II. volební období. | 7. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Pro zemi Moravskoslezskou zřizuje se zemědělská
rada moravskoslezská.
(2) Pro tuto zemědělskou radu platí ustanovení
zákona ze dne 19. května 1897, č. 40 mor.
z. z., jenž se týče zemědělské
rady pro markrabství Moravské, se změnami
a doplňky dále uvedenými.
Jmění, fondy, majetková práva a závazky
moravské i slezské zemědělské
rady přecházejí na zemědělskou
radu moravskoslezskou, při čemž práva
třetích osob, jakož i zvláštní
účely těchto fondů a jmění
zůstávají nedotčeny.
(1) Zaměstnanci moravské i slezské zemědělské
rady přecházejí do služeb zemědělské
rady moravskoslezské se všemi platovými a služebními
právy a nároky, pokud tato práva a nároky
nepřesahují míru stanovenou v § 212,
odst. 1 až 3 platového zákona ze dne 24. června
1926, č. 103 Sb. z. a n.
(2) Odpočivné platy zaměstnanců moravské
i slezské zemědělské rady, kteří
před účinností tohoto zákona
vstoupili do výslužby, a zaopatřovací
platy pozůstalých po těchto zaměstnancích
a po zaměstnancích, kteří zemřeli
v činné službě před účinností
tohoto zákona, hradí se podle předpisů
pro ně dosud platných s tou změnou, že
závazky země Moravské i Slezské přecházejí
na zemi Moravskoslezskou.
První volby delegátů ve Slezsku jest provésti
podle § 12, odst. 4 zák. č. 40/1897 mor. z.
z. Z takto zvolených delegátů českého
odboru zvolí se tři členové výboru,
z nichž jeden budiž polské národnosti,
z delegátů německého odboru zvolí
se dva členové výboru. Volby těchto
členů výboru provede shromáždění
delegátů příslušného odboru
zemědělské rady moravskoslezské v
nejbližší schůzi po pravoplatném
provedení voleb podle ustanovení první věty.
Funkce delegátů moravské zemědělské
rady, pokud tito nebyli zvoleni podle §§ 2 a 3 zák.
č. 40/1897 mor. z. z. za celý soudní okres,
končí účinností tohoto zákona.
Nové volby provedeny budou v těchto okresích
podle týchž ustanovení jako v § 4.
Zákon č. 40/1897 mor. z. z. se mění
a doplňuje takto:
1. V § 2 vkládá se jako odstavec 3:
"Spolky polské národnosti vysílají
podle předchozích ustanovení delegáty
do českého odboru."
2. § 6, odst. 1, bod 5 se mění a bude zníti:
"5. z osmnácti členů, pokud jde o výbor
českého odboru, při čemž jeden
z nich budiž polské národnosti, a ze sedmnácti
členů, pokud jde o výbor německého
výboru. Tyto členy výborů zvolí
delegáti dotyčného odboru."
3. V § 8, odst. 1, bodu 2 nahrazují se slova "z
místopředsedy zemědělské rady,
jejž" slovy "ze dvou místopředsedů
zemědělské rady, jež".
4. § 8, odst. 1, bod 6 se mění a bude zníti:
"6. ze šesti členů, z nichž volí
výbor českého odboru čtyři
a výbor německého odboru dva."
5. § 11 se mění a bude zníti:
"Zvláštní zastoupení jednotlivých
spolků v zemědělské radě.
Spolkům, jež podle stanov povolány jsou ku
zvelebení zemědělství, zahrnujíc
v to hospodářský průmysl aneb některé
odvětví jeho, jichž působnost vztahuje
se na celý obvod země nebo aspoň na celý
obvod Moravy neb na celý obvod Slezska anebo na značnější
část jejich, a které trvale rozvinují
prospěšnou činnost, může ministr
zemědělství, vyslechna zemský výbor
a příslušný výbor odboru nebo
výbory obou odborů, propůjčiti právo
vysílati zvláštního zástupce
do dotyčného shromáždění
delegátů nebo do obou shromáždění
delegátů; spolek ten nemá pak již práva
volebního do odboru ve smyslu §§ 2 a 3."
6. Usnesení ústředního sboru zemědělské
rady podle § 3, odst. 2, a § 35, odst. 2 schvaluje vláda
poslyšení zemského výboru.
(1) Ode dne účinnosti tohoto zákona (čl.
IV, odst. 1) budou vykonávati působnost orgánů
zemědělské rady moravskoslezské dosavadní
orgány moravské zemědělské
rady rozšířené o další členy
podle ustanovení dále uvedených.
(2) Dalšími delegáty padle ustanovení
odst. 1 ve shromáždění delegátů
obou odborů budou:
a) Oba presidenti, jakož i delegáti dosavadní
slezské zemědělské rady, vyslaní
organisacemi podle dosud platných ustanovení, kteří
vstupují do shromáždění delegátů
obou odborů, odpovídajících jejich
národnosti, po případě národnosti
organisací, které je vyslaly. Delegát vyslaný
organisací národnostně smíšenou
stává se delegátem obou odborů.
b) Delegáti, které ustanoví slezská
zemědělská rada ve schůzi svolané
přede dnem stanoveným v čl. IV, odst. 1 za
přítomnosti jakéhokoliv počtu členů.
Do obou odborů stanoví se takto po devíti
delegátech, z nichž připadají v českém
odboru čtyři na národnost polskou. Při
tom třeba, pokud možno, přihlížeti
k tomu, aby byly přiměřeně zastoupeny
všechny výrobní oblasti Slezska. Delegátem
může býti ustanoven, kdo jest československým
státním občanem, svéprávným
a jest členem hospodářského spolku
nebo družstva, jakož i volitelným podle řádu
volení v obcích.
(3) Dalšími členy výborů obou
odborů podle ustanovení odst. 1 budou:
a) Oba presidenti dosavadní slezské zemědělské
rady, kteří vstupují do příslušného
výboru, odpovídajícího jejich národnosti.
b) Další členové, které zvolí
shromáždění delegátů příslušného
odboru z delegátů, uvedených v odst. 2. Do
výboru českého odboru volí se dva
členové, z nichž jeden budiž polské
národnosti, do výboru německého odboru
volí se jeden člen.
(2) Funkce těchto delegátů a členů
výborů (odst. 2 a 3) končí pravoplatným
provedením voleb podle ustanovení čl. I,
§ 4.
(1) Zákon tento nabývá účinnosti
46 dní po svém vyhlášení.
(2) Zároveň pozbývají platnosti zákon
ze dne 9. října 1910, č. 1 z r. 1911 slez.
z. z., o zájmových společenstvech zemědělců
a zemědělské radě pro vévodství
Horní a Dolní Slezsko, jakož i nařízení
vlády republiky Československé ze dne 18.
listopadu 1919, č. 615 Sb. z. a n., kterýmžto
se zřizuje "Slezská zemědělská
rada", ve znění nařízení
ze dne 9. prosince 1919, č. 647 Sb. z. a n.
(3) Ustanovení čl. III, odst. 2 a 3 nabývají
účinnosti vyhlášením tohoto zákona.
(4) Počátek účinnosti, jakož
i provedení čl. II, bodu 4 stanoví vláda
nařízením nejdéle do jednoho měsíce
po pravoplatném provedení voleb podle ustanovení
čl. I, §§ 4 a 5.
(5) Ministr zemědělství se zmocňuje,
aby učinil v dohodě s ministrem vnitra opatření
přechodná a opatření, jež zákon
ku včasnému provedení předpokládá.
(6) Zákon tento provede ministr zemědělství
v dohodě s ministrem vnitra.
Zákon ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb.
z. a n., o organisaci politické správy stanoví
mezi jiným též sloučení země
Moravské a Slezské v zemi Moravskoslezskou. Tím
stává se též aktuelní otázka
přizpůsobení zemědělských
rad obou zemí nové organisaci veřejné
správy.
I když tento zákon výslovně neřeší
zmíněné otázky, intenduje přece
všeobecně novou organisaci úřadů
a orgánů, které dosud pro každou z těchto
zemí působily (§ 9).
Kromě toho padá na váhu, že zemědělské
rady jsou u nás organisovány zásadně
na teritoriálním podkladu zemí, takže
s hlediska nové organisace veřejné správy,
nepřihlížejíc ani k otázce úspornosti,
odpadá podmínka pro existenci dvou zemědělských
rad v zemi Moravskoslezské.
Zemědělské rady v Čechách a
na Moravě zapadají do zemské autonomní
organisace, jsouce přímo ústavy zemskými.
Této zásady třeba se přidržovati
též, pokud jde o území Slezska, kde
tomu tak dosud nebylo. Slezská zemědělská
rada není ústavem zemským, zemská
správní komise pro Slezsko uvázala se jen
dobrovolně hraditi polovici režijních nákladů,
kdežto druhou polovici nese stát. Zaměstnanci
slezské zemědělské rady nejsou také
zaměstnanci zemskými, nýbrž byly jim
zemskou správní komisí pro Slezsko pouze
garantovány starobní a pensijní požitky
ve výši požitků zemských zaměstnanců.
Nebylo by dobře možným, aby v zemi Moravskoslezské,
jejíž území nebude dosahovati teritoriálního
rozsahu zemí České a Slovenské, byla
veřejná zemědělská zájmová
organisace tříštěna, čímž
by nepochybně vzcházely též správní
komplikace.
Kromě toho přichází však ještě
v úvahu značná rozdílnost v organisaci
moravské a slezské zemědělské
rady, hlavně pokud jde o složení a rozsah působnosti
obou korporací.
Zemědělská rada pro Moravu, zřízena
byvši zákonem ze dne 19. května 1897, č.
40 mor. z. z., má již svoji tradici. Táž
jest organisována celkem na stejných zásadách
jako zemědělská rada pro Čechy, spočívajíc
na zastoupení hospodářských spolků
(na Moravě též hospodářských
družstev), které vysílají odděleně
podle národnosti delegáty do zemědělské
rady za jednotlivé soudní okresy.
Slezská zemědělská rada zřízena
byla teprve po převratu vládním nařízením
ze dne 18. listopadu 1919, č. 615 Sb. z. a n., pozměněným
vlád. nař. č. 647/1919 Sb. z. a n., a to
jako provisorium. Složení její spočívá
na zásadě zastoupení hlavních (5)
zemských zemědělských organisací
a družstevních svazů, jimž přiřknut
počet zástupců podle jejich významu.
Tato není národnostně sekcionována.
Obor působnosti zemědělské rady pro
117 Moravu jest oproti rozsahu působnosti slezské
zemědělské rady daleko širší;
činnost této se vztahuje jen na výkon prací
přikázaných někdejšímu
t. zv. subvenčnímu výboru pro Slezsko, kdežto
vlastní péči zvelebovací provádějí
zemské organisace soukromé.
Z toho, co stručně uvedeno, vyplývá
potřeba splynutí zemědělských
rad v území, jež bude nyní zemí
Moravskoslezskou.
Vzhledem na dnešní stav organisace této instituce
a nutnost jednotného řešení této
otázky jeví se účelným vzíti
za základ platný zákon o zemědělské
radě pro Moravu, čímž bude učiněn
též další krok k cíli unifikace
veřejných zemědělských zájmových
organisací.
Opatření to vyžaduje formy zákonné,
ježto plná moc daná vládě v §
9, odst. 4 zák. č. 125/1927 Sb. z. a n. ke zrušení
úřadů a orgánů správy
vnitřní a školské zřízených
pro Slezsko a přenesení jich působnosti na
jiné úřady a orgány nařízením,
jest pro shora vytčený účel příliš
úzkou, zejména, když tu nejde o pouhé
zrušení nebo přenesení působnosti
úřadů a orgánů, nýbrž
též o potřebu změny zákona o
zemědělské radě pro Moravu, vyplývající
z povahy věci.
Čl. I obsahuje zásadní organisační
předpisy pro zemědělskou radu moravskoslezskou.
Ad § 1. Zemědělská rada moravskoslezská
má vzniknouti splynutím dosavadních zemědělských
rad moravské a slezské, při čemž
mají býti měněny do jisté míry
i dosavadní organisační základy. Vzhledem
k tomu zastává osnova důsledně stanovisko,
že tu vznikne nová korporace. Základ organisace
má tvořiti pozměněný a doplněný
zákon o zemědělské radě moravské.
Ad § 2. Se shora uvedeného zásadního
hlediska nutno stanoviti sukcesi moravskoslezské zemědělské
rady v majetková práva dosavadních organisací,
jež mají zaniknouti.
Ad § 3. Rovněž třeba učiniti opatření
ohledně převodu zaměstnanců moravské
i slezské zemědělské rady na zemědělskou
radu moravskoslezskou.
Zaměstnanci slezské zemědělské
rady nejsou zemskými zaměstnanci, stanou se zaměstnanci
ústavu země Moravskoslezské teprve přechodem
do zemědělské rady moravskoslezské.
Odst. 2 týká se hlavně zaměstnanců
dosavadní slezské zemědělské
rady, kteří před účinností
navrženého zákona vstoupili do výslužby,
a pozůstalých po těchto zaměstnancích
a po zaměstnancích, kteří zemřeli
v činné službě před účinností
tohoto zákona, jichž odpočivné a zaopatřovací
platy jsou dosud pojištěny u Všeobecného
pensijního ústavu Zemské úřadovny
v Opavě, při čemž zajišťuje
zemský správní výbor pro Slezsko rozdíl
oproti odpočivným a zaopatřovacím
platům zemských zaměstnanců.
Ad § 4. Jelikož na Moravě byly teprve nedávno
provedeny všeobecné volby delegátů do
zemědělské rady a ustavení se orgánů
této zemědělské rady bude brzy provedeno,
nařizuje se pro zbytek volebního období provedení
doplňovacích voleb delegátů ve Slezsku,
jakož i doplnění výborů obou
odborů ve smyslu pozměněného §
6, odst. 1, bodu 5 zákona. o zemědělské
radě pro Moravu. Přirozeně, že předpisy
§ 4 mají platiti pouze pro první volby delegátů
ve Slezsku podle navrženého zákona.
Ad § 5. Jelikož ve dvou t. zv. moravských enklávách,
které pozůstávají jen z části
obcí dotyčných soudních okresů
Bílovec a Opava (v prvém případě
z jedné, v druhém případě z
11 obcí), jsou zvoleni delegáti do moravské
zemědělské rady pouze hospodářskými
spolky podle §§ 2 a 3 zák. č. 40/1897
mor. z. z. z dotyčných obcí, nebyly by při
zřízení moravskoslezské zemědělské
rady hospodářské spolky těch obcí,
které nenáležely k moravským enklávám,
zastoupeny v moravskoslezské zemědělské
radě. Proto nutno mandáty ty, jež by ostatně
odporovaly předpisům § 2 cit. zák.,
prohlásiti za neplatné a provésti v těchto
soudních okresích doplňovací volby.
Čl. II obsahuje nutné změny zákona
o zemědělské radě pro Moravu, vyplývající
z povahy věci.
ad 1. Dosavadní zákon moravský spočívá
na zásadě národnostního sekcionování
zemědělské rady, ovšem s hlediska národnostních
poměrů moravských. Připojením
Slezska přistoupí však k národnostem
české a německé ještě
národnost polská (dle posledního sčítání
lidu asi 70.000 příslušníků).
Hospodářským spolkům této národnosti
třeba přiznati stejná oprávnění
jako spolkům národností ostatních,
pokud jde a oddělené provádění
voleb delegátů (§§ 2 a 3 zák. č.
40/1897 mor. z. z.). Vzhledem však na celkem nepatrný
počet delegátů, které vyšlou
hospodářské spolky polské národnosti
(podle odhadu 3 - 4), nelze tu myšlenku národnostního
sekcionování provésti do důsledků,
nýbrž jest plně odůvodněným
přiděliti je v intencích zákona českému
odboru.
ad 2. Rozšířením teritoriálního
základu moravské zemědělské
rady o území Slezska rozšíří
se též počet delegátů moravskoslezské
zemědělské rady, a to podle odhadu o 14 -
15 delegátů v českém odboru (včetně
3 - 4 delegátů polských), a o 17 delegátů
v německém odboru; jest tudíž odůvodněným
zvýšiti přiměřeně též
počet členů obou výborů. Jelikož
jest třeba poskytnouti polskému živlu též
zastoupení ve výboru, navrhuje se rozšířiti
výbor českého odboru o 3 členy, z
nichž by 1 byl vyhražen polské národnosti,
a výbor německého odboru o 2 členy.
Tím snížil by se z části též
nepoměr ohledně počtu členů
výborů obou odborů.
ad 3. Zřízení dvou míst místopředsedů
v ústředním sboru zemědělské
rady moravskoslezské odůvodňuje se potřebou
zjednati možnost zastoupení všem význačným
složkám zemědělských organisací.
ad 4. Počet členů ústředního
sboru, volených výbory obou odborů přizpůsobuje
se poměrům národnostním, na nichž
zákon spočívá.
ad 5. Jelikož hlavní zemědělské
organisace v území slezském potrvají
i po splynutí obou zemí v zemi Moravskoslezskou,
třeba zmírniti podmínky pro propůjčení
oprávnění t. zv. zemským hospodářským
spolkům, vysílati zástupce do shromáždění
delegátů podle § 11 zák. č. 40/1897
mor. z. z., pokud jde o teritoriální rozsah jejich
činnosti. Jinak byla by odůvodněnou obava,
že by se nevystačilo s hlediska slezských organisací
s dosavadním zněním zákona.
ad 6. Vzhledem na změněný poměr zemského
výboru ku státní správě upravuje
se součinnost zemského výboru v záležitosti
vydání volebního a jednacího řádu.
Čl. III obsahuje ustanovení o přechodné
organisaci orgánů (shromáždění
delegátů a výborů obou odborů)
zemědělské rady moravskoslezské po
dobu, než budou tyto orgány doplněny na základě
doplňovacích voleb ve Slezsku (čl. I, §
4).
Opatření to jest tím odůvodněno,
že s hlediska veřejné správy třeba
požadovati, aby splynutí zemí Moravské
a Slezské projevilo se ve svých důsledcích
v plné míře též ohledně
zemských orgánů a ústavů, které
dosud pozůstávaly pro každou zemi zvláště,
a to tím více, že doplňovací
volby delegátů ve Slezsku vyžádají
si pravděpodobně delší doby.
Navržené opatření vychází
z myšlenky, že jest nejschůdnější
cestou sloučiti členy orgánů zemědělských
rad na Moravě a ve Slezsku na tuto přechodnou dobu,
ježto obě tyto korporace spočívají
na společné zásadě zastoupení
zemědělských organisací, byť
i poněkud v odchylném provedení. Vyhraněná
národnost slezských zemědělských
organisací, které vysílají zástupce
do dosavadní slezské zemědělské
rady, umožňuje přičlenění
činovníků této instituce do příslušných
odborů dosavadní moravské zemědělské
rady. Zástupce Slezského zemského spolku
pro chov koní (Slezského svazu spolků chovatelů
koní) v Opavě, jehož činnost vztahuje
se na celou oblast Slezska, má fungovati v obou odborech.
Oba předsedové dosavadní slezské zemědělské
rady mají se státi ze zákona též
členy výboru, odpovídajícího
jejich národnosti. Vzhledem však na tu okolnost, že
na Moravě může býti každý
soudní okres zastoupen v příslušném
odboru zemědělské rady zvláštním
delegátem, třeba v zájmu náležitého
uplatnění se slezského živlu v zemědělské
radě moravskoslezské zvýšiti počet
slezských delegátů do té míry,
aby odpovídal pravděpodobnému počtu
delegátů, který vyplyne z doplňovacích
voleb. Takovéto rozšíření počtu
slezských delegátů navrhuje se kooptací,
již provede slezská zemědělská
rada; při tom třeba zásadně požadovati
splnění podmínek pro volitelnost delegátů.
Doplnění výborů dosavadní moravské
zemědělské rady, pokud se tak již nestalo
vstupem obou presidentů dosavadní slezské
zemědělské rady, má býti provedeno
volbou shromážděných delegátů,
při čemž by byli volitelni pouze delegáti
slezští.
Čl. IV obsahuje formální předpisy.
Zákon nabývá účinnosti 45 dní
po svém vyhlášení, poněvadž
bude nutno získati potřebný čas ku
provedení jeho předpisů. (Čl. III,
odst. 2 a 3).
Pouze ustanovení čl. III, odst. 2 a 3 mají
nabýti účinnosti ihned vyhlášením
navrženého zákona, aby mohly býti včas
provedeny přípravy k doplnění orgánů
moravské zemědělské rady ve smyslu
čl. III.
Zrušení předpisů vztahujících
se na samostatnou organisaci zemědělské rady
ve Slezsku (odst. 2) jest odůvodněno odpadnutím
této.
Změnu § 8, odst. 1, bodu 6 zák. č. 40/1897
mor. z. z. doporučuje se k cíli zjednodušení
provésti teprve po pravoplatném skončení
doplňovacích voleb ve Slezsku podle čl. I,
§§ 4 a 5 osnovy, ke kterémuž dni by bylo
též odložiti počátek účinnosti
dotyčného ustanovení (čl. II, bod
4). Ježto tento den nelze předem určiti, navrhuje
se stanoviti počátek účinnosti a provedení
tohoto ustanovení vládním nařízením.
Odstavec 5 obsahuje zmocnění, aby mohla býti
učiněna opatření, kdyby některé
předpisy v zákoně o zřízení
zemědělské rady moravskoslezské nebyly
z jakýchkoliv důvodů provedeny.
K cíli posouzení finančního zatížení
země Moravskoslezské, vzcházejícího
z této osnovy, se uvádí, že režie
dosavadní slezské zemědělské
rady, která provedením návrhu se z části
ještě sníží, jest rozpočtena
na rok 1929 Kč 111.100. Země Slezská neplatí
dosud žádných příplatků
k odpočivným a zaopatřovacím platům
zaměstnanců slezské zemědělské
rady, po případě pozůstalých
po těchto zaměstnancích (čl. I, §
3, odst. 2 osnovy).
Vláda doporučuje, aby tato osnova byla přikázána
v poslanecké sněmovně výboru zemědělskému
a rozpočtovému a v senátě výboru
národohospodářskému a rozpočtovému
k podání zprávy ve lhůtě
co nejkratší a aby byla projednána ve zkráceném
řízení podle § 55 jednacího řádu
obou sněmoven. Pilnost předlohy odůvodňuje
ta okolnost, že podle zák. č. 125/1927 Sb.
z. a n. o organisaci politické správy, jenž
nabývá účinnosti prvým prosincem
1928, země Moravská a Slezská se slučují
v zemi Moravskoslezskou a že jest nutno, aby též
organisace zemědělských rad byla novým
poměrům co nejdříve přizpůsobena.