II. volební období. | 7. Zasedání |
II. posl. Siegela a druhů
min. spravedlnosti o nešvarech v soudnictví,
III. posl. Simma a druhů
min. železnic, že byly vydány jednojazyčné
tiskopisy pro strany ve styku se železničními
úřady,
IV. posl. inž. Kalliny a
druhů min. vnitra o neoprávněném zadržování
nezaplacených částek za tisk kandidátních
listin pro volby v prosinci 1928 a o zdlouhavém vracení
záruk složených majetníky tiskáren,
V. posl. inž. Kalliny a druhů
min. financí o neudržitelných poměrech
u karlovarského berního úřadu,
VI. posl. dr. Koberga a druhů
min. železnic, že německý jazyk ve styku
na železnicích jest neoprávněně
vyřazován,
VII. posl. Matznera a druhů
min. spravedlnosti o zabavení periodického časopisu
"Deutscher Bauernverlag"
Sudetsko-německého zemědělského
svazu,
VIII. posl. Horpynky a druhů
min. vnitra o nezákonných pokynech k oslavě
státního jubilea v Chomutově,
IX. posl. Horpynky a druhů
min. vnitra o úpravě nošení stejnokrojů
a odznaků,
X. posl. Horpynky a druhů
min. vnitra o jmenováních do správních
výborů nemocenských pojišťoven,
XI. posl. Horpynky a druhů
min. školství a nár. osvěty o školních
poměrech v Milešicích na Šumavě,
XII. posl Kurfaka a druhů
min. školství a národní osvěty
o státní ruské občasnské škole
v Perečíně,
XIII posl. Koudelky, inž.
Nečase, Prokeše, Bečko a soudruhů vládě
o úpravě požitků okresních cestářů
podle poměrů platných pro cestáře
státní,
XIV. posl. Stentiványi a druhov min.
vnútra a spravedlnosti o poburovaní proti národnosti,
spáchanom Emilom Hanesom, okresným náčelníkom
v Rimavskej Sobote,
XV. posl. Pika a soudruhů
min. pošt a telegrafů o závadách československého
rozhlasu,
XVI. posl. Koudelky, Kříže,
inž. Nečase, Bečko a soudruhů min. předsedovi
o urychleném zaknihování půdy přidělené
v Pozemkové reformě drobným zemědělcům,
XVIII. posl. Bergmanna, Tučného,
Buřívala, Procházky a druhů vládě
o přeřadění obce Lužné
do vyšší skupiny míst činovného,
XIX. posl. Bergmanna, Tučného,
Buřívala, Procházky a druhů min. veř.
prací o zvýšení činží
ve státních domech obytných,
XX. posl. Bergmanna, Zeminové,
Špatného, dr. Klapky a druhů vládě
o přeřazení Modřan do vyšší
skupiny míst činovného státních
zaměstnanců,
XXI. posl. Bergmanna, Tučného, Buřívala, Procházky a druhů vládě o přeřadění obce Neštěmic do vyšší skupiny míst činovného státních zaměstnanců,
XXII. posl. Bergmanna, Tučného,
Buřívala, Procházky a druhů vládě
o přeřadění Moldavy v Čechách
do vyšší skupiny míst činovného
státních zaměstnanců,
XXIII. posl. Procházky,
Buřívala, Tučného a druhů vládě
o přeřadění obce České
Velenice do vyšší skupiny míst činovného,
XXIV. posl. Buřívala,
Procházky, Bergmanna a druhů min. financí
dru Vlasákovi o úhradě základních
učitelských platů,
XXV. posl. Špatného, dra Klapky, Zeminové,
Mikuláše a druhů
předsedovi vlády o poměrech v lesním
hospodářství velkostatku Lázně
Kynžvart,
XXVI. posl. dra Klapky, Zeminové,
Špatného a druhů min. školství
a národní osvěty o poukazu 22 milionů
Kč Ostřihomskému arcibiskupovi,
XXVII. posl. Mikuláše, dra Klapky, Práška,
Zeminové a druhů vládě republiky Československé
ve věci lesní reformy,
XXVIII. posl. dra Franke, Sladkého,
Davida a druhů vládě o konečné
úpravě vkladů našich státních
příslušníků u peněžních
ústavů v polské části
Těšínska a u Těšínské
spořitelny,
XXIX. posl. dra Frankeho, Sladkého
a druhů předsedovi vlády a min. financí
o zrušení archivu katastrální mapy v Opavě,
XXX. posl. dra Klapky, Zeminové,
Špatného a druhů min. spravedlnosti o nedostatečném
personálním obsazení okresních soudů,
XXXI. posl. dra Klapky, Zeminové,
Špatného a druhů min. financí o vyměřovnání
přímých daní,
XXXII. posl. dra Klapky, Zeminové,
Špatného a druhů min. vnitra o dovolené
veř. Zaměstnancům, kteří jsou
členy obecních zastupitelstvev,
XXXIII. posl. Mikuláše, Práška, Knejzlíka,
Riedla a druhů vládě republiky Československé
o prodeji zbytkových statků a jejich rozdělení
drobným uchazečům,
XXXIV. posl. dra Koberga, inž.
Junga a druhů vládě o přeřadění
města Krnova do skupiny míst B,
XXXV. posl. dra Koberga a druhů
vládě o drahotních přídavcích
státních zaměstnanců,
XXXVI. posl. Horpynky a druhů
min. pošt a telegrafů o výměně
rakouských válečných půjček
za náhradní titry,
XXXVII. inž. Kalliny a druhů
min. financí o nehorázném postupu berního
ředitele Františka Richtra z Karlových
Varů proti úřednímu
zřízenci berního úřadu v Karlových
Varech Františku Pfeilovi.
Jako provádění
pozemkové reformy na půdě zemědělské,
tak i v tomto případě, kdy jedná
se o provedení pozemkové reformy na půdě
lesní, jsme vedeni snahou, aby velké dílo
pozemkové reformy bylo vykonáno podle zákona
a aby byly splněny ušlechtilé úmysly
zákonodárcovy. Cítíme velkou odpovědnost
před veškerou budoucností za zdar tohoto díla
a máme za to, že bychom
se provinili na svých povinnostech členů
zákonodárného sboru, kdybychom se nepřičinili,
aby budoucí stav lesní držby v republice
byl po každé stránce pokrokem oproti stavu
dosavadnímu. Celou třetinu republiky pokrývají
lesy (4,662.790 ha). Z celkové zabrané
plochy připadá na půdu nezemědělskou
(lesy, pastviny, plochy vodní) 2,741.620 ha, tedy plocha
obrovská. Nikomu z občanů republiky
nemůže býti lhostejno, jak bude naloženo
s tímto ohromným bohatstvím, které
nemá jen cenu soukromohospodářskou, nýbrž
také velikou cenu
veřejnohospodářskou.
Nemůžeme zatajiti
obavy, že lesní reformě hrozí nebezpečí.
Toto své přesvědčení čerpáme
jednak z dosavadního postupu Státního
pozemkového úřadu,l jednak z objektivních
podmínek lesní reformy, jak se utvářely
poslední dobou.
Podle vlastního výkazu
Státního pozemkového úřadu
k 30. Červnu 1928 z celkové plochy zabrané
půdy nezemědělské ubylo toto:
Tedy celkem 842.528 ha, tj. 34.3
procenta zabrané lesní půdy. Zbývá
tedy provésti ještě pozemkovou reformu na půdě
lesní as na 65.7 pro. Zabrané půdy lesní.
To je ovšem stav v polovici minulého roku, od
kteréžto doby se stav tento ještě opět
změnil.
Na prvý pohled zaráží
výměra lesů, propuštěná
vlastníkům podle § 20 zák. přídělového.
Kdežto podle § 11 z. z. bylo 1-680 vlastníkům
zabraného majetku ponecháno 178.000 ha, podle §
20 zák. přídělového bylo jen
698 vlastníkům ponecháno již 304.000
ha. § 20 připouští za zvláštních
okolností ponechati vlastníku zabraného majetku
jisté plochy půdy za zvláštních
podmínek, které zákon předpisuje.
Zdá se však, že Státní pozemkový
úřad zvláštními podmínkami,
běžné pravidlo, bez ohledu na znění
§ 11 z. z. Nelze se zbaviti dojmu, že tu jde fakticky
o obcházení zákona, ba dokonce o jeho porušování
státním úřadem.
Tento dojem je sesilován plánem úřadu,
při provádění pozemkové reformy
postupovati tak, že by jednotlivým majitelům
zabraného lesního majetku byla ponechávána
percentuelní výměra půdy,podle celkové
výměry, tedy podle kriteria, které v našem
zákonodárství o pozemkové reformě
nikde se nenajde. Státní
pozemkový úřad chce krýti tuto svou
praxi tím, že by tyto velké plochy, vlastníku
ponechané, nadále podržel formálně
v záboru. Nehledě k hospodářské
povážlivosti tohoto postupu, je třeba jen poznamenati,
že Státní pozemkový úřad
je povolán pozemkovou
reformu prováděti a nikoli odkládati; odložení
pozemkové reformy na dobu po létech, jako se stalo
na příklad na panství Schőnbornském
na Podkarpatské Rusi, je vlastně anulování
zákona záborového, které by mohlo
právně býti provedeno zase jen zákonem
a nikoli správním aktem.
Rozpaky Státního
pozemkového úřadu při provádění
lesní reformy podněcují nepřátele
pozemkové reformy, kteří se domnívají,
že nebude sáhnuto na jejich lesy nebo aspoň
ne tak, jak zákon předpisuje, a to je stav povážlivý.
Zmíněné rozpaky Státního pozemkového
úřadu plynou hlavně z té okolnosti,
že není tu dostatek uchazečů o lesy
po zákonu oprávněných, o jichž
opatření bohužel nikdo z povolaných
nedbá, spíše naopak.
Tvrdíme, že je povinností
státu, aby se postaral o řádné provedení
zákona záborového i v příčině
lesní půdy a že Státnímu pozemkovému
úřadu musí se dostati v této
věci nutné pomoci, kde sám si pomoci nemůže.
Tak je tomu hlavně opatřením dostatečného
počtu vhodných uchazečů o zabrané
lesy.
Na prvém místě
tu přichází v úvahu stát
(§ 10 z. z.). K 30. Červnu 1928 bylo převzato
státem zabraných lesů as 200.000 ha; k tomu,
co přechodně spravuje Státní pozemkový
úřad, nepřihlížíme. Stát
hodlá převzíti dalších několik
set tisíc ha zabraných lesů.
Vytýkáme, že
ministerstvo zemědělství nepředložilo
veřejnosti ba ani zemědělskému výboru
poslanecké sněmovny svůj plán sestátnění
lesní držby a nevysvětlilo, podle jakých
směrnic byl plán tento sestaven. Máme obavu,
že ministerstvo zemědělství, resp. správa
státních lesů a statků tomuto
ministerstvu podřízená, při sestavování
plánů akce postátňovací byly
vedeny jen zřetely hospodářskými,
převzíti totiž jen lesy nejlepší
a slibující největší výnosnost,
bez každého zřetele dalšího, ač
stát musí právě v této
věci plniti úkoly, jichž nikdo jiný
splniti nemůže.
To vede dále k tomu,
že lesy méně hodnotné nemají
dostatek zájemníků a že vzniká
nebezpečí, že nakonec Státnímu
pozemkovému úřadu zůstanou lesy bez
výnosu, které nikdo nebude chtíti.
Soudíme, že v lesní
reformě musí se uplatniti zemské celky náležitou
měrou. Morava učinila již v této
věci přípravy, v ostatních zemích
však dosud se nic po této stránce nestalo.
Je povinností vlády upozorniti zemské správy
na jejich povinnost, zabezpečiti zemím přiměřenou
výměru lesní půdy z lesní
reformy.
Vláda, která má
povinnost postarati se o provedení zákonů
o pozemkové reformě, neučinila ničeho,
aby byl proveden zákon přídělový
co do lesů. Tento zákon v §u 10 vyhražuje
lesy obcím ihned za státem. Zákonodárce
zajisté neměl tu na mysli drobné obce venkovské,
stanoviv současně, že jednotlivá polesí
nesmějí býti trhána, nýbrž
obce, jimž kapitálová síla dovoluje
uvázati se v držbu hospodářsky
dostatečné výměry lesa. Dalším
vhodným uchazečem o lesy po zákonu jsou okresy
a jiné veřejné svazy. Vláda se nepostarala,
aby zemské správní výbory podporovaly
snahy obcí a okresů po získání
lesů a aby byly odstraněny výstřelky
stranicko-politického zneužívání
moci, které v tomto směru uplatňovalo
se v zemském správním výboru
českém proti snahám obcí a okresů
získati půdu
v pozemkové reformě.
Předpisy o finančním
hospodářství samosprávy, vydané
za této vlády, znemožnily by obcím a
okresům vůbec účast na lesní
reformě, kdyby vláda v této věci
nezasáhla. Je její povinností prostřednictvím
zemských úřadů zaříditi,
aby všemožně bylo podporováno úsilí
velkých obcí a okresů po nabytí lesů
v lesní reformě, jak podporou při příslušném
řízení, tak i financováním
této akce.
Při přídělu
zabraných lesů budiž pamatováno na ústavy
sociálně pojišťovací, dále
na ústavy a zařízení pro péči
o zdraví lidu. Již po léta jedná se
o snížení přijímacích
cen za zabrané lesy, dosud však příslušné
nařízení vládní nebylo vydáno.
To je jedna z dalších hlavních překážek
řádného provedení lesní reformy.
Nechce-li vláda úmyslně, aby lesní
reformu ve velkém
měřítku nebylo lze provésti, protože
nebude uchazečů o drahé zpustošené
lesy, musí býti přejímací ceny
za zabrané lesy podstatně sníženy.
Odmítáme příděl
lesů družstvům starousedlíků
všude tam, kde by příděl znamenal monopol
lesní držby, škodlivý pro ostatní
veřejnost, na les odkázanou.
Podepsaní se táží:
1. Je pan ministerský předseda
ochoten zaříditi, aby lesní reforma provedena
byla podle zákona se zřetelem k cílům,
jež si zákonodárství o pozemkové
reformě vytklo?
2. Je pan ministerský předseda
ochoten zaříditi, aby v lesní reformě
stát především angažoval se tam,
kde toho vyžadují státní zájmy
a nikoli jen tam, kde to slibuje největší výnos?
3. Je pan ministerský předseda
ochoten postarati se o přiměřené snížení
přijímacích cen za zabrané lesy, jak
je to po zákonu a podle skutečnosti odůvodněno?
4. Je pan ministerský předseda
ochoten naříditi zemským úřadům,
aby se staraly o účast zemí na lesní
reformě?
5. Je pan ministerský předseda
ochoten naříditi, aby zemské a okresní
úřady podporovaly snahy obcí, zejména
těch, které již lesní majetek mají
a okresů po získání zabrané
půdy lesní? Je ochoten k tomu cíli postarati
se také o dostatek levných finančních
prostředků?
V Praze dne 30. Ledna 1929.
V souvislosti s tím
jest také postiženo úřadování
exekučních oddělení. Stává
se, že od prvého povolení exekuce do vyplacení
nejvyšší nabídky uplynou téměř
dvě léta.
U některých soudů
trvá také doručení rozsudků
pro zmeškání nesmírně dlouho.
Zde vyniká především trutnovský
okresní soud. U tohoto soudu trvalo v srpnu, září
a říjnu 1928 doručení obyčejných
rozsudků pro zmeškání 3 až 4 týdny,
takže advokáti musili zapůjčiti soudu
na nějakou dobu své vlastní kancelářské
zaměstnance.
Přímo smutnou kapitolou
zdejšího soudnictví jest doručování
sporných rozsudků. Jejich vyhotovení a doručení
trvá u mnohých soudů 1 až 5 měsíců.
Trestní soudnictví
u trutnovského okresního soudu jest úplně
zastaveno. Od května 1928 nekonalo se jediné hlavní
přelíčení, od 1. října
1928 neprovádějí se již také
výslechy obviněných. U tohoto okresního
soudu není jediného referenta pro trestní
věci, poněvadž trestní soudce byl přeložen
k okresním soudu v Žacléři
a přes všechna zakročování soudu
a tamějších advokátů
zástupce opatřen nebyl.
U okresního soudu v České
Kamenici jest na tom neobyčejně špatně
exekuční oddělení. Mezi ohlášením
a provedením exekuce uplyne neuvěřitelně
dlouhá doba. Provádění exekuce vyžaduje
velké nápravy. Jestliže advokát nezakročí,
jest exekuce předem bezvýsledná. Častokráte,
jak se zdá, není dlužník na provedení
exekuce nepřipraven.
Podobně je tomu u varnsdorfského
okresního soudu. Také tam uplyne od podání
žádosti o zájem svršků do doručení
povolení 14 dní až 3 neděle.
U mosteckého krajského
soudu byl nařízen o žalobě čís.
j. Ck I 26/27 první rok na den 1. března 1927 a
při něm byla obžalovanému dána
4nedělní lhůta k odpovědi na
žalobu. Tato lhůta byla na žádost prodloužena
o další 4 týdny. Odpověď na žalobu
byla odevzdána soudu dne 26. dubna 1927 a zástupcům
žaloby dodána dne 16. července s tím,
že ústní přelíčení
bude se konati dne 13. října 1927 a že se omezí
na otázku příslušnosti. Dne 20. července
1927 podal zástupce žalujícího návrh,
aby přelíčení bylo přeloženo
na dřívější dobu. Tento návrh
byl však zamítnut. Při ústním
přelíčení dne 13. října
1927 bylo řízení skončeno podle §
193 c. s. ř., ale na návrh odpůrce zástupce
od 1. Listopadu 1927 opět
zahájeno a pokračování přelíčení
stanoveno na den 26. ledna 1928. Při tomto druhém
přelíčení byl připuštěn
důkaz svědky. Svědci měli býti
vyslechnuti okresním soudem ve Vejprtech a Litoměřicích.
Řízení bylo proto znovu skončeno a
vyhlášeno usnesení,
že o námitce nepříslušnosti bude
rozhodnuto písemně. Svědci byli vyslechnuti
u okresního soudu ve Vejprtech dne 21. února 1928
a u okresního soudu v Litoměřicích
dne 3. dubna 1928. Rozhodnutí krajského soudu v Mostě
bylo zástupci žalujícího doručeno
15. listopadu 1928 a žaloba
zamítnuta pro nepříslušnost soudu. Tento
spis ležel tedy u mosteckého krajského soudu
k rozsudku způsobilý 7 měsíců
a celý spor o 56.700 Kč trval téměř
2 roky, ačkoliv se konala jen dvě ústní
přelíčení a spor byl omezen na otázku
příslušnosti,
nemohlo tedy býti řeči o rozhodnutí
ve věci samé. Žalobkyně trpí
tímto průtahem v soudnictví nenahraditelnou
škodu, kdežto žalovaní mají z toho
přímo mimořádný užitek,
neboť jsou to říšští Němci
a zde platí ze zažalované částky
jen 6% úroků, kdežto
v Německu by musili platiti 15% úroků,
naprosto nehledě k časovému prospěchu,
poněvadž nyní musí býti žalování
v Německu.
U jabloneckého okresního
soudu uplyne od podání žaloby do doručení
rozsudku pro zmeškání 4 až 5 neděl.
Ústní řízení, při němž
se koná jeden prvý rok, jedno přelíčení
a jedno provádění důkazů, trvá
u tohoto soudu nejméně 4 až 5 měsíců.
Od vynesení rozsudku do jeho doručení uplyne
6 až 8 týdnů, většinou však
více.
U chebského krajského
soudu byla dne 3. prosince 1924 podána žaloba č.
j. Ck II 420/24. Dne 21. dubna 1925 konalo se první přelíčení.
Dne 26. června 1926 byly prováděny důkazy
a řízení skončeno. Rozsudek krajského
soudu, jímž byla žaloba zamítnuta, byl
doručen dne 31. července 1926. Proti němu
bylo podáno odvolání dne 8. září
1926. Dne 4. listopadu 1926 byl doručen rozsudek vrchního
zemského soudu, jímž rozsudek prvé stolice
byl zrušen pro zmatečnost. Poté se konalo dne
18. ledna 1927 nové přelíčení
u krajského soudu v Chebu. Rozsudek byl doručen
dne 12. března 1927, poté byl
doručen rozsudek vrchního zemského soudu
dne 26. července 1927, jímž také nový
rozsudek krajského soudu byl zrušen pro vadnost a
nařízeno doplniti řízení. Dne
29. listopadu 1927 konalo se nové přelíčení
u krajského soudu v Chebu. Bylo právě
tak odročeno jako
přelíčení konané dne 19. listopadu
1928, takže tento právní spor trvá již
přes 4 roky, nejsa dosud skončen. Jde při
tom o žalobu nezletilce na náhradu škody z podnikového
úrazu, který žalobce podle doznání
utrpěl po více než desítihodinové
práci, při čemž již při
prvém přelíčení měl
soud zprávu živnostenského inspektora, že
žalovaný ani o povolení k noční
práci ani k prodloužení osmihodinové
doby pracovní u úřadu nežádal,
ani je nedostal.
U téhož krajského
soudu byl doručen rozsudek pro zmeškání
ze dne 5. října 1928 č. j. Ck II a 470/28
žalovanému teprve dne 24. listopadu 1928.
U libereckého okresního
soudu vyřídil soudce upomínací žalobu
U VII 1588/28 dne 5. října 1928, usnesení
bylo však doručeno teprve 16. listopadu 1928.
U děčínského
okresního soudu jsou vyřizovány trestní
věci, jmenovitě urážky na cti, neobyčejně
pomalu a zdlouhavě. Týká se to zvláště
soudního oddělení, jemuž jsou přiděleny
trestní věci, které se udály na pravé
straně Labe (město Děčín).
Úplně stejné
stížnosti týkají se okresního
soudu v Tanvaldě. Tak advokáti dostávají
výpisy z knih i v dražebních řízeních
teprve po 3 až 4 měsících. I když
zabavení se provádí v 5 až 8 dnech,
až do vyřízení návrhu na prodej
uplynou většinou 4 týdny. Ještě
delší průtahy jsou v řízení
rozvrhovacím.
U okresního soudu v Železném
Brodě byla podána dne 2. ledna 1928 upomínací
žaloba. O odporu proti ní konalo se prvé přelíčení
18. ledna 1928, další přelíčení
následovala 8. února, 25. dubna, 27. září
a koncem listopadu 1928 tato věc nebyla ještě
vyřízena. Dne 2. listopadu 1928 byla témuž
okresnímu soudu podána soukromá žaloba.
Do konce listopadu 1928 se o ní nekonalo ještě
žádné přelíčení.
U okresního soudu v České
Lípě trvá to asi 6 týdnů, než
jest doručen vykonatelný rozsudek pro zmeškání.
Exekuce se provádí průměrně
teprve 4 týdny po ohlášení, do provedení
dražby uplyne však několik měsíců.
U okresního soudu v Dubé
se stalo, že od podání žaloby do doručení
rozsudku pro zmeškání uplynulo 12 až 14
týdnů. Spor trvá průměrně
3 až 18 měsíců, rozsudky jsou doručovány
průměrně teprve 10 až 15 týdnů
po vynesení.
Uvedené nešvary jsou
jen zlomkem nepřístojností, pozorovaných
téměř u všech soudů. Podepsaní
upozorňují zvláště na to, že
příčinu těchto nešvarů
nelze naprosto hledati v liknavosti nebo nezpůsobilosti
soudců, nýbrž v tom, že všichni
soudcovští úředníci jsou přetíženi,
že příliš málo soudcovských
míst jest obsazeno a systemisováno, takže soudci
při nejlepší vůli nemohou zmoci úřední
agendu jim příslušející a musí
se za krátko zhroutiti prací.
Jest zajisté věcí
justiční správy, aby zde zasáhla co
nejrychleji a především, aby naléhala,
by systemisováno bylo mnohem více soudcovských
míst než dosud. Systemisace provedená meziministerskou
komisí, ukázala se všeobecně a zvláště
pokud jde o justiční správu úplně
neúčelná. Jest věcí justiční
správy, aby zde zjednala v brzku nápravu. K tomu
však nestačí, aby pan ministr spravedlnosti
tyto věci měl pouze v patrnosti, jak nedávno
prohlásil v rozmluvě, nýbrž nadešla
již doba positivního činu a jak blaho lidu,
tak také státu
žádají společně, aby se justiční
správa konečně odhodlala k positivnímu
činu.
K tomu jest přede
vším jiným třeba, aby se věnovala
zvýšená pozornost soudní kanceláři.
Ve většině případů se
ukázalo, že soudní kancelář jest
naprosto nezpůsobilá, aby splnila úkoly jí
uložené a že v mnoha případech
postrádá nezbytné nutné píle
a nutné pozornosti. Kdežto dříve staří
osvědčení kancelářští
úředníci, zvláště knihovní,
měli vysoké znalosti právních věcí,
které si osvojili pílí a dlouholetou prací,
takže mohli pomáhati soudcovským úředníkům,
dokonce i v konceptu, nyní, kdy tito staří,
věrní státní služebníci
ve většině případů byli
restringováni, jest tomu podstatně jinak. Mladí
úředníci nemají často buď
žádného nebo jen nedostatečného
vzdělání pro svou službu,
zvláště často vůbec neovládají
německého jazyka a chybí jim také
píle, jíž se vyznamenávali dřívější
němečtí soudní úředníci.
Spíše jsou pro soudce překážkou
než podporou. Jim je mnohem bližší práce
politická a práce činovníků
české menšiny, než státní
služba. Vedle toho ještě soudy jsou příliš
málo vybaveny psacími stroji a jinými,dnes
nezbytně nutnými technickými kancelářskými
pomůckami. Známe četné případy,
že soudci jsou nuceni vydržovati si písaře
na vlastní náklad, nebo zápisy o přelíčení
a výslechy psáti
si vlastní rukou, poněvadž nemají zapisovatele
anebo poněvadž zapisovatel jest neupotřebitelný.
Takovéto soudcovské úřední
výkony jsou ovšem podle zákona zmatečné.
Justiční správě nejsou všechny
tyto věci neznámy. Tyto stížnosti se
již dlouho ozývají
a jsou potvrzovány úředními zprávami,
které docházejí ministerstva spravedlnosti
z nejrůznějších úředních
a poloúředních míst.
Advokátní komory,
tisk a soudcovská sdružení obou národností
již dlouho bezúspěšně vytýkaly
tyto nešvary. Jestliže tedy ministerstvo spravedlnosti
přes to ještě nic zvláštního
nezařídilo, nutno z tohoto jeho počínání
dojíti k mínění, že s těmito
poměry souhlasí a že je schvaluje.
Dovídáme se z tisku,
že ministerstvo spravedlnosti opět jednou připravuje
jeden nebo několik návrhů zákonů,
jimiž se má ulehčiti soudům. Ale opět
se také dovídáme, že toto ulehčení
soudům má býti zase jen čistě
formální. V podstatě má záležeti
v tom, že se rozšiřuje příslušnost
okresního soudu a samosoudce, zmenšuje se příslušnost
sborového soudu,
snad i úplně zrušuje. Podepsaní jsou
toho mínění, že tímto způsobem
nelze nikterak zprovoditi se světa nynější
nepřístojnosti. Právě okresní
soudy a samosoudci jsou prací přetíženi
a neznamená to ulehčiti soudnictví, jestliže
se právě těmto přetíženým
soudcům ukládá
na bedra ještě více práce než dosud.
Podepsaní zdůrazňují
ještě jednou, že příčina
nešvarů netkví v osobních vlastnostech
soudcovských úředníků, nýbrž
v tom, že jest příliš málo
soudcovských úředníků, že
jsou nejhůře placeni z celé Evropy a
že soudní kancelář dnes úplně
selhává.
Podepsaní se domnívají,
že by se péče ministerstva spravedlnosti měla
uchopiti těchto tří příčin:
Rozmnožování
systemisovaných soudcovských míst všech
stupňů, lepší placení soudcovských
a kancelářských soudních úředníků,
lepší výběr a rozmnožení
úřednických míst pro soudní
kancelářskou službu.
Na základě předchozího
vylíčení táží se podepsaní
pana ministra spravedlnosti:
1. Ví pan ministr spravedlnosti
o svrchu vylíčených věcech?
2. Co zamýšlí pan ministr spravedlnosti
učiniti, aby vytýkané nešvary se co
nejdříve napravily?
V Praze dne 25. ledna 1929.
Nyní se však od této
metody upustilo. Jak víme, od nedávna mnoho železničních
úřadů vydává německým
stranám jen jednojazyčné české
úřední tiskopisy.
Nemůžeme předpokládati,
že by pan ministr chtěl tento postup zavésti
jako trvalý. Naopak se domníváme, že
nynější řád pro styk se stranami
po stránce jazykové zachová nebo jej opět
zavede.
Na každý způsob
se však interpelanti táží pana ministra,
je-li to ochoten učiniti?
V Praze dne 24. ledna 1929.