POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1928.
II. volební období.
6. zasedání.

1741.

Návrh

poslanců Jana Koudelky, Al. Kříže, Jána Bečko, inž. Jar. Nečase a soudruhů k provedení opatření na ochranu produkce živočišné a opatření krmiv dobytčích pro drobné a střední zemědělské podniky.

Mezi hlavní podmínky péče o hospodaření drobného a středního zemědělce náleží péče o vhodné podmínky živočišné produkce. Demokratická politika zemědělská nesmí pustiti se zřetele, že význam živočišné produkce stoupá s poklesem rozsahu zemědělského podniku a že pro jisté množství drobných a středních zemědělců je výroba živočišná jediným zdrojem jejich existence. To ostatně vysvitne z této tabulky, znázorňující stav zvířat užitkových a tažných v jednotlivých skupinách zemědělských závodů:

Velikost zemědělského závodu:
2-5 ha
5-20 ha
20-100 ha
nad 100 ha
připadá na jeden ha zemědělské plochy živé váhy:
kg
%
kg
%
kg
%
kg
%
zvířat užitkových 44696285 7621869 14563
tažných volů a koní 21487 24973183 37
Celkem467100 372100315 100228100

Proto péče o dobrý chod živočišné výroby je demokratickou a sociální politikou v zemědělství. Třeba litovati, že se to dosud přezíralo a že oficielní zemědělská politika na tomto poli právě činila nejméně, jsouc vedena spíše zřetely politickými nežli věcnými; a některé události na tomto poli znovu to dokazují.

Jednostranná politika celní v zemědělství, snažící se o prospěch zemědělců velkých a největších, zvýšila neúměrně obilní cla a zdražila tak drobným a středním zemědělcům a zemědělcům v krajinách pícninářských krmiva pro jejich dobytek. Učinila tak v době pro československé zemědělství s hlediska živočišné produkce nejkritičtější, kdy totiž statisíce drobných zemědělských závodů, jichž výměra půdní byla rozšířena přídělem z pozemkové reformy, potřebovaly rozmnožiti také počet užitkového i tažného dobytka. Vůbec provedením pozemkové reformy nastal v našich zemích, které dobytek vždy dovážely, zvlášť citelný nedostatek dobytka, zostřovaný ještě mnohými okolnostmi, jako nedostatkem organisace trhu, nevhodnými dopravními tarify a pod., což vše má za následek veliké stoupnutí dovozu cizího dobytka k nám.

Chceme tu poukázati na svědectví presidenta Státního pozemkového úřadu dra Voženílka, který ve své knize ťPozemková reforma v Československé republiceŤ na str. 208 a 211 o tom doslova praví: ťStav zvířat dne 1. ledna 1923 odpovídá obhospodařované ploše v r. 1922. Proto jest u drobných nabyvatelů půdy, jichž hospodářství byla v roce 1922 menší než 1. ledna 1923, poměrně nízký, u velkozávodu, jehož výměra byla v roce 1922 mnohem větší než 1. ledna 1923, poměrně velmi vysoký, ale přece ještě nižší než u malých závodů, vzhledem k původní ploše, což vynikne tím více, porovnávají-li se jenom užitková zvířata. Během roku 1923 zmenšuje se stav zvířat velkostatku (o 74 kg na jednom ha, přizpůsobuje se menší výměře), zvětšuje se u družstva (o 40 kg na 1 ha) a zvětšuje se zejména u drobných nabyvatelů půdy (o 93 kg na 1 ha). Tento proces nelze však považovati za dokončený. U velkozávodů musil by celkový stav zvířat poklesnouti ještě o 13 kg na 1 ha, aby vzhledem k zmenšené výměře dosáhl původního stavu z 1. ledna 1915. (Nelze však tvrditi, že tento celkem nepatrný pokles se ve skutečnosti ještě dostaví, jelikož se závod reformou přesunul do menší kategorie závodové s poměrně větším stavem zvířat; též pozměněné ekonomické poměry mohou zde spolupůsobiti.) U malých závodů musil by naopak stoupnouti stav zvířat ještě o 138 kg na 1 ha, aby se dosáhlo původního poměrného stavu z roku 1922 (ani zde nelze očekávati, že se dostaví plné zvětšení o 138 kg, jelikož se malozávody přídělem přesunuly do vyšší velikostní skupiny, která již nevykazuje tak vysokého stavu zvířat.)Ť

ťZ pozvolného vzrůstu stavu zvířat v malých závodech,Ť pokračuje dr. Voženílek, ťlze souditi; že rozšiřování chovu zvířat neděje se nákupem, nýbrž postupným odchovem, což má za následek zmenšení tržní výkonnosti (menší obeslání trhu dobytkem). V této přechodné době tím lze si též vysvětliti nynější vzestup dovozu dobytka z ciziny, místo z některých stran očekávaného poklesu. Jde však jistě jen o zjev přechodný, než organisace zemědělských závodů reformou dotčených se ustálí.Ť

Nemůže býti pochyby o tom, že jednostranné zvýšení obilních cen zasáhlo velmi rušivě do této přestavby sociální a hospodářské struktury našeho zemědělství a těžce poškodilo drobné přídělce zabrané půdy. Jestliže uvážíme, že proces tento dávno ještě není u konce, dále panující neúrodu píce pro dobytek, pochopíme, jak nesmyslným bylo by zvýšeni cel na dovoz dobytka, k jeho zdražení. Prospěch z toho měl, by jen velký a největší závod zemědělský, který může odprodávati, ba v častých případech musí odprodávati, avšak zdražení to těžce by postihlo zemědělce drobného a středního, hlavně nabyvatele zabrané půdy a konsumenty masa. Drahotou omezený konsum masa postihl by nakonec pak celkový odbyt dobytka a všechny živnosti, masem obchodující a je zpracovávající.

Není potřebí mnoho zkušeností k poznatku, že trh dobytka domácího původu je naprosto neorganisován a jako za stara podroben působení lokálních vlivů a spekulaci. Na našich místních trzích dobytka téměř napořád využívá se tísně prodávajícího, jeho nezkušenosti, a těží se vydatně k jeho škodě ze vzdálenosti trhu od konsumních středisek. Není tu dohledu, není tu kontroly, a tak hlavně drobný zemědělec vydán je na trhu dobytkem sterým nebezpečím vykořistění, ba i vyložených podvodů.. To jsou všechno okolnosti, které tlačí na cenu jeho dobytčete, které zpravidla prodává pod cenou.

Okolnosti tyto působí hlavně nyní, v době neúrody píce. Letošní neúroda píce je mnohde rázu katastrofálního a zemědělci drobní a střední s obavami zírají vstříc budoucnosti. Na odchov potřebného dobytka za těchto poměrů není ani pomyšlení; zhusta je pro nedostatek píce třeba odprodati i to, co dosud s odříkáním bylo odchováno. Následkem nedostatku píce klesá stav dobytka v malých a středních zemědělských podnicích hluboko pod normál; je ohroženo polní hospodářství těchto zemědělců, závislé do značné míry na dostatečném stavu dobytka a je vážně tísněna jejich existence.

Avšak odprodej dobytka drobnými a středními zemědělci, vynucený nedostatkem píce nemá za následek jen celkové zhoršení stavu jejich hospodářství, jeho úpadek a zhoršení jejich existence. Nedostatek píce přivádí na místní trhy velké množství dobytka, cena jeho klesá a zemědělec prodávající za každou cenu svůj dobytek ztrácí tak značnou část svého. podnikového kapitálu, k němuž si těžce pomohl, chudne. Tento stav chudnutí drobných a středních zemědělců je tím povážlivější, ježto současně zhoršuje podmínky jejich dalšího hospodaření a možnost, ztráty tyto nahraditi.

Z poklesu cen na trzích dobytka nemá konsument nic. Ceny masa a masných výrobků se nezměnily. Obrovské, miliardové ztráty drobných a středních zemědělců na dobytku následkem neúrody píce plynou do kapes meziobchodu a obchodu masem a masnými výrobky; malá kasta lidí bohatne z tohoto stavu a je vážnou překážkou dorozumění mezi vrstvami zemědělských producentů a konsumentů.

Ani poslední deště nemohou již změniti nic na faktu neúrody píce tohoto roku a odvrátiti katastrofální její následky. Mezi hlavní požadavky ochrany naší živočišné produkce náleží dnes především opatření píce a krmiv pro dobytek drobných a středních zemědělců a vhodnými opatřeními zabrániti dalšímu odkapitalisování jejich zemědělských podniků.

Má-li však býti účinně zasaženo, musí se tak státi rychle. Všechny úřady a ústavy zemědělské politiky a péče o zemědělství jsou povinny zasáhnouti. Litujeme, že vláda dosud nepřišla sama s vhodnými opatřeními ve věci tak vážné.

Slavná poslanecká sněmovno, račiž se proto usnésti, že vládě se ukládá:

1. Podniknouti ihned kroky za účelem vybudování zvláštního orgánu, složeného z družstev zemědělských výrobců a družstev konsumentů k organisaci a provádění nákupu dobytka domácího.původu na domácích trzích a k zásobování trhu masa;

2. upraviti železniční dopravní tarify pro dopravu dobytka tak, aby zmizely charakteristické známky a nedostatky lokálního trhu a všechna producentská místa měla stejně blízko k místům hlavní spotřeby;

3. snížiti pronikavě dopravní tarify železniční pro dopravu chovného dobytka, zvláště je-li určen pro drobné nabyvatele zabrané půdy;

4. zorganisovati a důsledně a přísně prováděti kontrolu na trzích dobytka, aby bylo zamezeno využívání tísně prodávajícího, nekalé spekulaci a prodávající drobní a střední zemědělci aby byli chráněni proti nekalým živlům, řádícím na našich trzích dobytka;

5. učiniti ihned opatření za účelem snížení obilních cel; dále opatření za účelem úplného odstranění cel na krmiva pro dobytek; provésti revisi celních sazeb na dovoz zemědělských potřeb;

6. opětovně s platností všeobecnou upraviti nejvýše přípustné pachtovné z pozemků, jsoucích v drobném pachtu, aby čeleno bylo lichvě pozemkové;

7. postarati se o přísnou kontrolu cen masa a masných výrobků; přestupky lichevní na tomto poli buďtež přísně trestány;

8. učiniti opatření za účelem dovolení porážek vlastního dobytka a vlastního rozprodeje takto získaného masa; -daň z masa a z porážek buď vůbec zrušena;

9. učiniti opatření k provedení soupisu a zajištění píce a steliva v zemědělských závodech nad 30 ha; postarati se o její opatření, případně i řízením požadovacím, za směrné ceny, k zásobení drobných a středních zemědělských závodů, nedostatkem píce nejvíce postižených;

10. zajistiti drobným a středním zemědělským závodům vedlejší krmné produkty v cukrovarech, lihovarech, škrobárnách a pod., s přednostním právem;

11. učiniti opatření, aby výjimečně pro tento rok do polovice roku příštího, zjednána byla drobným a středním zemědělcům možnost opatření steliva v lesích velkostatků;

12. učiniti opatření k vydatnému zužitkování všelikých pastvin dobytkem drobných a středních zemědělců;

13. vydati zákaz zkrmování píce luxusními koňmi a velkým stavem vysoké zvěře a důsledně jej prováděti;

14. drobným a středním zemědělcům, kteří přišli o dobytek nuceným odprodejem pod cenou z důvodů nedostatku píce, povoliti přiměřené daňové úlevy.

Kde je třeba k provedení těchto požadavků zákona, ukládá se vládě příslušný návrh ihned vypracovati a předložiti Národnímu shromáždění k ústavnímu projednání.

K provedení těchto opatření, jmenovité opatření ad 1. a 9., budiž použito části zbylé ve fondu, zřízeném zákonem ze dne 4. července 1923, č. 149 pro účely veřejného živelního pojištění a všech částech, určených k podpoře chovu koní, družstev a zemědělské organisace, obsažených v rozpočtu ministerstva zemědělství. Mimořádnost katastrofální neúrody píce a hrozící těžké škody právě drobným a středním zemědělcům, tato opatřeni finanční plně odůvodňují.

Návrh tento budiž přikázán k projednání ve sněmovně výboru zemědělskému a rozpočtovému a v senátě výboru národohospodářskému a rozpočtovému.

V Praze, dne27. srpna 1928.

Koudelka, Kříž, Bečko, inž. Nečas,

Hampl, Stivín, Jaša, dr. Winter, Johanis, Karpíšková, Srba, Brodecký, Bechyně, dr. Dérer, Chalupa, Biňovec, Klein, Remeš, Chalupník, Prokeš, Svoboda, Tayerle, Tomášek, Pik.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP