II. volební období. | 7. zasedání. |
15. března 1928 předložil klub sociálně
demokratických poslanců vládě naléhavou
interpelaci o předložení automobilového
zákona (tisk 1523). V této interpelaci poukázali
jsme na zastaralost dosavad platných předpisů
a nařízení z r. 1910. Ačkoli automobilismus
doznal od r. 1910 velmi pronikavého rozmachu, zůstaly
v platnosti staré předpisy, jež neodpovídají
dnes ani automobilovému rozvoji ani změněným
poměrům dopravním a hospodářským,
ani postavení a úkolům řidičů
automobilů. V rozpočtovém výboru poukázáno
bylo již dvakrát na velký počet automobilových
nehod, zvláště v Praze samotné, při
nichž došlo často i k úrazům smrtelným.
Nehody tyto zaviňovány jsou jednak neopatrností
passantů, jednak také nedostatečným
školením řidičského dorostu v
soukromých autoškolách, což jsou podniky
rázu soukromovýdělečného. Požadavek,
aby řidiči automobilů byli náležitě
školeni při průmyslových školách
státních a podrobeni přísnějším
zkouškám, jest plně oprávněn
v zájmu veřejné bezpečnosti. Poukazujeme
také, že politické úřady trpí
vydávání samostatných vyhlášek
v různých obcích, jež jsou v přímém
odporu s dosavadními předpisy i s rozvojem automobilismu
u nás a uvádějí často v chaos
automobilovou dopravu. Řidiči automobilů
nemohou často vyhověti zastaralým předpisům,
trpí anarchií dosavadního stavu, jsou bez
potřeby šikanováni a trestáni citelnými
pokutami a tím hospodářsky při svém
poměrně malém platu těžce postiženi.
Dle sdělení ministerstva veřejných
prací byla nová osnova, odpovídající
potřebám moderní doby, vypracována
a rozeslána zájmovým organisacím v
červenci 1927. Technicko-dopravní výbor senátu
zabýval se již několikráte naléhavými
otázkami, souvisejícími s vydáním
automobilového zákona a jednotlivé kluby
odložily vlastní iniciativní návrhy
automobilového zákona po prohlášení
zástupců příslušných ministerstev,
že vláda sama předloží příslušnou
osnovu automobilního zákona.
Na naši naléhavou interpelaci došla odpověď
vládní v tisku č. 1557. Pan ministr veřejných
prací dr. Spina zdůraznil v této odpovědi,
že v červenci 1927 nešlo o konečnou osnovu
automobilového zákona, nýbrž, že
ministerstvo považovalo tehdejší referentský
návrh toliko za první podklad pro jednání
s interesovanými kruhy a súčastněnými
úřady. Ve své odpovědi dotkl se také
pan ministr důležité otázky psychotechnických
zkoušek řidičů, jež dle jeho sdělení
působila také určité těžkosti
a zdržení.
V odpovědi ujistil pan ministr veřejných
prací, že důležité náměty
a připomínky ve věci automobilového
zákona jsou předmětem studia příslušných
oddělení, která v pracích těch
s největším urychlením postupují
tak, aby definitivní osnova zákona mohla býti
v době co nejkratší projednána vládou
a předložena Národnímu shromáždění.
Odpověď dána byla 16. dubna 1928, přes
to však, že od té doby uplynul téměř
rok a přes to, že osnova zákona vládou
navrhovaná byla již předmětem jednání
všech zájmových korporací, které
k ní zaujaly stanovisko - přes to, že celá
veřejnost a zejména přímo zainteresované
kruhy by vřele přivítaly okamžité
předložení příslušné
osnovy, není osnova stále ještě předložena
na pořad jednání.
Podepsaní obracejí se proto na vládu s naléhavým
dotazem, zda je ochotna působiti k tomu, aby příslušná
ministerstva připravila a předložila ještě
v tomto zasedání osnovu automobilního zákona,
odpovídající dnešním potřebám
řidičstva, dnešnímu rozvoji automobilismu
a potřebám veřejné bezpečnosti?