Poukazuje na část
všeobecnou k důvodové zprávě
vládního návrhu tisk č. 1706, jejíž
zásady byly zachovány, připomíná
sociálně-politický výbor k jednotlivým
význačnějším změnám,
které ve vládním návrhu provedl, toto:
Rozsah pojistné povinnosti §§ 1 - 3.
V odst. 1 a 2 §u 1 bylo podle
znění dosavadního zákona vsunuto "a
podle tohoto zákona pojištěni". Tím
ovšem není dotčena zásada dosavadního
zákona a vládního návrhu, že
k vzniku pojištění samého, pokud se
týče ku vzniku pojistných nároků
je zapotřebí přihlášky (§
73, odst. 7 dosavadního zákona a § 12 vládního
návrhu), že tedy v pensijním pojištění
není bezpodmínečné pojištění
ipso jure.
Odstavec 2 byl doplněn
poukazem na pojistnou povinnost všech kancelářských
zaměstnanců advokátů, notárů
a patentních zástupců, která ovšem
již podle všeobecného znění bodu
2, jak důvodová zpráva zvlášť
uvádí, nebyla vůbec pochybnou, byla však
nyní v zákoně výslovně vytknuta.
Totéž platí o nově vsunutém bodu
5 o cestujících, zástupcích a jednatelích,
i když jsou ustanoveni
pouze na provisi. Tím byli t. zv. provisní agenti
a pod. výslovně uvedeni mezi osobami, podléhajícími
pensijnímu pojištění, ovšem za
samozřejmého předpokladu, že jsou k
určitému zaměstnavateli v poměru služebním.
Poněvadž výraz
"stálá divadla" jest příliš
úzký, byli v odst. 3 jako pojištěním
povinní označeni zaměstnanci "divadelních
podniků", což znamená, že se pojistná
povinnost vztahuje na zaměstnance koncesovaných
divadel vůbec.
Pokud jde o zaměstnance
uvedené v odst. 6, kteří podléhají
pensijnímu pojištění, poněvadž
jsou převážně a nikoliv pouze přechodně
zaměstnáni přikazováním práce
dělníkům nebo odborným dozorem nad
nimi atd., zachovává se zásada, že okruh
pojištěnců nemá proti dosavadnímu
stavu býti rozšířen na kategorie, které
podle zákona ze dne
5. února 1920, č. 89 Sb. z. a n. a judikatury Nejvyššího
správního soudu nebyly uznány povinnými
pensijním pojištěním. Byl proto zachován
příkladný výpočet těchto
kategorií a konstatuje se, že i jiné kategorie,
jako vrchní zahradníci a rýsovači,
podle dosavadního
stavu judikatury pensijnímu pojištění
podléhají, nikoliv však kategorie takových
zaměstnanců, jichž převážným
zaměstnáním jsou práce manuelní,
dělnické.
Změna v § 3 sleduje
účel, aby byl vyloučen výklad, že
v pojmu "soukromých drah" by nebyly zahrnuty
též zaměstnanci drah městských
a pod. Vzhledem k tomu, že tento paragraf dává
vládě všeobecné zmocnění,
očekává výbor, že příslušné
vládní nařízení provede úpravu
pens. pojištění těchto zaměstnanců
podle obdoby tohoto zákona, jak jest ostatně již
naznačeno v §
115, odst. 8.
V § 4 byl odst. 4 za účelem
co nejsprávnějšího ocenění
doplněn ustanovením, že k věcným
požitkům, jichž hodnotu stanoví zemský
úřad, patří také deputátní
pozemky a že při stanovení této hodnoty
dlužno přihlížeti také k případnému
ocenění obsaženému v hromadných
smlouvách.
V § 5 bylo podle obdoby zákona
o soc. pojištění předepsáno z
důvodu účelnosti, aby při hlášení
bylo použito formulářů nositelem pojištění
bezplatně vydaných.
Ustanovení o započtení
vojenské presenční služby za příspěvkovou
dobu byla značně zlepšena a rozšířena.
V odstavci 1 byla 6měsíční lhůta
ve shodě se zněním § 108 a) zákona
č. 184/1928 prodloužena na 12 měsíců;
v důsledku doplňku k tomu odstavci bude presenční
služba započtena všem pojištěncům
podle předpisu pensijního
zákona, pokud se jim doba nezapočítala do
pojištění již podle jiných zákonných
předpisů. Lhůty odst. 2 pro uplatňování
nároku na započtení byly nově stanoveny
vzhledem ke změnám provedeným v odstavci
1. Osobám, které před nastoupením
presenční
služby vůbec nepodléhaly pensijnímu
pojištění, nemůže tato doba býti
započítána do příspěvkové
doby ve vyšší třídě než
první. Ostatním zaměstnancům, kteří
byli již dříve pojištěni, se započítává
doba presenční služby ve 2. třídě
služného.
V § 26 béře
se v č. 1 novým ustanovením zřetel
na manželky, které byly v době úmrtí
pojištěncova těhotné, u nichž jde
tedy o podobné případy jako v lit. b).
Pokud jde o vdovský důchod
rozloučených manželek (§ 26, č.
5 a 6 a § 27), vylučuje se nárok na vdovský
důchod i v případě spoluviny rozloučené
manželky na rozluce jakož i v tom případě,
že rozloučená manželka, která by
jinak měla nárok na vdovský důchod,
byla odškodněna za ztrátu nároku na
vdovský důchod, nastalou právě rozlukou
jí nezaviněnou. Vzhledem k tomu, že zejména
před reformou manželského práva po převratu
uplynula v mnohých případech od rozvodu do
rozluky delší doba, po kterou bylo spolužití
přerušeno, bylo v § 27 stanoveno, že tato
doba nepočítá se rozloučené
manželce do doby rozhodné pro výměru
poměrné částky
vdovského důchodu. Ustanovení o vdovském
důchodu rozloučených manželek mají
se vztahovati jen na pojistné případy nastalé
od účinnosti tohoto zákona, totiž zemře-li
manžel po 31. prosinci 1928. Mají však jakousi
zpětnou platnost potud, pokud rozluka byla
již před účinností tohoto zákona
provedena.
Sociálně politický
výbor pokládá toto řešení
za spravedlivé a vzhledem k poměrům skutečného
života za nutné. Otázka tato nemůže
býti řešena v soukromoprávním
právu, jelikož jde o vdovský důchod
podle pensijního zákona, jehož přiznání
vdově v celé výši nebo jen určitou
částí může býti jedině
předmětem zákona o pensijním pojištění.
V § 30, odst. 2 byla doplněna
citace, aby bylo jasno, jakým způsobem se důchod
vdovecký vyměřuje.
V § 34 jednajícím
o důchodech rodičů byl přísnější
předpoklad, že rodiče musili býti nejen
převážně výživou na zemřelého
pojištěnce odkázáni, nýbrž
musejí býti také potřební,
vynechán.
Obdobně v § 37.
V §§ 36 a 37 jednajících
o odbytném béře se dodatkem zřetel
na případy, kdy zemřel pojištěnec
v důsledku jiného úrazu nežli podnikového
před uplynutím zvláštní šestiměsíční
ochranné lhůty tohoto paragrafu, poněvadž
v případě úrazu není této
ochrany třeba.
V § 50 bylo z důvodů
systematických jako 2. odst. zařazeno ustanovení
§ 163, odst. 4 o provádění léčebné
péče podporováním příslušných
opatření a zařízení a odst.
4 byl v § 163 pouze zkráceně uveden.
V § 54, odst. 2 bylo ustanovení
o odpočívání výživného
příslušníkům rodiny pojištěnce,
který byl podroben léčebné péči,
doplněno příznivějším
dodatkem "na základě právního
nároku", aby tu nebyla obava, že zaměstnavatel,
který by jinak vyplácel služební požitky
dále, by je zastavil s poukazem na to, že by ulehčil
bezdůvodně nositeli pojištění.
Výbor upustil od toho,
aby úhrada na léčebnou péči
a podpory v nezaměstnanosti byla stanovena zvláštní
percentuelní kvotou z pojistného v zákoně
samém, ježto není účelné,
aby toliko pro tyto dvě fakultativní dávky
určoval text zákona zvláštní
kvotu, když tomu tak není u všech ostatních
dávek fakultativních.
Výbor má za to, že pro praktické provádění
této agendy stačí nositelům pensijního
pojištění plně, jsou-li v pojistném
plánu početně respektované kvoty,
t. j. 11/2%
o předpisu pojistného na léčebnou
péči a 1/2%
na podpory v nezaměstnanosti, uvedeny v této zprávě.
V § 57, odst. 3 bylo v zájmu
pojištěnců nositeli pojištění
uloženo upozorniti pojištěnce na lhůtu
stanovenou pro zachování nároku.
§ 69 byl podle obdoby §
168 zákona č. 221/1924 doplněn ustanovením
o povinnosti stavebníka složiti za určitých
předpokladů kauci.
V § 72, odst. 1, byla rovněž
podle obdoby zákona č. 221/1924 vytknuta kompetence
příslušného exekučního
soudu povoliti a vykonati exekuci.
Část organisační
doznala těchto
změn:
V § 74 byl odst. 2 jako celkem
bezvýznamný vypuštěn.
V § 75 bylo vytknuto, že
stanovy mají obsahovati také ustanovení o
právech a povinnostech náměstků předsedy,
o způsobu provádění voleb a o způsobu
výpočtu úhradových podílů.
Aby byl zesílen vliv a
význam volených členů, byl počet
volených členů výboru Všeobecného
pensijního ústavu zvýšen na 28, takže
se šesti vládou jmenovanými odborníky
bude počet členů výboru 34.
Výbor očekává,
že vláda při jmenování místopředsedů
a všech vládou jmenovaných funkcionářů
vezme slušný zřetel na zastoupení jednotlivých
zemí ve správě Všeobecného pensijního
ústavu.
V §§ 77 a 86 bylo vloženo
ve prospěch zaměstnavatelů z oboru živností
netovárních resp. zemědělství
ustanovení obdobné předpisu § 59, odst.
3, zákona č. 221/1924.
V § 78 bylo vytčeno,
že předsedu a jeho náměstky jmenuje
president republiky na návrh vlády.
Z důvodu účelnosti
bylo v § 79 stanoveno, že k nabytí neb zcizení
nemovitosti není zapotřebí předběžného
schválení dozorčího úřadu.
V důsledku změny
v § 77, odst. 1, byl počet členů představenstva
Všeobecného pensijního ústavu (§
80) rozmnožen na 10, z nichž toliko dva náleží
skupině odborníků.
Podle nového z důvodu
praktické potřeby vsunutého odst. 5 může
představenstvo bez újmy vlastní odpovědnosti
svěřiti některé ze svých úkonů
výboru nebo ředitelství.
Pokud jde o revisní komise,
bylo v §§ 81 a 89 vytknuto, že konají revise
mimořádné kdykoliv, zejména k vyzvání
předsedově.
K § 84. V organisaci dosavadních
zemských úřadoven Všeobecného
pensijního ústavu byla provedena úprava,
jež se přimyká k organisaci politické
správy, jak ji provedl zákon č. 125/27 Sb.
z. a n. Důsledkem toho musela Zemská úřadovna
v Opavě, která ostatně vykazovala jen poměrně
malý počet pojištěnců, býti
zrušena a její pojištěnci převedeni
na úřadovny v Brně. Ježto pak celá
organisace politické
správy je vybudována na podkladě okresních
úřadů, jest stanoviti také obvody
úřadoven Všeobecného pensijního
ústavu na podkladě obvodů okresních
úřadů.
Výbor předpokládá,
že služebními instrukcemi, které podle
§ 91 dává Všeobecný pensijní
ústav po schválení ministerstva sociální
péče řediteli úřadovny, nejsou
míněny oběžníky týkající
se běžné agendy, zvláště
pokud jde o provádění oněch ustanovení
pensijního zákona, které podléhají
rozhodování v instančním řízení.
V § 92, odst 3 byla v souvislosti s § 212
platového zákona č. 103 z r. 1926 vytknuta
zásada ve prospěch zaměstnanců Všeobecného
pensijního ústavu, že požitky nabyté
před účinností tohoto zákona
mají jim zůstati zachovány.
V ustanoveních o volbách
byl z důvodů praktických počet voličů
k podpisu platné kandidátní listiny potřebných
snížen ve skupině zaměstnanců
na aspoň 200, ve skupině zaměstnavatelů
na aspoň 50, čímž odpadlo zamýšlené
osvědčení pro kandidátní listiny
organisací.
Jelikož pro obě úřadovny
v Praze, jakož i pro obě úřadovny v
Brně má býti zřízeno jenom
po jednom pojišťovacím soudu, bylo nutno doplniti
§ 96 ustanovením o zřízení zvláštní
komise pro volbu přísedících a §
98 ustanovením o seznamu voličů pro tyto
volby.
V § 97 byl výraz "v den voleb" opraven výrazem
"v rozhodný den".
Ve voličském seznamu
(§ 98) je uvésti u každého zaměstnavatele
jeho počet hlasů. V § 100, odst. 2 byla volitelnost
osob, které zastupují osoby hromadné, rozšířena
na zmocněnce zaměstnavatelů.
K § 104 vládního
návrhu: Odst. 1 byl doplněn ustanovením o
tom, kdy začíná a končí příslušnost
zaměstnancova k náhradnímu ústavu;
pro započitatelnost služební doby pojištěním
povinné platí ovšem i pro pojištění
u náhradních ústavů předpisy
§ 12 vládního návrhu. Odst. 2 doplňuje
se požadavkem, že k dosažení výjimky
z pojistné příslušnosti
není třeba souhlasu zaměstnavatelova, není-li
v důsledku této výjimky zaměstnavatel
povinen k placení vyššího pojistného.
Dodatkem k odst. 4, věta první, má býti
čeleno dosavadní praksi nositelů pojištění,
podle které každá změna v osobě
majitele, nebo v právní povaze podniku měla
za následek změnu v příslušnosti
k pojištění.
Do § 108 nově pojatý
odst. 5 přihlíží k případné
potřebě tak zv. smíšených náhradních
ústavů, t. j. ústavů většího
počtu zaměstnavatelů. Není totiž
prakticky vyloučeno, že u takového náhradního
ústavu poměrně značná část
zaměstnavatelů nebude moci nebo chtíti převzíti
pro budoucnost vyšší příspěvkově
zatížení oproti pojištění
u Všeobecného pensijního ústavu a přejde
proto na tento ústav. Tento skupinový přestup
dlužno posuzovati
s ohledem na hospodářskou situaci takového
náhradního ústavu za vážný
důvod pro částečnou jeho likvidaci
a bylo proto nutno zjednati již v zákoně samém
pro to možnost.
Ježto v případě
likvidace náhradního ústavu podle §
109, odst. 2 (převodem toliko zákonné pojistně
podstaty na Všeobecný pensijní ústav
se současným zřízením příplatkového
ústavu) jest Všeobecný pensijní ústav
obdobně jako v případě § 108,
odst. 5 zúčastněnou stranou, jest odůvodněno,
aby ministerstvo sociální péče před
rozhodnutím slyšelo Všeobecný pensijní
ústav.
V § 115 byla jako nové
odstavce 2 a 3 vsunuta ustanovení o přestupech pojištěnců
z pojištění pensijního do pojištění
sociálního a naopak. Bezvýjimečné
ponechání dosavadních předpisů,
podle kterých takovým přestupem zanikají
současně pojistné nároky oproti dosavadnímu
nositeli pojištění, mělo by v četných
případech za následek značné
poškození pojištěnců na nárocích
a jejich výši při přestupech z pojištění
pensijního do pojištění dělnického
a zkrácení pojištěné doby ba
i ztrátu nároků
při přestupech opačných. Tyto následky
by byly zvláště citelné v případech
přechodných sociálních sestupů
a vzestupů.
Zvolená úprava řeší
nejen otázku zachování získaných
nároků po zmíněnou kritickou dobu,
nýbrž dává i podklad pro obnovení
původního stavu při návratu do původního
pojištění.
K § 118. Vládní
návrh neměl ustanovení obdobného §
69, odst. 2. dosavadního zákona o započitatelnosti
dávek ze zákonného pojištění
na zaopatřovací požitky, které zaměstnavatel
smluvně přímo neb nepřímo přislíbil
svým zaměstnancům pojištěním
povinným. Vládní návrh vycházel
z předpokladu, že zmíněná započitatelnost
jest všude upravena smluvním ujednáním
mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci. Ježto se
pak v průběhu projednávání
vládního návrhu v sociálně
politickém výboru
ukázalo, že v řadě případů
započítání zákonných
nároků na smluvní plnění se
děje toliko na základě dosavadního
§ 69, odst. 2, byla uznána nutnost obdobně
úpravy i v zákoně novém, při
čemž ovšem nebylo lze pro výměru
započitatelnosti uznati za
rozhodný nahodilý poměr příspěvkové
kvoty zaměstnavatelské a zaměstnanecké.
Ve prospěch zaměstnanců stanoví nynější
odst. 2, že celé zvýšení důchodů
vyměřovaných podle nového zákona
u porovnání s důchody podle zákona
nynějšího, po případě
i s drahotními přídavky,
má přijíti k dobru pojištěncům.
Paragraf 73, odst. 13 zákona
č. 220 ai 1922 (zákon náhradový) stanoví,
že osobám, jichž zaopatření jest
upraveno v § 73, odst. 11 a v § 75, odst. 1, čís.
4 tohoto zákona přísluší nárok
na požitky podle předpisů zákona o pensijním
pojištění se zřetelem na celkovou jich
služební dobu ztrávenou na velkém majetku
pozemkovém a podle třídy služného
odpovídající započitatelným
posledním požitkům; dále že tyto
požitky mají býti vypláceny anebo do
plněny z Fondu pro zaopatření
zaměstnanců velkostatků, pokud tento nárok
není zabezpečen u některého nositele
pensijního pojištění podle zák.
č. 89/1920. Pro výměru požitků
těchto osob přicházely by změny, které
přináší vládní návrh
zvýše ním započitatelných požitků
a zvýšením pensijních
důchodů samých, v úvahu pro požitky
vyplácené z Fondu ve dvojím směru.
Jednak ve zvýšení horní hranice vyměřovacího
základu, jednak ve zvýšení nároků
z pensijního pojištění odečitatelných
z požitků Fondu. Provádění uvedených
předpisů odst. 13, § 73 zákona
náhradového mělo by za změněného
zákona o pensijním pojištění
za následek pronikavé, ničím neodůvodněné
zvýšení požitků z Fondu u skupiny
jedné a naopak snížení nebo zánik
požitků u skupiny druhé. Aby této nesrovnalosti
bylo zabráněno, byl § 118 doplněn
novým odstavcem 4, jímž bude docíleno,
že požitky z Fondu zůstávají v
podstatě nezměněny (jako kdyby ku změně
pensijního zákona nebylo došlo), při
čemž stejně jako v předchozích
odstavcích tohoto paragrafu připadá příslušné
zvýšení důchodů z pensijního
pojištění k dobru důchodcům.
Ve zvláštním
pojištění novinářů (§
124) jest nejvýznačnější změnou
zvýšení státního příspěvku
z 5,000.000.- Kč na 20,000.000.- Kč. Tím
bude umožněno, aby předchozí novinářská
služba byla uspokojivě započítána
do novinářského pojištění
upraveného co do výše právě v
§ 124 vládního návrhu. Podle provedených
početních odhadů lze míti za to, že
zvýšeným státním příspěvkem
bude lze započítati pravděpodobně
celé dvě třetiny předchozí
novinářské služby. Další
zásadní změna jest v tom,
že výhod státního příspěvku
mají býti účastni nejenom aktivní
novináři, nýbrž i důchodci a
pozůstalí po novinářích, požívající
již nyní důchodů podle všeobecných
zákonných předpisů. V důsledku
podstatného zvýšení státního
příspěvku stalo se bezpředmětným
ustanovení vládního
návrhu, že původním státním
příspěvkem 5,000.000.- Kč nekrytou
novinářskou službu může započítati
Všeobecný pensijní ústav ze svých
přebytků. Aby bylo vyhověno přání
organisací novinářů a jich zaměstnavatelů
po účasti na správě tohoto zvláštního
pojištění ustanovuje se zvláštní
kuratorium, jež bude rozhodovati jednak o právu účastenství
na tomto pojištění novinářů,
jednak o započitatelnosti předchozí doby
novinářské na účet státního
příspěvku. V důsledku této
změny nebylo již nezbytně nutno
pojem novináře definovati.
V §§ 125 - 161 jednajících
o řízení pojišťovacím, byly
v ustanoveních vládního návrhu, obdobných
znění zákona o sociálním pojištění
(č. 221/24), provedeny některé drobnější
změny vzhledem k textové úpravě, provedené
v novele k uvedenému zákonu (zák. z 8./XI.
1928, č. 184 Sb. z. a n.).
Podstatnější
změny provedeny ve složení pojišťovacích
soudů (§ 135 vládního návrhu).
Na základě zkušeností z prakse (o nedostatečné
presenci přísedících rozhodčích
soudů, znemožňující mnohdy včasné
projednání sporných případů)
rozmnožen počet přísedících
pojišťovacího soudu na 36. Upraven způsob
volby přísedících a náhradníků
vzhledem k tomu, že § 84 v nynějším
znění zachovává pro zemi Českou
a Moravskoslezskou v Praze a v Brně po dvou dosavadních
zemských úřadovnách Všeobecného
pensijního ústavu, avšak podle § 134 zřizuje
se pro obvod každé z těchto zemí jen
jeden pojišťovací
soud. Výslovně stanoveno, že přísedící
a náhradníky pojišťovacího soudu
v Bratislavě volí výlučně členové
(pojištěnci a zaměstnavatelé) úřadovny
Všeobecného pensijního ústavu v Bratislavě,
poněvadž tam náhradní ústavy
nepřicházejí v úvahu.
Do § 158 vloženo v zájmu
pojištěnců ustanovení, že v řízení
před soudy pojišťovacími a vrchním
soudem pojišťovacím nelze účtovati
proti žalobci útrat.
Jelikož z §u 163, který
uvádí způsob ukládání
jmění nositelů pojištění,
pokud k němu je třeba schválení ministra
soc. péče, byl odst. 4 z důvodů systematických
přeřaděn do §u 50, týkajícího
se prostředků, kterými se provádí
léčebná péče, byl tento odstavec
v §u 163 přiměřeně zkrácen
s poukazem na nový odstavec §u 50.
Ustanovení § 164,
odst. 1 umožňuje nositelům pojištění
bráti podle možnosti zřetel na zvláštní
poměry hospodářské jednotlivých
zemí.
V ustanovení o státním dozoru (§ 168)
byla slova "ve veškeré
své činnosti" vynechána. Dozor státní
správy na nositele pojištění podle tohoto
zákona je nynějším zněním
odst. 1 dostatečně zajištěn vzhledem
k tomu, že rozsah státního dozoru jest již
dlouholetou praksí a judikaturou ustálen.
V odst. 6 §u 168 bylo ustanovení
o povinnosti nositelů pojištění předkládati
dozorčím orgánům potřebné
pomůcky a doklady škrtnuto, poněvadž je
převážně administrativně-technického
rázu.
Jelikož vznikla domněnka,
že náklady státního dozoru mohou býti
v celém rozsahu ukládány nositelům
pojištění, bylo v předposlední
větě odst. 6 přesně vysloveno, že
příslušný nositel pojištění
nese toliko odměny dozorčích orgánů
a náklady případné revise. Podle prakse
také v jiných resortech státní správy
obvyklé refundují instituce
podléhající dozoru státní správě
zvláštní výlohy s prováděním
tohoto dozoru vznikající. Nejde také o nové
zařízení, jelikož existovaly dozorčí
orgány státní správy při Všeobecném
pensijním ústavě a jeho zemských úřadovnách
již od založení ústavu v Rakousku;
za platnosti zákona č. 89 z r. 1920 byli z důvodů
účelnosti ustanoveni dozorčí komisaři
i u větších náhradních ústavů.
Také odst. 7, který
dává ministru soc. péče právo,
za určitých předpokladů rozpustiti
správu Všeobecného pensijního ústavu
a přenésti na jmenovaného jím
správce nebo správní komisi, nezavádí
nic nového.
Místo ustanovení:
"nebo vzpírají-li se příkazům
směřujícím k provedení státního
dozoru" bylo ustanoveno: "vzpírají-li
se příkazům, týkajícím
se provádění státního dozoru",
aby byl vyloučen výklad, že by tu šlo
jen o příkazy předběžné,
připravující.
Úlevy finanční
vyznačené v odst. 1 § 169 byly pro Všeobecný
pensijní ústav rozšířeny jednak
na jednání a listiny, týkající
se léčebných ústavů, jednak
i na osoby pokračující dobrovolně
v pojištění. Změnou odst. 3 se dovoluje,
že i pro náhradní ústavy platí
stejné finanční úlevy jako pro Všeobecný
pensijní ústav, ovšem jenom pokud jde o pojistný
poměr spadající pod tento zákon. Osvobození
nositelů pojištění od daně výdělkové
a rentové bylo podle
obdoby sociálního pojištění rozšířeno
i na fondy nositeli pojištění spravované.
V § 170, odst. 1 vypuštěn
bod lit. i) ("kdo nevyhoví jiné povinnosti
uložené mu tímto zákonem"). Ustanovení
to bylo příliš široké, odporujíc
zásadě, že trest lze ukládati jen na
základě výslovně trestní normy,
a lze ho postrádati vzhledem k četným
skutkovým podstatám, v témže paragrafu
uvedeným.
V § 172 snížena
maximální trestní sazba v případě
nedobytnosti na vězení (uzamčení)
až do 14 dnů vzhledem k článku 3. zákona
ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb. z. a n. o organisaci
politické správy. V témže paragrafu
vypuštěn odstavec 2. vzhledem k článku
11. zákona o organisaci politické správy,
podle něhož všechny tresty na penězích,
uložené v administrativním řízení
trestním, připadají státu.
Ustanovení § 173 zahrnuta
do § 172, a § 174 byl sloučen s § 175 v
nynější § 173.
Jako nový § 174 vloženo
ustanovení, že pokud tento zákon obmezuje práva
a nároky pojištěnců pro trestné
činy, nespadají sem trestné činy,
spáchané z pohnutky politické nebo politicko-sociální.
Vynětí politických deliktů má
vzor v řadě jiných zákonů;
v téže souvislosti bylo pamatováno i na delikty
z pohnutek politicko-sociálních, majících
obdobnou povahu.
Sociálně politický
výbor se usnesl, aby pojištěncům nynější
generace, kteří ztratili část služební
doby následkem výkonu vojenské služby
za války, byly důchody zvýšeny o státní
příspěvek, který činí
dvě třetiny premie třídy služného
blíže určené odst. 2 § 176. Ježto
obligatorní pensijní pojištění
bylo rozšířeno na
Slovensko a Podkarpatskou Rus teprve od 1. ledna 1922, bylo nutno
zvláštním způsobem upraviti okruh oprávněných
osob zaměstnaných v těchto zemích.
Počet pojištěnců,
kteří pro tento státní příspěvek
přijde početně v úvahu, byl zjištěn
dotazníkovou akcí Všeobecného pensijního
ústavu z roku 1920; pokud jde o počet pojištěnců
na Slovensku a na Podkarpatské Rusi, byl poměrně
odhadnut. Přibližný počet pojištěnců,
kteří podle výsledku zmíněné
dotazníkové akce v r. 1920 vykázali vojenskou
službu za války, jest 29.500
mužů, s odhadem počtu připadajícího
na Slovensko a Podkarpatskou Rus celkem asi 35.000 mužů.
Výsledek podrobného zpracování jest
dále, že průměrnou třídou,
v níž se doba vojenské služby za války
započte, jest třída V. a že státní
příspěvek v průměru
bude činiti asi Kč 700.-. Na základě
podrobných výpočtů lze zatížení
státu odhadnouti v prvém roce na 700.000 Kč.
Toto zatížení bude zvolna stoupati až
do maxima okrouhle 9,500.000 Kč v 25. až 30. roce
od počátku účinnosti tohoto zákona
a pak rychle klesati. Dnešní
kapitálová hodnota těchto nákladů
činí asi 120,000.000.- Kč. Tímto významným
usnesením o státním příspěvku
bylo splněno přání vyslovené
v resoluci při projednávání zákona
č. 89 z. r. 1920, tisk 2305 z roku 1920.
Ježto není na jisto
postaveno, že zákon, jehož účinnost
má počíti 1. lednem 1929, bude také
do tohoto dne vyhlášen, byla v § 184 stanovená
lhůta pro nové přihlášení
všech zaměstnanců určena na jeden měsíc
ode dne vyhlášení zákona.
Aby usnadněn byl přechod
z nynějšího stavu zákonného,
který připouští vracení příspěvků,
do stavu podle nového zákona, který takové
vracení vylučuje, byl do § 185 přijat
nový odst. 2, ve prospěch skupiny zaměstnanecké
uvedenou změnou nejvíce dotčené.
§ 187, jímž vládní
návrh byl doplněn, sleduje v prvé řadě
účel sprostiti Všeobecný pensijní
ústav definitivně cizorodé agendy hlučínského
dělnického pojištění, která
byla svěřena vládním nařízením
č. 321/1920 Sb. z. a n. na přechodnou dobu Zemské
úřadovně Všeob. pens. ústavu
v Opavě a k jejímuž částečnému
odbourání
byl učiněn první krok již v roce 1926
vlád ním nařízením č.
13/1926 Sb. z. a n. § 187 ukládá nyní
Ústřední sociální pojišťovně,
aby převzala od Všeobecného pensijního
ústavu dosavadní vyplácení dělnických
důchodů podle § 8 cit. vlád. nařízení,
a zmocňuje současně
Všeobecný pensijní ústav, aby vrátil
dělnickým pojištěncům vystouplým,
avšak dosud neodbytým a nepojištěným
podle zák. č. 221/ 1924 Sb. z. a n., v plné
výměře pensijní příspěvky
za ně zapravené.
Dále vyplňuje cit.
ustanovení citelnou mezeru dosavadního vlád.
nařízení č. 13/1926 Sb. z. a n. tím,
že zhodnocuje pojištěncům podle §
7 tohoto nařízení jich příspěvkovou
dobu, pojištěnou před inkorporací Hlučínska
v Německu podle tamních předpisů.
S ohledem na pravděpodobnost,
že nositelům pojištění nebude lze
provésti administrativní důsledky z nových
ustanovení vyplývající, zejména
že nebude možno v obvyklé lhůtě
doručiti zaměstnavatelům předpisy
pojistného, jest zněním odst. 1. § 188
vyjádřeno, že rozdíl premií podle
§ 63 oproti premiím dosavadním se stává
splatným teprve doručením předpisu
nového pojistného. V případech doručení
tohoto předpisu po více měsících
mohly by pak částky pojistného připadající
na zaměstnance dosáhnouti poměrně
značné výše, dotýkající
se citelně jeho hospodářské situace.
V uvážení
této okolnosti byl odst. 1. § 188 doplněn určitým
ochranným ustanovením.
Z důvodů ústavně-právních
byl úvod k § 190 přizpůsoben znění
§ 259 zákona o sociálním pojištění.
Ježto vládní
návrh o nemocenském pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách nebyl Národnímu shromáždění
dosud předložen, a účinnost tohoto pensijního
zákona nesnese odkladu, byla v § 197 účinnost
zákona stanovena 1. lednem 1929.
Výbor sociálně-politický
doporučuje poslanecké sněmovně vládní
návrh zákona o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách v připojeném znění
ku schválení.
Zprávou touto vyřizují
se současně petice čís. 179, 209,
222, 567, 766, 914, 1022, 1027, 1042, 1043, 1051, 1054, 1065,
1073, 1074, 1079, 1080, 1088, 1099, 1110, 1132, 1133, 1137,
1138, 1141, 1142, 1146, 1165, 1170, 1175, 1179, 1181, 1182, 1209,
1215, 1222, 1223. 1228, 1229, 1230, 1238, 1240, 1241, 1246 a 1248.
1. Vláda se vybízí, aby co nejrychleji sjednala
vzájemné smlouvy ve smyslu § 190.
2. Vláda se vybízí,
aby úmluvy ve smyslu § 177, odst. 8. v nejkratší
době předložila k ratifikaci.
Dovolávaje se důvodové
zprávy vládního návrhu tisk č.
1706 a výborové zprávy soc. pol. výboru
ze dne 12. prosince 1928, připomíná výbor
rozpočtový k otázce zatížení
stát. pokladny v důsledku cit. návrhu zákona
následující:
Finanční zatížení
státu uloženo jest paragrafy: 13. o započitatelnosti
doby zákonné presenční služby,
124. o pojištěni novinářů a 176.
o státním příspěvku pro započítání
vojenské služby za války.
Počet osob, které
získávají příspěvkovou
dobu na základě § 13., odhadnut byl dvojím
způsobem okrouhle na 4000 ročně. Při
prvém výpočtu zjištěno číslo
3600 na podkladě poměru počtu mužských
pojištěnců V. P. Ú. a všech mužských
obyvatelů republiky a to ve věkové skupině
20 až 24letých v době sčítací
akce z r. 1925. Druhým postupem dojde se k cifře
3500 až 4000, jestliže počet pojištěnců
V. P. Ú. ve věkové skupině 20 až
25 let se násobí
poměrem počtu branců k počtu všech
mužů ve stáří 20 - 25 let. Tento
poměr jest 0.17 až 0.20. Počet všech mužských
pojištěnců V. P. Ú. ve věkově
skupině 20 až 25 let k 31. prosinci 1925 byl 20.299.
Při počtu 4000 osob
činil by státní příspěvek
v třídě 1. Kč 576.000 ročně.
Ježto však byl okruh osob oprávněných
rozšířen a ježto pro určitou skupinu
oprávněných, kterou nelze početně
přesně zjistiti, byla třída 1. zvýšena
na třídu 2., nutno částku skutečného
ročního nákladu Kč 576.000 zvýšiti
o odhad uvedeného
vyššího zatížení, které
činí asi Kč 200.000.- ročně.
Propočty pro pojištění
novinářů byly provedeny na základě
statistického materiálu získaného
dotazníkovou akcí v roce 1926 a ověřeného
syndikátem novinářů. Statistika tato
je uvedena v tabulkách č. 55 až 63 důvodové
zprávy, tisk 1706, a je z ní patrno, že výpočty
se vztahují na 740 mužů a 25 žen, úhrnem
tedy na 765 osob. Ježto se jedná o materiál
získaný v roce 1926, nutno z opatrnosti předpokládati,
že celkový počet vzrostl asi na 800 osob.
S ohledem na tento počet
připadá z celkového věnování
20,000.000 Kč na jednoho průměrně
Kč 25.000.-. Ježto tohoto státního příspěvku
má býti podle vládního návrhu
použito především k započtení
doby novinářské služby, připadne
v jednotlivých případech na tyto jednotlivce
částka podstatně vyšší.
Efekt věnování
pro tyto nejstarší je vyjádřen asi touto
úvahou: Z uvedeného počtu je již nyní
asi 40 osob starších 60 let, které budou míti
po účinnosti zákona ihned nárok na
starobní důchod.
Pokud jde o usnesení sociálně-politického
výboru o státním příspěvku
ve prospěch pojištěnců nynější
generace, kteří ztratili část služební
doby následkem výkonu vojenské služby
za války, odkazuje rozpočtový výbor
na výborovou zprávu sociálně-politického
výboru.
Rozpočtový výbor
připojil se ke zprávě soc. pol. výboru
v celém rozsahu, schvaluje tuto osnovu zákona o
pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách
a navrhuje slavné sněmovně, aby osnovu tuto,
jakož i obě resoluce výboru sociálně
politického schválila.