POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1928.
II. volební období.
6. zasedání.

1761.

Naléhavá interpelace

poslanců Boh. Procházky, Frant. Buřívala, H. Bergmanna a drudů

vládě

o odstranění nesrovnalostí slovenské a karpatoruské úpravy železničních zaměstnanců.

Odpověď vlády na interpelaci klubu československých národních socialistů, podanou poslanci Bergmannem, Procházkou, Buřívalem a druhů (tisk č. 595 v záležitosti nahoře jmenované slovenské a podkarpatoruské úpravy železničních zaměstnanců) nemohla klub uspokojiti a v důsledcích toho dovolujeme si podati novou naléhavou interpelaci, v níž podrobně uvádíme důvody nesprávného vyřešení této při provádění zákona o platové úpravě čís. 103 Sb. z. a n. ze dne 24. června 1926 a vládního nařízení ze dne 5. března 1927, č. 15 Sb. z. a n.

Výnosy min. železnic ze dne 26. ledna 1921 č. 54.718 a ze dne 4. srpna 1921 č. 40.064, které vzhledem k zásadám a konstrukci právních norem, jež obsahují, tvoří podstatnou část služební smlouvy, bylo každému zaměstnanci, jenž zavázal se k 6leté službě na Slovensku a Podkarpatské Rusi a vyhověl podmínkám smlouvy, zaručeno 4 nebo 5 platových stupňů. K těmto zásadám vydalo ministerstvo železnic řadu doplňujících a vysvětlujících výnosů, z nichž mnohé smysl původní smlouvy ruší a nesprávně interpretují. Tím jsou zaměstnanci, slovenskou (podkarpatoruskou) úpravu požívající, značně poškozeni. Stejně také vládní nařízení čís. 15 ze dne 5. března 1927 zásady smlouvy ruší.

Proti právní praxi obou slovenských ředitelstev při vyměřování slovenského přídavku do vydání nového požitkového systému, jsou poškozeni zejména:

1. Zaměstnanci po 1. lednu 1921 stabilisovaní (jmenovaní definitivními), kterým byly ve slovenském přídavku přiznány pouze jeden, dva nebo tři platové stupně, ačkoliv podle ustanovení odstavce A III. 5 citovaného výnosu ministerstva železnic,. který tvoří podnět smlouvy mají nárok, aby slovenský přídavek byl jim při jmenování definitivními vyměřen znovu ve výši smlouvou stanovené.

Rozsudkem okresního soudu v Bratislavě ze dne 20. února 1928 byla správa dráhy zavázána v jednom konkrétním případě postupovati podle jasného znění slovenské úpravy, odst. A III. 5, který určuje, že slovenský přídavek u zaměstnanců jmenovaných později definitivními, má býti vyměřen znovu při stabilisaci ve výši 4 nebo 5 platových stupňů.

2. Zaměstnanci; kteří byli na Slovensko ustanoveni po 1. lednu 1921, mají rovněž slovenský (podkarpatoruský) přídavek nesprávně vyměřený a jsou platově poškozeni o jeden, nebo více platových stupňů. Železniční správa jest podle ustanovení citovaných výnosů povinna přiznati jim 4 nebo 5 platových stupňů s fiktivním počátkem postupových lhůt ve slovenském pořadí od 1. ledna 1921, bez ohledu, zdáli službu na Slovensku nastoupili před tímto termínem nebo po něm, při čemž splatnost a finanční účinek počíná dnem nástupu služby na Slovensku. V odst. A. I. 6. slovenské úpravy jest zaručené, že vedle automatických postupů v platě základním dějí se pravidelně postupy také v pořadí druhém slovenském - všeobecně s fiktivním počátkem od 1. ledna 1921.

3. Výnosem min. železnic ze dne 4. května 1922, č. 4224-I3, bylo rozhodnuto, aby pro vyměřování slovenského přídavku a pro postupy v něm bylo bráno za základ platové schéma v době vydání slovenské úpravy (Úř. v. m. ž. čís. 11 ex 20 nař. č. 36) a ve prospěch zaměstnanců státu IIIa a IIIb dovoleno, aby v dřívější VIII. služební třídě nebylo ve slovenském přídavku přihlíženo k platové stupnici 5.508 (Kč 9.636), která byla zavedena teprve podle výnosu min. železnic ze dne 13. června 1921 č. 13.652 (Úř. v. min. žel. čís. 32 ex 1921). To se však u zaměstnanců později stabilisovaných neděje a tito jsou ve slovenském přídavku zařazováni do platové stupnice 9.636 místo Kč 10.152, ačkoliv výnosy min. železnic a zejména výnosem ze dne 13. července 1922 čís. 32.925 se přikazuje užíti výhodnějšího platového schématu a platovou stupnici Kč 5.508 (9636) překročiti.

4. Celé řadě zaměstnanců jest železniční správou upírán nárok na diety z titulu nemožného ubytování a vedení dvojí domácnosti a mimořádný, slovenský přídavek (odbouračky), třebaže jest odůvodněn právně a judikaturou Nejvyššího správního soudu a Nejvyššího soudu dodatečně vysvětlen. Zejména nebyl proveden rozsudek Nejvyššího soudu v záležitosti mimořádného slovenského přídavku, vynesený dne 1. února 1926. Při posuzování nároku poškozených zaměstnanců neřídí se správa dráhy věcnými i právními důvody a tyto nároky posuzuje libovolně a dle volného výkladu.

5. Železničním zaměstnancům, kteří byli povoláni k vykonávání presenční vojenské služby, nebo následkem právního chaosu v otázce státní příslušnosti byli nuceni žádati znovu o čsl. státní občanství, které jinak nepozbyli, není přiznána slovenská (podkarpatoruská) úprava I., ačkoliv tuto původně požívali. Uvedená prakse, kterou jsou poškozeni zejména zaměstnanci nejnižších kategorii a národnosti slovenské a rusínské, nemůže býti v souladu s morálními povinnostmi železničního resortu, ježto citelně poškozuje nejen zaměstnance, který vykonal občanskou povinnost oproti tomu, jež k ní povolán nebyl, nýbrž také na Slovensku a Podkarpatské Rusi těžce ohrožuje brannou morálku. Ti zaměstnanci, kteří z důvodů formálních byli nuceni žádati znovu o státní občanství, čsl. státní příslušnost nebo zbyli a byli přijati do služeb čsl. státních drah do 31. července 1922 stejně jako ti, kteří po tomto termínu vrátili se z presenční vojenské služby a před tím byli ve službách dráhy, mají právně odůvodněný nárok, aby jim byla přiznána slovenská (podkarpatoruská) úprava I.

6. Železničním zaměstnancům, kteří v soutěži na vlastní žádost nebo ze služebních důvodů jsou překládáni do území mimoslovenského, jest nezákonným nátlakem upírán slovenský přídavek tím, že jsou proti své vůli nepřímo donucováni podepsati prohlášení (revers), jímž zříkají se nároku na slovenskou úpravu, třebaže vykonávali službu na Slovensku nepřetržitě 6 i více let, po kteréžto době se stal slovenský (podkarpatoruský) přídavek trvalým a regulérním služebním příjmem. I po převodu do nových platů, kdy nabyli pouze jedno platové pořadí, jest nemorální tento nátlak opět používán, ačkoliv se tak neděje v ostatních resortech státní správy, kde zaměstnanci převedení do nových požitků podle platu dosaženého ve slovenském přídavku, jsou překládáni s požitky, jež převodem nebo při systemisaci nabyli.

Nálezem Nejvyššího správního soudu ze dne 11. května 1922 č. 6449 bylo rozhodnuto, že slovenská výhoda nezaniká, když zaměstnanec jest přeložen na jiné místo mimo Slovensko. Oproti tomu správa železniční využívajíc důvod pro přeložení k nátlaku na druhou smluvní stranu, sociálně slabší, pozbavuje přeložené zaměstnance takto pravoplatně nabytého a trvalého nároku na slovenský přídavek.

7. Zaměstnanci, kteří předčasně byli ze služebních důvodů pensionováni a jímž nebyla poskytnuta možnost dosloužiti předepsanou dobu 6 let, i když k dovršení slovenského 6letí zbývalo pouze několik dnů neb hodin, byli rovněž poškozeni o slovenský přídavek, ačkoliv jejich přihláška k závazku 6leté služby na Slovensku byla při příchodu přijata a uznána. Naproti tomu bylo umožněno dosloužiti 6letí, k němuž zbývalo víc než 6 měsíců insp. Čeňku Zummerovi u ředitelství čsl. státních drah v Košicích, přeloženému do trvalé výslužby řízením restrikčním, který 6letí dosáhl teprve po dokončeném 35 služebním roce. Touto nestejnou a libovolnou praksí jsou hmotně i morálně dotčeni zejména nejstarší zaměstnanci, pensionovaní z jiných důvodů než z invalidity, kteří mají morální nárok alespoň na alikvotní část slovenského přídavku k požitkům zaopatřovacím.

8. Vedle poškození, jež vzniklo protiprávním prováděním citovaných výnosů min. železnic do 1. ledna 1926, jsou zaměstnanci na Slovensku a Podkarpatské Rusi značně zkráceni též při převodu do nových platů, podle zásad § 86 vlád. nař. čís. 15 ze dne 5. března 1927 tím, že byli převedeni do nových platů, které již po převodu rovnají se požitku, jako kdyby slovenskou úpravu neměli vůbec přiznanou nebo budou poškozeni, jakmile dosáhnou příslušné platové stupnice, do níž byli převedeni nebo jmenováni, konečných, platových stupňů. Při převodu objevuje se také důsledek protizákonné prakse při vyměřování slovenského přídavku po 1. lednu 1926, při čemž o počet slovenských stupňů, protizákonně upíraných, krátí se rozhodná doba pro převod do nových platů v časové míře postupových lhůt. Platový zákon č. 103 Sb. z. a n. ze dne 24. června i926 měl podle zákonodárců zlepšiti hmotné poměry státních zaměstnanců valorisací jejich služebních příjmů a neobsahuje ustanovení, kterým slovenská úprava se ruší, byt i textativně nebyla do zákona pojata. Také pro obor státních drah nebyla slovenská a podkarpatoruská úprava zrušena služebním řádem vydaným na podkladě platového zákona a ani zrušena býti nemohla; ježto vzhledem k soukromoprávnímu poměru zaměstnanců státních drah jest smlouvou, již dlužno posuzovati jen na podkladě práva soukromého, zvláště když při jejím sjednání bylo zaručeno, že budoucí platové zákony a tedy ani platový zákon č. 103, nemohou býti slovenskému přídavku na újmu. Slovenský přídavek v novém požitkovém systému státních drah musí býti tudíž ve smyslu smluvních zásad přiznán tomu všemu, co jinak nový požitkový systém zaručuje, ve výši dalších 4 nebo 5 platových stupňů s fiktivním počátkem postupových lhůt ve slovenském pořadí od 1. ledna 1921. Stejně také podle zásad smlouvy musí býti postupováno i při výměře slovenského přídavku u zaměstnanců provisorních a těch, kteří byli na Slovensko ustanoveni po 31. červenci 1922 a službu na Slovensku vykonávají.

Uvážíme-li, že slovenská (podkarpatoruská) úprava byla poskytnuta železničním zaměstnancům pro odlišné životní podmínky na Slovensku a Podkarpatské Rusi, pro diferenciální drahotní poměry, za cenné služby při reorganisaci státních drah v této části republiky, stala se podle právních norem; jež obsahuje pravoplatně trvající a nabytou výhodou, shledáme, že postup železniční správy, která odmítá revisi všech nesrovnalostí vyplývajících jednak z nesprávné prakse do 1. ledna 1926 a jednak při provádění v novém požitkovém systému, jest protiprávní. To zajisté nebylo úmyslem vlády a ústavních činitelů, když za služby na Slovensku a Podkarpatské Rusi byly železničním zaměstnancům zaručeny určité hmotné výhody a pod příslibem těchto pak na Slovensko a Podkarpatskou Rus vylákáni. Odmítnutím odůvodněných právních nároků v cestě řízení správního jsou zaměstnanci přinuceni domáhati se svých práv před řádnými soudy republiky. Tato forma, jakou postižení zaměstnanci musí uplatniti své právo, působí nedozírné morální i hmotné škody železničnímu podniku a poškodí zajisté také dobrou pověst Československého státu, dojde-li k podání tisíců soudních žalob na železniční erár, které k podání jsou připraveny. Dosud také asi 12.000 právních ohrožení ve věci slovenské úpravy leží u obou slovenských ředitelstev nevyřízeno.

Nepochopitelné toto stanovisko státní správy železniční k odstranění vylíčených nesrovnalostí - třebaže již judikaturou nejvyšších soudních instancí bylo, anebo bude korigováno - ohrožuje také důvěru ostatní veřejnosti k státní správě, právní stav a pořádek ve státě a nutný služební soulad mezi železniční správou a jejími zaměstnanci.

V důsledku toho táží se podepsaní vlády:

1. Jest vláda ochotna vhodným způsobem odstraniti vylíčené nesrovnalosti?

2 Jest vláda ochotna oznámiti podepsaným, co v této věci učinila nebo učiniti hodlá?

V Praze dne 6. září 1928.

Procházka, Buříval, Bergmann,

Zeminová, Lanc, Riedl, dr. Uhlíř, Mikuláš, Červinka, Vlček, Langr, Sladký, David, Knejzlík, Pechmanová, Slavíček, Hrušovský, Chvojka, Moudrý, Prášek, Netolický, dr. Klapka.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP