Národní shromáždění republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
§§ 4, 6 a 6 zákona ze dne 10. dubna 1920, č.
243 Sb. z. a n., kterým se mění zákon
o zrušení šlechtictví, řádů
a titulů, mění se a budou zníti takto:
(1) Řády a jiná vyznamenání
mohou býti založena pro vojíny za statečnost,
prokázanou před nepřítelem nebo pro
osoby občanské i vojenské za zásluhy
o stát Československý. Mohou býti
propůjčovány státním občanům
československým i příslušníkům
cizích států.
(2) Zakládá je se souhlasem presidenta republiky
vláda nařízením.
(3) Řády a vyznamenání pro vojíny
za statečnost prokázanou před nepřítelem
propůjčuje (uděluje) president republiky,
po případě ministr národní
obrany nebo velitel vojska, které president republiky k
tomu zmocní; jiné řády a vyznamenání
propůjčuje (uděluje) president republiky
k návrhu vlády.
(4) Presidentu republiky příslušejí
nejvyšší stupně všech řádů
a vyznamenání určených pro osoby občanské
i vojenské za zásluhy o stát Československý;
podržuje je i když presidentem republiky býti
přestane.
(5) Státní občané Českoslovenští
mohou přijímati cizí řády a
vyznamená:ní pouze, svolí-li k tomu president
republiky k návrhu vlády.
(1) President republiky, vláda nebo její členové
mohou projevovati uznání za vynikající
činnost v zájmu veřejném. Podrobnosti
určí nařízení, které
vydá vláda se souhlasem presidenta, republiky.
(2) Vládním nařízením mohou
býti stanoveny přiměřené tituly
pro ty, kdož niko?i z povolání vykonávají
funkce ve správě veřejné nebo v soudnictví.
(1) Přestupku, trestného pokutou do 20.000 Kč
nebo vězením do čtrnácti dnů,
se dopouští, pokud nejde o čin přísněji
trestný:
1. kdo úmyslně a veřejně užívá
šlechtických titulů, erbů, řádů,
vyznamenání, jež byly zákonem zrušeny,
nebo kdo takovým způsobem hledí naznačiti
své bývalé šlechtictví;
2, kdo si osobuje zdejší nebo cizí řád,
čestný odznak, vyznamenáni, veřejný
neb akademický titul nebo hodnost, nejsa k tomu oprávněn;
3. kdo v tisku někomu dává zákonem
zrušený titul šlechtický.
Trestati tyto přestupky přísluší
politickým (státním policejním) úřadům.
Za § 6 téhož zákona vsune se nový
§ 6 a) tohoto znění:
(1) Vyjma řády a vyznamenání pro vojíny
za statečnost prokázanou před nepřítelem,
jest každý, komu byl propůjčen řád
nebo vyznamenání nebo komu uděleno svolení
ku přijetí cizího řádu nebo
vyznamenání nebo komu udělen byl titul na
základě tohoto zákona, povinen platiti taxu
ve výměře nejvýše 20.000 Kč
do státní pokladny. V případech zvláštního
zřetele hodných možno ji prominouti.
(2) Podrobnosti o výši, předpisování
a vybírání taxy, zejména též
o osvobození od ní, upraví vláda nařízením.
V §u 7 téhož zákona vypouštějí
se konečná slova: "pokud mluví o řádech
a čestných odznacích".
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provedou jej všichni členové
vlády.
Vládní návrh zákona " který
se tímto Národnímu shromáždění
předkládá a jehož hlavním účelem
jest rozšířiti dosavadní platné
předpisy zákonné v tom směru, že
by i státní občané Českoslovenští
mohli obdržeti československá vyznamenání
za zásluhy, kterých získali o stát
a přijmou cizí řády a vyznamenání
- vyplývá v prvé řadě z ohledů
na mezinárodní styky našeho státu. Je
totiž samozřejmou nedůsledností, když
podle práva dosud platného stát náš
sice může udělovati vyznamenání
cizím státním občanům, naši
státní občané však nesmějí
přijímati cizích řádů
a vyznamenání.
Bývá totiž obvyklé, že určitý
stát propůjčí vyznamenání
příslušníkům druhého státu
a zároveň tento druhý stát navzájem
propůjčí souběžné vyznamenání
příslušníkům onoho prvého
státu. Tento obvyklý postup právě
našim zákonodárstvím jest znemožněn
nebo aspoň podstatně znesnadněn, ježto
v takovém případě naší
státní občané nesmějí
cizích vyznamenání přijímati
a podle zákona dopustili by se dokonce trestního
činu, kdyby cizí řád nebo vyznamenání
veřejně nosili. S hlediska mezinárodní
zdvořilosti není ani v takovém případě
dobře možno a bylo by přímo urážkou
cizího státu, aby náš státní
občan odmítl přijetí cizího
vyznamenání, s druhé strany však zajisté
v očích cizího státu vyznamenání
pozbývá značnou měrou ceny. Když
občan náš, jím podělený,
nesmí ho veřejně užívati. Kdyby
pak cizí praxe v tomto směru měla se důsledně
přizpůsobiti našemu vnitrostátnímu
právnímu řádu, nesměly by cizí
státy našim občanům vyznamenání
vůbec udělovati, čímž by zase
naši státní občané, zejména
naši diplomatičtí zástupci v cizině
vůči zástupcům ostatních států,
kteří podobně obmezení nejsou, pochopitelně
na své prestyži společenské značně
utrpěli.
V druhé řadě vyplývá předložený
návrh zákona ze zřetelů na poměry
domácí. Dosavadní zkušenost ukázala
zajisté přesvědčivě, že
demokratická republika jako jest naše, vyžaduje
rozsáhlou měrou spolupůsobení občanstva
ve sborech zákonodárných, ve správě
veřejné i v soudnictví, v nejrozmanitějších
formách. Prostá psychologická zkušenost,
potvrzená odedávna ve všech oborech životních,
pak nutně vede k tomu, že je zapotřebí
uvažovati o vhodné formě, jak by došlo
výrazu uznání za vynikající
služby v životě veřejném a tím
i pro budoucnost povzbuzení k ušlechtilé řevnivosti
ve prospěch státu. Dlužno však vyloučiti
odměny nebo uznání, které by obnovily
nerovnosti společenské, tvoření zvláštních
privilegovaných tříd, na způsob dřívějšího
šlechtictví.
V tomto duchu i naše ústava výslovně
odpírá uznání všem výsadám
rodu a povolání a připouští tituly
jen pokud označují úřad nebo povolání,
což však se netýká akademických
hodností (§ 106). Ústavní listina nevylučuje
však - ovšem se zachováním mezí
právě zmíněných - řády
a vyznamenání a také právní
řády cizích republik ukazují, že
řády a vyznamenání nejsou neslučitelny
s podstatou zřízení republikánského.
Ostatně je osnova zde předkládaná
jak již uvedeno - vlastně pouhým pokračováním
a dovršením vývoje, který nastoupilo
již samo revoluční Národní shromáždění
tím, že zákonem ze dne 10 dubna 1920, č.
243 Sb. z. a n. připustilo podstatně odchylky od
přísných zásad vyslovených
v původním zákoně ze dne 10. prosince
1918, č. 61 Sb. z. a n.
Vývoj našeho zákonodárství v
této otázce byl tento:
Zákonem ze dne 10. prosince 1918, č. 61 Sb. z. a
n. zrušeno bylo šlechtictví, řády
i tituly, pokud byly udělovány jako pouhá
vyznamenání. Občanům republiky zakázáno
i v cizině platně přijímati vyznamenání,
pokud byla zákonem zrušena.
Avšak již za půl roku na to, a sice na podnět
ministerstva pro zásobování lidu za účelem
vyznamenání členů americké
pomocné misse, uvažováno a připuštění
řádů pro cizince a současně
o dodatečném připuštění
československých válečných
čestných odznaků ze světové
války, o kterých Národní shromáždění,
schvalujíc zákon zpředu uvedený, nemělo
vědomosti. Vládní návrh v této
příčině podaný nese datum 18.
července 1919 (č. t. 1395), byl ve výboru
podstatně změněn a doplněn a stal
se zákonem ze:dne 10. dubna 1920, č. 243 Sb. z.
a n. Obsah jeho lze stručně shrnouti takto:
Výjimkou ze zákona z 10. prosince 1918 připouštějí
se pro praeterito tyto čestné odznaky:
1. Československé válečné kříže,
medaile a odznaky ze světové války,
2. spojenecká medaile vítězství,
3. čestné odznaky, kterých nabyli na poli
válečném příslušníci
našich vojsk od vlád spojeneckých.
Důležitější jsou úchylky
od původního zákona, které jsou připuštěny
po futuro, totiž
1. vyznamenání pro vojíny za statečnost
prokázanou před nepřítelem,
2. vyznamenání pro příslušníky
států cizích za zásluhy, kterých
získali o stát Československý.
Obojí tato vyznamenání zřizují
se nařízením vlády se souhlasem presidenta
republiky; propůjčuje je president republiky po
případě ministr nebo velitel vojska, kterého
president republiky k tomu zmocní.
Pokud se týče vyznamenání pro příslušníky
států cizích za zásluhy, kterých
si získali o stát Československý,
došlo skutečně k založení řádu
Bílého Lva a medaile Bílého Lva nařízením
ze dne 7. prosince 1922, č. 362 Sb. z. a n. (Nařízení
toto v podrobnostech změněno a doplněno nařízením
č. 261 ai 1924.)
Novela z r. 1920 opakuje znovu, že občanským
příslušníkům naší
republiky nemohou býti čestné odznaky ani
vyznamenání uděleny. Mimo - ta zavádí
novela trestní sankci pro některé přestupky
uvedené v §u 6; k tomu se připomíná,
že podle tohoto ustanovení není trestna pouhé
přijetí cizího řádu nebo vyznamenání.
Co se týče otázky, zdali a pokud proti navržené
osnově není snad námitek s hlediska ústavní
listiny, dlužno vytknouti jak již shora zmíněno
- že § 106 úst. list. stanoví pouze, že
se neuznávají výsady pohlaví, rodu
a povolání, dále pak, že tituly smějí
býti udíleny jen, pokud označují úřad
nebo povolání; to však se netýká
hodností akademických. Nevylučuje tudíž
ústava naše - jako na př. ústava německé,
o které bude pojednáno níže - řádů
ani vyznamenání bez rozdílu, zdali jde o
řády a vyznamenání domácí
či cizí, pokud by ovšem s těmito řády
a vyznamenáními nebyly spojeny nějaké
výsady. Ta plyne ze zásady rovnosti a znamená
to v praxi hlavně tolik, že lze zavésti pouze
řády a vyznamenání, které jsou
zásadně každému přístupny
za podmínek všeobecně stanovených, dále
pak, že vyznamenání musí míti
ráz čistě osobní, nesmějí
býti přenositelna na:dědice, aby nemohla
vésti k vytvoření rozdílů rodových.
Těmto požadavkům předložený
návrh plně vyhovuje.
Konečně budiž dovolena poukázat:i ještě
na zákonodárství cizí z doby starší
i novější, aby se ukázalo, že udílení
vyznamenání a řádů není
v rozporu s republikánskou formou státu a se zásadou
rovnati zvláště. Stručný přehled
zákonodárství tohoto jest následující:
Ústava severoamerická ze dne 17. záři
1787 ustanovuje ve článku I., sekce 9., § 8,
že Spojené Státy nesmějí udíleti
žádných titulů šlechtických,
a že žádný úředník
Spojených Států nesmí bez souhlasu
kongresu přijímati žádných darů,
úřadů ani titulů od cizího
státu. ústava tato byla patrně vzorem ústavám
pozdějším, o kterých bude pojednáno
níže. Pokud však se týče praxe,
dlužno poukázati, že právě v prvé
řadě z ohledů na americkou pomocnou missi
byly u nás novelou z r. 1920 připuštěny
řády pro cizince, a skoro v týž čas
také v Rakousku předložila vláda osnovu,
ve které rovněž s výslovným poukazem
na tuto americkou missi navrhuje zavedení čestného
odznaku pro zásluhy o republiku Rakouskou.
Patrně podle vzoru amerického obsahuje také
švýcarská ústava z r. 1874 ve článku
12. zákaz, podle kterého členové spolkových
úřadů a civilní i vojenští
úředníci nesmějí přijímati
od cizích vlád ani pensí, ani platů,
ani titulů, ani řádů, rovněž
zakázáno příslušníkům
branné moci vůbec nositi řády, které
obdrželi, a přijímati nové řády.
Zákaz tento odůvodněn tím, že
osoby ve službě státu mají míti
na zřeteli pouze zájmy vlastního státu
a nemají vůči cizím státům
přejímati ani pouhé morální
závazky. Pro jiné občany mimo kategorii v
zákoně uvedené zákaz neplatí,
a podle praxe také se nevztahuje na pouhé pamětní
medaile.
Pokud se týče Francie, tedy nemají tam žádného
výslovného zákona o zrušení šlechtictví
a řádů. V praxi ovšem, alespoň
za republiky zřízené r. 1871 šlechtické
tituly se neudělují, ale ještě r. 1880
prohlásil zástupce vlády při jednání
před konfliktním soudem, že presidentovi republiky
přísluší mimo jiné právo
udíleti šlechtické tituly (Esmein, Droit constitutionnel
francois et comparé VI. vydání, str. 1094).
Francie má také, a ta z doby Napoleonovy, řád
čestné legie, který se od té doby
až do dneška udržel přes všecky změny
vlád. Vedle toho má některá zvláštní
vyznamenání pro obor správy vyučovací
a správy zemědělské. Zajímavo
jest, že vyznamenání právě uvedená
zavedena byla bez zákonného podkladu, pouhými
dekrety presidnta republiky; má se totiž za to, že
právo udíleti vyznamenání plyne samo
sebou z pravomoci presidenta republiky. Pro naše právo
ústavní nebylo by možno tohoto názoru
zastávati, ježto pravomoc presidenta republiky u nás
podle §u 64 úst, list. opírá se buď
o ústavní listina nebo o zvláštní
zákony.
Pokud se týče republik vzniklých až
po světové válce, dlužno v prvé
řadě poukázati na Rakousko. Tam zákonem
ze dne 3. dubna 1919, č. 211 bylo zrušeno šlechtictví,
jakož i světské řády, rytířské
a dámské tituly a hodnosti, které nesouvisí
s úředním postavením nebo povoláním
nebo se zvláštní vědeckou nebo uměleckou
způsobilostí; ministerstvo vnitra rozhoduje, které
tituly a hodnosti jsou zrušeno; vyznamenaní a odznaky
před tím propůjčené smějí
však dále býti nošeny. Zákon tento
má nyní podle čl. 149 rakouské ústavy
ze dne 1. října 1920 povahu zákona ústavního.
Již roku 1922 třemi zákony ze dne 3. listopadu
1922, č. 14 až 16 ex 1923, zavedeny v Rakousku nové
čestné odznaky a to čestný odznak
za dlouholeté služby hasičské a záchranné,
dále čestný odznak za všeužitečné
nebo dobročinné působení v zájmu
veřejného zdravotnictví a červeného
kříže, a konečně všeobecný
čestný odznak pro zásluhy o republiku Rakouskou.
Ze zákona posléze uvedeného dlužno uvésti
ustanovení, podle kterého president republiky má
na doživotí nejvyšší stupeň
tohoto odznaku, dále pak ustanovení, že za
propůjčení čestného odznaku
se platí taxa; bližší předpisy
o výši taxy a osvobození od ní vyhrazeny
nařízení. Nařízením
spolkové vlády ze dne 4. května 1923, č.
293 B. G. B., stanoveno pak, že taxa činí 10-6000
korun ve zlatě - v souhlase se stupni čestného
odznaku i zde jest deset stupňů taxy - a dlužno
ji zaplatiti u finanční a poplatkové pokladny
ve Vídni dříve, nežli se osobě
vyznamenané vydá dekret o vyznamenání.
Zaměstnanci spolkového státu, zemí
a obci jsou osvobozeni, byli-li odměněni za zásluhy
ve svém povolání.
Velmi radikální ustanovení obsahuje nová
ústava říše Německé ze
dne 11. srpna 1919 ve článku 109. Podle něha
nesmějí se udíleti nové tituly šlechtické;
dosavadní šlechtické tituly však se podržují,
ale pouze jako část jména za zrušení
všech výsad se šlechtictvím spojených.
Řády a vyznamenání nesmějí
býti udíleny a příslušníci
říše Německé nesmějí
od cizích vlád vůbec přijímati
titulů a řádů. Jak patrno, jsou tyta
zákazy pro futuro absolutní a nepřipouštějí
žádných výjimek. Praxe však (jak
uvádí Anschütz v Komentáři k
ústavní listině, III. vydá ní,
str. 312) zavedla v Bavorsku nové tituly nesouvisející
s úřadem nebo povoláním, které
ústava německá zrovna jako naše jedině
připouští, a v Prusku zavedeny byly nové
čestné odznaky. Rovněž podle sdělení
téhož komentáře připuštěny
jsou papežské řády, poněvadž
papež se nepokládá za cizí vládu.
Naproti tomu v Belgii (podle Errery, Droit public belge, str.
199) papežské tituly a řády se nepřipouštějí.
Mnohem méně radikální jsou zákonné
předpisy polské. Ústava ze dne 17. března
1921, č. 96 obsahuje pouze zákaz, že státní
občané nesmějí bez svoleni presidenta
republiky přijímati cizozemské tituly nebo
řády. Zákonem ze dne 1. srpna 1919, č.
409 zavedlo Polsko zvláštní vojenský
řád (virtuti militari). Zákonem ze dne 4.
února 1921, č. 136 zaveden pak řád
Bílého Orla pro osoby civilní a vojenské
a zákonem z téhož dne č. 137 civilní
řád Polonia restituta, (odrodzenia Polski).
S prvním řádem (virtuti rnilitari) spojena
jest doživotní pense 300 polských zlatých
ročně. Odznaky jeho pořizují se nákladem
státu. Při obou řádech posléze
uvedených jest president republiky ze zákona velmistrem
a propůjčení jejich platí se taxa
k úhradě základů na odznaky řádové.
Cizinci jsou již podle zákona od taxy osvobozeni;
vláda může od ní osvoboditi zcela nebo
z části též státní občany.
Z uvedeného přehledu jest patrno, že ani naše
ústavní listina, ani praxe cizích republik
nevylučuje řádů a vyznamenání
pro občany vlastní, pokud ovšem by s nimi nebyly
spojeny nějaké výsady.
Po stránce formální podává
se návrh jakožto novelisace zákona č.
243/1920 Sb. z. a n. hlavně z důvodů historické
i vnitřní souvislosti, ježto běží
- jak shora vyloženo - o další vývoj ve
směru zákona č. 243/20. I v podrobnostech
přimyká se znění návrhu pokud
možno doslovně ke znění zákona
č. 243/20.
§ 4., odst. 1. obsahuje nejpodstatněji ustanovení
návrhu, totiž že lze nově založiti
řády a vyznamenání i pro československé
státní občany. Mimo to provádí
se menší formální změna ve znění
dosavadního §u 4, odst. 1., v ten způsob, že
se vedle vyznamenání, a to na prvém místě
uvádějí řády vzhledem ke vžitému
názvosloví. Zásluhy o stát rozumějí
se v nejširším smyslu.
Dosavadní odst. 2. rozděluje se ve dva odstavce:
Nový odst. 2. jedná o zakládání
řádů a vyznamenání - věcně
zůstává však beze změny. Nový
odst. 3. pak jedná o propůjčování
řádů a vyznamenání a zavádí
proti dosavadnímu stavu rozlišení: řády
a vyznamenání čistě vojenské,
totiž za statečnost prokázanou před
nepřítelem, má propůjčovati
napříště president republiky jakožto
nejvyšší velitel branné moci, po případě
ministr národní obrany nebo velitel vojska, které
president republiky k tomu zmocní; pokud se týče
ostatních řádů a vyznamenání,
ať jde o osoby občanské či vojenské,
má je propůjčovati president republiky k
návrhu vlády. Půjde zde zajisté zpravidla
o otázku politickou, zejména když se budou
udělovati řády nebo vyznamenání
cizincům, a proto přísluší zde
vládě kompetence na základě §u
81 písm. b) úst. list. Mimo to je spolupůsobení
vlády zárukou, že bude postupováno podle
stejných zásad při oceňování
různých zásluh spadajících
jinak do kompetence jednotlivých ministerstev.
Nový odst. 4. vyplývá z myšlenky, že
není dobře myslitelno, aby president republiky udílel
řády a vyznamenání, nemaje jich sám;
podle povahy věci nevztahuje se to však na řády
a vyznamenání za statečnost prokázanou
před nepřítelem, které možno
získati právě jenom statečností
osobně prokázanou.
Odst. 5. nově vsunutý v souhlase s většinou
cizích zákonů vyhrazuje svolení ku
přijetí cizích řádů
a vyznamenání hlavě státu; návrh
vlády i zde vyžaduje se vzhledem k §u 81, písm.
b) úst. list. Pravomoc propůjčená
zde presidentovi republiky souvisí s jeho pravomocí
jakožto representant, státu ve stycích mezinárodních
podle §u 64, č. 1 úst. list. Předpis
bude se vztahovati i na řády a vyznamenání
udělené před účinností
zákona.
§ 5, odst. 1. vyplývá z úvah uvedených
v důvodové zprávě shora a má
za účel podle znění a ducha §u
64 úst. list. sjednati zákonný podklad pro
praxi, podle které president republiky vyslovuje uznání
za vynikající činnost v zájmu veřejném.
To bylo dosud upraveno pouze usneseními vlády a
vnitřními výnosy ministerskými, na
př. pro obor působnosti ministerstva vnitra výnosem
tohoto ministerstva ze dne 27. srpna 1919, č. 36.259 (Věstník
min. vnitra 1919, str. 182).
I zde činnost v zájmu veřejném rozumí
se v nejširším smyslu, zejména i v rozličných
spolcích a institucích kulturních.a sociálních;
nebylo by závady vztahovati předpis i na dlouholeté
služby soukromé, pokud jeví se zároveň
jako vynikající činnost v zájmu veřejném.
Vedle presidenta republiky může uznání
projevovati - a to nejen slovy (diplomy), nýbrž po
případě i pamětními medailemi,
odznaky a pod. - též vláda neb i jednotliví
členové její v oboru své působnosti.
Odstupňování provede se vládním,
nařízením.
Odst. 2. má za účel opatřiti širší
zákonný odklad pro tituly laických členů
úřadů a poradních sborů i soudů,
jaké ostatně na jiných zákonných
podkladech zavedeny již na př. pro odborné
soudce; laiky (vládní nařízení
ze dne 7. ledna 1921, č. 13 Sb. z. a n.) a pro členy
obchodní rady cenové, která jest poradním
sborem pro statistiku zahraničního obchodu (§
8 vládního nařízení ze dne
9. listopadu 1922, č. 328 Sb. z, a n.). Ustanovení
to nevztahuje se samozřejmě na tituly státních
zaměstnanců podle platového zákona
č. 10/1926 a podle vládního nařízení
č. 103/1927 Sb. z. a n., vydaného na jeho základě.
§ 6 přestylisován vzhledem ke změnám
předcházejících §§ů
4 a 5 a mimo to přenesena kompetence vzhledem k chystané
reformě trestního práva se soudů na,
úřady politické (státní policejní)
v celém území státním.
Nový § 6a) opírá se a vzory cizí,
kde bývá pravidlem, že za propůjčení
řádu nebo za svolení ku přijetí
řádu platí se taxa; zejména stanoví
tak i popřevratové zákony polské a
rakouské, jak uvedeno již ve všeobecné
části důvodové zprávy. Ustanovení
upraveno tak, aby bylo již ze zákona zřejmo,
že taxa vybírá se na základě
principu poplatkového, tedy jenom k úhradě
nákladů na pořízení odznaků
řádových a na kancelář řádovou,
nesleduje však naprosto účelů fiskálních.
Není důvodu, aby také propůjčení
titulu na základě tohoto zákona zásadně
bylo podrobeno taxe jako propůjčení řádů
nebo vyznamenání; samozřejmě bude
i zde podobně jako při propůjčení
řádů a vyznamenání věcí
prováděcího nařízení,
stanoviti mimo jiné podrobněji, ve kterých
případech možno taxu prominouti.
§ 7 zákona č. 243/1920 přizpůsobuje
se změnám provedeným v ustanoveních
předcházejících.
Čl. II. obsahuje obvyklou klausuli prováděcí.
Vláda projevuje přání, aby tento návrh
zákona v obou sněmovnách přikázán
byl výboru ústavně-právnímu.