II. volební období. | 7. zasedání. |
Okresní správní
komise v Úpici domáhá se aktivovaní
okresního úřadu se sídlem v Úpici
a podala opětně žádost, v níž
odůvodnila tento svůj požadavek jak následuje:
Okres Úpice skládá
se z 12 místních obcí a to: Batňovice,
Havlovice, Libňatov, Maršov, Petrovice, Rtyně,
Strážkovice, Suchovršice, Svatoňovice
Malé, Svatoňovice V!elké, Úpice, Odoby
a jedné osady Zálesí, na ploše 62 km2,
o 16.000 obyvatelích, z nichž Úpice, co sídlo
okresního zastupitelstva, okresního soudu a berního
úřadu má 6.000 obyvatel.
Okres úpický má
ráz horského průmyslového okresu,
jehož průmysl textilní požívá
světového jména. V textilních průmyslových
závodech majících svá sídla
hlavně v Úpici a v uhelných dolech Malosvatoňovických
je zaměstnáno přes 5.000 dělnictva
a dá se předpokládati, že počet
občanstva při plném rozkvětu těchto
průmyslových závodů bude úžasně
stoupati.
V Úpici jsou 2 přádelny
lnu, přádelna a tkalcovna na jutu, 8 mechanických
tkalcoven, 2 parní mandle, bělidla a barevny, uhelné
doly, 2 továrny na zámečnické zboží;
továrna na porculánové zboží,
parostrojní pivovar, 2 parní pily, 3 válcové
mlýny, 2 kruhové cihelny, knihtiskárna a
na 650 různých živností a obchodů.
V uvedených textilních závodech
jest umístěno 3.000 mechanických stavů,
17.000 vřeten na len a 6.000 vřeten na jutu. V uhelných
dolech Malosvatoňovických je zaměstnáno
1000 horníků.
Okresní správní
komise ve svém rozkladu adresovaném ministerstvu
vnitra ze dne 8. března 1926, č. 315, jímž
o zřízení okresního úřadu
v Úpici žádá, uvádí dále
důvody, které okresní komisi ku zřízení
okresního úřadu v Úpici nutí,
vypočítává vzdálenosti jednotlivých
obcí do Úpice a do Trutnova.
Uvádí dále,
že zřízením okresního úřadu
v Úpici nevzniknou státu mimořádné
výdaje, neboť okresní správní
komise provedla stavbu dvoupatrového domu s použitím
státní záruky, ve kterémžto domě
mohou býti jak kanceláře okresního
úřadu, tak i byty pro přidělené
státní zaměstnance - v každé
době k disposici.
Při tom nepadá na
váhu malá rozlehlost a počet obyvatelstva
okresu úpického, kterážto okolnost mohla
by býti na závadu umístění
okresního úřadu - neboť zde nutno bráti
v úvahu v prvé řadě průmyslový
ráz okresu, zaměstnání a poplatnost
obyvatelstva.
Kdyby však přece uznáno
bylo potřebným, aby okresní úřad
byl rozlohou větší než dosavadní
zastupitelský okres, pak jest možno připojiti
několik nejbližších obcí, ležících
při hranicích nynějšího okresu,
jichž obyvatelstvo jest v průmyslových závodech
okresu úpického zaměstnáno.
Že okres úpický
je schopen býti okresním úřadem je
vidno také z toho, že bývalá vláda
rakouská usilovala po 30 let, aby uvedený okres
byl oddělen od okresní správy politické
v Trutnově a v Úpici zřízeno okresní
hejtmanství. Poněvadž ale představitelé
okresu a města Úpice viděli v úsilí
vlády jen cíle politické, hlavně pak
národnostní, bránili se tomuto odloučení
od Trutnova všemožně, ač netajili se,
že by zřízení okresního hejtmanství
v Úpici mělo pro okres, resp. jeho obyvatele značný
prospěch.
Pro zřízení
okresního úřadu v Úpici však
zvláště důrazně mluví
momenty národnostní a státní, neboť
město Úpice jest poslední českou obcí
a okres úpický posledním českým
okresem v těchto končinách Čech a
při blízkosti hranic našeho státu.
Jest proto eminentním zájmem
národním a státním, aby na tomto důležitém
pomezí národnostním a říšském
vybudován byl silný a spolehlivý opěrný
bod, kde by český živel našel svoji oporu
a posílení a odtud aby s úspěchem
mohly býti odmítány a potírány
protistátní akce zněmčeného
území.
Poněvadž se zřízením
tohoto okresu nevzniknou státu nižádné
výlohy, není třeba, aby ohledně náležitosti
úhrady byl učiněn zvláštní
návrh.