II. volební období. | 7. zasedání. |
Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Československým
státním příslušníkům,
kteří dne 1. července 1926 dosáhli
nebo překročili 60. rok svého věku
a kteří by jinak byli podléhali pojistné
povinnosti pro případ invalidity a stáří
podle zákona ze dne 9. října 1924, č.
221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
nebo podle zákona ze dne 10. června 1925.,
č. 148 Sb. z. a n., o pojištění osob
samostatně hospodařících pro případ
invalidity a stáří, mohou býti v mezích
volného uvážení poskytovány podle
dalších ustanovení tohoto zákona ze
státních prostředků starobní
podpory, jakmile osoby ty dovrší 65. rok věku
a jsou nemajetné a výdělku neschopné.
(1) Podpory starobní nelze
přiznati:
1. těm, kdož jsou
oddáni opilství, tulákům a osobám
práce se štítícím;
2. těm, kdož byli
právoplatným rozsudkem trestního soudu odsouzeni
pro trestný čin, pro který podle platných
ustanovení byla vyslovena ztráta volebního
práva do obcí, nebo, kdož jsou zbaveni čestných
práv občanských, pokud nepominula ztráta
práva volebního nebo ztráta čestných
práv.
(2) Ministr sociální
péče může v dohodě s ministrem
financí v případech zvláštního
zřetele hodných poskytnouti státní
starobní podporu také československým
státním příslušníkům,
bydlícím v cizině.
(3) Cizincům, bydlícím
na území republiky Československé,
může býti v mezích tohoto zákona
poskytnuta státní starobní podpora, když
jejich domovský stát má podobné zařízení
a nakládá s československými státními
příslušníky jako s příslušníky
vlastními.
(1) Podpora starobní činí
500 Kč ročně pro osobu.
(2) Poskytne-li se podpora dvěma
žadatelům žijícím ve společné
domácnosti, snižuje se na ročních 300
Kč pro každého z nich.
(3) Jakékoliv zaopatření,
jehož se žadateli dostává ať na penězích
či na dávkách naturálních,
započítá se na starobní podporu státní.
(1) Ke státní starobní
podpoře poskytne obec bydliště podporovaného
příplatek z peníze 500 Kč, případně
300 Kč takto odstupňovaný:
1. obec mající více než 50.000 obyvatelů příplatek | 20%; |
2. obec mající více než 2000, ale ne přes 50.000 obyvatelů příplatek | 15%; |
3. obec mající nejvýše 2000 obyvatelů příplatek | 10%. |
(2) Rozhodným je počet
obyvatelů podle úředně uveřejněných
výsledků posledního sčítání
lidu. Výsledky nového sčítání
lidu jsou rozhodné od prvého dne měsíce
následujícího po úředním
uveřejnění těchto výsledků.
Žádost za starobní
podporu jest podati písemně nebo ústně
u obce bydliště a říditi ji na okresní
úřad, (§ 6) spolu s průkazy potřebnými
ke zjištění osobních údajů.
Obec bydliště vyžádá si vyjádření
příslušné obce domovské, jež
dlužno s největším urychlením podati,
načež předkládajíc žádost
okresnímu úřadu, buď potvrdí,
že jsou podmínky § 1 splněny a že
není okolností vylučujících
z podpory podle § 2, nebo se vyjádří
o žádosti záporně a uvede důvody;
spolu uvede, jsou-li tu okolnosti podle § 3, odst. 3., a
jakým způsobem bylo doposud postaráno
o výživu žadatelovu.
(1) O žádosti řádně
doložené rozhodne okresní úřad
příslušný podle obce bydliště.
(2) Změní-li se
osobní poměry osoby podporované, okresní
úřad podporu přiměřeně
sníží nebo vůbec odejme.
(1) Kdo požívá
starobní podpory, jest povinen neprodleně oznámiti
okresnímu úřadu, příslušnému
podle bydliště, každou změnu, která
by měla podle tohoto zákona vliv na výměru
nebo výplatu starobní podpory.
(2) Stejně povinna jest
obec bydliště podporovaného a jeho obec domovská
hlásiti okresnímu úřadu příslušnému
podle bydliště podporovaného všechny jí
známé změny osobních a hospodářských
poměrů podporovaného, jež by podle zákona
měly vliv na státní podporu.
(1) Dostával-li někdo
státní starobní podporu neprávem vzhledem
ke konkurenci se zaopatřením uvedeným v §
3, odst. 3., přechází nárok podporovaného
na takové zaopatření na stát až
do výše přeplatku. O sporech rozhodne s konečnou
platností okresní úřad příslušný
podle obce bydliště podporovaného. Podrobnosti
upraví vládní
nařízení.
(2) Vyjde-li na jevo, že
někdo v době, kdy dostával státní
starobní podporu, měl již jmění
nebo jmění později nabyl, má stát
právo žádati náhradu za vyplacenou starobní
podporu, a to i proti pozůstalosti osoby podporované.
Obdobně uplatní stát ve prospěch obce
náhradu za neprávem přijatý obecní
příplatek. O povinnosti k náhradě
rozhodne s konečnou platností okresní úřad
příslušný podle obce bydliště
podporovaného.
(1) Podpory spolu s příplatkem
obecním podle § 4 se poukazují zásadně
v měsíčních obdobích napřed.
(2) Podpory (s příplatkem)
za měsíc leden 1929 lze přiznati pouze těm
žadatelům, kteří podají doloženou
žádost nejpozději do konce ledna 1929.
(3) Na doložené žádosti
podané později lze přiznati podporu toliko
s účinkem od prvního dne měsíce
nejblíže následujícího po dni
podání žádosti.
(1) Všechna právní
jednání, úřední úkony
a listiny, jichž jest třeba k řízení
o státních starobních podporách (včetně
obecního příplatku), jsou prosty kolků
a poplatků.
(2) Státní starobní
podpora a obecní příplatek k ní nejsou
podrobeny dani rentové.
Postup, zastavení a zabavení
státní starobní podpory a obecního
příplatku jsou nepřípustny a nemají
právního účinku.
Úřady, soudy, veřejné
korporace a instituce (nositelé sociálního
pojištění) jsou povinny spolupůsobiti
při provádění tohoto zákona.
Zákon tento nabude účinnosti
1. ledna 1929; provésti jej náleží ministru
sociální péče v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Všechny vlády republiky
Československé, sledujíce ve svých
programech zavedení všeobecného sociálního
pojištění, měly na zřeteli také
starobní podpory z prostředků státních
ve prospěch osob, které nebudou moci býti
účastny dobrodiní sociálního
pojištění. Proto také již
v zákoně ze dne
22. prosince 1920, č. 683 Sb. z. a n., věnována
byla podle § 11 částka 30,000.000.- Kč
na podporu zaměstnanců, kteří nebudou
pojati do pojištění pro případ
stáří a invalidity proto, že překročili
60. rok svého věku v době, kdy nabude účinnosti
zákon o tomto pojištění. Zákonem
pak ze dne 21. prosince 1921, č. 483 Sb. z. a n., stanoveno,
že k účelům starobního a invalidního
pojištění určuje se prozatím
peníz 130,000.000.- Kč, jehož dlužno použíti
především na podporu osob, které nebudou
pojaty do chystaného
pojištění pro případ stáří
a invalidity proto, že překročily 60. rok svého
věku v době, kdy nabude účinnosti
zákon o tomto pojištění.
V důvodové zprávě
k vládnímu návrhu zákona o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří (tisk čís. 4186 posl.
sněmovny Národního shromáždění)
uvedena pak, že do systému pojišťovacího
nelze pojmouti z důvodů účelnosti
i z důvodů přílišného
zatížení, jež by tím bylo pojištěncům
způsobeno, osoby překročivší
určitý věk, že však také
o tyto osoby jest nutno
se postarati ve formě zaopatření a že
příslušná osnova bude tvořiti
jednotný celek spolu s návrhem čís.
4186 a osnovou o pojištění osob samostatně
výdělečně činných.
Poslanecká sněmovna
Národního shromáždění
projednávajíc ve své schůzi dne 4.
června 1925 osnovu zákona o pojištění
osob samostatně hospodařících pro
případ invalidity a stáří (tisk
čís. 5163 posl. sněmovny) přijala
resoluci vyzývající vládu, aby předložila
sněmovně osnovu zákona o podpoře osob
překročivších 65. rok, jejíž
předložení slíbila ve svém
programu.
Poněvadž zákon
ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n.,
o pojištění zaměstnanců pro případ
nemoci, invalidity a stáří, nabyl účinnosti
dnem 1. července 1926 (viz § 148 zákona ze
dne 10. června 1925, č. 148 Sb. z. a n., o pojištění
osob samostatně hospodařících pro
případ invalidity a stáří),
nastala nutnost učiniti opatření ve prospěch
osob, jež v uvedený den dosáhly nebo překročily
60. rok svého věku a podle ustanovení nejprve
citovaného zákona nemohou býti účastny
jeho dobrodiní.
Proto předložila vláda
v květnu 1926 poslanecké sněmovně
Národního shromáždění
návrh zákona o státním příspěvku
k chudinským podporám starobním (tisk čís.
279 poslanecké sněmovny Národního
shromáždění z roku 1926), jenž
- navazuje na chudinskou péči podle zákonů
upravujících právo chudinské se strany
domovské obce - stanovil, že k chudinským podporám
starobním může býti za určitých
předpokladů poskytován ze státních
prostředků příspěvek rovnající
se hodnotě dávky chudinské péče;
při tom však měl státní
příspěvek
doplňovati hodnotu dávek chudinské péče
jen na částku nejvýše 500.- Kč.
Při projednávání
návrhu v sociálně politickém výboru
poslanecké sněmovny Národního shromáždění
bylo však osnově vytýkáno, že omezuje
státní příspěvek jen na osoby
požívající chudinské péče
a tím celé opatření dostává
ráz chudinského zaopatření.
Uvažujíc všecky
námitky v té příčině
proti osnově činěné, podrobila vláda
otázku podpory t. zv. přestárlých
osob novému důkladnému zkoumání
zejména v tom směru, zda by bylo možno upustiti
od omezení, že státního příspěvku
má se dostati pouze osobám požívajícím
chudinské podpory, jednak i v otázce výše
podpor státních.
Ve snaze vyhověti v mezích
nejkrajnějších možností přání
zákonodárných sborů a intencím
zákonů č. 683/1920 Sb. z. a n. a 483/1921
Sb. z. a n., rozhodla se vláda odvolati vládní
návrh čís. t. 279 poslanecké sněmovny
a předkládá tento nový návrh
zákona o státních starobních podporách,
jenž upouštěje od požadavků chudinské
podpory, jakožto základny k poskytování
státního
příspěvku, řeší otázku
státních podpor starobních na novém
podkladě. Tato nová úprava vyžaduje,
jak z dalších vývodů důvodové
zprávy je patrno, na státní pokladně
u srovnání s dříve navrhovanou úpravou
značných obětí.
Vláda předkládá
novou osnovu zákona oceňujíc značnou
sociálně politickou důležitost vhodné
úpravy existenčních poměrů
osob, jež pro vysoký věk jsou vyloučeny
z dobrodiní zákonů sociálně
pojišťovacích a bez své viny, totiž
pro nezpůsobilost k výdělku a nemajetnost,
nejsou s to, aby beze státní
pomoci uhájily své životní existence.
Navrhovaná úprava s hlediska finančních
důsledků pro státní pokladnu znamená
také nejkrajnější mez, kam až lze
jíti bez ohrožení státního finančního
hospodářství. Jeť nutnost zachovati
rovnováhu státního rozpočtu
a co možná největší
šetrnost pro vládu i nadále kategorickým
příkazem, což dlužno míti na mysli
při posuzování celé osnovy.
Podrobnosti o finančních
důsledcích vládního návrhu
zákona, jak pro finance státní, tak i obecní,
uvedeny jsou níže pod III. v části finančně-matematické.
Co do způsobu úhrady podotýká se na
tomto místě ještě toto:
V § 3 zmíněného
již zákona č. 483/1921 Sb. z. a n., se praví,
že peníz 130,000.000.- Kč k účelu
tam uvedenému opatří se částkou
100,000.000.- Kč z výnosu všeobecné
daně z obratu a pracovních výkonů
a daně přepychové, a částkou
30,000.000.- Kč z fondu pro opatření strojených
hnojiv podle § 11., posl. odst., zákona č.
683/1920 Sb. z. a n. Pokud by všeobecná daň
z obratu a daň přepychová nevynesly zmíněných
100 milionů Kč nad výnos
ve státním rozpočtu pro rok 1922 preliminovaný,
zmocňuje se ministr financí, aby scházející
částku opatřil úvěrními
operacemi.
Fond pro opatření
strojených hnojiv částku 30,000.000.- Kč
ministerstvu financí odvedl, všeobecná daň
z obratu a daň přepychová nevynesly však
předpokládaných 100,000.000.- Kč nad
obnos ve státním rozpočtu na rok 1922 preliminovaný.
Vedle toho nutno počítati též s finančními
důsledky zákona pro budoucnost, jež vybočují
nad rámec úhrady, daný zákonem č.
483/1921 Sb. z. a n. Bude
tedy náklad s provedením navrhovaného zákona
v roce 1929 uhrazen jednak z celkových úspor rozpočtu
vlastní státní správy, po případě
rozpočtovým přebytkem, aneb jejími
vyššími volnými příjmy dosaženými
v témž rozpočtovém roce. Počínajíc
r. 1930 bude vyšší
roční potřeba zařazena do rozpočtu
vlastní státní správy.
K jednotlivým ustanovením osnovy.
Nemajetní, výdělku
neschopní státní příslušníci
Československé republiky mají dle dosavadních
právních předpisů o domovském
právu nárok na chudinské zaopatření
ve své domovské obci. Tento právní
nárok nemá býti v podstatě své
dotčen touto osnovou. Dobrodiní starobních
podpor má se dostati především osobám,
jež dne 1. července 1926, t. j. v den účinnosti
zákona č. 221/1924 Sb. z. a n.
dosáhly nebo překročily 60. rok svého
věku a jsou vyloučeny z povinného pojištění
invalidního a starobního podle uvedeného
zákona. Vedle toho však má se dostati za dalších
podmínek v § 1 osnovy uvedených podpor i osobám,
které v rozhodný den dosáhly nebo
překročily 60. rok
svého věku a podléhaly by jinak zákonu
o sociálním pojištění osob samostatně
hospodařících (zákon ze dne 10. června
1925, č. 148 Sb. z. a n., o pojištění
osob samostatně hospodařících pro
případ invalidity a stáří),
kdyby zákon ten byl nabyl
účinnosti dnem 1. července 1926. Požadavek
dovršení 65. roku pro počátek poskytnutí
starobní podpory je vedle hledisek finančně
politických odůvodněn okolností, že
důchod starobní v sociálním pojištění
dělnickém podle § 112 zákona č.
221/1924 Sb. z. a n., předpokládá
dovršení 65. roku věku. Poněvadž
pak jde o podpory z prostředků státních,
je pochopitelno, že se podpora poskytuje zásadně
jen příslušníkům republiky Československé.
(O možnosti poskytování podpor cizincům
viz níže příslušné místo
v odůvodnění
§ 2. osnovy.) Požadavek nemajetnosti a neschopnosti
k výdělku je důsledkem výjimečného
rázu tohoto podpůrného státního
opatření. Výdělečná
neschopnost bude pak posuzována podle obdoby § 109.
zákona č. 221/1924 Sb. z. a n.
S hlediska státoobčanské
výchovy jsou vyloučeni ze starobních podpor
ti, kdož jsou oddáni opilství, tuláctví,
osoby práce se štítící a osoby
ztrativší volební právo do obcí
následkem rozsudku trestního soudu pro trestný
čin, nebo kdož zbaveni čestných práv
občanských podle zákona
na ochranu republiky, pokud nepominula ztráta těchto
práv. Pokud jde o osoby práce se štítící,
dlužno míti na mysli, že zejména ve venkovských
obcích jsou sem tam starci neschopní sice výdělečné
činnosti, t. j. soustavné práce dostačující
k opatření výživy,
ale schopní konati příležitostné
nahodilé práce, na př. v zájmu obce
při nutné úpravě cest, vodotečí
a pod. (srov. § 26., odst. 2. zákona o právu
domovském).
Státní starobní
podpory mají býti zásadně poskytovány
jen československým státním občanům,
kteří se zdržují na zdejším
státním území. Hledíc však
k tomu, že v cizině žije značný
počet starých, chudých a podpory potřebných
československých státních příslušníků
(kterým beztoho napomáhá se různými
rozpočtovými opatřeními případ
od případu), stanoví
osnova, že takovým státním občanům,
bydlícím v cizině, může býti
v případech zvláštního zřetele
hodných poskytnuta státní starobní
podpora. Povolování takových podpor jest
z důvodu žádoucího soustředění
a přehledu vyhrazeno ministru sociální péče.
Ustanovení § 2., odst.
3. návrhu vyvoláno jest snahou, aby československým
státním občanům, bydlícím
v cizině, pokud cizí stát má podobné
zařízení, byla umožněna účast
na takových cizích opatřeních z veřejných
prostředků. Praktický význam může
míti tato úprava
zejména se zřetelem na Rakousko, kde podpory přestárlých
jsou upraveny oddílem X. zákona ze dne 1. dubna
1927, č. 125 RGBl., o nemocenském, úrazovém
a invalidním pojištění, částečně
na odchylné právní základně
než tento vládní návrh. Pojetím
příslušného ustanovení
do návrhu má býti umožněno případné
sjednání reciprocity s cizími státy.
Jako výměra státní
podpory starobní stanoven zpravidla peníz 500 Kč
ročně pro osobu podle obdoby státního
příspěvku ke starobnímu důchodu,
jak určuje § 123 zákona č. 221/1924
Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců
pro případ invalidity a stáří
a § 67 zákona č. 148/1925 Sb. z. a n., o pojištění
osob samostatně hospodařících. Poskytuje-li
stát k zákonnému důchodu. starobnímu
osobě pojištěné v dělnickém
pojištění příspěvek
ročních 500 Kč, a tentýž peníz
hodlá poskytnouti jako příspěvek ke
starobnímu důchodu osob samostatně hospodařících,
jest slušno, aby poskytoval zpravidla stejný peníz
jako starobní podporu osobám, jež nejsou účastny
sociálního pojištění a stávají
se pro vysoký svůj
věk nezpůsobilými k výdělku.
Žijí-li dvě takovéto osoby ve společné
domácnosti, snižuje se starobní podpora pro
každou z těchto osob na ročních 300
Kč, poněvadž společným bytem
a společnou domácností se z části
zmenšuje rozsah jejich hmotných
potřeb (zejména byt, otop, světlo). S téhož
hlediska plyne zásada, že započísti
jest na starobní státní podporu jakékoliv
zaopatření, jehož se žadateli dostává,
ať plyne odkudkoliv a bez rozdílu, jde-li o plnění
peněžitá či na dávkách
naturálních (byt, strava,
ošacení, otop a pod.). Počítá
se tudíž na státní starobní podporu
zejména všechno, co obdrží žadatel
podporovaný od své domovské obce z titulu
chudinské péče. Nutno totiž stále
míti na zřeteli princip, že státní
starobní podpory jsou pouze opatřením
podpůrným a supletorním,
ježto by jinak státní finance nesnesly výdajů
vzniklých takovým starobním opatřením.
"Zaopatření" po rozumu tohoto návrhu
zákona musí spočívati na právním
titulu (zákon, smlouva, výrok soudcovský)
a nesmí míti ráz nahodilosti.
Aby byl vzbuzen také bezprostřední
zájem obcí, jež budou předkládati
žádosti o státní starobní podporu
okresnímu úřadu, stanoví osnova, že
obec bydliště osoby podporované má poskytovati
mírný příplatek ke státní
starobní podpoře. Příplatek obcí
je odstupňován podle počtu obyvatelstva v
jednotlivých obcích.
Celé řízení
o starobních podporách státních dlužno
upraviti tak, aby co nejméně zatěžovalo
administrativu státních a obecních úřadů,
současně však aby byly dány dostatečné
záruky, že podpor těch nebude zneužito.
S toho stanoviska upravuje osnova řízení
tak, že státní podpory starobní poskytují
se jen na žádost, nikoliv z moci úřední,
že žádosti podati dlužno u obce bydliště,
která provede v dohodě s obcí domovskou s
největším urychlením
potřebná šetření a předloží
náležitě doloženou žádost
okresnímu úřadu k rozhodnutí. Co do
opravných prostředků proti rozhodnutím
o žádostech za státní starobní
podporu (obecní příplatek), platí
všeobecné předpisy zákona o organisaci
politické správy, resp.
nařízení o správním řízení.
Při řízení je nutný stálý
styk s obcí domovskou a s ústavy sociálně
pojišťovacími, aby se mohlo bezpečně
zjistiti, nejsou-li zde okolnosti, jež podle § 2 osnovy
vylučují nebo podle § 3., odst. 3. omezují
možnost povolení státního
příspěvku. Na stálý styk sociálně-pojišťovacích
ústavů s korporací povinnou k chudinskému
zaopatření pamatoval již § 191. zákona
č. 221/1924 Sb. z. a n., resp. § 244 téhož
zákona ve znění novely a § 105 zákona
č. 148/1925 Sb. z. a n.; obdobná ustanovení
budou pojata do ostatních zákonů sociálně
pojišťovacích při jejich případné
novelisaci.
Pro žádosti ať
již písemné či protokolárně
podávané bude vydán jednotný formulář,
jejž bude možno obdržeti bezplatně u obecních
úřadů. Co se týče podmínek,
jichž splnění má žadatel o starobní
podporu prokázati, budou sloužiti k průkazu
věku rodný (křestní) list, k průkazu
státního občanství domovský
list, občanská legitimace a sdělení
domovské obce, k průkazu nemajetnosti pak vysvědčení
chudoby (nemajetnosti) vystavované
obecními úřady. Neschopnost výdělečná,
nepředloží-li žadatel sám vysvědčení
lékařského, jež by osvědčovalo
výdělečnou nezpůsobilost, bude zjištěna
obcemi, obvodními nebo státními lékaři
podle zákona ze dne 15. dubna 1920, č. 332 Sb. z.
a n., a ze dne 13. července
1922, č. 236 Sb. z. a n., kterýmižto zákony
stát přejal výkony zdravotně policejní.
Ostatně bude asi účelno stanoviti výnosem,
jenž bude vydán k provedení zákona,
že u žadatelů dovršivších 70.
rok věku se předpokládá nezpůsobilost
výdělečná až
do průkazu opaku. Nastane-li v poměrech podporované
osoby změna, která by měla podle zákona
vliv na výměru nebo výplatu podpory, je podporovaný
povinen oznámiti to neprodleně, t. j. bez zbytečných
průtahů příslušnému okresnímu
úřadu. Stejně povinna jest
obec příslušná podle bydliště
podporovaného po případě domovská
obec hlásiti okresnímu úřadu příslušnému
podle bydliště podporovaného všechny změny
takového rázu. Na takové oznámení
okresní úřad po případě
podporu přiměřeně sníží
nebo vůbec odejme. Zhorší-li
se proti tomu osobní poměry podporovaného
(na př., pozbude-li zaopatření podle §
3., odst. 3. a pod.), nenastane zvýšení podpory
ex officio, nýbrž je třeba nové žádosti
podporovaného.
Aby se čelilo vyloudění
státních starobních podpor osobami, jimž
poskytují výživu manžel nebo dítky
povinné k tomu podle předpisů občanského
práva, nebo osobami, jež požívají
důchodu podle norem zaopatřovacích, stanoví
zákon, že v tom případě, když
někdo dostával starobní podporu neprávem
vzhledem ke konkurenci se
zaopatřením uvedeným v § 3., odst. 3.,
přechází nárok podporovaného
na takové zaopatření na stát až
do výše přeplatku. Dlužno též
uvážiti, že starobní podpory státní
mají ráz subsidiární pro ty případy,
kde není nároku na důchod z některého
odvětví sociálního
pojištění; nutno proto umožniti státu,
aby mohl - když státní podpora byla poskytnuta
neprávem osobám pobírajícím
takový důchod - hojiti se až do výše
přeplatku na těchto důchodech. Výslovné
ustanovení zákonné je nutným proto,
ježto zákony sociálně pojišťovací
obsahují zpravidla ustanovení, že postup, zastavení
a zabavení nároku jsou nepřípustny,
takže by stát se nemohl odškodniti z těchto
důvodů (viz § 139 zákona č. 221/1924
Sb. z. a n., § 83 zákona č. 148/1926 Sb. z.
a n., § 19 zákona o pensijním pojištění
ze dne 5. února 1920, č. 89 Sb. z. a n., §
88 zákona ze dne 11. července 1922, č. 242
Sb. z. a n., o pojištění u báňských
bratrských pokladen, § 43 zákona ze dne 28.
prosince 1887, č. 1 ř. z. na rok 1888, o úrazovém
pojištění dělnickém). Subsidiární
povahou státních starobních podpor a obecního
příplatku k nim odůvodněno jest i
ustanovení § 8., odst. 2. návrhu.
Státní starobní
podpory budou poukazovány berními úřady
v měsíčních obdobích napřed
a to spolu s obecním příplatkem. Zaplatí
tudíž stát obecní příplatek
zálohou na účet obce, která pak nahradí
státu vynaložené částky na ni
připadající. Podrobnosti budou upraveny vládním
nařízením.
Pro nesplnění povinností
uložených veřejným korporacím,
institucím a nositelům sociálního
pojištění, aby působili při provádění
zákona, neuložena sankce vzhledem k tomu, že
by účinná odpomoc byla možna jen s nepoměrně
velikým zatížením administrativním.
Základem pro odhad finančních
důsledků návrhu jest sčítání
lidu z roku 1921 a výsledky statistiky chudinství
(tab. č. 3); pro další vývoj souhrnu
podporovaných osob bylo užito týchž tabulek
o umírání obyvatelstva jako při výpočtech
důvodové zprávy (č. t. posl. sněm.
4186/I.) k zákonu o sociálním pojištění.
Bylo dále předpokládáno,
že neschopnost k výdělku ve věku 65
- 69 let bude posuzována tak, jako v sociálním
pojištění dělnictva; osoby ve věku
od 70 let byly pak považovány za neschopné
k výdělečné činnosti. Počet
nemajetných ve smyslu § 1. tohoto návrhu byl
odhadnut trojnásobnou
kvotou chudých příslušníků
obcemi podporovaných ze všech osob téže
věkové skupiny z kategorií osob, které
1. července 1926 dosáhly 60. roku svého věku
a podléhaly by jinak pojistné povinnosti pro případ
invalidity a stáří podle zákona č.
221/1924 Sb. z. a n. a
zákona č. 148/25 Sb. z. a n. Poněvadž
podpora poskytovaná dvěma žadatelům
žijícím ve společné domácnosti
se snižuje podle § 3., odst. 2., byl počet takových
případů odhadnut na základě
tab. č. 60 důvodové zprávy (č.
t. posl. sněm. 4186/I.)
k zákonu o sociálním pojištění
dělnickém, která udává věkové
rozvrstvení manželstev v sedmi župách
podle sčítání lidu z roku 1921.
Tímto způsobem byl
tedy nahrazen nedostatek vhodnějšího statistického
materiálu. Nebylo ovšem možno statisticky vystihnouti
ustanovení § 2., odst. 1., a § 3., odst. 3.,
tohoto návrhu. Třeba uvážiti dále,
že v posuzování nemajetnosti jsou velmi podstatné
rozdíly v různých hospodářských
oblastech, o nichž si můžeme učiniti představu
na př. z toho, jak se
jeví pojem chudoby ve statistice chudinství z roku
1921. Podle ní připadá na 1000 obyvatelů
obcemi podporovaných příslušníků
v Čechách 17.7, na Moravě 15.9, ve Slezsku
15.4, na Slovensku 4.3 a v Podkarpatské Rusi 1.3.
Župy pak se řadí
s tohoto hlediska za sebou takto:
Karlovy Vary | 509.138 | 21.3 | ||
Olomouc | 798.674 | 20.7 | ||
Praha | 1,052.694 | 20.5 | ||
Plzeň | 752.713 | 20.4 | ||
Jihlava | 430.520 | 18.3 | ||
České Budějovice | 557.691 | 17.9 | ||
Hlavní město Praha | 676.657 | 17.8 | ||
Pardubice | 476.105 | 16.7 | ||
Mladá Boleslav | 728.708 | 16.7 | ||
Moravská Ostrava | 645.383 | 16.2 | ||
Hradec Králové | 503.944 | 15.9 | ||
Brno | 751.196 | 14.5 | ||
Česká Lípa | 553.230 | 14.4 | ||
Louny | 779.741 | 13.5 | ||
Bratislava | 720.252 | 10.4 | ||
Uherské Hradiště | 375.653 | 9.3 | ||
Český Těšín | 294.764 | 7.1 | ||
Liptovský Sv. Mikuláš | 295.611 | 3.0 | ||
Nitra | 426.490 | 2.7 | ||
Turčianský Sv. Martin | 395.183 | 2.3 | ||
Zvolen | 487.531 | 2.2 | ||
Košice | 579.068 | 1.8 | ||
Podkarpatská Rus | 560.920 | 1.3 |
Jistý průměr
teprve vyplyne při praktickém provádění
zákona a nutno tudíž dále uvedená
čísla o počtu podporovaných osob,
jakož i o úhrnných částkách
podpor vyplácených státem v jednotlivých
letech považovati za přibližné odhady
spočívající na splnění
předeslaných předpokladů.
Vstoupí-li tento zákon
v účinnost 1. ledna 1929, pak je počet podporovaných
osob a úhrn státem vyplácených starobních
podpor v jednotlivých letech dán tabulkou č.
1. Z ní je patrno, že po prvních dvou letech
účinnosti zákona klesá počet
podporovaných osob vlivem úmrtnosti, v desátém
roce na př. s 95.3 tisíc na 37.3 tisíc osob
a úhrnný náklad státu se 42.3 mil.
Kč na 16.6 mil. Kč,
ve dvacátém roce na 4.7 tisíc podporovaných
osob a roční částka státního
nákladu na 2.1 mil. Kč. Z dalšího průběhu
pak vyplývá, že po třicátém
roce účinnosti tohoto zákona finanční
zatížení státu je již mizivé.
nad 50.000 | 6 | 1,190.124. | 16.656 | 1,479.040 |
od 2.000 do 50.000 | 994 | 4,691.705 | 24.506 | 1,632.090 |
od 2.000 | 14.405 | 7,731.343 | 54.105 | 2,402.270 |
15.405 | 13,613.172 | 95.267 | 5,513.400 |
Poznámka:
Obce s počtem obyvatelstva
nad 50.000 přispívají 20%, t. j. v jednotlivém
případě 100.- Kč, resp. 60.- Kč
(žijí-li dva podporovaní ve společné
domácnosti).
Obce s počtem obyvatelstva
od 2000 do 50.000 přispívají 15%, t. j: v
jednotlivém případě 75.- Kč,
resp. 45.- Kč (žijí-li dva podporovaní
ve společné domácnosti).
Obce s počtem obyvatelstva
do 2000 přispívají 10%, t. j. v jednotlivém
případě 50.- Kč, resp. 30.- Kč
(žijí-li dva podporovaní ve společné
domácnosti).
| |||||||||||||||
Čechy | 8.143 | 6,670.578 | 22.301 | 22.334 | 42.897 | 87.532 | 8.746 | 11.500 | 9.386 | 29.632 | 31.047 | 33.834 | 52 283 | 117.164 | |
Morava, Slezsko | 3.338 | 3,335.156 | 8.739 | 9.764 | 16.806 | 35.309 | 4.606 | 7.280 | 3.970 | 15.856 | 13.345 | 17.044 | 20.776 | 51.165 | |
Slovensko | 3.510 | 3,000.592 | 2.014 | 3.114 | 2.650 | 7.778 | 1.112 | 2.030 | 1.152 | 4.294 | 3.126 | 5.144 | 3.802 | 12.072 | |
Podkarpatská Rus | 482 | 604.745 | 143 | 193 | 75 | 411 | 90 | 106 | 63 | 259 | 233 | 299 | 138 | 670 | |
Československá republika | 15.473 | 13,611.071 | 33.197 | 35.405 | 62.428 | 131.030 | 14.554 | 20.916 | 14.571 | 50.041 | 47.751 | 56.321 | 76.999 | 181.071 |
Zatížení
obcí, které
vyplývá pro ně z příplatku
určeného v § 4 návrhu, lze přibližně
odhadnouti opět na základě výsledků
sčítání lidu, podle něhož
je v tab. 2. uvedeno rozdělení obcí podle
počtu obyvatelstva na tři skupiny.
Z celkového pak počtu
osob podporovaných, k němuž dospěly
svrchu uvedené úvahy, připadá na jednotlivé
skupiny obcí počet osob uvedený ve sloupci
4., tab. 2., při jehož odhadu bylo přihlédnuto
k různé intensitě účasti na
podporách chudinských ve větších
a menších obcích, jak vyplývá
z publikované statistiky chudinství v roce 1921.
Podle takto odhadnutého
počtu jeví se roční náklad
obcí jednotlivých skupin, jak je uveden ve
sloupci 5., celkem asi 51/2
mil. Kč ročně v prvních dvou letech
účinnosti tohoto zákona. Tento úhrnný
náklad klesá pak úměrně s částkou,
kterou v jednotlivých letech bude na podporách vypláceti
stát.
Pokud jde o finanční
dosah ustanovení § 2., odst. 2. a 3., podotýká
se toto:
Finanční efekt rozšíření
působnosti navrhovaného zákona na československé
státní příslušníky v cizině
nelze spolehlivě stanoviti, poněvadž počet
těchto příslušníků v cizině
nelze z oficielních pramenů zjistiti. Vezme-li se
za základ pravděpodobný odhad, podle něhož
počet našich příslušníků
v cizině činí maximálně 1 milion,
dosahovalo by zatížení státu z rozšíření
působnosti zákona o starobních podporách
také na tyto osoby nejvýše 1/14
celkového předpokládaného nákladu,
tedy nejvýše mil. Kč. Ve skutečnosti
jest za to míti, že by podpora československých
státních příslušníků
podle navrhované úpravy uvedené částky
nikterak nedosáhla, ježto dle intencí ustanovení
odst. 2. § 2. má se dostati podpor starobních
československým státním občanům
bydlícím v cizině jen v případech
zvláštního zřetele hodných a
s druhé strany poskytnutím podpor takovým
osobám ušetří se na různých
rozpočtových opatřeních, která
beztak od případu k případu činí
se ve prospěch našich krajanů
v cizině.
Poskytování starobních
podpor cizincům v republice Československé
za podmínek reciprocity nezvýšila by pak celkový
odhad na státní starobní podpory, ježto
při odhadu tam byl uvažován celkový
počet osob starších 65 let, zjištěných
při sčítání lidu r. 1921, a
případný malý počet cizinců
nemohl býti při odhadech vyňat.
Vláda doporučuje,
aby tento návrh zákona byl v obou sněmovnách
přikázán výborům sociálně-politickému
a rozpočtovému k podání zprávy
ve lhůtě pokud možno nejkratší.