II. volební období | 7. zasedání. |
I. vlády na interp. posl. Tauba a soudr. o uveřejnění
volebních výsledků (tisk 1234/X.),
II. vlády na interp. posl. Grünznera a soudr. o změně
pravoplatného předpisu o instituci důvěrnických
sborů u československých státních
drah, kterou nařídilo ministerstvo železnic
(tisk 1643/VI.),
III. vlády na interp. posl. Mikuláše, Zeminové,
Špatného a druhů o jednání Státního
pozemkového úřadu v záležitosti
zrušení úřední správy
na panství řádu Premonstrátů
v Jasově a záležitosti zaměstnance u
jmenovaného řádu, hospodářského
správce Františka Ditricha (tisk 1595/XII.),
IV. vlády na interp. posl. Brodeckého a soudr. o
porušování zákona o závodních
výborech administrativní cestou nařizovací
(tisk 1615/VI.),
V. vlády na interp. posl. dr. Czecha a soudruhů
o vydání jednacího řádu okresních
a zemských zastupitelstev (tisk 1495/XXIV.),
VI. min. financí na interp. posl. inž. Kalliny, Knirsche,
Nitsche a druhů, že berní referát v
Chebu nezákonně užívá jednojazyčného
českého úředního razítka
(tisk 1495/I.),
VII. vlády na interp. posl. Kurťaka a druhů
o západních (ruskoslovenských) hranicích
Podkarpatské Rusi (tisk 1569/XIV.),
VIII. min. spravedlností na interp. posl. Svobody a soudr.
o konfiskaci "Stráže Socialismu" v Brně
(tisk 1652/XII.),
IX. min. spravedlnosti na interp. posl. Tučného,
Netolického a druhů o ubíjení živnosti
krejčovské trestanci (tisk 1652/X.),
X. min. zemědělství na interp. posl. Bergmanna,
Zeminové, Špatného a druhů o nepřípustném
hospodářství s památkami na zámku
konopišťském (tisk 1595/II.),
XI. min. vnitra na interp. posl. Bergmanna, Zeminové, Špatného
a druhů o nezákonném rozkazu generálního
velitele četnictva (tisk 1554/II.),
XII. min. vnitra na interp. posl. Bergmanna, Zeminové,
Špatného a druhů o nesprávném
vyměření pense strážmistru Stanislavu
Zezulovi (tisk 1554/III.),
XIII. min. vnitra na interp. posl. Jaši a soudr. o nesprávném
postupu zemského výboru moravského při
jmenování členů finanční
komise v Medlovicích u Kyjova (tisk 1623/XIX.),
XIV. vlády na interp. posl. Hakena a soudr. o zákazu
tělocvičných a sportovních slavností
"Federace tělovýchovy v Praze" pražským
policejním ředitelstvím a zemskou politickou
správou (tisk 1560/X.),
XV. min. vnitra na interp. posl. Krebse a druhů o odpovědi
na dotaz č. D 826-II. o odepřeném plakátování
pro schůzi ve Varnsdorfu (tisk 1560/XIII.),
XVI. min. národní obrany na interp. posl. Simma
a druhů o pokračování v akci pro náhradu
za občanské šaty ztracené při
mobilisaci těch osob, které nastoupily vojenskou
službu (tisk 1623/III.),
XVII. min. pošt a telegrafů na interp. posl. Krebse
a druhů o tom, jak se získávají členové
Čsl. Červeného Kříže mezi
poštovními úředníky a zaměstnanci
(tisk 1580/VIII.),
XVIII. min. vnitra na interp. posl. dr. Koberga a druhů,
jak se provádí hlášení (tisk
1560/VI.),
XIX. min. spravedlnosti na interp. posl. dr. Schollicha a druhů
o zabavení časopisu "Deutsche Volkswacht"
v Liberci (tisk 1643/II.),
XX. min. spravedlnosti na interp. posl. dr. Schollicha a druhů
o zabavení libereckého časopisu "Deutsche
Volkswacht" (tisk 1643/I.),
XXI. min. spravedlnosti na interp. posl. inž. Junga a druhů
o zabavení periodického tiskopisu "Volk und
Gemeinde" (tisk 1623/XXII.),
XXII. min. spravedlnosti na interp. posl. inž. Junga a druhů
o zabavení periodického tiskopisu "Neue Zeit"
(tisk 1643/III.),
XXIII. min. spravedlnosti na interp. posl. Schäfera a soudr.
o zabavení časopisu "Der Bund" ze dne
18. června 1928 (tisk 1652/XVI.),
XXIV. min. spravedlnosti na interp. posl. Elstnera a soudr. min.
vnitra o neslýchaném zabavení časopisu
"Vorwärts" v Liberci (tisk 1580/II.),
XXV. min. spravedlnosti na interp. posl. inž. Junga a druhů,
aby v novém návrhu trestního zákona
bylo zajištěno, že uložené peněžní
tresty připadnou chudinskému fondu obcí (tisk
1554/VIII.),
XXVI. min. školství a nár. osvěty na
interp. posl. dr. Schollicha a druhů ve věci Němcům
nepřátelské Ouředníčkovy
učebnice pro české školy (tisk 1560/V.).
Státní rada statistická jíž od
roku 1922 upouští od pojetí statistiky obecních
voleb do pracovního plánu státního
úřadu statistického.
K tomu vedla ji úvaha, že volby do obcí neposkytují
celistvého obrazu o smýšlení obyvatelstva,
ježto ve velkém úseku obcí vůbec
odpadají, takže jest znemožněno srovnávání
teritoriální. Tento stav znemožňuje
též srovnávání nejen s výsledky
dřívějších voleb do obcí,
ale poskytoval by zkreslený obraz při srovnávání
s výsledky voleb do Národního shromáždění.
Rozbor voleb těchto jest znemožněn též
proto, že nejde tu o materie přesně srovnatelné,
neboť volby ty často stojí pod vlivem zájmů
lokálních a - ježto význam stran místních
jest jiný než stran při volbách do Národního
shromáždění - nelze jej srovnávati
politicky, nepřihlíží-li se ani k tomu,
že by výsledky a účel práce nebyly
v žádném poměru k obětem, které
práce ta vyžaduje.
Vláda, sdílejíc toto stanovisko státní
rady statistické nepokládá za účelno,
aby dala volby obecní statistiky zpracovati a je uveřejniti.
V Praze dne 20. července 1928.
Vláda dovoluje si odkázati ke své odpovědi
na interpelaci poslanců V. Brodeckého, A. Grünznera
a soudr. o porušování zákona o závodních
výborech administrativní cestou nařizovací
(tisk 1615/VI.).
V Praze dne 30. srpna 1928.
Státní pozemkový úřad zrušil
úřední správu na velkém majetku
pozemkovém řádu Premonstrátů
v Jasově podle předpisů §u 18 zákona
čís. 118 Sb. z. a n. z roku 1920. Urychlené
vyřízení žádosti za zrušení
úřední správy bylo umožněno
jmenovanému úřadu tím, že mu
také úřední správce podal zprávu
o úspěšném docílení výsledků
zamýšlených uvalením úřední
správy.
Vylíčení stavu věci v interpelaci
jest správné, toliko připomíná
vláda, že na zakročení Státního
pozemkového úřadu a nikoliv na naléhání
hospodářského úředníka
Karla Hrubana byl tento připuštěn k výkonu
služby. Stejně správné jest, že
se František Ditrich administrativní i soudní
cestou domáhá pomoci proti Premonstrátskému
řádu v Jasové a že se jeho záležitostí
po léta zabývá Státní pozemkový
úřad. Tento úřad zakročil také
několikráte u jmenovaného řádu
a použil všech prostředků poskytnutých
mu zákonem, aby služební spor mezi řádem
a Františkem Ditrichem byl konečně urovnán.
Zákon čís. 118 Sb. z. a n. z roku 1920 v
§u 21 poskytuje Státnímu pozemkovému
úřadu právo dohledu na mzdové a pracovní
poměry zemědělských a lesních
zaměstnanců zabraného majetku, avšak
nedává Státnímu pozemkovému
úřadu do rukou účinných prostředků,
aby zamezil sporům mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem,
pokud neběží o sankci §u 12, č.
5 citovaného zákona. Otázka služebního
poměru Frant. Ditricha k řádu v Jasově
je spornou již tím, že řád popřel
zaměstnavatelský poměr k Františku Ditrichovi
a v soudním sporu mezi řádem a Františkem
Ditrichem trvá řád na tom, že Ditrich
byl v Praze již zaměstnancem inž. Frant. Sebery
a nikoliv řádu. Zda jest právo na straně
Františka Ditricha či řádu v Jasově,
má býti rozhodnuto řádnými
soudy o žalobě, kterou svého času František
Ditrich podal na řád.
Do té doby nemůže Státní pozemkový
úřad předbíhati soudnímu vyřízení
a otázku spornou před řádným
soudem řešiti administrativním nálezem.
Při tomto stavu sporné věci Františka
Ditricha nemůže také Státní pozemkový
úřad použíti ostatních prostředků,
jež mu zbývají podle zákonů o
pozemkové reformě ve prospěch poškozeného
zaměstnance a musí vyčkati soudního
rozhodnutí o tom, zda lze Františka Ditricha považovati
za zaměstnance na velkém majetku pozemkovém
či za zaměstnance v soukromých službách
inž. Frant. Sebery v Praze.
Bude-li ve sporu dána příležitost příznivá
pro Františka Ditricha, použije Státní
pozemkový úřad zákonných prostředků
vůči řádu v Jasově, aby plnil
své povinnosti vůči zaměstnanci.
Podle vylíčeného stavu věci nemá
vláda příčiny k nějakému
opatření.
V Praze dne 30. srpna 1928.
"Vláda neshledává ve vytýkaném
opatření ministerstva železnic porušení
zákona o závodních výborech a to ani
tehdy, chtěla-li by připustiti výklad zastávaný
v interpelaci, s nímž ovšem souhlasiti nelze.
Tvrdí-li totiž interpelace, že předpis
o výborech důvěrníků v oboru
čsl. státní správy železniční
dlužno považovati nepřímo za součást
zákona, pak jest zajisté takovou nepřímou
součástí předpis celý a tedy
i ustanovení jeho §u 21., podle něhož
jest předpis ten provisorní a platný až
do odvolání.
Zákon o závodních výborech pro podniky
železniční svou vlastní úpravu
nezavedl a ponechal u nich dosavadní důvěrnické
sbory, spokojiv se s jejich provisorní a odvolatelnou úpravou
podle zásad platných u státních drah.
Na povaze a významu těchto zásad, platných
u státních drah, zákon nic nezměnil.
Vytýkané opatření ministerstva železnic
odpovídá pak úplně povaze a významu
těchto zásad a zákon o závodních
výborech mu v cestě nestojí."
V Praze dne 30. srpna 1928.
Vládní nařízení o jednacích
řádech pro zemská a okresní zastupitelstva,
zemské a okresní výbory má býti
podle §§ 24 a 72 zákona ze dne 14. července
1927, č. 125 Sb. z. a n. o organisaci politické
správy vyhlášeno současné s účinností
zákona. Tomuto zákonnému předpisu
bylo, pokud jde o zemi Slovenskou a zemi Podkarpatskou vyhověno
vládním nařízením ze dne 28.
června 1928, č. 97 Sb. z. a n. Jednací řády
pro zemská a okresní zastupitelstva i výbory
v zemi České a Moravsko-slezské budou svého
času také vyhlášeny současně
s účinností organisačního zákona
v těchto zemích. Před jejich vyhlášením
sděliti je ústavně-právnímu
výboru nebo odborným sborům právnickým,
aby o nich podaly posudek, vláda nehodlá, poněvadž
bude věcí příslušných
zastupitelských sborů, aby se samy na změnách,
jež uznají za vhodné, se schválením
vlády, příp. ministerstva vnitra usnesly.
V Praze dne 29. srpna 1928.
Podací razítko státního úřadu
na došlých spisech jest určeno výhradné
k interní potřebě a informaci úřadu
a proto jeho slovní výplň musí býti
pouze v jazyce státním. Příslušné
ustanovení odst. 1., č. 33 jazykového nařízení
jest v tomto ohledu plně kryto ustanovením §u
1 jazykového zákona.
Leč i tam, kde podací razítko dává
se na rubrum, jež slouží podateli za doklad toho,
že určité podání (přiznání
k dani) bylo u toho kterého úřadu učiněno
a kdy bylo učiněno, není slovní a
číselný obsah tohoto podacího razítka
určen pro stranu, nýbrž opět jen pro
úřad, jemuž se strana potvrzeným rubrem
může vykázati, že již takové
podání (přiznání k dani) učinila
a kdy je učinila. Nepozbývá tedy ani zde
podací razítko svého interně úředního
charakteru a proto nebylo nutno dávati podací razítka
k tomuto vedlejšímu úkolu zhotovovati též
v jazycích menšinových.
Naproti tomu vlastní obsah rubra, jež strana musí
znáti a sama podrobně vyplniti, jest u formulářů
předepsaných výnosem ministerstva financí
ze dne 14. října 1927 čj. 96.059/27-III/6a,
předtištěn kromě v jazyce státním
též v příslušných jazycích
menšinových; jest tudíž jazykovým
předpisům plné vyhověno. Pokud pak
jde o rubra jiných podání než přiznání
k dani podle výše uvedeného výnosu,
jež si strany samy vyhotovují, jsou přijímána
k potvrzení podacím razítkem i rubra výhradně
v menšinovém jazyku za podmínek §u 2 jazykového
zákona.
Ostatně podací rubrika (za niž nutno považovati
i výše uvedený formulář), opatřená
podací značkou není vyřízením
podle §u 2 jazykového zákona, jež vydává
úřad straně.
K tomu podotýkám, že interpelace zaměňuje
pojmy "úřední razítko" a
"podací razítko". Všechny úřady
finanční správy, které jsou případně
povinny vůči stranám úřadovati
též v jazyce menšinovém jsou opatřeny
příslušným úředním
razítkem se slovním zněním též
v příslušném jazyce menšinovém,
jehož pak jsou povinny užívati na písemných
vyřízeních vyhotovovaných též
v dotyčném menšinovém jazyce.
Naproti tomu v případě, jehož se týkala
interpelace býv. poslance Meyera (č. t. 1407/IV)
a jeho dotaz č. posl. kanc. D 1001, jednalo se o podací
razítko vytištěné na předepsaném
rubru přiznání k dani.
Poněvadž tudíž v daném případě
nešlo o žádné protizákonné
jednání podřízených úřadů,
nemám příčiny k zakročení.
V Praze dne 20. srpna 1928.
Hranici Podkarpatské Rusi má určiti podle
odst. 9., §u 3. ústavní listiny zákon
ústavní. Nejsprávnějším
podkladem tohoto zákona bude dohoda súčastněných
stran o této hranici, kteroužto dohodu vláda
jíž roku 1919 v generálním statutu pro
organisaci a administraci Podkarpatské Rusi a od té
doby opětně doporučila. Na stanovisku tom
setrvává vláda i na dále a nemá
proto důvodu provésti plebiscit v částech
východního Slovenska osídlených Rusíny.
Zákon o organisaci politické správy čís.
125/1927 Sb. z. a n. nepraejudikuje nikterak definitivní
úpravě západní hranice autonomního
území Podkarpatské Rusi, jak jest také
vysvětleno ve zprávě ústavné-právního
výboru poslanecké sněmovny č. t. 1101/1927
a senátu č. t. 490/27.
Vláda očekává spíše, že
právě za součinnosti zemských zastupitelstev
země Slovenské a Podkarpatoruské se snáze
podaří dospěti k dohodě o konečné
společné zemské hranici.
V Praze dne 29. srpna 1928.
Státní zastupitelství v Brně zabavilo
čís. 104 periodického v Brně vydávaného
tiskopisu "Stráž Socialismu" z 1. května
1928 pro místa v interpelaci uvedená, v jichž
obsahu shledalo skutkovou podstatu přečinu podle
§ 300 tr. z., a pokud jde o druhé místo, též
§ 14, č. 5 zákona na ochranu republiky. Zemský
trestní jako tiskový soud v Brně zabavení
potvrdil. Námitky podané vydavatelstvem listu byly
soudem zamítnuty a nález potvrzen až na to,
že kvalifikace podle § 14 č. 5 zákona
na ochranu republiky nebyla v zabavené stati shledána.
Stížnost proti tomuto rozhodnutí byla vrchním
zemským soudem v Brně odmítnuta.
Bylo tedy soudy zabavení až na změnu v právní
kvalifikaci potvrzeno, v čehož plyne, že státní
zastupitelství nejednalo proti zákonu. Uznávám
však, že veřejný zájem nevyžadoval
nezbytně zabavení obou závadných míst
aspoň ne v plném rozsahu. Při přezkoumání
konfiskace dal jsem už svého času státní
zastupitelství v tom směru upozorniti.
Myslím, že toto opatření s hlediska
služebního dozoru úplně postačí,
kdyžtě přece, jak výše uvedeno,
zabavení, pokud jde o stránku právní,
příslušnými soudy bylo potvrzeno.
V Praze dne 1. září 1928.
Účelné a racionální zaměstnávání
trestanců jest vždycky nesnadným úkolem,
má-li býti vyhověno i kázeňskému
i sociálnímu zřeteli a má-li býti
vedle toho výnosem práce též uhrazena
aspoň slušná část nákladu
na výkon trestu.
Ohled na zájmy živnostenské vedl k tomu, že
se ve věznících a trestnicích konají
řemeslné práce jen pro státní
potřebu justiční a sociální
a že se trestanci propůjčují k živnostenským
pracem jen oprávněným živnostníkům.
Tak bylí trestanci propůjčeni v leopoldovské
trestnici zatím na zkoušku - též krejčovské
firmě Josef Nagel v Píšťanech k továrnickým
pracem konfekčním. Majitel firmy se vykázal
živnostenským listem, na jehož základě
bylo mu okresním úřadem provozování
krejčovské živnosti povoleno. Pro vojsko a
pro finanční stráž nekonala firma ta
v trestnici leopoldovské žádných prací.
Pokus s firmou Josef Nagel se ostatně nezdařil:
Její pracovní provoz v trestnici byl pasivní,
pročež firma - nechtějíc dále
naň dopláceti - sama již vypověděla
pracovní poměr. Tento případ jest
dokladem, že provoz živnostenských prací
v trestnicích a věznicích nemůže
živnostnictvo vážně poškozovati jednak
pro svou nepatrnost a jednak pro své zcela zvláštní
a nesnadné poměry.
V Praze dne 3. září 1928.