky, které se zakládají přímo na zákonné povinnosti obci a okresů, tak položky na komunikace, na regulační plány, na chudinství, jsou bezohledně škrtány a redukovány. Zemské správní výbory, tak zejména zemský správní výbor český, rozesílají oběžníky, které přímo odporuji zákonu a v nichž se nařizuje, že administrativní potřeba má býti redukována na 30% výsledků za rok 1927.

A tak docházíme k tomu, že není-li podle § 3 odst. 7 zákona určitá položka odůvodněna přímo právním titulem, že se obce a okresy ocitají úplně pod moci volného uvážení nadřízených úřadů, které vylučují z rozpočtu veškery položky na účely kulturní a humanitní. Jsou škrtány subvence na vydržování měšťanských škol, ačkoliv děti školy navštěvující jsou většinou z venkovských obci, a ačkoliv subvence okresu jest zcela odůvodněna. Škrtají se položky na školství živnostenské a lidové školy hospodářské. Neobstojí ani položky na okresní péči o mládež, ochranu matek a děti, Masarykovu ligu, Červený kříž a na obranné jednoty. Tímto způsobem bude úplně zničena pracně vybudovaná a z velké části též na soukromé pomoci spočívající péče o věci kulturní, sociální a zdravotní.

Prováděcí nařízení k zákonu čís. 157 z r. 1927 proti zákonu prohlašuje, že zápůjčky, na jichž úrokování a splácení lze vybírati zvýšené obecní a okresní přirážky, musí býti uzavřeny do dne platnosti zákona, t. j. do 1. července 1927. A tak se stalo, že mnohým obcím a okresům byly povoleny v druhém pololetí 1927 zápůjčky na stavby humanitních ústavů či na jiné veřejné účely, nyní však odpírají některé nadřízené úřady dáti schvalovací klausule na platně uzavřené dluhopisy. Obce a okresy mají rozestavěné budovy a silnice, mají uzavřené smlouvy s podnikateli, nemohou však ve svých pracech dále pokračovati a dokonce kontrahenti na ně podávají soukromoprávní žaloby.

Na celou řadu obcí, které mají slabý finanční základ, počíná těžce doléhati ustanovení § 21 zákona, dle něhož jsou povinny přispívati 20% ošetřovacích útrat ve veřejných nemocnicích, porodnicích a ústavech pro choromyslné. Toto opatření znamená bud těžké zatížení obce nebo přesun tohoto břemena na vyrovnávací fond a zlé komplikace v administrativě.

Táží se proto podepsaní:

1. Jest pan ministr vnitra ochoten předložiti návrh novelisace zákona č. 77/1927 Sb. z. a n. a to takovým způsobem, aby mohla samospráva obecni a okresní řádně plniti úkoly kulturní, sociální, humanitní a hospodářské, platnými zákony jí svěřené?

2. Jest pan ministr ochoten změniti vládním nařízením protizákonné ustanoveni prováděcího nařízeni čís. 1571927 Sb. z. a n.9 § 1, odst. 5 zákona takovým způsobem, aby zápůjčky, uzavřené do konce roku 1927, pokud jde o úrok a spláceni, byly brány v úvahu?

3. Jest pan ministr ochoten naříditi, aby obecní a okresní rozpočty co nejrychleji byly schváleny a aby byl učiněn konec dosavadní nejistotě jejich hospodaření?

4. Jest pan ministr ochoten působiti k tomu, aby vyrovnávací fond byl tak dotován, aby nebylo třeba násilné restrikce obecních a okresních rozpočtů?

V Praze dne 28. června 1928.

Netolický, Knejzlík, Bergmann, Zeminová,

Lanc, Vlček, Chvojka, Moudrý, dr. Uhlíř, Hrušovský, Mikuláš, Slavíček, Sladký, inž. Záhorský, Špatný, Červinka, Buříval, David, Pechmanová, Riedl, Langr.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP