Zákon o čepování nebo podávání
nápojů, obsahujících alkohol, vložen
byl § 29 zákona ze dne 31. ledna 1919 o řádu
volení v obcích republiky Československé,
číslo 75 Sb. z. a n.
Dle tohoto zákona se nařizuje: V den před
volbou a v den volby jest zakázáno v obci prodávati,
čepovati neb podávati nápoje obsahující
alkohol.
Doslovně stejné jest ustanovení zákona,
kterým vydává se řád volební
do poslanecké sněmovny ze dne 29. února 1920,
č. 123 Sb. z. a n., a zákona ze dne 14. dubna 1920
o volbách župních zastupitelstev a okresních
výborů (řád volební).
Ustanovení o volbách župních zastupitelstev
a okresních výborů bylo změněno
zákonem ze dne 14. července 1927, č. 1-26,
o volbách zemských a okresních zastupitelstev,
ve kterém § 31 stanoví: V den před volbou
od druhé hodiny odpoledne a v den volby až do uplynutí
dvou hodin po skončeném sečítání
hlasů (§ 43, odst. 4) jest zakázáno
podávati, čepovati nebo prodávati nápoje,
obsahující alkohol.
Dle těchto zákonů jest zakázáno
při volbách do poslanecké sněmovny,
senátu a do obcí čepovati alkoholické
nápoje po dobu 48 hodin, při volbách do zemských
a okresních zastupitelstev po dobu 24 - 34 hod. Návrh
poslanců Beneše, Pechmana a druhů omezuje v
návrhu zákona číslo tisku 1291 zákaz
čepování na den voleb do 18. hodiny pro volby
do Národního shromáždění,
do obcí, do zemských a okresních zastupitelstev.
Další v této věci podané návrhy
jsou návrhy poslanců Fr. Petrovického a druhů
číslo tisku 1296 a 1297. Z těchto návrhů
číslo tisku 1297 upravuje čepování
alkoholických nápojů v den obecních
voleb a shodně tisk č. 1296 v den voleb do poslanecké
sněmovny.
Při z:dělávání zákonů
ze dne 31. ledna, 1919, čís. 75 Sb. z. a n., a stejně
tak i při zdělávání zákona
ze dne 29. února 1920, č. 123 Sb. z. a n., a, stejně
při zákonu ze dne 14. dubna 1920, č. 330
Sb. z. a n. měl zajisté zákaz čepování
alkoholických nápojů svůj význam.
Hospodářské i politické poměry
z tehdejší doby částečně
odůvodňovaly toto obmezení. Tím více
přecházíme do normálních dob,
tím více ztrácí ceny různá:opatření
nutná v poválečné době.
Zkušenosti získané v obecních volbách
a stejně tak i ve volbách do zákonodárných
sborů plně odůvodňují volání
organisací hostinských a výčepnických
po zkrácení doby obmezení čepování.
Vůle zákonodárce hleděla zákonem
zajistit dostavení se voliče k volbám v střízlivém
stavu tak, aby odevzdaný hlasovací lístek
byl skutečným projevem rozhodnutí voliče
bez jakéhokoliv nátlaku.
Kdo sledoval zprávy z voleb provedených v naší
Československé republice, nenalezl v nich také
stížnosti do porušení pořádku
v den voleb.
Toto krásné pochopení širokých
mas voličských pro nerušený výkon
občanského práva nelze ale přičítat
pouze k dobru zákazu čepování, neb
občan má možnost opatřiti si před
dobou zákazu dostatečné množství
všech možných nápojů alkohol obsahujících,
a také pozorujeme-li několik dní před
volbou prodej nápojů alkohol obsahujících,
setkáváme se namnoze i se zjevy nadměrného
zásobení, nutno proto udržení nerušenému
chodu voleb přičísti i vrozenému smyslu
pro pořádek příslušníků
naší Československé republiky.
Z hospodářské stránky poukazují
správně odborové organisace hostinské
na několikamilionové ztráty, vznikající
živnosti hostinské při každých
hromadných volbách. Výbor pro záležitosti
obchodu, průmyslu a živností vzal za.podklad
svého jednání návrh poslance Pechmana
a druhů č. tisku 1291 a schválil návrh
zákona ve smyslu tohoto návrhu se změnou
§ 1. Dle této změny vypuštěna z
původního návrhu slova "do 18. hodiny"
a nahrazena slovy "až do uplynutí dvou hodin
po skončení volebního aktu". Skončením
volebního aktu rozumí se doba 2 hod. po skončeném
hlasování v úřední vyhlášce
stanoveném.
Usnesením výboru byly současně vyřízeny
i návrhy č. tisku 1296 a 1297. Výbor pro
záležitosti obchodu, živností a průmyslu
navrhuje poslanecké sněmovně schválení
tohoto zákona.
Ústavně-právní výbor jednal
ve schůzi ze dne 20. června o citovaných
návrzích a vzal za podklad jednání
usnesení výboru pro záležitosti průmyslu,
živností a obchodu ze dne 20. března 1928,
připojiv se k usnesení tohoto výboru s malou
stylistickou změnou v §u 1 návrhu tisk č.
1291 a v usnesení živnostenského výboru
tím, že změnil poslední větu
takto:
"Čepovati, podávati a prodávati nápoje
alkohol obsahující až do uplynutí 2
hodin po konečné hodině volby v úřední
vyhlášce stanovené."
V úřední vyhlášce o volbách
a průběhu voleb je označeno, v kterou hodinu
volba začíná a v kterou končí,
takže zákaz čepovati a podávati alkoholické
nápoje končí 2 hodiny po uplynutí
konečné hodiny hlasování. Změnu
tu provedl ústavně-právní výbor
proto, že pojem "po ukončení volebního
aktu" tak, jak se na tom usnesl živnostenský
výbor, mohl by způsobiti odůvodněnou
různost náhledů a výkladů zákona,
totiž kdy je volební akt skončen, zdali při
skončeném hlasování, jak to vykládá
důvodová zpráva živnostenského
výboru, anebo když bylo provedeno skrutinium nebo
vyhlášením volebního výsledku.
V ostatním připojuje se ústavně-právní
výbor k usnesení a zprávě živnostenského
výboru.
Tímto usnesením byly vyřízeny též
návrhy tisk č. 1296 a 1297.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
V den volby do Národního shromáždění,
do obcí, do zemských a okresních zastupitelstev
jest zakázáno čepovati podávati a
prodávati nápoje alkohol obsahující
až do uplynutí dvou hodin po konečné
hodině volby v úřední vyhlášce
stanovené.
Nekonají-li se volby v obci, zákaz pro ni neplatí.
Ustanovení §u 29 zák. ze dne 31. ledna 1919,
č. 75 Sb. z., a n., §u 32 zák. ze dne 29. února
1920, č. 123 Sb. z.. a n., §u 31 zák. ze dne
14. dubna 1920, č. 330 Sb. z. a n. a §u 31. zák.
ze dne 14. července 1927, č. 126 Sb. z. a n. mění
se dle ustanovení §u 1.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provésti jej přísluší ministru
vnitra.
Výbor pro záležitosti průmyslu, obchodu
a živností připojil se ve své schůzi
dne 3. července 1928 k usnesení ústavně-právního
výboru ze dne 20. června 1928.