II. volební období. | 7. zasedání. |
V důvodové zprávě vládního
návrhu zákona o nové úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy bylo připomenuto,
že osnova ta jest provisoriem a jest ve zmíněné
zprávě také uvedeno několik důvodů,
proč na ten čas nelze předložiti definitivní
úpravu financí samosprávných svazků.
Praktické důsledky zmíněného
zákona, pokud jde o limit přirážek,
se dosud v plné míře neprojevily, jelikož
zákon ten nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1928
a daně s přirážkami za dobu tu se dosud
nepředpisovaly; pro předpisy daní za dobu
dřívější a pro platby dle nich
konané neplatí ustanovení o limitu přirážek.
Poněvadž dosud nejsou veškeré přímé
daně podle daňové reformy ani na jeden rok
definitivně předepsány a nejsou tudíž
najisto postaveny základny přirážkové
svazků samosprávných, nelze přesně
posouditi důsledky daňové reformy na jejich
finanční hospodářství.
Také nejsou dosud plně známy výsledky
dohlédacími úřady upravených
rozpočtů obcí a okresů a způsob
jejich hospodaření po úpravě rozpočtové;
rovněž nelze dosud zjistiti, v jaké míře
přispěje k úhradě rozpočtových
potřeb obcí zvýšení dosavadních,
po případě zavedení nových
obecních dávek a poplatků a nelze proto náležitě
posouditi postačitelnost vyrovnávacích fondů.
Po zjištění výše zmíněných
okolností a po opatření a prozkoumání
výkazů o hospodaření a finančním
stavu svazků samosprávných, jež jsou
svazky povinny předkládati podle § 25 zákona
č. 771927 Sb. z. a n., bude možno zaujmouti stanovisko
k požadavku za novelisaci zmíněného
zákona.