POSLANECKÁ SNĚMOVNA n. s. r. č. 1928.

II. volební období.
6. zasedání.

1694.

Zpráva

výboru pro dopravu a veřejné práce

a výboru rozpočtového

o usnesení senátu Národního shromáždění republiky Československé (tisk sněm.1649)

k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 646 a 663)

o nabytí místní dráhy Votice-Sedlčany státem.

I.

Zákonem, jehož osnova je obsahem tisku č. 1649, má býti schválena úmluva mezi státem a akciovou společností místní dráhy Votice-Sedlčany, podle které stát nabývá této místní dráhy dnem 1. ledna 1928.

Jde tu o zestátnění místní dráhy, které možno přiřaditi zestátnění drah garantovaných státem nebo zemí, provedenému v roce 1925. (Zestátnění tedy není vlastně odklonem od zestátňovacího programu z roku 1924, nýbrž spíše jen doplňkem zestátnění garantovaných drah.) Hypoteční zápůjčka, kterou společnost této místní dráhy sjednala za účelem úhrady převážné části stavebního nákladu, byla totiž garantována okresem sedlčanským za příspěvku země České a státu, tudíž veřejnoprávními svazky, obdobně jak tomu bylo u drah garantovaných.

Hypoteční zápůjčka, sjednaná u Zemské banky v Praze v původní výši 1,096.000 Kč zatěžovala okres sedlčanský z garancie ročně značným břemenem, neboť provozní výsledky místní dráhy namnoze nestačily uhraditi potřebu na splátky a zúročení této zápůjčky. Jelikož okres sedlčanský je chudý a potřeba na annuitu, činící přes 30.000.- Kč ročně, jeho hospodářství velmi značně zatěžovala, uvolila se již v roce 1902 bývalá rakouská státní správa přispívati k ulehčení garančního závazku okr esu třetinou garanční potřeby do maximální výše 8.000.- Kč ročně. Závazek stejného rozsahu převzala tenkráte také země Česká, aby okresu ulehčila plnění jeho garanční povinnosti.

Československá státní správa železniční převzala po převratu závazek býv. státní správy železniční ve stejném rozsahu. Tyto subvence tvořily zúročitelnou pohledávku proti společnosti a dosáhly do konce roku 1926 na straně státu 42.22020 Kč a na straně země 44.890.27 Kč.

Okres pak zaplatil na garanciích do konce roku 1926 161.176.34 Kč.

Provozní délka místní dráhy činí celkem 16.615 km a stavební náklad státní správou schválený Kč 1,548.000.-. Tento peníz byl uhrazen hypoteční zápůjčkou u Zemské banky v Praze v nom. hodnotě Kč 1,096.000.-, kmenovými akciemi Kč 280.000.- a příspěvkem země české Kč 172.000.-. Místní dráha Votice-Sedlčany byla po celou dobu v provozu státních drah.

Po převratu se finanční stav místní dráhy vlivem všeobecných hospodářských poměrů značně zhoršil, takže příjmy dráhy nestačily ani k úhradě provozních výdajů a vznikal provozní schodek. Proto poskytla státní správa místní dráze zvláštní dohodou se společností z 9. I. 1924 podle zákona č. 149 ř. z. z r. 1910 výhodu poshovění s úhradou provozních schodků a zavázala se poskytovati jí zálohou prostředky na úhradu správních výloh, při čemž však garanční závazek okresu a příspěvky státu a země zůstaly nedotčeny. To, co z tohoto titulu bylo společnosti poskytnuto, dostoupilo průběhem doby značné výše, takže dluh společnosti u státní správy činil koncem roku 1926 celkem 801.487.61 Kč.

Jelikož byl tento dluh při zestátnění splatný cestou kompensace z náhrady za výkup dráhy, což platí dle stanov také o státním příspěvku ke garanciím okresu, vzdala se společnost místní dráhy, hledíc k výši svého zadlužení, nároku na honorování akciového kapitálu z důvodu zestátnění. Také okres, sedlčanský vzdal se nároku na vrácení garančních záloh jež vyplatil, maje na zřeteli, že se zestátněním zbaví pro budoucno tíživého břemene garančního. Rovněž země Česká se vzdala nároku na refundaci svého příspěvku.

Podle sjednané dohody převezme stát ku vlastnímu placení zbytek dosud neumořené hypoteční půjčky, která byla u Zemské banky v Praze sjednána v nom. hodnotě Kč 1,096.000 -. Tento neumořený zbytek zápůjčky činil koncem roku 1927 Kč 740.445.50. Mimoto uhradí stát po zestátnění této místní dráhy s účinností od 1. ledna 1928 provozní schodek za běžný rok 27.670.- Kč a potřebu z annuit hypoteční zápůjčky v roce 1928 splatných, 54.000. -Kč.

Celkem zaplatí stát 1,623.60311 Kč a 20.000.- Kč výloh societních a likvidačních.

Zestátněním této místní dráhy bude velmi ulehčeno okresu sedlčanskémn, neboť jeho garanční závazek činil za poslední léta ročně asi 38.000.- Kč. Stát i země Česká budou zbaveny povinnosti garančního příspěvku přibližně 8.000.- Kč ročně. Státní správě železniční bude ulehčeno tím, že odpadne ředitelství státních drah Praha-Jih jediná ještě dráha ve státním provozu, pro kterou bylo vésti zvláštní účty a odpadne také výdaj na společenské výlohy místní dráhy, které činily ročně kolem 8.000.- Kč.

Zestátnění bude míti význam také po stránce tarifní i bude pak možno potřebám okresu sedlčanského a celého kraje jak v ohledu zájmů zemědělství, tak i průmyslu a obchodu lépe vyhovovati.

Výbor pro dopravu a veřejné práce doporučuje proto poslanecké sněmovně, aby osnova zákona byla schválena ve zněni přijatém senátem.

V Praze, dne 3. července 1928.

Ježek v. r.,
Krejčí v. r.,
předseda.
zpravodaj.

II.

Rozpočtový výbor připojil se k usnesení výboru pro dopravu a veřejné práce jak co do zákona tak co do připojené resoluce.

V Praze, dne 10. července 1928.

Bradáč v. r.,
A. Křemen v. r.,
předseda.
zpravodaj.



Zákon

ze dne.............................1928

o nabytí místní dráhy Votice-Sedlčany státem.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Připojená úmluva., sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou jménem vlády ministry železnic a financí se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Votice-Sedlčany se strany druhé, podle které nabývá stát dnem 1. ledna 1928 této místní dráhy, se schvaluje.

§ 2.

Ministr železnic se zmocňuje, aby uhradil provozní výdaje této místní dráhy za rok 1928, nekryté jejími provozními příjmy a výdaje na zúročení a úmorovou splátku hypoteční zápůjčky v rámci rozpočtu státního podniku "Československé státní dráhy" skupina II., oddíl III., § 5 státního rozpočtu pro rok 1928.

§ 3.

Ministr financí se zmocňuje, aby schodky místní dráhy za léta 1921-1923 vzniklé v částce 467.46094 Kč, které byly zatímně hrazeny zálohou z pokladních hotovostí, uhradil podle čl. XIX., odst. 3. finančního zákona. pro rok 1928.

§ 4.

Veškeré úkony s provedením tohoto zákona související, majetkové převody, podání, zápisy, připojená úmluva, jakož i jiné listiny jsou osvobozeny ode všech veřejných daní, dávek, kolků a poplatků.

§ 5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedou jej ministři železnic a financí.

Příloha.

Úmluva

sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce "stát") se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Votice-Sedlčany (v následujícím krátce "společnost") se strany druhé o nabytí místní dráhy Votice-Sedlčany státem.

Článek I.

Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1928 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky veškerého movitého i nemovitého jmění společnosti, ať toto nemovité jmění jest zapsáno v knihách pozemkových (všeobecných nebo železniční knize) anebo není, s veškerými právy a závazky jejími, zejména železniční trati společnosti z Votic do Sedlčan, tvořící předmět koncesní listiny ze dne 16. května 1893, č. 95 ř. z., s veškerým movitým i nemovitým příslušenstvím, se všemi vozidly a veškerými zásobami, jakož i veškerého ostatního jmění společnosti se všemi aktivy i pasivy, i s reservním fondem, pokud nebyl podle svého určení se schválením státní správy spotřebován.

Článek II.

Naproti tomu přejímá stát k vlastnímu placení podle platného, státní správou schváleného umořovacího plánu zbytek dosud neumořené části hypotekární zápůjčky, uzavřené u Zemské banky království českého, nyní u Zemské banky (dříve Zemské:banky království Českého) v Praze v jmenovité hodnotě 1,096.000 Kč, t. j. slovy jeden milion devadesát šest tisíc Kč.

Veškeré akcie postupuje společnost státu bez zvláštní úplaty. Tyto akcie společností vydané společnost opatří a státu odevzdá do 31. ledna 1928.

Článek III.

Ježto nabývací cena jest ustanovením čl. II. vypořádána, prohlašuje společnost, že nemá vůči nabývajícímu státu žádných dalších pohledávek.

Článek IV.

Společnost vstoupí do likvidace, jakmile tato úmluva nabude právní platnosti a jakmile řádná valná hromada schválí výroční účty za rok 1927.

Likvidaci společnosti provede na základě jejího usnesení státní správa.

Článek V.

Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti (čl. IX.), přechází fysická držba veškerých majetkových předmětů v čl. I. uvedených na stát.

Společnost se zavazuje, že vydá státu veškeré spisy, listiny, plány, účty, knihy atd. místní dráhy se týkající a že provede sama knihovní pořádek.

Článek VI.

Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické právo Československého státu (železniční správa) na všechny nemovitosti společnosti náležející.

Společnost jest povinna řádně podepsati právní listiny, potřebné ku převodu knihovního vlastnictví na stát, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.

Článek VII.

Obě smluvní strany vzdávají se práva odporovati této úmluvě pro zkrácení nad polovici obecné ceny.

Článek VIII.

Pro jakékoliv právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v prvé stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.

Článek IX.

Tato úmluva váže společnost schválením valnou hromadou akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením.

Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise; společnost obdrží její opis.

V Praze, dne 23. listopadu 1927.

Ministr železnic:

J. Najman v. r.

Ministr financí:

Dr. Engliš v. r.

Místní dráha Votice-Sedlčany:
Josef Poustka v. r.
Emanuel Francán v. r.

Resoluce.

Vláda se vybízí, aby zamýšlenou elektrisaci tratě Vršovice-Vrané-Čerčany provedla s co největším urychlením, a aby při této příležitosti vybudovala tuto trať jako dvoukolejnou.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP