II. volební období. | 7. zasedání. |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Ustanovení článku I. zákona ze dne
17. prosince 1919, č. 2 Sb. z. a n. na rok 1920, má
zníti takto:
§ 11 zákona ze dne 14. května 1896, č
74 ř. z., se zrušuje a §§ 1, 2, 3, 5, 8,
9, 10, 12 a 13 tohoto zákona nahrazují se těmito
ustanoveními:
Pragmatikální státní úředníci,
soudcové, státní osoby učitelské
a zřízenci státní, kteří
béřou služné roční, jakož
i čekatelé na místa těchto státních
zaměstnanců, mají nárok na výslužné,
které po deseti letech služby bez přerušení
vykonaných činí 40% a za každý
další rok služby 2.4%, případně
2% posledního vpočitatelného služného
aktivního. Kdo 35, případně 40 let
sloužil, obdrží plné vpočitatelné
služné jako výslužné.
Nejnižší roční výměra
normálního výslužného stanoví
se v ročních částkách takto:
až včetně do 12 roků | |
počínajíc 13. rokem | |
až včetně do 12 roků | |
počínajíc 13. rokem až včetně do 17 roků | |
počínajíc 18. rokem až včetně do 22 roků | |
počínajíc 23. rokem |
Výslužné je zvýšiti o jednu polovinu,
je-li zaměstnanec trvale tak bezmocný, že stále
potřebuje pomoci, ošetření a obsluhy
jiné osoby. Takto zvýšený důchod
včetně výchovného nesmí však
převyšovati poslední aktivitní požitky
zaměstnancovy. Vládním nařízením
bude stanoveno, jaký stav dlužno považovati za
trvalou bezmocnost.
Při výpočtu doby služební budou
zlomky, pokud přesahují 6 měsíců,
počítány za úplný rok služby.
Nároku na výslužné nemá, kdo
si přivodil nezpůsobilost k další službě
zúmyslně. V těchto případech
může však býti výslužné
přiznáno zcela nebo z části příslušníkům
rodiny, kteří mají proti zaměstnanci
zákonný nárok na výživu.
Se zaměstnanci, kteří se stali neschopni
ke službě a k jakémukoliv jinému výdělku
nemocí nebo tělesným úrazem, nikoliv
od nich způsobeným, i když nedokonali ještě
10 let služby, bude tak naloženo, jakoby 10 let skutečně
byli odsloužili. Jsou-li však jiné výdělečné
činnosti schopni a také skutečně výdělečně
zaměstnáni, krátí se výslužné
tak, aby nepřevyšovalo spolu s příjmem
z výdělečného zaměstnání
posledních aktivitních požitků jejich,
takže, dosahuje-li příjem z výdělečného
zaměstnání výše posledních
aktivních požitků nebo převyšuje-li
je, nárok na výslužné odpočívá.
Zaměstnanci, jichž služební poměr
byl zrušen před dokonáním započitatelné
služební doby 10 let, nikoli však následkem
toho, že dobrovolně služby se vzdali nebo že
byli ze služby pro svoji vinu propuštěni nebo
vypovězeni a je jimi prokázáno, že nemohou
najíti žádného přiměřeného
zdroje výdělku a jsou nemajetní, obdrží
výslužné ve výši 40% pensijního
základu na dobu následující bezprostředně
po zániku služebního poměru, dokud jejich
příjem z jiné výdělečné
činnosti nedosáhne výše jejich posledních
aktivitních požitků. Pokud příjem
z této jiné výdělečné
činnosti je nižší, krátí
se jejich výslužné způsobem uvedeným
v předchozím odstavci.
Doba rozhodná pro výměru pense začíná
běžeti ode dne, kterým byl zaměstnanec
ustanoven ve státní službě definitivně
nebo čekatelem.
Do doby rozhodné pro výměru pense jest započítati
též dobu zákonité presenční
služby podle §§ 17 a 61, poslední odstavec
branného zákona ze dne 19. března 1920, č.
193 Sb. z. a n., a podle zákona ze dne 8. dubna 1927, č.
53 Sb. z. a n., osob, které vstoupí do státní
služby do šesti měsíců po návratu
z presenční služby, pokud jim presenční
služba vojenská nebyla již započítána
do pojištění podle § 2, odst. 3. zákona
ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n.,
nebo podle § 13, odst. 1. zákona ze dne ................
č. .......... Sb. z. a n., o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách, nebo podle § 132 zákona ze dne
10. června 1925, č. 148 Sb. z. a n., o pojištění
osob samostatně hospodařících pro
případ invalidity a stáří.
Zaměstnancům může býti vládním
nařízením přiznána výhoda
až do jedenapůlnásobného započítání
služební doby, po kterou trvale a nepřetržitě
vykonávají služby zvláště
namáhavé a vyčerpávající
nebo spojené se snazším ohrožením
jejich života, za předpokladu, že za dobu výhodně
započítanou platí přiměřeně
zvýšené pensijní příspěvky.
Rovněž vládním nařízením
bude stanoveno, kterou dobu ztrávenou před vstupem
do služeb státních a za jaký poplatek
odstupňovaný podle významu této doby
co přípravy pro nynější zaměstnání
ve službách státních možno započítati
do doby rozhodné pro výměru pense. Započítáním
tímto nesmí zaměstnanec, nemající
nárok na výhodné započtení
služebních let podle předchozího odstavce,
nabýti nároku na plné výslužné
před dovršením 60. roku věku.
Vdovám po státních zaměstnancích
patří pense ve výši 2/3
pense, již požíval manžel anebo na kterou
by měl právo, nejméně však 40%
a nejvýše 50% pensijního základu manželova.
Nejnižší roční výměra
normální vdovské pense se stanoví
v ročních částkách takto:
až včetně do 12 roků | |
počínajíc 13. rokem | |
až včetně do 12 roků | |
počínajíc 13. rokem až včetně do 17 roků | |
počínajíc 18. rokem |
Nároku na vdovskou pensi není v těchto případech:
1. vstoupil-li zaměstnanec do manželství teprve
ve výslužbě anebo v činné službě
po 60. roku věku, leč by v době úmrtí
zaměstnancova uplynuly již dva roky ode dne uzavření
sňatku;
2. bylo-li rozsudkem trestního soudu uznáno, že
vdova úmyslným jednáním smrt manželovu
zavinila nebo spoluzavinila;
3. bylo-li manželství v době úmrtí
manželova výlučně z viny manželčiny
rozloučeno nebo výlučně z její
viny rozvedeno.
Uzavřel-li rozloučený zaměstnanec,
jehož manželství nebylo rozloučeno výlučně
z viny manželčiny, nový sňatek, má
rozloučená manželka - ačli se rovněž
znovu neprovdala - nárok na část důchodu
vdovského, který by jinak připadl celý
oprávněné vdově. Vdovská pense
rozdělí se mezi vdovu a rozloučenou manželku
v poměru počtu let jejich manželství
se zesnulým zaměstnancem, při čemž
se každý započatý rok manželství
považuje za celý.
Není-li oprávněné vdovy nebo rozloučené
manželky s nárokem na pensi, náleží
zaopatřovací požitek ve výši pense,
která by příslušela vdově, nemajetné
družce života až do jiného zaopatření,
žila-li se zaměstnancem ve společné
domácnosti až do jeho smrti nepřetržitě
nejméně po dobu 5 let, z nich aspoň po 2
léta za jeho činné služby, a měla-li
s ním v této nepřetržité době
dítě.
Je-li zaměstnanec ať v činné službě
ať ve výslužbě nezvěstný,
lze přiznati vdovskou pensi před ukončením
soudního řízení o prohlášení
za mrtva, činí-li okolnosti úmrtí
pravděpodobným. Objeví-li se však později
nezvěstný nebo vyjdou-li na jevo okolnosti svědčící,
že domněnka o jeho smrti není odůvodněna,
zastaví se výplata vdovské pense a částka
manželce již vyplacená srazí se z manželových
požitků aktivitních neb odpočivných.
Důchod vdovský, případně jeho
část zvyšuje se o jednu polovinu, je-li vdova,
případně rozloučená manželka,
trvale tak bezmocná, že stále potřebuje
pomoci, ošetření a obsluhy jiné osoby.
Vládním nařízením bude stanoveno,
jaký stav dlužno považovati za trvalou bezmocnost.
Právo na požitek vdovské pense odpočívá
po dobu, po kterou trvá nové manželství
vdovino. Vznikne-li vdově i pozdějším
manželstvím nárok na vdovskou pensi, náleží
jí pouze jeden, a to - nejsou-li stejné - vyšší
požitek.
Vdovec po zaměstnankyni, která v době svého
úmrtí požívala výslužného
anebo by měla nárok na výslužné
a která jej ze svých služebních požitků
nebo důchodů převážně
vyživovala, má nárok na pensi vdoveckou, jestliže
a pokud je nezpůsobilým k výdělku
a potřebným.
Pro pensi vdoveckou platí obdobně předpisy
§ 5.
Manželským nebo pozdějším sňatkem
legitimovaným, nemanželským, adoptovaným
a nevlastním dětem po státních zaměstnancích,
jakož i schovancům náleží v případě
úmrtí nebo nezvěstnosti (§ 5) zaměstnancovy,
pokud jsou nezaopatřeni, příspěvek
na výchovu ve výši jedné pětiny
vdovské pense pro každé z nich, a to:
1. pro dcery nejdéle do dokonaného 24. roku,
2. pro syny nejdéle do dokonaného 21. roku, studují-li
však na učilišti s řádným
prospěchem, až do dokonaného 24. roku. Předpokladem
práv jest dále:
1. U dětí adoptovaných a schovanců,
že adopce nebo přijmutí stalo se ještě
v činné službě zaměstnancově,
že zaměstnanec dítě úplně
vydržoval až do své smrti a že dítě
je a zůstává nemajetno.
2. U dětí nevlastních, že sňatek
nestal se teprve ve výslužbě anebo v činné
službě po 60. roku věku, leč by v době
úmrtí zaměstnancova uplynuly již dva
roky ode dne uzavření sňatku, že zaměstnanec
dítě převážně vydržoval
až do své smrti a že dítě nepožívá
důchodu po vlastních rodičích.
3. U dětí nemanželských, že zaměstnanec
dítě převážně vydržoval
až do své smrti nebo že dítě bylo
ještě za činné služby zaměstnancovy
zplozeno a otcovství bylo soudně zjištěno
nebo mimosoudně uznáno.
Po uvedené době může se příspěvek
na výchovu zcela nebo z části povoliti všem
uvedeným dětem jenom, jsou-li nemajetny a jsou-li
nad to pro těžkou tělesnou nebo duševní
chorobu nebo následkem úrazu úplně
neschopny samostatně si opatřiti výživu.
Zanechal-li zaměstnanec osiřelé vnuky, kteří
byli převážně naň výživou
odkázáni, mají tito vnukové nárok
na příspěvek na výchovu, případně
může jim býti povolen za předpokladů
v tomto paragrafu uvedených, pokud není nejvyšší
přípustný úhrn příspěvků
na výchovu vyčerpán již dětmi
zemřelého.
Souhrn příspěvků na výchovu
nesmí převyšovati vdovskou pensi.
Jsou-li děti v zaopatření vdovy (vdovce),
patří příspěvek na výchovu
vdově, jinak zákonným zástupcům
dětí, po případě zletilým
dětem samotným.
Nezaopatřeným dětem (vnukům, §
8, odst. 4.) úplně osiřelým nebo jim
na roveň postaveným patří, případně
(§ 8, odst. 3.) může se povoliti na dobu v §
8 uvedenou sirotčí pense v celkové částce
polovice vdovské pense, které jejich matka nebo
nevlastní matka požívala, případně
na kterou by byla měla právo.
Oboustranně osiřelému dítěti
jest na roveň postaviti také jednostranně
osiřelé dítě, jestliže jeho matka
nemá nároku na vdovský důchod, nebo
jestliže právo její na požitek důchodu
odpočívá.
Jestliže by úhrn normálních příspěvků
na výchovu, který by podle § 8 býval
náležel matce, převyšoval pense sirotčí,
tedy tato přebývající částka
budiž poukázána jako přídavek
k pensi sirotčí podle hlav, a to tím způsobem,
že kdykoli některé dítě pozbude
práva na pensi, srazí se částka příspěvku
na výchovu, který na toto dítě připadá,
a to potud, až ona přebývající
částka zmizí úplně a zbude
toliko pense sirotčí úplným obnosem.
Není-li vdovy ani rozloučené manželky,
ani vdovce, ani dětí oprávněných,
mají nárok na pensi pozůstalí rodiče
zaměstnance, který v době svého úmrtí
požíval výslužného anebo by měl
nárok na výslužné, jestliže jsou
potřebni a byli výživou převážně
naň odkázáni. Je-li tu jen jeden oprávněný
rodič, činí jeho pense jednu čtvrtinu
výslužného bez případného
zvýšení podle § 1, odst. 3, jehož
zaměstnanec v době svého úmrtí
požíval neb na nějž by měl nárok,
jsou-li tu oba oprávnění rodiče, má
každý z nich, pokud druhý je na živu,
nárok na 1/8 tohoto výslužného.
Vystoupí-li zaměstnankyně ze státních
služeb po dokonání aspoň 5leté
služby, poněvadž uzavřela sňatek,
má nárok na výbavné ve výši
jednoročního výslužného, na něž
by měla nárok v době uzavření
sňatku.
Nárok na výbavné musí býti
uplatněn do dvou let od uzavření sňatku.
jinak zaniká.
Případně dříve vyplacené
výbavné je odečísti.
Běžné normální zaopatřovací
požitky vdovy, rozloučené manželky a dětí
státního zaměstnance, který zemřel
ve výslužbě, nesmějí dohromady
převyšovati pensijní požitky, které
by bral zaměstnanec, kdyby byl na živu.
Pozůstalým po státním zaměstnanci,
který zemřel v činné službě
nebo ve výslužbě, náleží
bez ohledu na jiné zákonné zaopatřovací
požitky úmrtné ve výši tříměsíční
částky pensijní základny nebo skutečně
požívaného výslužného.
Pozůstalými podle předchozího odstavce
rozumějí se manžel, děti, rodiče,
děd a bába nebo sourozenci zemřelého.
Pohřebné náleží tomu z nich,
kdo vypravil pohřeb.
Není-li pozůstalých, kteří
vypravili pohřeb, jest použíti úmrtného
až do výše útrat pohřbu k úhradě
jich.
Právo na požitek kteréhokoliv důchodu
odpočívá, pokud osoba oprávněná
k požitku odpykává si trest na svobodě
delší jednoho měsíce nebo jest v donucovací
pracovně nebo v jiném podobném ústavě,
který vláda určí nařízením,
anebo jestliže se osoba oprávněná k
požitku zdržuje bez povolení trvale v cizině;
má-li však důchodce v těchto případech
příslušníky rodiny, kteří
mají zákonné nároky na výživu
a zdržují se v tuzemsku, mají po tu dobu nárok
na požitky, jako kdyby důchodce zemřel.
Pozbude-li důchodce státního občanství,
zaniká nárok na důchod.
Je-li důchodce notorickým pijákem, může
býti důchod jeho přiznán členům
rodiny nebo osobám, které převezmou starost
o výživu důchodcovu a jeho rodinných
příslušníků, kteří
jsou na jeho výživu odkázáni.
Ustanovení článku I. platí obdobně
pro definitivní úředníky a zřízence
jakož i pro čekatele na jejich místa v podnicích
a ústavech státních.
Pensijní pojištění zaměstnanců
ostatních nucených svazků územních
(zemí, okresů, obcí) a zájmových,
jakož i jejich ústavů a podniků, dále
zaměstnanců drah sloužících veřejné
dopravě, nesmí býti výhodnější
než pensijní pojištění (zaopatření)
zaměstnanců státních.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedením zákona pověřují
se všichni ministři.
Předpisy, jimiž se upravuje pensijní pojištění
(zaopatření) státních zaměstnanců,
jsou - jak známo - velmi chaotické, poněvadž
nejen že látka je roztříštěna
ve vlastním pensijním zákoně ze dne
14. května 1896, č. 74 ř. z., a jeho po převratové
novele ze dne 17. prosince 1919, č. 2 Sb. z. a n. na rok
1920, jakož i v platovém zákoně ze dne
24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n. a platových
zákonech speciálních, ba dokonce ještě
v řadě dvorských dekretů, sahajících
až do dob tereziánských, nýbrž
i proto, že zatím vydané sociálně-pojišťovací
zákony upravily mnohé otázky, které
nezbytně vyžadují, aby jim byly přizpůsobeny
a do náležitého vztahu k nim uvedeny pensijní
předpisy pro zaměstnance státní. Tento
požadavek sleduje, aspoň pokud jde o nejnutnější
zájmy materielně právní, navržená
osnova, k níž v jednotlivostech podotýkáme:
Především zařazujeme do znění
tohoto pensijního zákona minimální
částky výslužného státních
zaměstnanců, které byly již stanoveny
zákonem platovým ze 24. června 1926. č.
103 Sb. z. a n.
Podle vzoru vládního návrhu zákona
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách
dáváme důchodci právní nárok
na 50% zvýšení důchodu, pokud důchodce
je tak bezmocný, že potřebuje cizí péče
a ošetřování.
Za spravedlivé pokládáme ve shodě
s všeobecnými zákony sociálně
pojišťovacími nepřiznati výslužné
zaměstnanci, který si přivodil nezpůsobilost
k další službě zúmyslně,
dávajíce možnost, aby výslužné
bylo zcela nebo z části přiznáno rodinným
příslušníkům, kteří
mají proti zaměstnanci zákonný nárok
na výživu.
Podle dosavadních předpisů nevyžaduje
se pro nárok na pensi vdovskou neb sirotčí
žádné čekací doby. Zůstane-li
však zaměstnanec, který se stal neschopný
ke službě nemocí nebo tělesným
úrazem, na živu, nemá nároku na výslužné,
a když následkem úrazu neb nemoci vyčerpav
hospodářsky svou rodinu, po čase zemře,
nevznikne vyčerpané rodině nárok na
pensi, který by tu byl, kdyby byl zaměstnanec zemřel
v aktivní službě, nevyčerpav hospodářsky
svou rodinu. Abychom odstranili tuto nespravedlivost, navrhujeme
odstranění čekací doby i pro nárok
na výslužné, stal-li se zaměstnanec
neschopen ke službě a k jakémukoliv jinému
výdělku nemocí nebo tělesným
úrazem nikoliv od něho způsobeným.
Bezvýdělečnost způsobená nezaměstnaností
je pro nemajetného zaměstnance jistě aspoň
tak tíživá, jako bezvýdělečnost
způsobená pracovní neschopností, není-li
dokonce při chuti a schopnosti k práci tíživější.
Navrhujeme proto odstraniti čekací dobu i v těch
případech, kdy došlo k rozvázání
služebního poměru zaměstnancova bez
jeho vůle nebo jeho viny, a to pro dobu následující
bezprostředně po vystoupení ze státní
služby, pokud příjem jeho z jiné výdělečné
činnosti nedosáhne výše jeho posledních
aktivních požitků.
Dosavadní důvod pro nezapočítávání
presenční služby vojenské do pense.
rozhodné pro výměru pense u státních
zaměstnanců, totiž, že jde o státoobčanskou
povinnost a že splněním této povinnosti
jsou ve svém občanském poměru zkracováni
také jiní občané, kterým doba
ztrávená při výkonu služby vojenské
nemůže se při jejich poměrech vůbec
hodnotiti, odpadl, poněvadž doba ta je hodnocena jak
v zákoně ze dne 9. října 1924. č.
221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
novelovaném zákonem ze dne 8. listopadu 1928. č.
184 Sb. z. a n., tak návrhem zákona o pensijním
pojištění soukromých zaměstnanců
ve vyšších službách, tak do konce
i zákonem ze dne 10. června 1925. č. 148
Sb. z. a n., o pojištění osob samostatně
hospodařících pro případ invalidity
a stáří. Navrhujeme proto, aby i v pensijním
pojištění (zaopatření) zaměstnanců
státních byla presenční služba
vojenská stejně hodnocena.
Trvalé a nepřetržité přidělení
ke službě zvláště namáhavé
a vyčerpávající nebo spojené
se snazším ohrožením života, které
v mimostátní službě je odměňováno
vyššími aktivitními požitky, odůvodňuje
výhodnější započtení této
doby do doby rozhodné pro výměru pense u
zaměstnanců státních, kteří
nejsou odměňováni za své práce
úměrně k poměrům, za nichž
pracují, jako zaměstnanci mimostání.
Do znění zákona zařazujeme minimální
částky vdovských pensí, jak byly stanoveny
platovým zákonem ze dne 24. června 1926,
č. 103 Sb. z. a n.
Podle vzoru vládní osnovy o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách vzniká nárok na vdovskou pensi,
vstoupí-li zaměstnanec do manželství
teprve ve výslužbě anebo v činné
službě po 60. roku věku, za podmínky,
že v době úmrtí zaměstnancova
uplynuly již dva roky ode dne uzavření sňatku.
Rozloučené manželce, nebylo-li manželství
rozloučeno výlučně z její viny
a neprovdala-li se znovu, přiznáváme nárok
na část vdovské pense, a to tak, že
vdovská pense se rozdělí mezi vdovu a rozloučenou
manželku v poměru počtu let jejich manželství
se zesnulým zaměstnancem.
Také vdově, případně rozloučené
manželce dáváme právní nárok
na zvýšení důchodu o 50%, je-li poživatelka
důchodu trvale tak bezmocná, že stále
potřebuje pomoci, ošetření a obsluhy
jiné osoby.
Podle obdoby § 1 14, odst. 3. zákona ze dne 9. října
1924. č. 221 Sb. z. a n., a podle obdoby § 30 vládní
osnovy o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách
zavádíme i v pensijním pojištění
(zaopatření) státních zaměstnanců
důchod vdovecký.
Až dosud nemají děti nevlastní nárok
ani na výchovné ani na sirotčí pensi,
třebaže dětem adoptovaným a schovancům
nárok ten přísluší. Abychom odstranili
tuto strohost, přiznáváme nárok na
výchovné a na sirotčí pensi také
dětem nevlastním, jakož i osiřelým
vnukům, kteří byli převážně
odkázáni svou výživou na zaměstnance.
Podle obdoby §§ 34 a 35 vládní osnovy
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách
zavádíme i v pensijním pojištění
(zaopatření) státních zaměstnanců
důchody rodičů a výbavné pro
zaměstnankyně, které pro sňatek vystoupí
ze státní služby bez nároku na výslužné.
Podle dosavadních předpisů pozbývá
pensista nároku na požitky odpočivné
(zaopatřovací), byl-li odsouzen pro zločin
nebo přebývá-li bez povolení v cizině.
Jsou to důsledky odsouzení neb nedovoleného
pobytu v cizině zajisté nedosti odůvodněné.
Navrhujeme proto, aby právo na požitek se v těchto
případech neztrácelo, nýbrž aby
jen odpočívalo po dobu odpykávání
trestu na svobodě nebo nedovoleného pobytu v cizině.
Pozbude-li však důchodce našeho státního
občanství, je jistě na místě,
aby ztratil i nárok na důchod ze státních
peněz. Podle obdoby § 45, odst. 3. vládní
osnovy o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách
dáváme možnost, aby důchod percipienta,
který je notorickým pijákem, byl přiznán
členům rodiny neb osobám, které převezmou
starost o výživu důchodcovu a jeho rodinných
příslušníků, kteří
jsou na jeho výživu odkázáni.
Po stránce finanční jsme přesvědčeni,
že tu nejde o nějaké význačnější
zatížení, poněvadž návrh
sleduje snahu napraviti strohosti našeho pensijního
systému státních zaměstnanců,
které - třebaže v konkrétních
případech zasahovaly hluboko do zájmové
sféry jednotlivců a byly proto příliš
nápadné - vyskytují se v případech
poměrně jen velice málo početných.