Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1928.

II. volební období.
6. zasedání.

1699.

Zpráva

výboru pro veřejné zdravotnictví

a výboru sociálně-politického

o usnesení senátu Národního shromáždění republiky Československé (tisk sněm.1638) k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 466, 543 a 649)

o pomocné praksi porodnické, jakož i o vzdělání a výcviku porodních asistentek (porodních pomocnic).

I.

Úprava zákonných předpisů, týkajících se výkonů pomocné prakse porodnické, která je předmětem dnešního jednání výboru, neřeší všechny otázky pomocné prakse porodnické, nýbrž jest jaksi první etapou v zamýšleném plánu, směřujícím k úpravě těchto poměrů. Všeobecná reforma pomocné prakse porodnické a otázek s ní souvisejících týkala by se těchto čtyř oborů: výkonu pomocné prakse porodnické v užším slova smyslu, výcviku a vzdělání poradních asistentek, úpravy hmotných poměrů porodních asistentek a konečně vyřešení jejich stavovského zastoupení.

Z těchto čtyř oborů dotýká se projednávaná osnova pouze prvých dvou, t. j. pomocné prak se porodnické a vzdělání porodních asistentek.

Je samozřejmé, že bude museti, v brzku následovati druhá etapa zákonné úpravy tohoto odvětví zdravotnické činnosti se týkající - totiž vyřešení sociálního postavení porodních asistentek a úprava jejich stavovského zastoupení.

Námitce, proč vláda nepředložila osnovu zákona, jímž by byly definitivně upraveny všechny otázky porodních asistentek a jejich prakse se týkající, možno čeliti poukazem na to, že v některých bodech reformy sociálního postavení porodních asistentek nejsou ani odborníci jednotní a že zejména otázka t. zv. rayonování působí značné obtíže, hlavně proto, že přísné vymezení okruhu působnosti jednotlivým porodním asistentkám nesrovnává se s dosavadním názorem na praksi babickou. Též otázku finanční úhrady třeba napřed vyřešiti. Stavovského zastoupení porodních asistentek t. j. utvoření stavovských korporací, ať již se jmenují gremia, komory nebo nějak jinak, vyžaduje opatrného a pečlivého přihlížení k vlastní podstatě babické prakse. V té věci bude třeba vyčkati reformy, která o zřízení lékařských komor se připravuje a která bude míti vliv i na obdobná ustanovení stran uzákonění stavovského zastoupení porodních asistentek. Vyřešiti věc vsunutím jednoho paragrafu podle vzoru rakouského není dobře možno, poněvadž nejdůležitější ustanovení (o pravomoci a disciplinárním řízení) by musela býti ponechána cestě nařizovací.

Přihlížíme-li k ustanovením o pomocné praksi porodnické, která jsou uvedena v první části osnovy, dlužno si především uvědomiti, že se jedná jednak o s;hrnutí a ovšem i přizpůsobení dosavadních předpisů té věci se týkajících a mnohdy úctyhodně starých, jednak i o unifikaci předpisů z býv. Rakouska a Uherska převzatých a do dnes platných.

Nejstarší dosud platné předpisy datují se z ledna 1770 - jsou tedy víc nežli 158 let staré. Také povážlivá roztříštěnost předpisů postupně doplňovaných a měněných je na závadu. Pokud jde o předpisy platné na Slovensku a Podkarpatské Rusi, dlužno doznati, že nemají takového stáří, jako předpisy platné v ostatních částech republiky; avšak jejich ustanovení nevyhovuj i nynějším administrativním poměrům, jež máme nyní, když vešla na Slovensku a Podkarpatské Rusi v platnost nová organisace veřejné správy podle zákona č. 125 z r. 1927. Již z toho důvodu bylo třeba nové úpravy, aby i po této stránce byly předpisy unifikovány a při tom přizpůsobeny dnešním poměrům. Poukazuje se, že v prvé části této předlohy se jedná o to, 1. co se rozumí pomocnou praksí porodnickou (dosud babickou praksí zvanou), 2. kdo je k této praksi oprávněn, 3. jaký je postup pro zahájení prakse, 4. jakého titulu smějí ženy praksí se obírající užívati, 5. jakými předpisy při výkonu prakse mají se říditi a konečně 6. za jakých předpokladů ztrácí porodní asistentka diplom a s ním spojené oprávnění k praksi.

Druhý díl osnovy obsahuje ustanovení o vzdělání a výcviku porodních asistentek. V té věci dosavadní vzdělání těchto osob bylo nedostatečné a nejednotné. Ani v jednotlivých zemích býv. Rakouska nebylo jednotného ustanovení o tak zv. babických kursech á o podmínkách pro přijetí do těchto kursů. Nejkratší kursy (pouze čtyřměsíční) byly v Čechách a zde také byly nejlaxnější podmínky pro přijetí do kursu, neboť se vyžadovala jen znalost psaní a čtení. Delší kursy byly na Moravě (pětiměsíční) a téže délky byly i kursy v Bratislavě, Košicích a Užhorodě. Kromě toho však byly na Slovensku dvě babické školy s dvouměsíčními kursy, v Nitře a Rimavské Sobotě "ze kterých vycházely porodní báby s výcvikem tak nedokonalým, že kursy musely býti hned po převratu uzavřeny. Konečně existovaly a dosud existují na Slovensku i Podkarpatské Rusi tak zv. "cedulové báby", které ústavního výcviku vůbec neměly, nýbrž byly poučeny lékaři a mohou praksi vykonávati v obcích, kde nebylo školených bab porodních. Tyto neurovnané poměry volaly již léta po úpravě. Naléhavost úpravy vzdělání porodních asistentek je všeobecně uznávána nejen odborníky, nýbrž i širší veřejností. Hlavní zásady úpravy jsou jednak větší předběžné vzdělání kandidátek, jednak rozšíření vzdělání na kursech pro porodní asistentky o nauky, kterým se dosud na babických kursech nevyučovalo.

Výbor pro veřejné zdravotnictví usnesl se ve své schůzi dne 3. července 1928 doporučiti poslanecké sněmovně připojenou osnovu zákona ke schválení ve znění přijatém senátem; zároveň doporučuje ke schválení tři senátní resoluce.

V Praze dne 3. července 1928.

Alois Petr v. r.,
Dr. Gejza Rehák v. r.,
předseda.
zpravodaj.

II.

Výbor sociálně-politický ve své schůzi konané dne 11. července 1928 připojil se k usnesení výboru pro veřejné zdravotnictví a doporučuje poslanecké sněmovně ke schválení osnovu zákona ve znění usneseném senátem a připojuje své 2 resoluce.

V Praze dne 11. července 1928.

Ant. Čuřík v. r.,
Frant. Matoušek v. r.,
předseda.
zpravodaj.



Zákon

ze dne......................

o pomocné praksi porodnické, jakož i o vzdělání a výcviku porodních asistentek (porodních pomocnic).

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

I.

O pomocné praksi porodnické.

§ 1.

Pomocnou praksí porodnickou se rozumí:

a) samostatná pomoc při pravidelném těhotenství, porodu a šestinedělí, jakož i samostatné ošetřování novorozenců a kojenců, nepotřebujících ošetření lékařského,

b) přísluha (asistence) lékaři při ošetřování těhotných, rodiček, šesti,nedělek, novorozenců a kojenců,

c) nezbytná samostatná pomoc v případech vyjmenovaných sub a), i když jsou to případy pathologické, avšak pouze tehdy, hrozí-li z průtahu nebezpečí, není-li možno včas povolá lékaře a pouze do té doby, než se lékař dostaví.

§ 2.

(1) Oprávnění k výkonům pomocné prakse porodnické na území republiky Československé nelze odepříti ženám, které jsou svéprávné, důvěryhodné a prokáží:

a) že jsou státními občankami československými,

b) že jsou bezúhonné,

c) že podle vysvědčení úředního lékaře jsou tělesně a duševně zdrávy,

d) že dosáhly diplomu (§ 9) na některém československém ústavu pro vzdělání a výcvik porodních asistentek.

(2) Výjimky z ustanovení uvedeného pod písm. a), b) a d) může v případech hodných mimořádného ohledu povoliti ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.

§ 3.

(1) Porodní pomocnice (porodní báby), které byly podle předpisů platných před účinností tohoto zákona oprávněny vykonávati babickou praksi na území Československé republiky, jest pokládati za oprávněné k výkonu pomocné prakse porodnické i podle tohoto zákona.

(2) Úřadům (§ 11) jest vyhrazeno přezkoušeti kdykoliv oprávnění dříve nabyté.

§ 4.

(1) Toliko ženám, oprávněným vykonávati pomocnou praksi porodnickou podle tohoto zákona (§ 2 a 3), je dovoleno užívati názvu "porodní asistentka (porodní pomocnice)".

(2) Užívati jiných názvů neb označení je nepřípustné.

§ 5.

(1) Zamýšlené zahájení prakse jest porodní asistentka povinna písemně ohlásiti místně příslušnému politickému úřadu I. stolice a předložiti mu předepsané průkazy (§ 2).

(2) Není-li těchto průkazů, jsou-li nedostatečné nebo nestalo-li se ohlášení do tří let po vydání diplomu nebo po úspěšném absolvování opakovacího kursu, odepře úřad oprávnění k výkonu pomocné prakse porodnické; jinak vezme ohlášení na vědomost.

(3) Před vyřízením ohlášení nelze pomocnou praksi porodnickou vykonávati. Nedojde-li však vyřízení do jednoho měsíce, jest předpokládati, že úřad vzal ohlášení na vědomost.

(4) Také každou změnu sídla jest porodní asistentka povinna aspoň 14 dní předem ohlásiti politickému úřadu I. stolice, podle dosavadního i příštího sídla místně příslušnému. V téže lhůtě je porodní asistentka povinna oznámiti úřadu I. stolice, chce-li se vzdáti prakse.

(5) Nesplnění těchto povinností, jakož i neoprávněné provozování prakse je trestné.

§ 6.

(1) Předpisy (instrukce) pro výkon pomocné prakse porodnické budou vydány vládním nařízením. V těchto předpisech jest stanoviti zejména povinnost porodních asistentek poskytnouti porodnickou pomoc kterékoli rodičce a kdykoli, povolati včas lékaře k případům vyžadujícím zákroku lékařského, zachovati tajemství osob jejich péči svěřených a oznamovati porody příslušnému matričnímu úřadu.

(2) Vláda se zmocňuje, aby stanovila sazby odměn za úkony porodních asistentek podle místních poměrů.

§ 7.

(1) Diplom spolu s oprávněním provozovati pomocnou praksi porodnickou bude porodní asistentce odňat

1. dočasně:

a) když byly v jejích vědomostech úředně zjištěny vážné nedostatky, a to na tak dlouho, pokud neprokáže dostatečných znalostí způsobem předepsaným v §u 9 tohoto zákona,

b) lze-li souditi na ztrát:u její spolehlivosti a důvěryhodnosti pro výkon pomocné prakse porodnické proto, že se při výkonu svého povolání či z podnětu souvisejícího s tímto povoláním dopustila činu trestního, nebo proto, že zanedbává uložené jí povinnosti, nebo lze-li na ztrátu její spolehlivosti a důvěryhodnosti souditi z jiných závažných okolností a není-li v uvedených případech dostatečných důvodů pro odnětí trvalé - a to nejdéle na dobu dvou roků,

c) stala-li se dočasně, ať tělesně či duševně, nezpůsobilou k výkonu pomocné prakse porodnické, a to na dobu této nezpůsobilosti úředně zjištěnou;

2. trvale:

a) neprokázala-li v případech sub 1 písm. a) ani do dvou let od dočasného odnětí diplomu počítajíc dostatečných vědomostí,

b) dopustila-li se vyhnání plodu nebo spoluviny (účastenství) na tomto činu,

c) lze-li souditi na ztrátu její spolehlivosti a důvěryhodnosti pro výkon pomocné prakse porodnické proto, že se při výkonu svého povolání či z podnětu souvisejícího s tímto povoláním dopustila jinakého činu trestného pod písm. b) neuvedeného, nebo proto, že zanedbává hrubě nebo trvale uložené jí povinnosti, nebo lze-li na ztrátu její spolehlivosti a důvěryhodností soudů z jiných okolností a jsou-li tu důvody pro trvalé odnětí diplomu,

d) stala-li se podle úředního zjištění, ať tělesně nebo duševně, trvale nezpůsobilou k výkonu pomocné prakse porodnické.

(2) Odnětí diplomu spolu s oprávněním provozovati pomocnou praksi porodnickou vysloví příslušný politický úřad II. stolice, pokud odnětí diplomu nenastává podle zákonů trestních.

(3) Ve výjimečných a zvláštního zřetele hodných případech jest i při pravoplatném trvalém odnětí diplomu. spolu s oprávněním k pomocné praksi porodnické, vysloveném příslušným politickým úřadem II. stolice, zůstaveno ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy zaměniti odnětí trvalé za odnětí dočasné.

(4) Podmíněné odsouzení nemá za následek odnětí diplomu.

(5) Přestala-li porodní asistentka býti státní občankou republiky Československé, neodnímá se jí diplom; ovšem odnímá se jí oprávnění provozovati pomocnou praksi poradnickou. Avšak ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy může jí na její žádost, přihlížejíc ke skutkovým okolnostem případu, povoliti oprávnění provazovati pomocnou praksi porodnickou na území republiky Československé. Povolení toto může jí totéž ministerstvo, aniž by tu byly podmínky stanovené v odstavci (1), zase odníti.

II.

Vzdělání a výcvik porodních asistentek.

§ 8.

(1) Diplomy opravňující k ohlášení pomocné prakse porodnické mohou vydávati toliko státní ústavy pro vzdělání a výcvik porodních asistentek.

(2) Organisace a správa těchto ústavů bude upravena předpisy, které vydá ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, jemuž jsou tyto ústavy přímo podřízeny v dohodě s ministerstvem financí.

§ 9.

(1) Předpisy o způsobu vzdělání a výcviku porodních asistentek (učební osnovu) na státních ústavech za tímto účelem zřízených (§ 8) vydá ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy v dohodě s ministerstvem sociální péče a s ministerstvem školství a národní osvěty. Podmínky pro přijetí do těchto ústavů, předpisy o zkoušce přijímací, výši školného, výši zkušebních tax, o zkouškách prospěchových a o zkoušce závěrečné, po jejímž úspěšném vykonání lze vydati diplom opravňující k ohlášení pomocné prakse porodnické, jakož i znění slibu před vydáním diplomu budou stanoveny vládním nařízením.

(2) Doba výcviku na státním ústavu pro vzdělání a výcvik porodních asistentek nesmí býti kratší 10 měsíců.

(3) Každá porodní asistentka jest povinna po pěti letech od vydání diplomu počítajíc a pak vždy po dalších 10 letech, anebo přeruší-li praksi, ať dobrovolně či nuceně, nejméně na tři léta, zúčastniti se opakovacího kursu. Při poradních asistentkách v §u 3, odst. 1. uvedených jest tyto lhůty počítati ode dne účinnosti tohoto zákona.

(4) Kromě toho jest každá porodní asistentka, u níž byly zjištěny vážné nedostatky vědomostí, povinna zúčastniti se opakovacího kursu mimo lhůty v předchozím odstavci uvedené.

(5) Podrobné předpisy o kursech opakovacích vydá ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy v dohodě s ministerstvem sociální péče a ministerstvem školství a národní osvěty.

(6) Cizinky lze do státního ústavu pro vzdělání a výcvik porodních asistentek přijmouti toliko výjimečně, stačí-li místo. Diplom lze jim však vydati pouze s omezením, že je bez zvláštního povolení podle posledního odstavce §u 2 neopravňuje k vykonávání pomocné prakse porodnické v republice Československé.

III.

Ustanovení trestní a příslušnost.

§ 10.

(1) Přestoupení tohoto zákona a nařízení vydaných k jeho provedení trestají - pokud nejde o čin stíhaný trestními soudy - politické úřady I. stolice pokutou od 20 do 200 Kč, při opakování od 50 do 1000 Kč. Vedle pokuty může býti uloženo vězení od 24 hodin do 3 neděl.

(2) Při nedobytnosti pokuty bud vyměřen podle volného uvážení náhradní trest vězení nejdéle do 3 neděl. Trest vězení spolu s náhradním trestem nesmí přesahovati 3 týdny.

(3) Z nálezu lze se odvolati do 15 dnů; 0 odvolání rozhodne politický úřad II. stolice s konečnou platností.

(4) Pokuty uložené podle tohoto zákona připadnou státu.

§ 11.

Řízení podle tohoto zákona přísluší, není-li jinak ustanoveno, úřadům stanoveným v zákoně ze 14. července 1927, čís. 125 Sb. z. a n., o organisaci politické správy.

IV.

Ustanovení závěrečná.

§ 12.

(1) Zákon tento nabude účinností 3 měsíce po vyhlášení.

(2) Tímto dnem se zrušují předpisy dosavadní, jež jsou s ním v rozporu, zejména § 7, oddělení IV. hlavního zdravotního normativu, vydaného patentem ze dne 2. ledna 1770, čís. 1152 Sb. všech nař. a zák. z roku 1740 až 1780, příslušná ustanovení patentu ze dne 10. dubna 1773, čís. 6 T. Sb. z., ustanovení zák. čl. XIV/1876 a zák. čl. XXXVIII/1908, upravující výkon pomocné prakse porodnické, jakož i veškeré předpisy o výcviku a vzdělání porodních bab, jmenovitě nařízení ministra kultu a vyučování, vydané v dohodě s ministerstvem vnitra ze dne 27. ledna 1898, č. 35 ř. z., jímž byl vyhlášen všeobecný regulativ pro vyučování a službu na babických školách.

(3) Ustanovení dosavadních služebních předpisů (instrukcí) pro porodní báby, která tomuto zákonu neodporují, zůstanou v platnosti, pokud nebudou vydány předpisy (instrukce) podle §u 6.

(4) Na porodnickou praksi lékařskou se zákon tento nevztahuje.

§ 13.

Zákon tento provede ministr veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy po dohodě se zúčastněnými ministry.

Resoluce senátu:

1. "V každém hlavním městě země bude zřízeno gremium porodních asistentek, jehož úkol bude spočívati v hájení hospodářských poměrů a stavovských zájmů porodních asistentek. Všechny porodní asistentky země mají povinnost státi se členy tohoto gremia, k jehož řízení má býti zvolen výbor pěti až devítičlenný a povinností přihlížeti k národnostnímu poměrnému zastoupení."

2. "Vládě se ukládá, aby pokut uložených podle § 10 odstave (4) použila k podpoře pilných a nemajetných frekventantek porodnických kursů."

3. "Vládě se ukládá učiniti při prováděná tohoto zákona opatření, aby se porodním asistentkám v chudých krajích, kde poskytované jim odměny při plném zaneprázdnění nestačí na uhájení jejich existence, dostalo takové podpory z veřejných prostředků, aby kraje ty nezůstávaly bez kvalifikované porodní asistentky."

Resoluce výboru sociálně-politického:

1. Vláda se vybízí, aby předložila s urychlením osnovu zákona, podle které by se staly porodní asistentky účastnými povinného pojištění nemocenského, starobního a invalidního a jíž by se pro ně zaváděla pojištění karantenní.

2. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.se vybízí, aby po dohodě s ministerstvem financí přikročilo po vyhlášení tohoto zákona k opatřením, sledujícím zřízení vhodných a náležitě vybavených internátů pro frekventantky státních ústavů pro vzdělání a výcvik porodních asistentek.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP