II. volební období. | 7. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Při ministerstvu veřejných prací
zřizuje se státní elektrisační
fond, který jsa právnickou osobou může
samostatně nabývati práv a se zavazovati.
(2) Na venek zastupuje fond ministr veřejných prací,
pokud jde o zápůjčky (§§ 4 a 3)
spolu s ministrem financí. Akty týkající
se zápůjček u Ústřední
sociální pojišťovny kontrasignuje předseda
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu.
(1) Účelem elektrisačního fondu jest
poskytnouti elektrickým podnikům, které byly
prohlášeny za elektrické podniky všeužitečné
nebo na takové byly přeměněny podle
zákona ze dne 22. července 1919, čís.
438 Sb. z. a n., o státní podpoře při
zahájení soustavné elektrisace nebo zákona
ze dne 1. července 1921, čís. 258 Sb. z.
a n., jímž se doplňuje zákon čís.
4381919 Sb. z. a n., zápůjčky na výstavbu
elektrických vedení s napětím 60.000
V. a více a příslušných transformoven
zřízených po 1. lednu 1929.
(2) Úroková míra těchto zápůjček,
které musí býti splaceny do 30 roků,
stanoví se °4%. Bližší podmínky
úvěrů stanoví ministerstvo financí
v dohodě s ministerstvem veřejných prací.
(1) Elektrisační fond opatří si peněžní
prostředky zápůjčkou u Ústřední
sociální pojišťovny do výše
200,000.000 Kč na úrok o 1/2
vyšší než činí úroková
míra, kterou určuje § 185 zákona ze
dne 9. října 1924, čís. 221 Sb. z.
a n., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
nejméně však na 5%, při čemž
má elektrisační fond právo zápůjčku
6 měsíců předem vypověděti.
Zápůjčka tato umoří se ve 20ti
pravidelných půlletních, pozadu jdoucích
splátkách. Úrok a úmor hradí
se z běžných příjmů fondu.
(2) Jednání a listiny, kterých je třeba
ku provedení § 2 a § 3 odst. 1 jsou prosty kolků
a poplatků.
(1) Běžné příjmy fondu tvoří
především úroky a umořovací
splátky zápůjček elektrických
podniků všeužitečných (§ 2,
odst. 1).
(2) Na úhradu zbývajících úroků
a úmoru zápůjček Ústřední
sociální pojišťovny přikazují
se elektrisačnímu fondu dividendy připadající
státu z titulu kapitálové účasti
na společnostech (hospodářských a
výdělkových družstev) provozujících
elektrické podniky všeužitečné.
(3) Pokud by příjmy v odst. 1 a 2 uvedené
nestačily, doplní je stát dotacemi z rozpočtu
ministerstva veřejných prací.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1929. Jeho provedením se pověřují
ministři financí a veřejných prací
v dohodě s ostatními zúčastněnými
ministry.
Zákonem se má opatřiti levný úvěr
všeužitečným elektrárenským
podnikům na stavbu sítí o velmi vysokém
napětí, které budou postaveny po 1. lednu
1929.
Spotřeba elektřiny v oblastech zásobených
všeužitečnými elektrickými podniky
velmi utěšeně stoupá; za rok 1926 stoupla
u nich celkem o 18%, roku 1927 o 24% a v letošním
roce u jednotlivých podniků o 17-50%. Podniky proto
musí svoje zdroje rychle rozšiřovati, takže
projektované rozšíření tepelných
centrál těchto podniků přesahuje 120.000
kW.
Soustavná elektrisace se dostává tím
do dalšího vývojového stadia, kdy přestává
býti prospěšným, aby se rozšiřovaly
jednotlivé byt i velké centrály bez ohledu
na podniky sousední, neboť lze vzájemným
spojením takovýchto elektráren ušetřiti
mnoho na zálohách nutných pro bezpečnou
a trvalou dodávku. Toto vzájemné spojení
jednotlivých elektráren je možno provésti
jen vedeními o velmi vysokém napětí,
jež je v Československu normalisováno na 60.000
neb 100.000 V. Tato napětí odpovídají
napětím států sousedních, zapadajíce
tak do světové elektrisační sítě.
Tato vedení, která je třeba vystaviti na
velké vzdálenosti od elektrárny k elektrárně,
však v prvých letech výstavy působí
velké kapitálové zatížení
elektrárenských podniků, přes to,
že v pozdějším vývoji a při
pozdějším plném zatížení
jsou trvale úspornější a hospodárnější
než ojedinělé elektrárny. Aby se proto
zabránilo tříštění našich
kapitálových sil, aby se docílilo soustředěním
výroby ještě lepší hospodárnosti
a tím všeobecného zlevnění elektřiny,
které přijde k dobru všem odběratelům,
zřizuje se zde fond, který má poskytnouti
levné a výhodné zápůjčky
k těmto stavbám.
Podle tohoto zákona jde jen o dočasnou a postupnou
podporu elektrisace, neboť půjčky musí
býti splaceny do 30 let po výstavbě a bude
jich zapotřebí tak, jak se budou ona vedení
postupně stavěti. Podle dosavadního vývoje
dosáhne se v zákoně uvedeného obnosu
za 10 - 15 let. Při úplném vyčerpání
výše uvedené částky bude roční
podpora obnášeti asi 3 mil. Kč, jež bude
jistě úplně kryta výnosem státní
účasti na všeužitečných
elektrárnách, které již dnes státu
poskytují výtěžek 1.7 mil. Kč.
Tato vedení budou tvořiti trvalou a jednotnou soustavu
arterií, po kterých se bude přelévat
energie z oblasti do oblasti, čímž se postupně
elektrárny dokonale využijí, a bezpečnost
dodávky všude stoupne, neboť při poruchách
jedné elektrárny bude vypomáhat elektrárna
sousední. Touto soustavou se elektřina všem
spotřebitelům zlevní a zajistí.
V nové době všechny průmyslové
státy věnují velkou pozornost takovýmto
důležitým elektrickým vedením,
všemožně podporujíce jejich stavbu. Zejména
Anglie a Italie podporují je přímo úvěrem
ze státních prostředků. Ani Československo,
které jest stát výslovně exportní,
nemůže zanedbávati svoji výrobní
výzbroj, ke které na prvém místě
patří racionelní zásobení levnou
elektřinou.
Finanční zatížení návrhem
tímto nevznikne.
Po stránce formální budiž návrh
tento přikázán výboru iniciativnímu,
pak zemědělskému a rozpočtovému.