II. volební období. | 7. zasedání. |
Kladenští havíři jsou právě
ve mzdovém boji. Do čtvrtého týdne
protahuje se stávka v kamenouhelném revíru
kladensko-slánském a přečetné
škody národohospodářské způsobují
potíže nejen revíru a průmyslu, ale
i obchodu kraje a hospodářskému životu
celého státu.
Za prvé tři týdny ztrácí se:
na těžbě asi 1 milion q uhlí, t, j,
asi 12,000.000.- Kč,
na mzdách 5,555.000.- Kč,
stát na uhelné dávce asi 1,200.000 Kč.
Škody státu jsou však značně vyšší,
neboť stát neztrácí jen uhelnou dávku
a tarifní poplatky. Hospodářsky trpí
i všechno živnostnictvo revíru, takže nebudeme
daleko pravdě, odhadneme-li národohospodářské
ztráty těchto tří týdnů
stávky okrouhle na 25 až 30 milionů Kč.
Že mzdový spor kladenských horníků
je opodstatnělý, to dokazují mzdy, neboť
průměrný výdělek horníka
za týden pro celou rodinu činí v průměru
140.- až 180.- Kč. Většina horníků
přináší však pro mnohočlennou
rodinu pouhých 110.- až 130.- Kč týdně,
neboť právě jen tolik činí týdenní
mzda horníků s denním platem za směnu
ve výši 23.- Kč!
Že stávka je prodlužována neústupností
těžařů, o tom svědčí
jednání těžařů s odborovými
organisacemi, ale zvláště pak jednání
těžařů při smírném
jednání sporných stran, svolaném ministerstvem
veřejných prací na 10. a 11. října
t. r. do Prahy.
Při tomto jednání vyřkli zástupci
těžařů strašný ortel pro
celých 30.000 členů hornických rodin
kamenouhelného revíru kladensko-slánského
i pro život celého kraje:
"Než přidat horníkům na mzdě,
raději revír zavřeme!"
Plným právem považují podepsaní
tento výrok za neodpovědný útok kapitalistických
těžařstev na kořeny celého národního
hospodářství státního a proto
zájem celé republiky vyžaduje, aby povšimnula
si ho nejen veřejnost, ale i vláda státu,
kterou na tuto tendenci těžařstev upozorňujeme
a žádáme od ní, aby plně vyvodila
důsledky.
Praktiky těchto uhelných a železářských
společností a jejich bezohledná politika,
jejímž jediným zorným hlediskem je stálé
zvyšování čistých zisků
bez ohledu na veřejnost, obec a stát, jsou přímo
varovným hlasem pro vládu v Československé
republice, zvláště v jubilejním měsíci
desetiletého trvání. Několik málo
cifer z hospodářství a praktik největší
těžařské společnosti v kladensko-slánském
revíru, z hospodářství a prakse Pražské
železářské společnosti na Kladensku
poslouží nám jako markantní případ.
V úvahu béřeme bilanci zpracovanou společností
samou, sdělanou pro veřejnost jistě již
s náležitou opatrností. To ještě
nejsou čísla stabilisační bilance,
neboť společnost z materielních zájmů
a z ohledu na rentabilitu dosud ji neprovedla.
Tak své všechny doly, k nimž patří
jen větší a nejbohatší šachty
kladensko-slánského revíru, doly "Max",
"Mayrau", "Vaněk" a "Schoeller",
hodnotí společnost v bilanci pouhými 550.000.-
Kč (výroční bilance k 31. prosinci
1927). Pozemky v rozměru 700 hektarů pouze 3,330.000.-
Kč a železnice v délce 70 km jen 920,000.-
Kč! I kdyby všechno a celé hodnocení
tohoto majetku bylo provedeno ve zlaté měně,
pak na př. na železnicích 70 km dlouhých,
jichž hodnocení převedeno na papírovou
měnu, činí tedy asi 6 mil. Kč, vidíme,
jak společnost má svůj majetek hluboko podceněn,
když jeden km železnic má dnes cenu 2 až
2 a půl mil. Kč!
Společnost má na 500 domů, v bilanci však
hodnotí jen jeden z nich 10,000.000.- Kč. Že
nejbohatší šachty Kladenska, patřící
společnosti, mají přírodní
bohatství v těžbě, propůjčené
společnosti republikou, cenu mnohonásobně
a nesrovnatelně vyšší než pouhé
31/2 miliony Kč v papírové
měně, to snad je i pro nezasvěcence i laika
příliš jasnou pravdou.
Podle odměňování těžké
práce hornické v hubených mzdách bilančně
podceňuje asi společnost svůj materiál
zaměstnanecký, člověka a dělníka
ještě níže, než své investice
a mrtvý majetek.
Byť pracovní výkon hornictva za směnu
neobyčejně efektivně stoupá, přesto
mzdy - i při stálém zdražování
- nechce společnost zvýšiti ani o 4 až
5%, což by ani nebyl jistě plný poměr
k rostoucí drahotě. Přiznáme, že
zlepšení pracovního efektu dělnictva
bylo docíleno i technickým zdokonalením.
Než má užitek z technického pokroku býti
vlastnictvím pouze jediné třídy lidí
a sice třídy zaměstnavatelské?
Tak průměrný výkon kladenského
horníka za směnu je 61/2 q
prodejního uhlí. Průměrná prodejní
cena dle zpráv těžařstev je 12.- Kč
za q. Průměrná mzda horníka je 37.-
Kč. To jsou průměrná čísla
v celém revíru. U společnosti Pražsko-železářské
jsou ony faktory pro společnost značně příznivější.
To znamená, že z těžby jednoho horníka
za směnu dá společnost horníkovi za
práci na mzdě 37.- Kč a z jeho průměrného
výkonu za směnu, t. j. ze 78.- Kč získává
sama plných 41.- Kč. Tato společnost z celého
počtu horníků v revíru zaměstnává
plných 4.153 horníků, kteří
pracují průměrně v měsíci
20 až 25 směn. Čili z práce jen svého
hornictva získává měsíčně
3 až 4 miliony Kč, z nichž i po odečtení
platu hornickému zřízenectvu a úřednictvu,
po odečtení investic, úmorů, dávek
a daní zbude jí jistě daleko více
než stanovený zákonný živnostenský
zisk 90 až 15%!
Než společnosti své praktiky přenesly
do celého života kraje. V době zmenšeného
odbytu propustily a pensionovaly značnou část
osazenstva. Předčasně a v mladých
letech propouštějí mladé zaměstnance,
předčasně je pensionují, a tím
počet provisionistů na Kladensku s nedostatečnými
pensemi značně stoupá a velikým počtem
provisionistů s naprosto nedostačitelnou provisí
je přetížen celý kraj a všechny
obce. Těmito praktikami bylo podlomeno a zhroutilo se celé
hornické pojištění, neboť příspěvky
pojištěnců nestačí krýti
vydání bratrských revírních
pokladen na provisích. Tak kladenská revírní
pokladna na příspěvcích za srpen dostala
od 20.000 členů 1,700.000.- Kč a v témže
měsíci vyplatila 14.500 pensistům 2,490.000.-
Kč důchodů. Tento nepoměr je pravidelný
a objevuje se každý měsíc. Měsíční
schodek této pokladny je 800.000.- Kč!
Tyto vykořisťující praktiky pod zorným
úhlem "za každou cenu zvýšit a zvyšovat
čisté zisky", neprojevují se jen vůči
zaměstnanectvu, nýbrž všechny společnosti
přenášejí je na veřejnost a do
života všech obcí a měst Kladenska, kde
jsou společnosti občanským poplatníkem.
Jak šikovně dovedou společnosti využíti
různých dobrodiní zákonů o
daních a přirážkách, čemuž
jim plně slouží nejen pravdě a skutečnosti
neodpovídající, protože podceněné
bilance, jak jsme prakticky ukázali v úvodu, ale
i četní právníci společností,
přečasto bývalí státní
zaměstnanci, vysocí úředníci,
toho dokladem jsou finanční potíže všech
obcí Kladenska při styku s těmito společnostmi.
V následujícím názorném příkladě
přidržujeme se zase společností s Pražskou
železářskou v čele při jich poplatném
styku s obcí Kladnem.
Před válkou v roce 1914 platily všechny společnosti
dohromady městu Kladnu na platech 700.000.- až 730.090.-
Kč. V roce 1926, kdy jistě znehodnocená koruna
má poměr k předválečné
nejméně 1 : 6, zaplatily však tyto společnosti
městu Kladnu dohromady jen 76.000,- Kč na přirážkách
a platech. Tedy místo šestinásobku jen desátý
díl. V procentech vyjádřeno a srovnáno
s poplatníky ostatními v tomto městě,
platili před válkou všichni drobní poplatníci,
t. j. obchodnictvo, živnostnictvo a poplatnictvo vůbec
na platech obcí 19% obecních vydání
a 81% platily společnosti. Dnes je poměr zcela obrácený.
Společnosti platí je 19%, zatím co drobní
poplatníci 81%!
Nedivme se pak, že spekulačně společnosti
neobyčejně získávají i na bursách
a na akciích a že na příklad stouply
akcie Pražské železářské
společností v r. 1927 proti r. 1926 o plných
170% (!) a že akcie Pražské železářské,
které 2. ledna 1924 stály na 1.155.- Kč,
mají dnes kurs 1.980.- Kč, ač nom. hodnotu
mají 500.- Kč.
Je tedy jasně prokázána neobyčejná
prosperita závodů a společností v
kladensko-slánském revíru a je tedy jasně
prokázáno, že devisa:
jejíž provedení by neobyčejně
podlomilo hospodářský život celého
kraje je opravdu neodpovědným heslem. Než vzhledem
ke strategické důležitosti revíru, který
samojediný leží v srdci republiky, zatím
co ostatní leží na hranicích státu,
mohlo by se hesla dneška proměnit v šerou skutečnost
zítřka.
Proto podepsaní se dotazují vlády a příslušných
resortních ministerstev:
1. Jak hodlá vláda, resp. ministerstvo veřejných
prací zasáhnouti do mzdového sporu revíru
kladensko-slánského k odstranění a
skončení stávky?
2. Jak hodlá vláda, resp. příslušné
ministerstvo zlomiti neústupnost těžařů,
zavinivší stávku a ji prodlužující
a kterých prostředků užije?
3. Kdy a jak provede vláda konečně sanaci
bratrských revírních pokladen hornických?