II. volební období | 6. zasedání. |
Cejchování lodí má obdobně
jako cejchování měr a vah za účel
stanoviti pravidla, podle nichž lze určiti váhu
lodního nákladu podle ponoru lodi.
Takovéto stanovení nákladu je nutné
za různým účelem, na př. při
celním odbavování lodí, při
vybírání plavebních poplatků,
při stanovení platů za vlek, mezd za vykládání
a zhusta také při stanovení ceny hromadných
nákladů, na př. uhlí, stavebních
hmot a pod.
Následkem zmezinárodnění hlavních
evropských toků a kanálů je spojujících
je možno nyní provozovati plavbu říční
po vodách mnoha států a proto je zapotřebí,
aby cejchovní předpisy lodí, dosud různé,
byly sjednoceny a cejchovní listiny, vyhotovené
úřady kteréhokoliv státu, měly
všude platnost, jinak byl by volný průchod
lodí, jinými mezinárodními smlouvami
zaručený, velice ztěžován.
Sjednocení těchto cejchovních předpisů
bylo projednáno na mezinárodní konferenci
pařížské, konané z podnětu
Společnosti Národů, a úmluvě
na této konferenci sjednané má býti
osnovou tohoto zákona propůjčena moc zákona.
Tato úmluva byla již ratifikována několika
státy a některými byla také již
uzákoněna.
Ratifikace Československem bude provedena po projednání
této osnovy zákona.
Prováděcí předpisy o cejchování
lodí, o vydávání listin jakož
i o správním příslušném
řízení budou vydány vládním
nařízením a cejchování samo
budou prováděti v Praze, v Bratislavě, v
Děčíně a v ústí n. L.
čsl. plavební úřady I, instance a
jejich expositury.
Cejchování lodí podléhá ministerstvu
veřejných prací, avšak trestání
přestupků podle sazeb v osnově zákona
stanovených bude náležeti politickým
úřadům; novotou jest t. zv. upouštěcí
řízení, podle něhož se upustí
od trestního oznámení, jestliže provinivší
se zaplatí dobrovolně pokutu stanovenou plavebními
úřady dozorčími v mezích trestní
sazby.
Toto ustanovení má za účel, aby náklad
lodi, jenž má mnohdy cenu až 5 mil. Kč,
nebyl zdržován z důvodu přestupku, jehož
následky by jinak nejtíživěji postihly
dopravce a daleko méně skutečného
pachatele.
Československo provozuje plavbu po Labi, Odře a
Dunaji, jakož i po mnoha cizích kanálech a
proto mezinárodní úmluvou o cejchování
lodí doplňují se jiné důležité
mezinárodní úmluvy a akty o volnosti říční
plavby, jejíž důležitost nejlépe
dosvědčuje okolnost, že 20% veškerého
československého dovozu a vývozu jde po československých
řekách, a to zvláště ve spojení
s Hamburkem, Štětínem a s podunajskými
státy.
Tato osnova zákona dotýká se všech československých
lodí, určených pro zahraniční
dopravu, počtem asi 465, plujících ponejvíce
v cizině. Lodi plující uvnitř čsl.
hranic cejchovní povinnosti nebudou podléhati, avšak,
jsou-li cejchovány, platí pro ně dotyčná
ustanovení.
Zákon vstoupí v platnost 3 měsíce
po ratifikaci pařížské úmluvy.
Výbor pro dopravu a veřejné práce
pojednal ve své schůzi dne 18. září
1928 o shora uvedené osnově zákona a usnesl
se doporučiti poslanecké sněmovně
přijetí této osnovy zákona ve znění,
přijatém senátem.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Každá vnitrozemská loď nosnosti větší
než 25 tun, náležející československému
státnímu příslušníku a
plující přes hranice Československé
republiky anebo provozující plavbu mimo její
území, musí míti cejchovní
průkaz.
(2) Povinnost opatřiti tento průkaz přísluší
vlastníku lodi neb osobě provozující
s ní plavbu. Udržovati cejchovní značky
v řádném stavu jest pak povinností
vůdce lodi.
(3) Cejchování vnitrozemských lodí
bude prováděno podle ustanovení mezinárodní
úmluvy, sjednané v Paříži dne
27. listopadu 1925.
(4) Ustanovení této úmluvy, její příloh
a protokolu o podpisu ze dne 27. listopadu 1925, pokud upravují
věci vyhrazené zákonodárství
Československé republiky, mají moc zákona.
Bližší předpisy k těmto ustanovením
budou vydány vládním nařízením.
Cejchování lodí úřední
úkony s ním spojené příslušejí
v I. stolici poříčním plavebním
úřadům anebo jejich expositurám a
v II. stolici Československému plavebnímu
úřadu v Praze. Nejvyšším úřadem
v těchto věcech jest ministerstvo veřejných
prací. Bližší ustanovení o řízení
před těmito úřady budou vydána
vládním nařízením.
Cejchovní průkaz podle tohoto zákona jest
veřejnou listinou.
(1) Kdo nesplní povinnost stanovenou v § 1, odst.
1., bude potrestán pokutou od 100 do 5000 Kč.
(2) Kdo úmyslně poruší, svémocně
odstraní nebo zamění cejchovní značky
(nápisy a stupnice), bude potrestán pokutou od 200
do 5000 Kč.
(3) Vůdce lodi, který nedostatečně
udržuje cejchovní značky,bude potrestán
pokutou od 20 do 500 Kč.
(4) Spoluvinníci přestupků tohoto zákona
podléhají témuž trestu jako přímý
pachatel.
Trestními ustanoveními tohoto zákona zůstávají
nedotčeny předpisy všeobecných trestních
zákonů.
(i) Trestní řízení podle tohoto zákona,
přísluší politickým úřadům.
(2) Od trestního oznámení pro činy,
podle tohoto zákona trestné, může býti
upuštěno, zaplatí-li pachatel (spoluvinník)
upouštěcí částku, kterou v mezích
trestní sazby (§ 4) určí místně
příslušný poříční
plavební úřad. Zaplacením upouštěcí
částky vylučuje se jak zavedení trestního
řízení, tak i podání opravných
prostředků proti jejímu uložení.
(3) Pokuty jakož i upouštěcí částky
připadají státu.
Za nedobytnou pokutu budiž vyměřen náhradní
trest vězení podle stupně zavinění
až do 14 dnů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem, kdy nabude pro Československou republiku mezinárodní
závazností úmluva zmíněná
v § 1, odst. 3., a provede jej ministr veřejných
prací v dohodě se zúčastněnými
ministry.