II. volební období. | 7. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Státním úředníkům, soudcům,
státním učitelům a profesorům,
státním zaměstnancům náležejícím
do kategorie zřízenců (podúředníkům
a zřízencům), učitelům obecných
a občanských (měšť.) škol,
příslušníkům četnictva,
vojenským gážistům a všem ostatním
zaměstnancům podniků a fondů státem
spravovaných ve výslužbě, na něž
by se byla vztahovala ustanovení platových zákonů
čís. 103 a 104 ze dne 24. června 1926 Sb.
z. a n., kdyby nebyli odešli do výslužby před
prvním lednem 1926 a pozůstalým po uvedených
osobách zemřelých v činné službě
nebo ve výslužbě před 1. lednem 1926,
jimž nebyly odpočivné a zaopatřovací
platy upraveny podle zákona ze dne 24. června 1926
čís. 103 a 104 Sb. z. a n., náleží
stejné odpočivné a zaopatřovací
platy, jaké ustanovuje zákon ze dne 24. června
1926 čís. 103 a 104 Sb. z. a n., pro zaměstnance
na které se vztahují oba tyto citované zákony
a kteří odešli do výslužby za jich
účinnosti a pro pozůstalé po těchto
zaměstnancích a po zaměstnancích,
kteří zemřeli v činné službě
za účinnosti těchto zákonů.
Z ustanovení tohoto zákona jsou vyjmuti zaměstnanci
a pozůstalí po nich, kteří odešli
nebo dáni byli do výslužby dobrovolným
odchodem podle §§ 9, 10 a 11 zákona ze dne 22.
prosince 1924, čís. 286 a neměli při
svém dobrovolném odchodu do výslužby
nároku na plné výslužné (100%).
Podle zásad tohoto zákona upraví se odpočivné
a zaopatřovací platy zaměstnanců státních
úřadů a podniků, ústava a fondů
státních a státem spravovaných, jakož
i učitelů placených podle norem platných
pro státní učitele, kteří nespadají
pod služební pragmatiku, jakož i pozůstalých
po uvedených zaměstnancích, dále pensistů
drah sestátněných, po nich pozůstalých
a po bývalých zaměstnancích těchto
drah.
Podle stejných zásad mohou země, okresy a
obce upraviti odpočivné a zaopatřovací
platy svých zaměstnanců ve výslužbě
a pozůstalých po takovýchto zaměstnancích
zemřelých v činné službě
nebo ve výslužbě.
Náklad vzešlý z provádění
tohoto zákona uhradí se přebytky státního
hospodářství a úsporami v jednotlivých
oborech státní správy.
Zákon nabývá účinnosti dnem
1. ledna 1929 a provedou jej všichni ministři.
Bídná a v mnohých případech
až zoufalá situace staropensistů a vdov jest
všeobecně známa. Při dnešní
a neustále stoupající drahotě všech
životních potřeb nestačí jejich
požitky k uhájení holého živobytí.
Většina jen živoří a umírá
v bídě a nouzi. Nutnost přiměřené
úpravy pensí byla zástupci pensistů
v nesčetných podáních vládě
a zákonodárným sborům dokázána
a všeobecné uznána. Není v republice
občana spravedlivě smýšlejícího,
který by zasloužilým invalidům práce
pro stát neb jiné zájmy veřejné
nepřál, aby poslední dny svého života
mohli ztráviti bez starosti o suchý chléb
vezdejší. Taktéž dokázána
byla možnost spravedlivé úpravy pensí
bez nového zatížení poplatnictva, nejen
organisacemi pensistů, ale i zástupci skoro všech
politických stran v Národním shromáždění.
V XIII. části mírových smluv, uzavřených
a ratifikovaných též republikou Československou,
zavázaly se vysoké smluvní strany, vedeny
jsouce citem lidskosti a sociální spravedlnosti,
mezi jiným též k tomu, odměňovati
své pracovníky takovými platy, které
by jim zaručovaly slušnou životní úroveň,
přiměřenou době a zemi při
zásadě rovné odměny za práci
rovné hodnoty. Závazek tento podle smyslu a ducha
mírových smluv neplatí jen pro dělníky
v úzkém slova smyslu, nejen pro soukromé
zaměstnavatele, nýbrž též pro duševní
pracovníky, zejména pro zaměstnance státu
a jiných veřejných korporací, které
mají dobrým příkladem předcházeti
zaměstnavatelům soukromým.
Závazek nevztahuje se též jen na zaměstnance
v činné službě, ale i na pensisty a
jejich pozůstalé. Neboť odpočivné
a zaopatřovací požitky tvoří
dle všech požitkových zákonů součást
aktivních platů a byly zaměstnancům
při nastoupení státní neb jiné
veřejné služby zaručeny jako odměna
za práci vykonanou. Přesto domáhají
se českoslovenští pensisté již
přes devět let marně stejného hodnocení
své poctivé a svědomité práce
nadarmo.
Odpočivné a zaopatřovací požitky
zůstávají i dále vyměřeny
podle doby, kdy zaměstnanec do výslužby odešel
nebo zemřel, ne podle hodnoty vykonaných služeb.
Národní shromáždění republiky
Československé uznávajíc neoprávněnost
dosavadního roztřídění pensistů
na tolik druhů různě zaopatřených,
vyzvalo již mnohokráte vládu, aby všechny
stejně zaopatřila. V § 3 zákona č.
286 z roku 1924 bylo vládě výslovně
uloženo, aby do konce roku 1925 předložila návrh
zákona, upravující požitky státních
zaměstnanců. Vláda tomuto příkazu
vyhověla jen ohledně zaměstnanců v
činné službě a těch, kteří
po 1. lednu 1926 do výslužby odešli.
Teprve na počátku roku 1928 předložila
návrh zákona pro pensisty, který ale rozdíly
a nesrovnalosti v požitcích pensistů z různých
dob neodstraňuje, naopak je ještě rozmnožuje.
Přiznává jen nejstarším pensistům
neúčastným výhod propočítání
služební doby 20% přídavek k dosavadní
pensi a stanoví dále tak nízkou nepřekročitelnou
hranici, že jen malá část těchto
pensistů plných 20% obdrží. Většina
a to právě ti, kteří nejdéle
sloužili, dostanou mnohem méně a mnozí
neobdrželi vůbec nic. V několika případech
obnášel tento příplatek dokonce jen
20 haléřů ročně.
V důvodové zprávě k tomuto zákonu
odvolává se vláda, že organisace pensistů
takovou úpravu žádají. Odůvodnění
toto odpovídá jen potud skutečnosti, že
zástupci pensistů požadavek tento teprve přednesli,
když vláda rozšíření zákona
o propočítání služební
doby na staropensisty zamítla s odůvodněním,
že by nebylo proveditelné. - K odstranění
této překážky prohlásili staropensisté,
že se spokojí s přibližným vyrovnáním,
které by se dalo docíliti jednoduchým zvýšením
základního výslužného o 20%.
- Žádali ale toto zvýšení u všech
staropensistů a přednesli tento požadavek již
v roce 1923, vláda ale tenkráte i toto přibližné
vyrovnání zamítla s odůvodněním,
že by to znamenalo nepřípustný postup
ve výslužbě.
Přichází s tím teprve po 4 letech,
kdy se poměry pensistů ještě více
zhoršily, a dříve uspokojující
úprava již nestačí. Neboť od oné
doby stoupla drahota do takové výše, že
požitky aktivních zaměstnanců musely
býti znovu upravovány. Tím se zvýšily
též požitky zaměstnanců, odcházejících
do výslužby po uzákonění nové
úpravy a byl utvořen nový druh pensistů
s požitky značně vyššími než
požitky pensistů z dob dřívějších.
Takto změněné poměry nutily organisace
pensistů požadovati stejné zaopatření
všech pensistů podle zásady rovné odměny
za práci rovné hodnoty, v mírových
smlouvách stanovené. Vláda ale prohlásila
ku konci roku 1926, že nemůže poskytnouti více
než 70 milionů Kč jako výpomoc pensistům
nejstarším. Úprava tato byla považována
jen jako prozatímní a jako první krok k úplnému
zrovnoprávnění, které by v nejbližší
době, nejpozději v jubilejním roce 1928,
následovalo.
Očekávaná výpomoc se ale posud nedostavila,
ač byla jak v roce 1926 tak i během roku 1927 opětně
a určitě slibována. Zákon o příplatcích
pro staropensisty čís. 80/1928 přišel
pozdě, neboť mezi tím velká většina
staropensistů umřela. Dle vládních
výkazů obnášel počet staropensistů,
vdov a sirotků v roce 1924 117.437 a ku konci roku 1926
již jen 58.747 osob. Za 2 léta ubylo jich tedy 58.960,
přes 50%. Nutno tedy předpokládati, že
se jich počet v roce 1927 zmenšil o dalších
25% a v době předložení zákona
jen asi 45.000 obnášel. Zdržování
provedení této malé úpravy způsobilo
dále, že asi 5.000 staropensistů úpravy
se nedočkalo.
Na ostatní vážné vady a nedostatky zákona
o příplatcích bylo poukázáno
při jeho projednávání v poslanecké
sněmovně. Všichni poslanci, kteří
se k zákonu tomu slova ujali, prohlásili, že
jen zrovnoprávnění všech uspokojivé
a spravedlivé rozřešení palčivé
otázky pensistů může přivoditi.
V resoluci byla vláda vyzvána, aby předložila
návrh zákona v tom směru. Pro předložený
návrh zákona o příplatcích
hlasovala většina poslanecké sněmovny
jen proto, aby staropensisté, tak dlouho již strádající
a vymírající, co nejdříve aspoň
tu malou pomoc obdrželi.
Po zkušenostech nabytých v projednávání
své otázky existenční obávají
se staropensisté, že se zrovnoprávnění
v tomto životě nedočkají. Ve všech
svých nadějích zklamáni a nedodržením
daných slibů roztrpčeni, naléhají
mnozí již dávno na své organisace, aby
se obrátily na mezinárodní úřad
práce při Společnosti Národů
se žádostí, aby přiměl vládu
republiky Československé ke splnění
závazků v mírových smlouvách
převzatých též u svých pensistů
a jejich pozůstalých.
Nátlak ten v poslední době značně
zesílil. Naléhání odůvodňuje
se zvláště tím, že samy vládní
kruhy uznávají právo pensistů stěžovati
si u Společnosti Národů.
Náklad na stejné zaopatření pensistů
byl na počátku roku 1927 na podkladě neúplných
dat odhadnut na 350 milionů Kč ročně.
Finanční správa své zamítavé
stanovisko proti zrovnoprávnění odůvodňuje
tím, že není možno opatřiti úhrady
pro obnos tak vysoký.
Dnes není již zapotřebí 350 milionů.
Od doby, kdy náklad byl odhadnut, zmenšil se o mnohem
více než o polovinu, jak následující
rozpočty pořízené podle úředních
dat dokazují.
Dle přílohy k vládnímu návrhu
zákona o příplatcích pro některé
druhy pensistů jevil se stav staropensistů, vdov
a sirotků státních, všech podniků,
ústavů, fondů státních nebo
státem spravovaných včetně učitelů
škol národních takto ku konci roku 1926:
Úředníků a jim na roveň postavených | 13.830 | 25.317 | 39.146 |
Zřízenců a jim na roveň postavených | 12.537 | 39.537 | 52.074 |
Vdov po úřednících a jim na roveň postavených | 14.231 | 7.593 | 21.824 |
Nezaopatřených dětí vdov po úřed. | 4.458 | 4.075 | 8.533 |
Vdov po zřízencích | 16.384 | 8.519 | 24.903 |
Nezaopatřených dětí vdov po zřízencích | 6.323 | 6.941 | 13.264 |
Oboustranných sirotků po úřednících | 613 | 327 | 940 |
Oboustranných sirotků po zřízencích | 946 | 1.152 | 2.098 |
Dle tohoto stavu pensistů, vdov a sirotků bylo by
zrovnoprávnění jejich vyžadovalo ke
konci roku 1926:
39.146 | úředníků | 4.000 | 156,584.000 | |||||
52.074 | zřízenců | 2.000 | 104,148.000 | |||||
21.824 | vdov úředn. | 2.000 | 43,648.000 | |||||
8.533 | dětí úředn. | 400 | 3,413.200 | |||||
24.903 | vdov zřízen. | 1.000 | 24,903.000 | |||||
13.264 | dětí zřízen. | 200 | 2,652.800 | |||||
940 | sirot. úředn. | 1.000 | 940.000 | |||||
2.098 | sirot. zřízen. | 500 | 1,049.000 | |||||
V celku tedy | 337,338.000 |
Vymíráním pensistů a vdov, zaopatřením
sirotků snižuje se jejich počet každoročně
skoro o 20%. Sama finanční správa s takovým
úbytkem počítá. Na drahotní
přídavky pro staropensisty zařadila do státního
rozpočtu pro rok 1928 o 32,628.000 Kč méně
než v roce 1927. Částka tato při položce
158,702.000 Kč činí více než
20%.
Nutno tedy předpokládati, že předem
vypočtený náklad na zrovnoprávnění
staropensistů na konci roku 1926
obnosem | 337,338.000 Kč |
za 2 léta 1927 a 1928 zmenší se o 40% t. j. o | 134,935.200 Kč |
202,402.800 Kč | |
Ale pro příplatky nejstarším jest již povoleno | 70,000.000 Kč |
zbývá tedy opatřiti ještě úhradu pro | 132,402.800 Kč |
Náklad. takový zatěžoval by rozpočet
vlastní státní správy jen asi 40,000.000
Kč, rozpočet podniků státních
a státem spravovaných 66,000.000 Kč a rozpočty
vydržovatelů škol národních všech
dohromady jen asi 26,000.000 Kč a mohl by býti uhrazen
přebytky státního hospodářství
a úsporami v jednotlivých oborech státní
správy.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh byl přikázán výboru sociálně-politickému
a rozpočtovému k projednání.