II. volební období. | 7. zasedání. |
Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení § 3. zákona
ze. dne 13. června 1922, č. 188 Sb. z. a n., jímž
se upravuje poměr československé státní
správy k československým plavebním
společnostem Labské a Dunajské se mění
a bude zníti takto:
1. Objeví-li se v budoucnu.
z jakýchkoliv důvodů potřeba snížiti
kapitál některé z obou plavebních
společností (§ 1), budiž zpravidla snížen
úměrně jak přednostní, tak
kmenový akciový kapitál, ze zvláštních
důvodů je však přípustno, provésti
snížení toliko na vrub kapitálu kmenového.
Vláda se zmocňuje, aby vstoupila, budou-li to hospodářské
poměry celkové anebo zvláštní
poměry společností vyžadovati, za tím
účelem v jednání se zakladatelskými
bankami uvedenými v § 1., sjednala a provedla úmluvu
o odpisu akciového kapitálu v souladu s tímto
ustanovením.
2. Vláda se dále
zmocňuje, aby se zakladatelskými bankami sjednala
a provedla změny ustanovení zakladatelské
smlouvy, pokud souvisejí se snížením
akciového kapitálu.
3. Vláda jest povinna podati
o tom, co podle předešlých odstavců
zařídila, neprodleně zprávu Národnímu
shromáždění.
1. Vláda se zmocňuje,
aby těmto plavebním společnostem poskytla
v případech zřetele hodných a zejména,
vyžaduje-li toho obecný zájem státní,
příspěvky, podpory a výhody k provozování
plavby.
2. Při tom může
si vláda vyhraditi vliv na určování
dopravních sazeb, na stanovení plavebních
linií a na jejich provoz, jakož i na při jímání
zaměstnanců a vymíniti si úkony služby
pro státní a jiné veřejné účely.
Zákon tento nabývá
účinnosti dnem vyhlášení a provésti
jej ukládá se ministru průmyslu, obchodu
a živností v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Zákonem ze dne 13. června
1922, č. 188 Sb. z. a n., založeny byly Československé
plavební společnosti Labská a Dunajská
na podkladě smlouvy se zakladatelskými bankami.
Akciová základna byla určena dle tehdejších
hospodářských poměrů. Byla
původně určena na 125
milionů Kč. Když během projednávání
zákona č. 188/22 Sb. z. a n. oznámena byla
přejímací cena lodního parku jak na
Labi, tak na Dunaji americkým arbitrem, použito bylo
při odpisu akciového kapitálu ustanovení
§ 3 zákona o úměrném snížení
akciové základny
na vrub akcií kmenových i předmostních,
a stanovena nově akciová základna pro obě
společnosti po 70 milionech Kč. Přes to bylo
však i tehdy již pociťováno, že obě
společnosti jsou překapitalisovány. Přes
dobré provozní výsledky nemohly společnosti
dosáhnouti takového
finančního úspěchu, aby mohly základní
kapitál. zúročiti tak, jak je smlouvou a
stanovami zamýšleno. Nynější hospodářské
poměry nutily obě společnosti i státní
správu k úvaze, aby akciovou základnu obou
společností přiblížila nynějším
hospodářským
poměrům. Státní správa přirovnávajíc
stav československých společností
k poměrům jiných plavebních podniků
s nimi konkurujících, jak co do tonáže,
tak co do výše akciového kapitálu, dospěla
k názoru, že bude potřeba snížiti
akciovou základnu tak, aby
činila u Československé plavební akciové
společnosti Labské 40,000.000 Kč a u Československé
akciové plavební společnosti Dunajské
30,000.000 Kč.
Státní správa
hodlá provésti snížení akciového
kapitálu výhradně na vrub akcií kmenových
a proto se rozhodla ke změně § 3 zakladatelského
zákona, který připouští toliko
stejnoměrnou redukci kmenového a přednostního
kapitálu. Za dosavadního stavu věci nemohlo
by k zúročení kmenových akcií
nikdy dojíti, takže jsou vlastně jen fiktivním
majetkem. Při tom jest státní
správa si toho vědoma, že - sledujíc
poměry v jiných zemích - přináší
vlastně první vydatnější podporu
domácím plavebním podnikům, jež
nemajíce vlastního provozovacího kapitálu
nemohou obnovovati a zdokonalovati lodní park tak, jak
toho vyžaduje soutěživost
jiných zahraničních plavebních podniků,
takže by domácí podniky mohly býti ohroženy
v dalším vývoji, kdyby pozbyly důvěry
u své klientely.
Dosavad měla státní
správa 72% veškerých akcií a to u obou
podniků - a soukromí účastníci
toliko 28%. Při redukci akciového kapitálu
na vrub akcií kmenových bude třeba vyrovnati
škodu, kterou soukromí účastníci
měli tím, že za minulé období
6 roků z kapitálu investovaného do plavebních
podniků ničeho nezískali. Bude jim přikázána
větší percentuelní účast
na akciovém kapitálu.
Přes to však vyhrazuje si státní správa
většinu kapitálové účasti
u obou plavebních podniků a tím i rozhodující
vliv.
Druhý odstavec návrhu
zákona dává vládě možnost,
aby mohla měniti i jiná ustanovení zakladatelské
smlouvy, jež souvisejí se snížením
akciového kapitálu, jmenovitě i proto, aby
z tohoto důvodu mohly příslušně
změněny býti i stanovy společnosti.
Zákon však omezuje státní správu
do té míry, že o veškerých změnách
musí podati zprávu Národnímu shromáždění.
Pro podporu plavby říční
nemá dosavadní zákonodárství
tohoto oboru žádného ustanovení, jakkoliv
zákon č. 316/20 Sb. z. a n. obsahuje ustanovení
o podporách pro plavbu námořní. Otázka
dočasných podpor našich plavebních podniků
říčních jest za dnešního
stavu věci daleko důležitější,
neboť říční plavební podniky
stoupajícím provozem opravňují do
budoucna naděje, jež byly při jejich založení
v ně kladeny. Dalšímu jejich rozvoji třeba
věnovati péči jak po stránce provozně
hospodářské, tak i po stránce technického
zdokonalení. Možno
poukázati při této příležitosti
na to, že jiné státy podporují vydatně
své domácí plavební podniky stálými
a značnými ročními příspěvky,
na dlouhá léta zajištěnými. Přítomný
zákon dává státní správě
toliko možnost, aby dle potřeby poskytovala těmto
dvěma důležitým plavebním podnikům
různé příspěvky, podpory a
výhody, jež by samozřejmě nepřišly
k dobru jedině plavebním společnostem samým,
nýbrž se projevily i pro jiné obory domácího
podnikání a práce.
Obsahuje prováděcí
doložku.
Navrhuje se, aby osnova byla přikázána
Národnímu shromáždění
a to v poslanecké sněmovně výboru
pro dopravu a veřejné práce, výboru
pro záležitosti průmyslu, živností
a obchodu a výboru rozpočtovému, v senátě
výborům technicko-dopravnímu, živnostensko-obchodnímu
a rozpočtovému.