II. volební období | 6. zasedání. |
Železniční katastrofa v Zaječím
u Břeclavě je dle zjištění odborníků
z největších katastrof posledních let;
její příčiny dle úředních
zpráv tkví v individuelním opomenutí
dvou podřízených zaměstnanců:
hradlaře a dozorce výměn.
Poněvadž jde o katastrofu nezvyklého rozsahu
a důsledků, která tvoří součást
nehod, k nimž v poslední době na čsl.
státních drahách v nebezpečně
zvýšené míře dochází,
jsou podepsaní přesvědčení,
že nejde pouze o individuelní náhodné
opomenutí, ale o výsledek pracovních a služebních
podmínek, na drahách nyní uplatňovaných.
Dle úředních dat ministerstva železnic
v "Ročence státních a soukromých
drah" pro r. 1928 poklesl počet železničních
zaměstnanců na 1 km, provozní délky
ze 14.7 v r. 919 na 10.7 v r. 1926. Počet zaměstnanců
klesl teď o 4 na 1 km provozní délky, čili
o plných 26,5%.
Ve srovnání s Československými státními
drahami mají druhé státy tento průměrný
stav personálu na 1 km provozní délky: Německo
13.27, Rakousko 14.56, Francie 12.10, Švýcary 11.22.
Československé státní dráhy
s průměrným stavem 10,7 jsou teprve před
Maďarskem, Jugoslavií a Bulharskem.
Z tohoto zjištění je zjevno, že stav personálu
na čsl. státních drahách poklesl pod
hranici normální potřeby; výslednicí
tohoto stavu je přetížení personálu
pracovními směnami, zpracovanými protizákonně,
neudělování dovolených, a nedostatek
náhrady za nemocné zaměstnance.
Protizákonné pracovní směny zejména
jízdního a strojního personálu nebezpečně
podlamují jistotu dopravních poměrů;
dle zjištění jsou na př. čety
průvodčích vlaků až 42 - 49 hodin
ve službě bez možnosti řádného
odpočinku. Tím dochází k fysickému
i duševnímu vyčerpání zaměstnanců,
které se projevuje zejména v pravidelném
zpožďování vlaků. Neboť pro
nedostatek personálu musí býti celá
řada nákladních vlaků na trati rozpouštěna
dochází k pozdnímu dodávání
dopravovaného zboží, dráhy musí
hraditi pojištěné obnosy na včasné
dodání, vozy nejsou využity v normální
cirkulaci a tak vznikají ohromné škody pro
podnik.
Že tyto dopravní poměry nejsou zaviněny
zmenšeným výkonem personálu, svědčí
úřední statistika v rozpočtu státních
drah pro r. 1929, která na str. 80 zjišťuje:
Na 1 zaměstnance vozební služby připadlo
v r 1912 6.460 ujetých strojových kilometrů;
v r. 1927 připadalo na něj 7.549 ujetých
stroj. kilometrů, čili o 1.089 km (17%) více.
Zvýšil se tedy výkon strojního personálu
o plných 17% proti poměrům předválečným.
Zpoždění vlaků a tím vzniklý
dopravní chaos není tedy způsoben pokleslým
výkonem zaměstnanců; výkon zaměstnanců
stoupl nejen proti letům popřevratovým, ale
stoupl velmi značně i ve srovnání
s r. 1912. Zpožďování vlaků tkví
výlučně v podnormálním stavu
potřebného personálu.
Z těchto method vznikla i katastrofa v Zaječím;
zjišťujeme tato fakta:
Rychlík č. 16, který byl při srážce
rozdrcen, odjížděl z Brna se zpožděním;
v důsledku zpoždění přeložil
dispatcher pravidelné křižování
rychlíku z Hustopeče do Zaječí, kde
zabezpečovací zařízení pro
opravy bylo vypnuto a výhybky se obsluhovaly ručně.
Ani strojvůdce, ani vlakvůdce rychlíku nebylo
vypnutí zabezpečovacího zařízení
v Zaječím vyrozuměn; rychlík projel
Zaječím proto plnou rychlostí, ač
při vyrozumění personálu byla by se
rychlost podstatné zmírnila a tím účinek
srážky byl by jistě velmi zmenšen.
Východiskem katastrofy bylo zpoždění
rychlíku; z toho změněné disposice
křižování a snaha personálu zpoždění
vyrovnati.
Zjistili jsme z počátku příčiny,
pro které zpožďování na našich
drahách stalo se nyní pravidelným zjevem
u všech vlaků, i mezinárodních rychlíků.
Zmenšení počtu katastrof, které letošního
roku značí pro čsl. státní
dráhy těžké hospodářské
i materielní škody, je v prvé řadě
odvislým od přesné dopravy; té není
možno s dnešním stavem personálu dosáhnouti.
Neodpovědné snížení počtu
výkonného personálu pod normu skutečné
potřeby je dílem správního sboru čsl.
státních drah; tato instituce, zřízená
dle zákona č. 404 z r. 1922 o obchodním vedení
státních podniků, složena je výlučně
z nejvyšších úředníků
min. železnic, kteří ve své funkci správních
radů kontrolují vlastní svou činnost
jako odpovědných úředníků.
Z přímého podnětu správního
sboru uplatňují se na železnicích úsporné
tendence toho druhu, že vážně ohrožují
bezpečnost dopravy; snížení počtu
personálu hluboko pod míru skutečně
nezbytné potřeby je jeho dílem, stejně
jako nese odpovědnost za vládní nařízení
čís. 15, kterým upraveny byly platy želez.
zaměstnanců pod minimum zákonem stanovené;
výhybkář, který zavinil tak strašlivé
neštěstí v Zaječím, byl v tomto
vlád. nařízení zařaděn
do IV. stupnice, mezi pomocné zřízence a
má o 60 Kč nižší postupy, než
nejhůře placený státní zřízenec,
poněvadž jde prý o zaměstnance bez odpovědnosti
a kvalifikace.
Snesené doklady prokazují, že katastrofa v
Zaječím je přímým výsledkem
pracovních method, které vnuceny byly železničnímu
personálu opatřeními správní
rady a ministerstva železnic; v obavě, že další
setrvání v těchto methodách vedlo
by k dalšímu opakování nehod a katastrofy,
táží se proto podepsaní:
1. Je pan ministr železnic ochoten doplniti stav personálu
na skutečně potřebnou výši?
2. Nařídí k tomu účelu revisi
nedostačující systemisace?
3. Je pan ministr. ochoten rozpustiti správní radu
a jmenovati novou ve složení, které by zaručovalo
skutečně obchodní a ne ryze byrokratické
řízení státních drah?
4. Je vláda ochotna jednati o novelisaci vlád. nařízení
č. 15 a upraviti platové poměry kvalifikovaných
kategorií uspokojivým způsobem?