Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zrušuje se ustanovení čl. VIII. č. 2,
zákona ze dne 1. srpna 1895, č. 110 ř. zák.,
kterým se uvádí zákon o vykonávání
soudní moci a o příslušnosti řádných
soudů ve věcech občanských (jurisdikční
norma).
Zákon ze dne 1. srpna 1895, č. 111 ř. z.,
o vykonávání soudní moci a o příslušnosti
řádných soudů ve věcech občanských
(jurisdikční norma) se mění takto:
1. Poslední odstavec §u 7 upravený novelou
na úlevu soudům ze dne 1. června 1914, č.
118 ř. z., zní:
"Vyřizovati věci řízení
nesporného, čítaje k nim věci amortisační,
věci knih pozemkových a věci firemní,
vyřizovati návrhy na vydání platebních
příkazů v řízení rozkazním
a platebních a zajišťovacích příkazů
v řízení směnečném,
jakož i vyřizovati věci exekuční
náleží u sborových soudů první
stolice členu sborového soudu, určenému
jeho presidentem, jako samosoudci."
2. § 7 a), upravený zákony ze dne 1. dubna
1921, č. 161 Sb. z. a n. a ze dne 8. června 1923,
č. 123 Sb. z. a n., zní takto:
"(1) Spory o majetková práva, které
náležejí před sborové soudy první
stolice podle §u 50, odst. 1., § 51, odst. 1., č.
1 až 3 a § 53, odst. 1. tohoto zákona, jakož
i podle zákona z 5. března 1869, č. 27 ř.
z. o ručení železnic ve znění,
upraveném zákonem z 12 července 1902, č.
147 ř. z., a podle zákona z 15. července
1927, č. 111 Sb. z. a n., proti nekalé soutěži,
projednává a rozhoduje člen sborového
soudu, určený jeho presidentem, jako samosoudce
podle ustanovení o řízení před
sborovými soudy první stolice, když předmět
sporu na penězích nebo peněžité
hodnotě (§§ 54 až 60) nečiní
více než 50.000 Kč anebo až do počátku
ústního jednání se obmezí na
tuto nebo nižší částku.
(2) Rozšíří-li se žalobní
návrh nad 50.000 Kč po započetí ústního
jednání (§ 235 civ. ř. s.), projedná
a rozhodne spor samosoudce.
(3) Samosoudce sborového soudu první stolice projednává
a rozhoduje také spory o rozvod a o rozloučení
manželství, pokud některou ze stran nebylo
nejpozději tři dny před počátkem
ústního jednání navrženo, aby
věc byla projednána a rozhodnuta senátem."
3. První odstavec §u 100, upravený zák.
č. 161/1921 Sb. z. a n., zní:
"Žaloby proti příslušníkům
Československého státu o rozvod, rozluku
nebo prohlášení manželství za neplatné
a jiné žaloby o nároky nikoli ryze majetkové
z poměru mezi manžely anebo mezi rodiči a dětmi
mohou býti v tuzemsku podány, není-li tu
pro ně ani obecný ani zvláštní
soud, u obecného soudu žalobcova a, není-li
ho; u soudu, v jehož obvodu je obec, ve které mají
obě strany nebo některá z nich právo
domovské."
4. § 105 zní: "Pozůstalosti projednává
okresní soud."
5. Zrušuje se poslední věta §u 106 a celý
§ 110.
6. § 106 doplňuje se tímto ustanovením.
Není-li tu žádného z těchto předpokladů,
jest příslušný okresní soud,
v jehož obvodu jest obec, ve které měl zůstavitel
domovské právo."
7. § 107 zní: "Nemovitou pozůstalost cizince,
která jest na území, za kterém platí
tento zákon, přísluší projednati
okresnímu soudu, v jehož obvodu jest nemovitost nebo
větší část nemovité pozůstalosti."
8. Druhá věta §u 109 zní: "Zříditi
poručníka nebo opatrovníka československému
státnímu příslušníku,
který nemá v tuzemsku obecného soudu ve věcech
sporných, jest příslušný okresní
soud, v jehož obvodu jest domovská obec poručencova
nebo opatrovancova."
9. První odstavec §u 114 zní: "Povoliti
dobrovolný rozvod jest příslušný
okresní soud, u kterého má manžel svůj
obecný soud; není-li v tuzemsku takový soud,
pak okresní soud, v jehož obvodu má obecný
soud manželka, a není-li ani toho, okresní
soud, v jehož obvodu jest domovská obec manželů."
Zákon ze dne 1. srpna 1895, č. 113 ř. z.,
o soudním řízení v občanských
právních rozepřích (civilní
řád soudní) se mění takto:
1. První odstavec §u 179 zní: "Strany
mohou až do konce ústního jednání
přednésti nová, ku předmětu
jednání se vztahující skutková
tvrzení a průvodní prostředky. Soud
však může na návrh nebo z úřední
moci přednesení prohlásiti za nemístné,
když nové údaje a důkazy nebyly dříve
uvedeny, ač o nich strana patrně věděla,
a když jejich připuštěním by vyřízení
rozepře bylo značně zdrženo. To platí
zejména, když strana nevyhověla vyzvání,
aby se osobně dostavila (§ 183, odst. 1., č.
1) a soudu nebylo proto možno hned při prvním
ústním jednání zjistiti skutková
tvrzení obou stran."
2. První odstavec §u 279 zní: "Vadí-li
provedení důkazu překážka. neurčitého
trvání, je-li pochybno, zdali vůbec bude
možno provésti důkaz, o nějž jde,
nebo má-li býti proveden důkaz v cizině,
ustanoví rozhodující soud na návrh
nebo z úřední moci v průvodním
usnesení nebo kdykoli později lhůtu, po jejíž
marném vypršení bude v řízení
pokračováno, nepřihlížejíc
k tomu, že důkaz nebyl proveden."
3. Druhý odstavec §u 332 zní: "Jestliže
by záloha nebyla složena včas, lze od obeslání
svědka upustiti a v řízení pokračovati,
nepřihlížejíc k tomu, že důkaz
nebyl proveden (§ 279)."
4. První věta prvního odstavce §u 335
zní: "Když se soud marně pokusil svědka
vyslechnouti a jest obava, že by opakováním
pokusu byla rozepře protahována, ustanoví
rozhodující soud na návrh nebo z úřední
moci lhůtu ku provedení důkazu; prošla-li
lhůta marně, budiž v řízení
pokračováno, nepřihlížejíc
k tomu, že nebyl svědek vyslechnut."
5. Třetí odstavec §u 440 zní: "Jsou-li
strany zastoupeny advokáty, může soud ve sporech
druhu, uvedeného v §u 245, č. 1, nebo vůbec,
jde-li o přednesení značného rozsahu
při prvním roku nebo při prvním ústním
jednání stranám naříditi, aby
skutkový podklad sporu i nabízené důkazy
uvedly v přípravných spisech a ustanoviti
jim k tomu lhůtu, zpravidla nepřesahující
dva týdny. Nejsou-li strany zastoupeny advokáty,
může soud ve sporech takových ku přípravě
ústního jednání slyšeti strany
a sepsati o tom protokol."
6. Cenová hranice pro řízení ve věcech
nepatrných (čl. II. zák. č: 123/1923
Sb. z, a n.) zvyšuje:se ze 300 Kč na 500 Kč.
Zák. čl. I/1911, civilní řád
soudní, mění se takto:
1. § 55 zní: "(1) Spory o majetková práva,
které náležejí před sborové
soudy první stolice podle §u 2, odst. 1., tohoto zákona
a podle zákona z 15. července 1927, č. 111
Sb. z. a n., proti nekalé soutěži, projednává
a rozhoduje člen sborového soudu určený
jeho presidentem jako samosoudce podle ustanovení o řízení
před sborovými soudy první stolice, když
předmět sporu na penězích nebo peněžité
hodnotě (§§ 5 až 8) nečiní
více než 50.000 Kč anebo až do počátku
ústního jednání se obmezí na
tuto nebo nižší částku.
(2) Rozšíří-li se žalobní
návrh nad 50.000 Kč po započetí ústního
jednání, projedná a rozhodne spor samosoudce.
(3) Samosoudce sborového soudu první stolice projednává
a rozhoduje také spory uvedené v třináctém
titulu tohoto zákona (§§ 702 až 731) vůbec
a spory o rozvod a rozloučení manželství,
pokud některou ze stran nebylo nejpozději tři
dny před počátkem ústního jednání
navrženo, aby věc byla projednána a rozhodnuta
senátem.
(4) Mimo případy uvedené v předchozích
třech odstavcích rozhodují sborové
soudy první stolice a sborové soudy druhé
stolice vůbec v senátech tří soudců,
z nichž jeden předsedá."
2. K §u 596 připojuje se tento další odstavec:
"Po uplynutí lhůty, ustanovené ku podání
odporu má platební příkaz, jemuž
nebylo. odporováno, stejnou účinnost jako
pravoplatný rozsudek a jest proti němu přípustna
obnova sporu podle všeobecných pravidel."
3. Druhý odstavec §u 605 se zrušuje.
(1) Spory o příslušnost mezi řádnými
a mimořádnými soudy a soudy rozhodčími
(rozhodci) rozhoduje sborový soud druhé stolice,
v jehož obvodu mají sídlo, anebo nejvyšší
soud, jde-li o spor mezi soudy (rozhodci) v obvodech různých
sborových soudů druhé stolice. Rozhodl-li
již v tom kterém případě sborový
soud druhé stolice k rozhodnutí sporu o příslušnost
povolaný anebo nejvyšší soud o otázce
příslušnosti, jest jejich rozhodnutí
závazné. Ustanovení čl. XXIV zák.
č. 112 ai 1895 ř. z. a §u 24 zákona
o soudech živnostenských z 27. listopadu 1896, č.
218 ř. z. jsou nedotčena.
(2) Neuplynula-li promlčecí lhůta ve příčině
nároku uplatňovaného ve věci, ve které
spor o příslušnost vznikl, dříve
než byla podána žaloba u soudu, který
byl pak uznán příslušným, nepromlčí
se nárok dříve, nežli za 30 dnů
ode dne, kdy byl oprávněný o rozhodnutí
sporu o příslušnost vyrozuměn.
Soudní exekucí jsou vykonatelna pravoplatná
rozhodnutí a opatření státních
úřadů správních, jimiž
se ukládá peněžité plnění
nebo vydání movitých věcí,
a to i když není soudní exekuce zvláštním
zákonným předpisem připuštěna.
Zák. čl. LX,/1881., exekuční zákon,
mění se takto:
1. Poslední odstavec §u 2 zní: "Pokud
není ustanoveno v zákoně jinak, povoluje
vůbec exekuci okresní soud, kterému náleží
exekuci vykonati (exekuční soud)."
2. První odstavec §u 6, ve znění upraveném
§em 34, zák. čl. LIV/1912, zní:
"Povolení exekuce lze navrhnouti písemně
nebo ústně do protokolu. Písemný návrh
buď podán v tolika stejnopisech, aby jeden stejnopis
mohl býti ponechán při soudních spisech
a aby každému dlužníku mohl býti
s povolením exekuce jeden stejnopis návrhu doručen.
Pro vyrozumění vymáhajícího
věřitele a při exekucích na pohledávky
i pro vyrozumění poddlužníka jest připojiti
rubriku. Není-li exekuční titul založen
ve spisech povolujícího soudu, buď k návrhu
na povolení exekuce připojen v prvopise."
(1) Ustanovení čl. I. až III. neplatí
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, ustanovení čl.
IV. a VII. pak neplatí na ostatním státním
území.
(2) Ustanovení čl. II., č. 2, a čl.
IV., č. 1, pozbudou účinnosti dnem 31. prosince
1931.
(3) Spory, uvedené v čl. II., č. 2, a v čl.
IV., č. 1, při kterých hodnota předmětu
přesahuje částku 20.000 Kč a které
budou v den účinnosti tohoto zákona zahájeny
před senáty, budou dále projednávány
a rozhodnuty samosoudci; byl-li samosoudce členem senátu,
před kterým se ústní jednání
ve sporu konalo, není třeba, aby bylo jednání
provedeno znovu pro změnu v osobě soudcově.
(1) Tento zákon nabude účinnosti patnáctého
dne po dni, kterého bude vyhlášen.
(2) Provede jej ministr spravedlnosti v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Není sporu o tom, že soudnictví v Československé
republice trpí vážnými nedostatky. Nedostatky
tyto staly se předmětem diskuse ve veřejnosti,
v kruzích interesentů, v časopisech i v Národním
shromáždění. A v diskusích těchto
jest označován stav našeho soudnictví
namnoze jako kritický. Jsou stížnosti do průtahů
ve vyřizování soudů, vytýkají
se soudnímu řízení i jiné závady
a příčina všech těchto stížností
jest jediná: Přetížení soudů
vzniklé z nedostatku soudcovských sil na místech,
kde se závady objevují. Lze-li vůbec o krisi
v soudnictví mluviti, jde po výtce o krisi personální.
A příčiny této krise nutno sledovati
od prvých dob vzniku Československé republiky.
Koncem roku 1918 převzal náš stát soudnictví
na Slovensku téměř bez soudců. Valná
část soudců odešla do Maďarska
a četní z těch, kteří zůstali,
nebyli vůbec schopni úřadovati za změněných
poměrů státoprávních a politických.
Před státním převratem platila na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi zákonná ustanovení,
podle nichž úřadovaly soudy výhradně
v jazyku maďarském (srov. §§ 134, 229 civ.
ř. soud., §§ 140, 534 tr. řádu).
Za platnosti takovýchto předpisů mohli býti
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi činní
soudcové, kteří neznali, jazyka většiny
obyvatelstva. Po státním převratu však
nebylo lze soudců neznalých řeči obyvatelstva
mluvícího státním jazykem Československé
republiky použíti a nemohli býti ponecháni
v úřadě. Úbytek soudců na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi musil býti uhrazen soudci
z ostatního státního území.
Četní soudcové z Čech a Moravy hlásili
se na, Slovensko a Podkarpatskou Rus dobrovolně. Počet
dobrovolníků těchto však nedostačoval
a z nedostatku takovýchto obětavých soudců
musili býti na Slovensko a Podkarpatskou Rus přidělováni
soudcové i proti své vůli.
Příčiny úbytku soudců byly
i jiné. Byly v Československé republice zřízeny
nové nejvyšší soudní tribunály,
které bylo nutno obsaditi soudci ustanovenými u
první a druhé stolice, bylo zřízeno
ministerstvo spravedlnosti, do kterého povolána
řada soudců, četní soudcové
odešli do jiných ústředních úřadů,
rovněž nově zřízených,
a jiní konečně odešli i do výhodných
služeb soukromých. Nejtíže ze všeho
však zasáhla do personálního stavu soudců
v Čechách a na Moravě zprvu zmíněná
skutečnost, že bylo nutno přidělovati
soudce na Slovensko a Podkarpatskou Rus. Přidělováni
musili tam býti soudci starší, kteří
by se mohli ihned úřadování uchopiti.
Velká většina jich na Slovensku a Podkarpatské
Rusi však nezůstala. Oni i jejich rodiny byli uvyklí
na jiné prostředí a jiné poměry,
úřadování na Slovensku a Podk. Rusi
pro soudce vychované v jiném právu bylo spojeno
zejména v prvých dobách s potížemi,
o nichž nezasvěcení nemají ani tušení.
Neodhodlali se proto mnozí trvale tam zůstati a
vytrvala jen menšina. Ostatní musili býti po
čase nahrazováni jinými soudci z Čech
a Moravy, opět nezapracovanými a tak potíží
v úřadování na Slovensku a Podkarpatské
Rusi téměř neubývalo a za to potíže
na ostatním území se množily.
Snahou justiční správy musilo býti
a bylo, aby.potížím ze stálých
přesunů soudců vznikajícím
bylo čeleno trvalým obsazováním soudcovských
míst na Slovensku a Podkarpatské Rus,. Snaha tato
však setkávala se s výsledkem jen velmi pozvolna
a ani do dneška nepodařilo se všecka soudcovská
místa na Slovensku a Podkarpatské Rusi obsaditi.
Vlastního dorostu Slovensko a Podkarpatská Rus s
počátku vůbec neměly. Nehlásili
se kandidáti, ani když byla pro studující
práv, kteří by se tam odhodlali vstoupiti
do soudní služby, zřízena stipendia,
a teprve v nejposlednější době
doplňuje se stav soudců v obvodu soudná tabule
bratislavské z dorostu vlastního, obvod soudní
tabule košické však dosud potřebuje doplňování
z ech a Moravy. A poněvadž již ustanovení
soudcové, po vypršení platnosti zákonů
o době nové soudní organisace jinam proti
své vůli jmenováni býti nemohou, nutno
na Slovensko a Podkarpatskou Rus ustanovovati toliko nejmladší
soudce, z čekatelů nově jmenované.
Tím ale jednak ztěžuje se doplňování
personálního stavu soudců v Čechách
a na Moravě, jednak vznikají z toho nové
potíže a ztráty proto, že mnozí
ze soudců nově jmenovaných, nežli by
šli na Slovensko nebo Podkarpatskou Rus, raději se
soudní služby vůbec vzdávají.
Jmenování mladých soudců z čekatelů
v Čechách a na Moravě na Slovensko nebo Podkarpatskou
Rus bylo také jednou z neposledních příčin,
pro kterou se čekatelé služby u soudů
vůbec stranili anebo i když již do ní
vstoupili, hleděli a dosud hledí se uplatniti co
nejdříve v jiných oborech, kde jim podobné
nebezpečí nehrozí. Netkví tedy - jak
se namnoze má za to - příčiny nedostatku
soudců jen v nedostatečném jejich materielním
zaopatření. Příčiny zjevu tohoto
souvisely a souvisejí dosud v prvé řadě
s okolnostmi, za kterých byl náš stát
budován a kterých překonati přes nejlepší
vůli lze nebylo. Nedostatek konceptního personálu
není také zvláštností československé
justice. I jiné obory státní konceptní
služby trpěly a trpí dosud nedostatkem konceptních
úředníků, ač i tu bylo podnikáno
vše, co za daných poměrů bylo možno.
Ani v jiných oborech neosvědčila se i velmi
značná stipendia pro studující práv,
kteří by byli ochotni vstoupiti do státní
konceptní služby. Nebylo o ně dosti uchazečů,
a ještě někteří z těch,
kdo stipendia taková obdrželi, později žádali,
aby byli závazku přijetím stipendia převzatého
zproštěni.
Dne 1. května 1928 byl stav soudců (u sborových
soudů I. a II. stolice a okresních soudů)
a státních zástupců (u vrchních
státních zastupitelstev a státních
zastupitelstev) v Československé republice tento:
v obvodu vrch. zem. soudu v Praze systemisováno míst
1235, skutečně obsazeno 1098;
v obvodu vrch. zem. soudu v Brně systemisováno míst
600, skutečně obsazeno 536;
v obvodu soudní tabule v Bratislavě systemisováno
míst 345, skutečně obsazeno 310;
v obvodu soudní tabule v Košicích systemisováno
míst 293, skutečně obsazeno 237;
úhrnem tedy systemisováno míst 2473, skutečně
obsazeno 2181.
Nedostávalo se tedy na systemisovaný stav 292 soudců
a státních zástupců. A při
tom nutno ještě míti na zřeteli, že
četní soudcové nevykonávají
službu pro nemoc a že agenda soudů neustále
vzrůstá. Za tohoto stavu, kdy výkony ohromné
většiny soudců daleko přesahují
průměr zatížení předválečného,
není naprosto možno zabrániti tomu, aby se
neobjevily zjevy, které jak bylo uvedeno s počátku
- jsou nazývány kritickými.
Administrativními opatřeními příčiny
zjevů těchto okamžitě odstraniti nelze.
Nezbývá proto nežli opětně sáhnouti
k opatřením legislativním, kterými
by úřadování u soudů bylo usnadněno.
K opatřením takovýmto sahá však
vláda jen velmi nerada. po velkém váháni.
Ve všech opatřeních podobného druhu
spatřuje právnická i ostatní zúčastněná
veřejnost - třeba neprávem - zhoršení
právní jistoty a brání se jim. Dokladem
toho byly akce, které předcházely vydání
zákonů z 1. dubna 1921, č. 161 Sb. z. a n.,
z 8. června 1923, č. 123 Sb. z. a n., a ze 4. července
1924, č. 164 Sb. z. a n. Nemá-li býti otřesena
důvěra v soudy, lze proto opatření
legislativních, jimiž se soudní řízení
usnadňuje, použíti jen jako opatření
z krajní nouze a časově jejich platnost
obmeziti, aby v praxi mohlo býti vyzkoušeno; zdali
se osvědčí, a aby pro případ,
že by se neosvědčila nebo že by jich později
již nebylo třeba, mohlo býti od nich opět
upuštěno.
Zjednati přetíženým civilním
soudům úlevu měla již novela z 1. června
1914, č. 118 ř. zák. vydaná těsně
před vypuknutím světové války.
Stejný űčel měly i. zmíněné
již zákony č. 161/1921., 123/1923 a 164/1924.
Ukázalo se však, že úlevy jimi uzákoněné
nedostačují, a proto vypracovalo ministerstvo spravedlnosti
na počátku r. 1927 další návrh
zákona o úlevě civilním soudům.
Návrh tento byl dán k posouzení interesentům,
kteří však téměř jednomyslně
vyslovili se proti němu. Bylo proto od dalšího
projednávání jeho tehdy upuštěno
v očekávání, že přece
snad jen se poměry změní k lepšímu.
Rok 1927 však žádoucí úlevy soudům
nepřinesl a hlasy volající po dalších
opatřeních legislativních jsou stále
četnější.
Poněvadž pak přetíženy jsou nejvíce
sborové soudy, a sice civilní agendou spornou, dlužno
zjednati úlevu především jim. Zvýšiti
hranici příslušnosti sborových soudů
z dosavadních 5000 Kč na vyšší
částku se nedoporučuje. Přesunem sporů
od sborových soudů byly by zase zatíženy
velmi značně okresní soudy, zejména
v průmyslových a obchodních střediscích,
a zjednáním, úlevy na straně jedné
byly by vyvolány stejné nesnáze zase na straně
druhé. Nutno proto pro úlevu sborových soudů
hledati cesty jiné. Především možno
jest to dalším rozšířením
působnosti samosoudců rozhodujících
u sborových soudů o civilních sporech vedle
tříčlenných senátů.
Instituce samosoudců sborových soudů první
stolice zavedena byla pro spory novelou z 1. června 1914,
č. 118 ř. z. (na Slovensku zákonem č.
161/1921). Původně byly jim přikázány
spory majetkové do 2500 Kč, kterážto
hranice byla postupně zvyšována na 10.000 Kč
a 20.000 Kč a kromě toho přikázány
jim i spory manželské. A nutno přiznati, že
se samosoudci u sborových soudů ve sporech civilních
plně osvědčili, že také strany
mají k rozhodování samosoudců plnou
důvěru, tomu nasvědčuje zejména,
skutečnost, že ve sporech o rozvod a rozloučení
manželství nepoužívají strany téměř
nikdy práva navrhnouti, aby spor byl projednán před
senátem na místě před samosoudcem.
Má-li býti zjednána přetíženým
sborovým soudům podstatnější
úleva, nutno zvýšiti hranici působnosti
samosoudců mnohem značněji, nežli se
stalo zmíněnými již třemi novelami
č. 118/1914, 161/1921 a 123/1923. V osnově navržené
zvýšení hranice působnosti samosoudců
na 50.000 Kč uvolní ve spor ech od 20.000 Kč
do 50.000 Kč, jejichž počet jest velmi značný,
přísedící senátů od
zasedání v senátech a umožní,
aby se mohli věnovati projednávání
těchto sporů jako samosoudci. Bude lze projednati
větší počet sporů nežli
dosud, ovšem ale jen za cenu ještě intensivnějšího
zatížení jednotlivců. Přenesení
všech majetkoprávních sporů na samosoudce,
původně zamýšlené, narazilo i
tentokráte na odpor, který nebylo lze přehlížeti.
Kromě sporů majetkoprávních rozhodují
samosoudci - jak uvedeno - již dnes také spory o rozvod
a rozloučení manželství, pokud strany
nenavrhly, aby spor byl projednán před senátem.
Návrh takový mohou strany učiniti ještě
při ústním přelíčení,
až do vydání průvodního usnesení.
Přes to, že oprávnění tohoto
strany téměř nepoužívají,
není űčelné ustanovení, že
návrh může býti učiněn
ještě při ústním přelíčení;
bylo-li by to používáno v tomto stadiu procesu,
bylo by nutno ústní přelíčení
před samosoudcem již provedené přerušiti
a opakovati je před senátem. Aby bylo čeleno
potížím, které by z toho mohly vzniknouti,
navrhuje se v čl. II., č. 2, a čl. IV., č.
1, aby právo stran navrhnouti projednání
manželského sporu před senátem bylo
obmezena v tom směru, že návrh musí
býti učiněn před ústním
přelíčením. Stranám se tím
ušetří útraty a soudům se uleví.
Zjednati úlevu přetíženým sborovým
soudům v Čechách a na Moravě mají
i ustanovení čl. I., čl. II., č. 3
a 4. Jimi zrušují se jednak zcela výjimečná
ustanovení čl. VIII. uvoz. zák. k jur. normě
o příslušnosti obchodního soudu v Praze
pro projednávání pozůstalostí,
vedení port?čerstva a opatrovnictva kupců
resp. jejich pozůstalých, jednak výjimečná
ustanoveni o příslušnosti sborových
soudů první stolice vůbec pro projednávání
pozůstalostí a vedení poručenstev
i opatrovnictví je příčině
držitelů deskových statků. Věcně
nijak není odůvodněno, aby výjimečné
ustanovení pro pražské obchodníky bylo
dále zachováváno, a vzhledem na to, že
pozemková reforma jest v Čechách a na Moravě
z největšího dílu již provedena,
není ani odůvodněno udržovati dále
ustanovení o příslušnosti sborových
soudů ve příčině pozůstalostí
a poručenstev držitelů deskových statků.
Uvolněných soudců bude lze použíti
v řízení sporném. Sem spadá
konečně i ustanovení čl. II., č.
1, kterým rozšiřuje se působnost samosoudců
sborových soudů v řízení nesporném
i na věci firemní, totiž věci rejstříku
obchodního, společenstevního a lodního.
Jsou to agendy zcela podobné věcem knih pozemkových,
které již podle původního znění
jurisdikční normy vyřizovali i u sborových
soudů samosoudcové.
Přetížení civilních soudů
stupňováno jest velmi podstatnou měrou také
tím, že strany samy řízení protahují.
Velmi často zneužívajíce předpisu
§u 179 civ. ř. s. přicházejí
i v pozdních stadiích sporu s novými tvrzeními
a novými důkazy, pro které nutno jednání
opětovně odročovati. Strany nevyhovují
také často vyzvání procesního
soudu, aby se hned k prvnímu ústnímu jednání
dostavily osobně (§ 183, odst. 1, č. 1 civ.
ř. s.) a znemožňují tím soudu,
aby hned z počátku řízení mohl
dotázkami na strany samé zjistiti pravý stav
věci. Strany ani jejich zástupci nepoužívají
skoro nikdy oprávnění poskytnutého
jim podle §§ 279, 332, 335 civ. ř. soud, a neodhodlávají
se k tomu, aby uspíšily řízení
návrhem na pominutí. důkazu vedeného
odpůrcem často jen z toho důvodu, aby bylo
řízeni protahována. Potížím
z toho vznikajícím má býti čeleno
novými ustanoveními osnovy v čl. III., č.
1 až 4, která umožní soudu, aby urychlil
postup sporu sám, když strany, kterým to dosud
bylo jedině možno, se o urychlení nepřičiní.
Proti rozšíření práv soudu, pokud
jde o vedení sporu, bývá namítáno,
že v civilním sporu jde o soukromá práva
stran a že stranám samotným musí býti
proto ponecháno, aby uplatnily, co v zájmu ochrany
svých práv pokládají za vhodno. Námitky
takové však přehlížejí skutečnost,
že i civilní soudy jsou zařízením
veřejným, které jest státem vydržováno
ve prospěch veškerenstva, nikoli jen v zájmu
těch kterých jednotlivců, již jsou ve
sporu, a že i civilní spor přestává
býti věcí toliko stran samotných,
jakmile jej strany předloží soudu k rozhodnutí.
Soudu nutno proto přiznati vliv na vedení sporu
měrou co nejrozsáhlejší a umožniti
mu, aby zneužívání soudní.ho
řízeni civilního, pokud jest to možno,
zabránil.
Osnova snaží se zjednati úlevu také
přetíženým okresním soudům
předpisy čl. III., č. 5 a 6. Prvým
z nich má býti usnadněno vedení sporů
u okresních soudů tím způsobem, že
rozšiřuje se přípustnost přípravných
spisů ve sporech, ve kterých jsou strany zastoupeny
advokáty. Jednání před soudy se tím
v četných případech zkrátí
a protokolování usnadní. Ustanovením
čl. III., č. 6, má pak býti ještě
více, nežli se stalo zákonem č. 123/1923,
přizpůsobena cenová hranice pro řízení
ve věcech nepatrných skutečným poměrům
měnovým. Před vydáním zákona
č. 123/1923 byla původním zněním
civilního soudního řádu hranice pro
řízení ve věcech nepatrných
stanovena na 1.00 Kč. Zákonem č. 123/1923
byla zvýšena jen na 300 Kč, ač vzhledem
na znehodnocení měnové měla býti
zvýšena aspoň na 700 Kč. Osnova navrhuje
zvýšení toliko na 500 Kč z toho důvodu,
že i hranice příslušnosti okresních
soudů byla zvýšena ve stejném poměru
(z 1000 Kč na 5000 Kč). Zvýšením
tímto bude okresním soudům ulehčeno
v tom směru, že bude lze hojnější
měrou používati značně jednoduššího
řízení ve věcech nepatrných,
soudům stolic vyšších pak potud, že
ve věcech od 300 Kč do 500 Kč bude se lze
odvolati toliko z důvodů zmatečnosti řízení,
a že dovoláni bude vyloučeno vůbec.
Novými předpisy čl. II., č. 3 má
býti ulehčeno zvlášť přetíženému
zemskému civilnímu soudu v Praze tím, že
spory podle § 100 j. n. výhradně jemu přikázané
rozděleny budou mezi veškeré ostatní
sborové soudy v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku. Zatížení jednotlivým soudům
těmto z nového ustanovení vznikající
nebude zvlášť citelné; úleva u
zemského civilního soudu v Praze však bude
podstatnou.
Další předpisy čl. II., č. 6
a násl. uleviti mají konečně soudu
nejvyššímu a uspořiti stranám i
soudům návrhy, aby nejvyšším soudem
ustanoven byl podle §u 28 j. n. příslušný
soud tam, kde nelze příslušnost některého
československého soudu opříti o zákonný
důvod kompetenční. Téměř
ve všech případech takových jde o strany,
které se zdržují v cizině. Věci
jich se týkající zpravidla docházejí
k soudům, v jejichž obvodu jest domovská obec
stran. Soudy takové však příslušnými
stávají se teprve tím, že rozhodnutím
nejvyššího soudu věc jim jest přikázána.
Ustanovení, že příslušnost soudní
řídí se v případech takových
podle domovské obce, v nejčetnějších
případech zákrok nejvyššího
soudu učiní zbytečným.
Kromě ustanovení, jejichž účelem
jest zjednati úlevu přetíženým
civilním soudům, obsahuje návrh zákona
v čl. IV. až VII. předpisy další,
jejichž naléhavá potřeba se objevila
v praxi. K jednotlivým z nich budiž uvedeno:
V č 1. IV., č. 1 j est nově upraveno znění
§u 55 civ. ř. slov., který několikerou
novelisací stal se nepřehledným. Věcně
odůvodněny byly změny v jeho znění
již shora při výkladu o rozšíření
působnosti samosoudců. Z dosavadního znění
jeho"úplně bylo vynecháno ustanovení
týkající se složení senátů
Nejvyššího soudu; ustanovení zákona
č. 216/1919 o složení senátů
Nejvyššího soudu zůstávají
nedotčena.
K č 1. IV., č. 2. Tímto ustanovením
má býti vyhověno přání
projevenému ze slovenských kruhů při
projednávání zákona č. 23/1928
v poslanecké sněmovně; slovenská praxe
ustanovení tohoto od vydání zákona
č. 161/1921 postrádala.
K č 1. IV., č. 3. V praxi slovenských soudů
vyskytly se po vydání zákona č. 161/1921
pochybnosti, zdali platí dosud druhý odstavec §u
605 c. ř. s., a v důsledku toho docházelo
k mylným rozhodnutím o útratách ve
sporech následujících po vznesení
odporu proti platebnímu příkazu v řízení
upomínacím. Výslovným zrušením
ustanovení tohoto pochybnosti budou odstraněny.
K č 1. V. V praxi pociťuje se těžce, že
není fora pro řešení kompetenčních
konfliktů mezi soudy řádnými a mimořádnými
a obligatorními soudy rozhodčími a rozsudími.
Staly se případy, že obligatorní rozhodčí
soud (hornický) odmítl žalobu pro nepříslušnost
a že žaloba tato byla pak odmítnuta také
soudem řádným i soudem živnostenským.
Jiný neřešitelný kompetenční
konflikt vznikl mezi rozhodčím soudem úrazové
pojišťovny a soudy řádnými a není
vyloučeno, že více podobných sporů
vznikne, až budou aktivovány sociálně
pojišťovací soudy, kterým podle §u
220 zák. č. 221/1924 jest přikázáno
rozhodování i o čistě soukromoprávních
nárocích.
Stranám, jejichž žaloby byly veškerými
v úvahu přicházejícími soudy
odmítnuty, jest vůbec odňata možnost
nárok, třeba plně odůvodněný,
na soudě uplatniti, což jest stav v právním
státě neudržitelný. Jest proto nutno
řešení kompetenčních konfliktů
obligatorních rozhodčích soudů se
soudy řádnými i mimořádnými
upraviti a jako nejvhodnější úprava
této otázky se navrhuje, aby, pokud jde o kompetenční
konflikt vzniklý mezi soudy v obvodu téhož
sborového soudu II. stolice, rozhodoval o sporné
příslušnosti tento soud, pokud pak jde o spor
mezi soudy v obvodech různých sborových soudů
II. stolice, soud nejvyšší. A aby strany neutrpěly
právní újmy z toho, že nemohly beze
své viny uplatniti nárok svůj ve lhůtě
promlčecí, dlužno zároveň pojati
do zákona ustanovení práva hmotného,
kterým se promlčecí lhůta prodlužuje
až do rozhodnutí o kompetenčním konfliktu.
K č 1. VI. V praxi ukázalo se, že nelze exekucí
vykonati některá rozhodnutí státních
správních úřadů, jimiž
se ukládá plnění peněžité
nebo vydání věcí; zejména jde
tu o administrativní náhradní nálezy,
které jsou bezúčinnými, pakli nelze
nárok státu sraziti z protipohledávky dlužníkovy.
Dosavadní ustanovení exekučních řádů
ve směru tomto nedostačují, a pokud jde o
obory státní správy, na které se nevztahuje
zákon o organisaci správy, nelze použíti
ani exekuce politické. Odpomoc zjednati má navržené
ustanovení čl. 6.
Předpisem čl. VII., č. 1 mají býti
doplněny kompetenční předpisy slovenského
exekučního zákona, pokud jde o povolení
exekuce v případech uvedených v odstavci
prvém i ve všech případech jiných,
pro které exekuční zákon slovenský,
nemaje generelního ustanovení obdobného předpisu
§u 4, č. 6 ex. ř. rak., kompetenčního
předpisu postrádá. S ustanovením §
4, č. 6 ex. ř. rak. jest navržené ustanovení
materielně shodné.
K čl. VII., č. 2. Odstraňuje se pochybnost
vzniklá v praxi, jak podávati na Slovensku a Podkarpatské
Rusi návrhy na povolení exekuce. Písemné
návrhy na povolení exekuce se zjednodušují
potud, že stranám uspořuje se proti dosavadnímu
stavu jeden stejnopis návrhu a opis exekučního
titulu, pakli jest ve spisech soudních založen.
K č 1. VIII. Ustanovení čl. II., č.
2, a čl. IV., č. 1 jsou obmezena časově
do konce r. 1931. Do té doby se poměry v soudnictví
jistě vyjasní a budou také získány
zkušenosti o praktické hodnotě těchto
předpisů, aby podle nich mohlo býti rozhodnuto,
zdali má býti platnost nových ustanovení
dále prodloužena, či zdali má býti
obnoven stav dřívější. O;statní
ustanovení osnovy jsou takové povahy, že obmeziti
je časově vhodno není.
Vláda navrhuje, aby osnova tato byla v obou sněmovnách
Národního shromáždění
přikázána ústavně-právnímu
výboru k podání zprávy ve lhůtě
nejkratší.
Náměstek předsedy vlády:
Šrámek v. r.