Ústavně-právní výbor jednal
již jednou o tomto usnesení senátu a doporučil
ve své zprávě ze 17. listopadu 1927 (tisk
sněm. 1350) poslanecké sněmovně, aby
je přijala beze změny. Poslanecká sněmovna
vrátila však usnesení senátu ústavně-právnímu
výboru, aby je,,přihlížeje k námitkám,
které byly předneseny při jednání
o něm v plné schůzi sněmovny, znovu
projednal a podal o něm novou zprávu. ústavně-právní
výbor zvolil k projednání usnesení
senátu subkomitét, jemuž byl předlo:žen
písemný posudek univ. prof. Dra A. Miřičky,
vyžádaný o tamto návrhu zákona
ministerstvem spravedlnosti, a pojednal o usnesení senátu
znovu dne 3. července t. r. přibrav k jednání
jalo experta prof. Dra Miřičku.
Při tomto jednání byla nejprve uvážena
hlavní výtka, která se činí
této osnově zákona, že totiž neunifikuje,
nýbrž se spokojuje formálně souběžnou
novelisací různých ustanovení obého
trestního práva, pokud se obírají
látkou v této osnově upravovanou. Ústavně-právní
výbory, vyslechnuv vývody experta prof. Dra Miřičky
po stránce právní a vývody zástupců
vlády po stránce administrativní, uznal,
že űplná unifikace příslušných
ustanovení obou trestních zákonů by
byla spojena po stránce právní s neobyčejnými
obtížemi, po stránce administrativní
že je pak t. č. téměř nemožná;
souhlasí proto s konečným závěrem
vývodů experta prof. Dra Miřičky,
že způsob řešení, jaký navrhuje
vládní návrh ve znění přijatém
senátem, je t. č. nejjednodušším
způsobem vyřešení této otázky.
Nelze sice nepřiznati, že touto osnovou nedociluje
se naprosté unifikace i v podrobnostech, nutno však
opět uznati, že ve skutečnosti dospěje
se navrhovanými prostředky i při různé
úpravě v podrobnostech ke stejnému cíli.
S tím lze se spokojiti tím spíše proto,
že tato novelisace jeví se toliko jako provisorium
a příprava reformy trestního zákona
v intencích jeho osnovy a sleduje také účel,
aby provedení této reformy setkalo se s obtížemi
co nejmenšími.
Ústavně-právní výbor uznal
proto vládní návrh ve znění
usnesení senátu zásadně za vhodný
podklad jednání. Při tom přičinil
však na návrh subkomitétu hlavně podle
posudky prof. dra. Miřičky některé
změny, k jejichž odůvodnění a
vysvětlení budiž uvedeno toto: Největší
změny provedeny byly v čl. II. usnesení senátu,
vymezujícím okruh osob, které mohou býti
na území mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus zadrženy
v donucovacích pracovnách.
Podle § 5 zák. čl. XXI/1913 je na Slovensku
a Podkarpatské Rusi odkázání do donucovací
pracovny přípustné jen při kvalifikované
potulce a zahalečství, kdežto podle vládního
návrhu bylo by to na ostatním území
republiky při týchž v podstatě trestných
činech možné již při prvním
odsouzení. Ústavně-právní výbor
chtěje dosáhnouti jakéhosi sblížení
navrhuje proto, aby i na tomto území bylo odkázání
do doručovací pracovny přípustné
jen po dvojím skutečném potrestání.
Tím bude vyloučeno, aby tam byly odkázány
jiné živly, než notoricky zahálčivé.
V tomto směru byl proto změněn čl.
II. lit. a) návrhu.
Také v liteře b) téhož článku
byly provedeny změny potud, že ke kvalifikaci zpětnosti
nemá tu stačiti, aby předchozí trestné
činy byly spáchány z "některé
takové pohnutky", jak praví usnesení
senátu, nýbrž má býti nutným,
aby byly spáchány "z některé
uvedené pohnutky", t. j. ze zahálčivosti,
z ničemné lehkomyslnosti nebo hrubé zištnosti.
Usnesení senátu, tak jak zní, by totiž
nevylučovalo, aby při zpětnosti byl počítán
i čin spáchaný z některé podobné
pohnutky, jak byly právě uvedeny, což by činilo
toto ustanovení hodně neurčitým.
Není dále důvodu, aby při zpětnosti
byly počítány jen dřívější
zločiny a přestupky, jak by tomu bylo podle usnesení
senátu, a nikoliv i dřívější
přečiny, které mohou býti rovněž
spáchány z uvedených pohnutek. Proto nahrazena
slova "za zločin nebo přestupek" v čl.
II. lit. b) slovy "za trestný čin".
Konečně byla připojena v případech
čl. II. lit. b) ještě další podmínka
přípustnosti odkázání do donucovací
pracovny, spočívající v tom, že
vinník musí býti cizímu majetku nebezpečný.
Tím se stávají planými také
obavy, že by do donucovací pracovny mohli býti
odkázáni i provinilci političtí.
Konečně zűstavuje usnesení senátu
pochybnosti ještě v tom směru, zda vinníkem,
který v posledních pěti letech před
spácháním zločinu, o nějž
jde, si odbyl již dvakráte trest na svobodě,
rozumí se jen takový vinník, který
si v těchto pěti letech odbyl celý trest,
či stačí-li, když do této lhůty
spadne ukončení výkonu trestu. A by tato
pochybnost byla odstraněna, usnesl se ústavně-právní
výbor tuto podmínku zpětnosti upraviti jasněji,
a ježto táž podmínka má význam
i pro zpětilost podle lit. a), společně pro
lit. a) i b) tohoto článku v nové, samostatné
větě.
Další změna provedena byla v čl. III.
č. 3. Podle usnesení senátu mělo by
býti podmíněné propuštění
z trestu provinilce, který po odpykání trestu
by mohl býti ještě zadržen v donucovací
pracovně, možné jen se souhlasem politického
úřadu II. stolice příslušného,
rozhodnouti o tomto zadržení. ústavně-právní
výbor nepovažovati za vhodné, aby rozhodnutí
komise pro podmíněné propuštění
z trestu, složené převahou ze soudců,
bylo třeba jen ve formě souhlasu přezkoumáno
úřadem správním. Na druhé straně
však uznal, že při podmíněném
propouštění z trestu takových vinníků
třeba postupovati zvláště opatrně
a že se proto doporučuje, aby komise pro podmíněné
propuštění vyslechla aspoň před
svým rozhodnutím politický úřad
II. stolice, spolu odpovědný za bezpečnost,
a nespokojila se zprávami úřadů podřízených.
V článku V. byl z odst. 6, upravujícího
podstatně odlišnou látku než předcházejících
pět odstavců téhož článku,
utvořen nový článek VI. stejného
znění. K němu bylo pak připojeno jako
odst. 2 ustanovení, že zkušebná doba při
podmíněném propuštění
z donucovací pracovny činí i na Slovensku
a Podkarpatské Rusi dvě až pět let,
místo dosavadního jednoho roku, jak ustanovovala
první věta § 16 zák. čl. XXI/1913.
Tím docíleno naprosté unifikace, pokud jde
o délku zkušebné doby při podmíněném
propuštění z donucovací pracovny a nucené
pracovní kolonie.
V důsledku této změny bylo nutno přečíslovati
i další články a změniti i citaci
v dosavadním čl. VII. odst. 2.
Na konec budiž opraven omyl, vloudivší se do
zprávy ústavně-právního výboru
č. tisku 1350. článkem IV. návrhu
nebyla zrušena instituce samovazby, která je i dnes
nepostradatelnou součástí výkonu trestů
na svobodě, nýbrž má býti zrušeno
toliko zkracování trestu samovazbou, jak nastávalo
podle § 4 zák. č. 43/1872 ř. z. u osob
odsouzených soudy mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus.
Ústavně-právní výbor doporučuje
toto poslanecké sněmovně, aby usnesení
senátu s oběma jím přijatými
resolucemi schválila v připojeném odchylném
znění.
Rozpočtový výbor ve své, schůzi
dne 11. července 1928 připojil se k usnesení
výboru ústavně právního a doporučuje
poslanecké sněmově ke schválení
usnesení senátu v odchylném znění.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Země zřídí nucené pracovní
kolonie.
(2) Stát nahradí zemím nutné a účelné
náklady na zřízení nucených
pracovních kolonií a bude podle potřeby a
účelnosti přispívati na ostatní
náklady, avšak jen potud, pokud přes hospodárné
vedení tyto náklady na nuceně pracovní
kolonie téže země trvale převyšují
příjem z nich plynoucí.
(3) Nucené pracovní kolonie jsou zvláštním
druhem donucovacích pracoven a sluší na ně
užíti ustanovení zákona ze dne 24. května
1885, čís. 90 ř. z. o donucovacích
pracovnách a ústavech polepšovacích,
pokud se v tamto zákoně neustanovuje nic jiného.
(4) Podrobná ustanovení o nucených pracovních
koloniích a o zadržení v nich vydána
budou vládním na řízením.
§ 7, odst. 2 zákona ze dne 24. května 1885,
č. 89 ř. z. o tom, kdo může býti
držen v donucovacích pracovnách a polepšovacích
ústavech, bude zníti takto:
Soud může v rozsudku vysloviti, že odsouzený
smí býti držen v donucovací pracovně,
a) odsuzuje-li pro některý z přestupků
uvedených v § 1 až 6 tohoto zákona vinníka,
který si již odbyl dvakráte trest za některý
z těchto přestupků,
b) odsuzuje-li pro zločin spáchaný ze zahálčivosti
nebo z ničemné lehkomyslnosti nebo z hrubé
zištnosti vinníka, který si odbyl již
dvakráte trest na svobodě za trestný čin
spáchaný z některé uvedené
pohnutky a je cizímu majetku nebezpečný.
Při tom nehledí se na takové předchozí
tresty, od jichž výkonu uplynulo do spáchání
činu, o který nyní jde, pět let.
Zák. č. 90/1885 ř. z. mění
a doplňuje se takto:
1. § 6, odst. 2 zní:
Do donucovací pracovny nesmějí býti
přijímány osoby:
1. k jakékoliv práci nezpůsobilé,
2. duševně choré (blbé, pomatené),
3. stižené nakažlivým neduhem nebo nemocí,
pokud nemohou býti léčeny v ústavě,
4. těhotné a kojící.
2. § 7, odst. 1 zní:
Vysloví-li trestní soud o někom, že
smí býti držán v donucovací pracovně,
přísluší politickému úřadu
II. stolice rozhodnouti o tom, má-li býti zadržení
uloženo, a naříditi jeho výkon. Přikazuje
kárance do jednotlivých ústavů má
politický úřad II. stolice přihlížeti
k tomu, aby do téhož ústavu byli přijímáni
káranci pokud možno stejné povahy a nebezpečnosti.
Káranci choří nebo jen k lehčím
pracem způsobilí buďtež přikazováni
do zvláštního oddělení některého
ústavu.
3. K § 8 dodává se tento třetí
odstavec:
Odsouzení, kteří podle výrok u soudu
smějí býti zadrženi v donucovací
pracovně, smějí býti z trestu podmíněně
propuštěni jen po slyšení politického
úřadu II. stolice příslušného
rozhodnutí o zadržení v donucovací pracovně.
Byl-li odsouzený z trestu podmíněně
propuštěn, lze dodatečně naříditi
jeho zadržení v donucovací pracovně
jen tehdy, když podmíněné propuštění
z trestu bylo odvoláno.
4. § 9 bude zníti:
Káranci přikázaní do donucovací
pracovny jen podle § 7, odst. 2. lit. a) zák. č.
89/1885 ř. z. zůstanou v ní nejméně
šest měsíců, nejdéle tři
roky; ostatní zůstanou tam nejméně
jeden rok, nejdéle pět let.
Po uplynutí nejkratší doby, pro kterou musí
v ústavě pobýti, mohou býti káranci,
kteří svým chováním poskytují
jistotu, že se polepší, podmíněně
propuštěni na zkušebnou dobu dvou až pěti
let. Podmíněné propuštění
budiž odvolá,no, vyjde-li za zkušebné
doby najevo, že se propuštěný nepolepšil.
Bylo-li podmíněné propuštění
odvoláno, pokračuje se v zavření v
ústavě, při čemž doba ztrávená
na svobodě se nevčítá do doby, po
kterou káranec může býti ještě
v ústavě zadržen.
Rozhodnouti o podmíněném propuštění
a o jeho odvolání přísluší
komisi uvedené v § 7.
Zrušuje se § 4 zákona ze dne 1. dubna 1872, č.
43 ř. z. o výkonu trestu na svobodě v samovazbě
a o zřízení komisí pro výkon
trestu.
(1) V týchž případech, ve kterých
soud může nebo má podle zák. čl.
XXI/1913 o veřejně nebezpečných zahalečích
odkázati vinníka do donucovací pracovny,
má vysloviti v rozsudku vždy, že odsouzený
může býti dán pod policejní dohled.
(2) Naříditi policejní dohled, jehož
přípustnost byla soudem podle čís.
1. vyslovena, přísluší politickým
(státním policejním) úřadům
I. stolice. Starostové obcí jsou povinni spolu dohlížeti
na osoby pod dohled dané a vykonávati nařízení
úřadů k tomu se vztahující.
(3) Nikdo nesmí býti dán pod policejní
dohled na delší dobu než na tři roky,
počínajíc ode dne, kdy byl z trestu propuštěn.
Je-li osoba jsoucí pod policejním dohledem znovu
odsouzena pro trestný čin, za který lze vysloviti
přípustnost dání pod policejní
dohled, může býti policejní dohled prodloužen
na tři roky, počínajíc ode dne propuštění
z posledního trestu.
(4) Ten, kdo byl dán pod policejní dohled, smí
býti v osobní svobodě omezován jen
potud, pokad to dopouštějí následující
ustanovení:
a) úřad, který nařídil policejní
dohled podle čís. 2., může mu zakázati
pobyt v určitém okrsku nebo místě
vůbec, nebo mu vykázati určitá místa
pobytu a uložiti mu za povinnost, aby se z tohoto místa
nebo z místa, které si sám za pobyt zvolil,
bez dovolení nevzdaloval; pobyt v domovské obci
nesmí se mu však nikdy zakázati.
b) Kdo byl dán pod policejní dohled, je povinen
každou změnu svého obydlí ještě
téhož dne oznámiti bezpečnostnímu
úřadu, na každé vyzvání
se k tomuto úřadu dostaviti a dáti zprávu
o svém zaměstnání, o své výživě
a výdělku, jakož i o svém styku s jinými
lidmi.
c) Bezpečnostní úřad může
mu uložiti, aby se v určitých lhůtách
u něho osobně hlásil, může mu
zakázati, aby se zúčastnil určitých
shromáždění, aby navštěvoval
určité místnosti a v noci nebo tehdy, kdy
se neobyčejně mnoho lidí sejde, svoje obydlí
bez nutné příčiny opustil.
d) příčiny policejního dohledu smí
býti u něho kdykoliv provedena prohlídka
domu nebo jeho osoby.
Kdo, byv dán pod policejní dohled, jedná
proti povinnostem neb omezením uloženým mu
podle lit. a) až c), potrestá se soudem za přestupek
vězením od osmi dnů do tří
měsíců.
(5) Opatření pod čís. 4. uvedených
budiž užito jen potud, pokud jich okolnosti vyžadují,
a vždy tak, aby se co nejvíce šetřilo
pověsi a výdělku osoby dané pod policejní
dohled. Tato opatření buďtež zrušena
ihned, jakmile jich není již potřebí.
(1) V týchž případech, ve kterých
soud műže nebo má podle zák. čl.
XXI/1913 odkázati vinníla do donucovací pracovny,
může místo toho vysloviti, jeví-li se
to hledíc k menší nebezpečnosti vinníka
účelným, přípustnost jeho zadržení
v nucené pracovní kolonií. V takovém
případě nemůže však naříditi,
aby v nucené pracovní kolonií byl také
vykonán trest vězení. Osoby, odkázané
do nucené pracovní kolonie, zůstanou v ní
nejméně šest měsíců, nejdéle
tři roky.
(2) Zkušebnou dobu při podmíněném
propuštění z donucovací pracovny (§
14 zák. čl. Í?I/1913) určí
dozorčí úřad mezi dvěma až
pěti lety. Tím se nahrazuje první věta
§ 16 zák. čl. XXI/1913.
Ozbrojené dozorčí orgány v trestnicích,
soudních věznicích, donucovacích pracovnách,
nucených pracovních koloniích a polepšovnách
smějí při výkonu své služby
užíti zbraně, šetříce předepsané
opatrnosti, jen v těch případech, ve kterých
smějí ji podle zákonných ustanovení
použíti příslušníci četnictva.
(1) Zákona budiž užito ode dne, kdy nabude účinnosti,
i na tresty v samovazbě již vykonávané.
(2) Den, kdy nabudou na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
účinnosti ustanovení čl. I. odst.
1. a 2. a čl. VI. odst. 1. tohoto zákona, bude ustanoven
vládním nařízením.
(3) Provésti tento zákon ukládá se
všem členům vlády.
I. Vláda se vyzývá, aby učinil příslušná
opatření, by trestanců umístěných
v nucených pracovních koloniích podle možnosti
nebylo používáno k výrobě zboží,
kterým by se konkurovalo na úkor řemeslných
živností výdělečných.
II. Vláda se vybízí, aby učinila potřebná
opatření, by se trestanců v nucených
pracovních koloniích nepoužívalo k takovým
pracem, kterými by průmyslovým a zemědělským
dělníkům v jejich mzdách způsobovali
soutěž.