II. volební období. | 7. zasedání. |
Při systemisaci služebních míst pro
zemské úřednictvo v Čechách
byl pro vládu vzhledem k intencím § 212 platového
zákona č. 103/1926 Sb. z. a n. v prvé řadě
směrodatným předpis § 5 platového
zákona, podle něhož se služební
místa úřednická systemisují
podle svého významu a se zřetelem na způsob
služby v rámci stanovené normální
potřebou sil.
Pokud šlo o stanovení normální potřeby
sil, nebylo možno vyhnouti se úvaze, že zemská
samospráva stojí na prahu reorganisace v důsledku
zákona o organisaci politické správy, a byl
proto vzat za mez nynější faktický počet
zemského zaměstnanectva. Určiti v rámci
této potřeby vzájemný poměr
počtu míst v jednotlivých platových
stupnicích naráželo na obtíž potud,
že v některých oborech služby, zejména
konceptní, nebylo namnoze poměru nadřízenosti
a podřízenosti a že jednotliví úředníci,
jsouce podřízeni přímo členům
gremia, nemají vůbec formální osobní
odpovědnosti za vyřízení. Aby za těchto
okolností nebyli zemští úředníci
zejména vzhledem na ustanovení § 10 zákona
o organisaci politické správy poškozeni, zhodnotila
vláda při systemisaci význam a důležitost
jednotlivých míst se zřetelem na význam
a tradici zemské samosprávy v Čechách
daleko nad míru, jež by se podávala z ustanovení
§ 212 platového zákona.
Zemskému úřednictvu v Čechách,
jehož platové a postupové poměry byly,
jak známo, odedávna mnohem příznivější
než platové a postupové poměry státních
úředníků, dostalo se novou systemisací
vedle výhod nabytých dosavadním jmenováním,
jež mu při převodu do nových platů
podle obdoby platového zákona č. 103/1926
Sb. z. a n. zůstaly vesměs zachovány, také
možnosti dosáhnouti v celé řadě
případů ještě dalšího
povýšení, takže o nějakém
jejich poškození nebo dokonce snad ohrožení
jejich existence nemůže býti řeči.
Vzhledem k tomu nemám příčiny činiti
z podnětu této interpelace v záležitosti,
o kterou jde, nějaké opatření.