II. volební období. | 6. zasedání. |
Dne 10. září t. r. rozrušena byla československá
veřejnost zprávami časopisů o jedné
z největších železničních
katastrof na evropské pevnině v posledních
létech, která vyžádala si značný,
doposud přesně nezjištěný počet
mrtvých a těžce raněných osob
mimo ohromné škody na materiálu.
Mezinárodní rychlík čís. 16
z Prahy do Budapešti najel plnou rychlostí na nákladní
vlak čís. 681 stojící ve stanici Zaječí.
O katastrofě vydána byla velmi stručná
úřední zpráva tohoto znění:
"Dnes o 13.51 hod. najel ve stanici Zaječí
u Břeclavě rychlovlak čís. 16 na nákladní
vlak čís. 681, stojící tam na koleji
čís. 4. Stroje obou vlaků byly poškozeny.
U rychlíku porouchány tři osobní vozy,
jeden další vůz se vzpříčil
a jeden naklonil, takže trať byla zatarasena. Při
srážce bylo zraněno 5 osob životu nebezpečně
a dalších 20 osob lehce. Lékařská
pomoc a záchranné pomůcky byly ihned dodány
ze stanice Břeclav a rovněž z Brna jel do Zaječí
zvláštní záchranný vlak. Také
brněnská záchranná společnost
vypravila na místo nehody čtyři vozy. Průběžný
rychlík čís. 15 byl veden pomocnou cestou
na Přerov - Olomouc. U osobních vlaků se
přestupuje. Na místo nehody se dostavila vyšetřující
komise z ředitelství státních drah
v Brně, aby zjistila příčinu neštěstí,
které bylo zaviněno asi nesprávnou polohou
vjezdové výměny. Provozní porucha
potrvá na trati asi 22 hodiny. Podle dosavadních
informací bylo do nemocnice na "Žlutém
Kopci" v Brně převezeno 9 raněných:
Ze zraněných osob zemřela jedna při
dopravě do nemocnice."
Avšak ani druhá úřední zpráva,
která o této katastrofě byla vydána,
nejen není přesnější, ale neodpovídá
skutečnosti, ačkoliv přiznává
vážnější následky. Zní
takto:
"Železniční katastrofa v Zaječí
u Břeclavě jest vážnější,
než se mohlo míti za to podle prvních předběžných
zpráv. Do 21. hodiny bylo zjištěno, že
katastrofa si vyžádala 10 mrtvých a dále
se praví, že se předpokládá,
že pod troskami vlaku je ještě dalších
5 mrtvých. Celkem tedy hlásí zprávy
do 21. hod. 15 mrtvých. Počet raněných
není dosud přesně konstatován, ale
přesahuje jistě 20. Závada trati bude odstraněna
do rána v celém rozsahu, takže normální
provoz vlakový bude možno v ranních hodinách
obnoviti."
Ani prvá ani druhá úřední zpráva
nebyla nikým z vedoucích úředníků
ředitelství brněnského podepsána
a zdá se, že v době, kdy se katastrofa udála,
nebylo na trati nižádného kontrolujícího
dopravního úředníka, jemuž v
mimořádných poměrech, jaké
na trati zavládly následkem ohromného návalu
cestujících po zemědělském
dnu na brněnské výstavě, příslušelo
býti stále dbalým této trati, která
vykazuje z Brna do Břeclavě 25 závad, což
vyžaduje dvoj- a trojnásobnou bdělost nad správným
chodem provozu za doby normální.
Všeobecně se v časopisech uvádí,
že jako u jiných četných srážek
byla příčinou katastrofy v Zaječí
nesprávně přehozená výhybka.
Jako vinníci označeni jsou výhybkář
Matěj Bartošič a Albrecht Fibich. Tento poslední
měl prý povinnost dozorčí, poněvadž
zabezpečovací zařízení právě
nefungovalo a výměna uzamčena t. zv. Götzovým
zámkem. Klíč k tomuto zámku byl v
úschově u Fibicha. Úředníku
službu konajícímu hlásil prý
Fibich, že výhybka je správně postavena,
čímž výkon svůj považoval
za skončený.
Komise ředitelství státních drah v
Brně, jíž se súčastnil také
zástupce ministerstva železnic Liling, zjistila ještě
večer na místě. o příčinách
katastrofy, že na nádraží v Zaječí
jsou ustanoveni dva výhybkáři, z nichž
druhý má úkon dozorčí a tento
výhybkář měl se přesvědčiti
také v dnešním případě,
zda mu Bartošič odevzdal správný klíč.
Fibich prý si nevšiml, že dostal špatný
klíč a ohlásil prý přes to
telefonicky do stanice výpravčímu vlaku,
že na trati je všechno v pořádku a že
rychlík projede Zaječím normálně.
Úřední komise vyšetřila, že
a dnešní katastrofy je tedy odpověden kontrolor
výhybek Fibich s výměnářem
Bartošičem.
Zpráva tato komentována byla v denních listech
a jest zajímavé, že časopis "Venkov"
použil této zprávy k nehoráznému
útoku proti zaměstnancům v celku a v úvodníku
z 11. září t. r. praví toto:
"Socialistická výchova podněcuje zaměstnanče
k pasivní resistenci, namlouvá jim, že jsou
mučedníky nějakého systému
a odvádí je od odpovědnosti. Člověk,
který se hlásí do služeb železnice,
ví dobře, jaké povinnosti jej očekávají,
jakmile však je přijat, tu najednou přijdou
socialisté a štvou jej proti povinnosti, kterou na
sebe dobrovolně vzal, a soustavně utlumují,
ba utloukají v něm pocit odpovědnosti. I
když nevykonám všecko podle předpisu,
nic se mi nestane, protože je za mnou socialistická
organisace. Taková je asi mentalita těch, kteří
zaviňují železniční a jiná
neštěstí. Konečně, i když
provinilec přijde před disciplinární
nebo trestní soud, zpravidla vyjde lehce ze všeho.
Tak roste šlendrián, tak se množí neštěstí."
A dále praví "Venkov" v jedné lokálce
pod záhlavím "Železniční
neštěstí v Zaječí a cizina":
"Zahraniční listy zaznamenávají
obšírné zprávy o železniční
katastrofě v Zaječí. Pozoruhodné při
tom jest, že zdůrazňují, že katastrofa
byla zaviněna výhradně nedbalostí
výhybkáře. V zahraničí musí
vzniknouti dojem, že na čsl. drahách jest nebezpečno
jezditi, poněvadž personál si dělá
co chce."
Úřední zpráva sama přiznává
dále, že právě v den katastrofy mělo
býti odevzdáno do provozu nové elektrické
zabezpečovací zařízení, které
bylo asi týden mimo činnost a bylo nahrazeno zámky
Götzovými. Při této příležitosti
celé brněnské zhlaví stanice bylo
vyměněno silnějším svrškem
s kolejemi profilu A, aby rychlíky mohly stanicí
projížděti větší rychlostí
než doposud a uvádí dále sama, že
výměnář Bartošič je u
dráhy zaměstnán plných 16 let, z toho
většinu služby koná v Zaječí.
Nebyl doposud nikdy trestán a představení
mu dávají nejlepší vysvědčení.
Je úplný abstinent.
Výslechem dopravního úředníka
v Zaječí se zjistilo, že Bartošič
mu hlásil podle předpisu: "Pravou výhybku
jsem postavil do rovné, je zamčena, klíč
v úschově." Tak je toto hlášení
zapsáno i ve služebním protokole."
Po tomto hlášení přikázal dopravní
úředník hradláři Fibichovi,
aby postavil hradlo na volno. Hradlář Fibich to
učinil, aniž se přesvědčil podle
klíče, zda skutečně výhybka
byla postavena do rovného.
V komisi, která vyšetřovala příčinu
a rozsah katastrofy, byli oba náměstkové
presidenta brněnského ředitelství
státních drah, který dlí na dovolené
v cizině, vládní rada inž. Pecháček
a ústřední ředitel dr. Wagner, dále
vrch. rada inž. Klein, inspektor Smotlacha, vrchní
radové Klega, Polák, Havlas a Šmíd,
vrchní adjunkt Kubíček a za ministerstvo
železnic ústřední administrativní
ředitel Liling, který dlel právě na
inspekční cestě na Moravě.
Druhá komise ředitelství státních
drah v Brně, k níž se připojil také
pan ministr železnic Najman, přijela na místo
o 5. hodině ranní. Vyslechla mimo jiné také
oba výměnáře a praví, že
jejich vina na neštěstí byla zjištěna
nepochybně. Obvykle je ustanoven pro hlavní vjezd
na nádraží pouze jeden výměnář.
Minulý týden byli ustanoveni dva výměnáři
proto právě, že se rekonstruovalo elektrické
bezpečnostní zařízení. Oba
výměnáři neměli na starosti
nic jiného, než bedlivý dohled na správné
postavení výhybek.
Zajímavým při tom jest, že jak v prvé
zprávě tak i ve zprávě po skončeném
vyšetřování uvádí se s
celou určitostí, že neštěstí
zaviněno službu konajícím výměnářem
a kontrolorem výhybek, že tedy za tuto katastrofu
odpovídají jedině zaměstnanci Bartošič
a Fibich. Stanovisko první komise potvrdila i komise druhá,
k níž se připojil také pan ministr železnic
Najman a po vyslechnutí obou výhybkářů
jejich vina na neštěstí byla zjištěna
nepochybně.
Při zjišťování se úplně
zapomíná, že při té šlo
o vadné elektrické bezpečnostní zařízení.
Ve své interpelaci č. 1688/X, adresované
panu náměstku předsedy vlády dru Šrámkovi
a ministru železnic J. V. Najmanovi, o stálém
porušování zákona o 8 hod. době
pracovní u čsl. státních drah pravili
jsme mimo jiné, že ministerstvo železnic, resp.
jeho úředníci, hledají takovou provozní
formu, která by při nejmenší spotřebě
času, personálu a materiálu zaručovala
nejlevnější dopravu zboží z místa
výroby na místo spotřeby - že to vše
díti se má na účet zaměstnanců,
aby se zvýšil vývoj i prosperita železnic,
a hledá se vědecká formulka pro zvýšení
výkonu zaměstnanců na účet
vlastní bezpečnosti a bezpečnosti dopravy.
Touto vědeckou formulí jest racionalisace ve službě
provozní, či-li systém úsporný,
systém vraždící, který se vymstí.
Ze všech těchto příčin upozornili
jsme vládu republiky Československé, ale
v prvé řadě pana ministra železnic,
že podobný systém mohl by vésti k nežádoucím
katastrofám, které by vážně ohrozily
naši dopravní bezpečnost.
Případ v Zaječí přesvědčuje
nás, že i omyl Bartošiče a Fibicha může
vzniknouti právě tehdy, když jde o nepravidelnost
dopravní; jak bylo v tomto případě,
a je zajímavá otázka, kdo způsobil,
že poměrně dlouho nebylo odevzdáno do
provozu nové elektrické zabezpečovací
zařízení, které bylo asi týden
mimo činnost a bylo nahrazeno zámky Götzovými.
Na věci nic nemění, že se oba zatčení
přiznali a že svůj čin vysvětlují
nesprávným postavením výhybky, při
čemž padá značně na váhu
další, že čin svůj spáchali
pod okamžitým zatemněním mysli. Takové
případy se dějí a je otázkou,
nemá-li býti jako důvod zaviněné
srážky uvedeno také to, že právě
proto, že zabezpečovací zařízení
nefungovalo, dopravní bezpečnost měla býti
střežena osobou další, zvláště
k tomu cíli autorisovanou, t. j. úředníkem,
jemuž v takových případech připadá
úkol bdíti nad správným postavením
výhybek. Takové opatření vyžadovalo
by arciť na čas vyloučeného zabezpečovacího
zařízení zvýšený náklad
na dozor třetí osoby, avšak takový náklad
není v nižádném poměru s tím,
co nyní následkem hrozné katastrofy bude
nutno uhraditi za odškodnění, ztráty
života a zdraví lidí a za škodu na materiálu
provozním.
Pokud se pamatujeme, jsou určité předpisy
o používání a opatřování
klíčů pro Götzovy zámky, a pokud
víme, mají býti tyto klíče
umístěny v dopravní kanceláři
pod osobní odpovědností toho kterého
dopravního orgánu. O úschově klíčů
Götzových zámků vede se přesný
záznam samotným úředníkem.
Ze všech těch příčin táží
se podepsaní:
1. Co hodlá pan ministr železnic učiniti, aby
provoz na našich drahách stal se pokud lze bezpečnějším?
2. Pokládá pan ministr železnic i po této
strašlivé události, která není
ještě v plném rozsahu známa, ale která
již dnes vyžádala si podle úředních
zpráv za oběť snad více než 20
lidských životů, aby ihned provedena byla reforma
tak, aby ministerstvo železnic přestalo býti
výkonným úřadem železničním
a provádělo svůj úkon výsostný
a dozorčí, jak je tomu v jiných státech?
3. Co hodlá pan ministr železnic učiniti, aby
v případech, kdy do provozu má býti
vklíněno nové elektrické zařízení,
postaráno bylo o dozor v takovém rozsahu, že
by bezpečnost mezinárodní dopravy nebyla
závislá pouze ode dvou zaměstnanců,
obtížených starostmi, nýbrž aby
nad nimi v takových abnormálních případech
bděl autorisovaný úředník,
který by prováděl dozor nad správným
postavením výhybek a nad úschovou klíčů
ke Götzovým zámkům, jak je tomu na jiných
tratích?
4. Bude konečně případ v Zaječí
dostatečným varovným hlasem k tomu cíli,
aby jakékoliv reformy dělaly se s náležitou
opatrností a tak, aby veřejná bezpečnost
na našich drahách ohrožena nebyla?
5. Ví pan ministr železnic, že na trati Brno
- Bratislava je celkem 25 poruch a závad, které
vyžadují stálý dozor dopravního
kontrolora a podmiňují, aby všude a na každém
místě ustanoven byl autorisovaný dozor odpovědného
zaměstnance?
6. Je pan ministr železnic, jako ústavně pověřený
činitel, ochoten vzíti v ochranu zaměstnance
proti neslýchaným útokům časopisů,
které význam i službu železniční
podlamují?