Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1929.

II. volební období.7. zasedání.


2028.

Naléhavá interpelace

poslanců inž. J. Nečase, J. Koudelky, R. Tayerle a soudruhů

vládě

o předložení automobilového zákona.

15. března 1928 předložil klub sociálně demokratických poslanců vládě naléhavou interpelaci o předložení automobilového zákona (tisk 1523). V této interpelaci poukázali jsme na zastaralost dosavad platných předpisů a nařízení z r. 1910. Ačkoli automobilismus doznal od r. 1910 velmi pronikavého rozmachu, zůstaly v platnosti staré předpisy, jež neodpovídají dnes ani automobilovému rozvoji ani změněným poměrům dopravním a hospodářským, ani postavení a úkolům řidičů automobilů. V rozpočtovém výboru poukázáno bylo již dvakrát na velký počet automobilových nehod, zvláště v Praze samotné, při nichž došlo často i k úrazům smrtelným. Nehody tyto zaviňovány jsou jednak neopatrností passantů, jednak také nedostatečným školením řidičského dorostu v soukromých autoškolách, což jsou podniky rázu soukromovýdělečného. Požadavek, aby řidiči automobilů byli náležitě školeni při průmyslových školách státních a podrobeni přísnějším zkouškám, jest plně oprávněn v zájmu veřejné bezpečnosti. Poukazujeme také, že politické úřady trpí vydávání samostatných vyhlášek v různých obcích, jež jsou v přímém odporu s dosavadními předpisy i s rozvojem automobilismu u nás a uvádějí často v chaos automobilovou dopravu. Řidiči automobilů nemohou často vyhověti zastaralým předpisům, trpí anarchií dosavadního stavu, jsou bez potřeby šikanováni a trestáni citelnými pokutami a tím hospodářsky při svém poměrně malém platu těžce postiženi. Dle sdělení ministerstva veřejných prací byla nová osnova, odpovídající potřebám moderní doby, vypracována a rozeslána zájmovým organisacím v červenci 1927. Technicko-dopravní výbor senátu zabýval se již několikráte naléhavými otázkami, souvisejícími s vydáním automobilového zákona a jednotlivé kluby odložily vlastní iniciativní návrhy automobilového zákona po prohlášení zástupců příslušných ministerstev, že vláda sama předloží příslušnou osnovu automobilního zákona.

Na naši naléhavou interpelaci došla odpověď vládní v tisku č. 1557. Pan ministr veřejných prací dr. Spina zdůraznil v této odpovědi, že v červenci 1927 nešlo o konečnou osnovu automobilového zákona, nýbrž, že ministerstvo považovalo tehdejší referentský návrh toliko za první podklad pro jednání s interesovanými kruhy a súčastněnými úřady. Ve své odpovědi dotkl se také pan ministr důležité otázky psychotechnických zkoušek řidičů, jež dle jeho sdělení působila také určité těžkosti a zdržení.

V odpovědi ujistil pan ministr veřejných prací, že důležité náměty a připomínky ve věci automobilového zákona jsou předmětem studia příslušných oddělení, která v pracích těch s největším urychlením postupují tak, aby definitivní osnova zákona mohla býti v době co nejkratší projednána vládou a předložena Národnímu shromáždění.

Odpověď dána byla 16. dubna 1928, přes to však, že od té doby uplynul téměř rok a přes to, že osnova zákona vládou navrhovaná byla již předmětem jednání všech zájmových korporací, které k ní zaujaly stanovisko - přes to, že celá veřejnost a zejména přímo zainteresované kruhy by vřele přivítaly okamžité předložení příslušné osnovy, není osnova stále ještě předložena na pořad jednání.

Podepsaní obracejí se proto na vládu s naléhavým dotazem, zda je ochotna působiti k tomu, aby příslušná ministerstva připravila a předložila ještě v tomto zasedání osnovu automobilního zákona, odpovídající dnešním potřebám řidičstva, dnešnímu rozvoji automobilismu a potřebám veřejné bezpečnosti?

V Praze dne 16. února 1929.

Inž. Nečas, Koudelka, Tayerle,

Karpíšková, Hampl, Johanis, Prokeš, Kříž, Klein, Svoboda, Brodecký, Chalupník, dr. Dérer, Bečko, Bechyně, dr. Meissner, dr. Winter, Chalupa, V. Beneš, Srba, Pik, Biňovec, Remeš, Jaša.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP