II. volební období. | 7. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Stát přejímá správu a provozování
Národního divadla v Praze.
K tomuto účelu přísluší
státu právo užívati budov a jiných
věcí sloužících v den účinnosti
tohoto zákona k účelům Národního
divadla v Praze, čítajíc v to i budovu Stavovského
divadla.
Náklady na správu a provozování Národního
divadla, v Praze pokud nejsou uhrazeny vlastními jeho příjmy,
jakož i náklady na jeho udržování
nese stát na svůj vrub, nemá však povinnost
platiti náhradu za užívání budov
a věcí, uvedených v § 2.
(1) Ve služebním poměru zaměstnanců
Národního divadla v Praze vstupuje stát na
místo země České.
(2) Na stát přecházejí též
povinnosti a práva, vyplývající zemskému
správnímu výboru v Praze pokud se týče
jeho kompetentnímu nástupci podle Pensijního
řádu pro zaměstnance českého
zemského a Národního divadla v Praze, schváleného
usnesením vlády ze dne 23. prosince 1924.
V jiných právních poměrech, vztahujících
se k Národnímu divadlu v Praze a trvajících
v den účinnosti tohoto zákona, ale s výjimkou
poměrů věcně právních,
vstupuje stát na místo země české,
pokud účinnost těchto poměrů
se projevuje i za účinnosti tohoto zákona.
Podrobnosti organisace správy a provozování
Národního divadla v Praze, zejména také
pravomoc jednotlivých orgánů a zásady
pro hospodaření tohoto ústavu stanoví
ministr školství a národní osvěty
v dohodě se zúčastněnými ministry.
(1) Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1930. Již před tímto dnem lze
provésti podle tohoto zákona opatření
přechodná a opatření, jež zákon
ke včasnému provedení předpokládá
již v době předchozí.
(2) Zákon tento provede ministr školství a
národní osvěty v dohodě se zúčastněnými
ministry.
První podněty několika milovníků
jazyka českého v letech sedmdesátých
předminulého století a usilovnější
pak již snahy českých spisovatelů v
letech osmdesátých téhož století
vedly průběhem času k tomu, že stále
naléhavěji probouzející se snahy při
národním obrození, projevovaly se od r. 1850
v touze všeho národa po zřízení
důstojného českého divadla Národního,
vedly v r. 1868 k položení základního
kamene k Národnímu divadlu a konečně
po srpnové katastrofě v roce 1881 ke konečnému
vybudování z příspěvků
celého národa "pomníku národního
probuzení", k Národnímu divadlu v Praze.
Národní divadlo, jehož nákladníkem
byl tedy všechen národ bez hraničního
omezení, stalo se tak jeho representantem politickým,
čehož v dalším prodlení času
důkazem byly památné srpnové slavnosti
předpřevratové a jsou všechna ona slavnostní
představení o státních svátcích
za přítomnosti presidenta republiky a vlády.
Jest dále nepochybno, že Národní divadlo
i před státním převratem znamenalo
svrchovaný ústav umění a kultury (najmě
divadelních) českého národa a že
po převratu má tytéž funkce pro celý
stát Československý.
Tak také odhaduje se význam Národního
divadla v Praze celou cizinou.
Národní divadlo v Praze, třeba že dosud
není divadlem státním, jest takto přece
jediným divadlem oficiálním a representačním
ve smyslu vylíčeného shora svého
významu.
Vzruch národního nadšení, z něhož,
na rozdíl od mnohých jiných divadel evropských,
Národní divadlo v Praze vzniklo, dal mu sice rannou
sílu, velikou popularitu, uměleckou výbojnost,
dal mu všechno, co činilo zemské a Královské
divadlo v Praze, divadlem Národním, ale nedal mu
onen klid bezpečné organisace, jehož
jest zapotřebí k vývoji tradice a uměleckému
zrání.
Správa střídajících se a zápasících
Družstev a Společností, vykonávaná
nakonec přímo zemským správním
výborem, nemohla u Národního divadla vytvořiti
trvalé ovzduší bezpečně fungující
správy, kterýžto stav byl ve veřejnosti
stále nepříznivě srovnáván
s obnovou našeho státního života, jež
i Národnímu divadlu přikázala nové
úkoly.
Veřejná úřední kritika dožadovala
se proto již několikráte změny, sestátněním
Národního divadla.
Je celá řada sestátňovacích
podnětů a návrhů. Z nejdůležitějších
se připomínají:
V roce 1919 byl podán Národnímu shromáždění
návrh Dra Antonína Uhlíře, K. St.
Neumanna a soudr. ze dne 8. dubna 1919, aby zemská divadla
pražská byla převzata do správy státní
(tisk 807 revolučního Národního shromáždění).
Výsledkem jiného souběžného jednání
byl návrh téhož data jako návrh předchozí,
ale netištěný a podepsaný členy
Národního shromáždění
Antonínem Kalinou, Aloisem Jiráskem a Jaroslavem
Kvapilem.
K projednání těchto návrhů
však nedošlo.
Za vylíčeného stavu věci vláda,
pociťujíc naléhavě morální
odpovědnost za plnění úkolů
Národního divadla, a to nejen po stránce
ideové a umělecké, ale i administrativní,
předkládá tato osnovu zákona.
Při zkoumání otázky příští
úpravy poměru Národního divadla vstupem
státu v tyto poměry, uvažovány byly
po stránce formální různé
způsoby, jimiž by se daná otázka dala
řešiti. Nejvhodnější pak projevila
se forma zákona. Ten svým charakterem vystihuje
solennost případu, právním významem
a silou svojí skytá bezpečnou oporu pro vstup
státu do všech právních poměrů
po aktivní i pasivní stránce a všeho
toho, co právně a ideově s pojmem Národního
divadla jest spjato. Rovněž po stránce materielní
bylo voliti mezi několika alternativami. Podle předložené
osnovy má na stát přejít jen správa
a provozování Národního divadla
s právem používání budov a
jiných věcí, sloužících
k účelům Národního divadla,
čítajíc v to i budovu Stavovského
divadla. Na jiných věcně právních
poměrech se při tom nemá nic měniti.
K tomuto řešení, jež znamená, že
nedotčena zůstává zejména
otázka vlastnictví budov, přiklonila
se vláda zvláště proto, že naléhavost
nové úpravy nedovoluje průtah, který
by jistě vznikl úpravou vlastnických poměrů,
zejména pokud jde o budovy Národního divadla
a Stavovského divadla. Stavovské divadlo jest dosud
knihovně vlastnicky psáno panským stavům,
pokud pak jde o Národní divadlo jest v poz. knize
jen poznamenáno, že království
České (fond domestikální) svým
výborem zemským jest tím orgánem,
jenž nastoupil na místo výboru pro zřízení
českého Národního divadla v Praze
ve vlastnictví domů čp. 223 a 224-I v Praze
(t. j. dnešní budova Národního divadla).
Status quo práv vlastnických nebude překážkou
v plnění velikého úkolu, jenž
se touto zákonnou osnovou státu vytyčuje.
Úkol jest vskutku veliký, uváží-li
se nejen ideové a umělecké poslání
Národního divadla, ale i to, jaký je to rozsáhlý
ústav a jaké při tom specifické a
nesnadno zvládnutelné povahy.
Osobní stav všeho zaměstnanectva přesahuje
počet 800 osob s poloviny charakteru uměleckého
a s druhé poloviny technického, odborného
a pomocného.
Národní divadlo provozováno jest dnes
ve čtyřech budovách, které jsou:
1. Národní divadlo v Praze II., čp. 223,
2. Stavovské divadlo v Praze I. čp. 540,
3. malírna a skladiště dekorací v Praze
II. čp. 438.
4. nová dekorační truhlárna v Praze
II. čp. 460.
Provozování Národního divadla vyžaduje
na věcných i osobních nákladech
celkem těchto částek:
v potřebě | 20,396.714.21 Kč |
ve vlastní úhradě | 10,1.03.989.71 Kč |
schodek | 10,29.724.50 Kč |
v potřebě | 21,697.573.55 Kč |
ve vlastní úhradě | 10,707.836.06 Kč |
schodek | 10,989.737.49 Kč |
v roce 1928 (dle rozpočtu) | |
v potřebě | 20;538.512 Kč |
ve vlastní úhradě | 11,030.000 Kč |
schodek | 9,308.512 Kč |
v potřebě | 21,632.337 Kč |
ve vlastní úhradě | 10,940.000 Kč |
schodek | 10,692.337 Kč |
Výraz provozování mohl by býti považován
za nadbytečný, ježto jest vlastně zahrnut
již v pojmu správy. Přes to se mluví
v tomto § 1. o provozování, ježto slovem
tímto má se zdůrazniti, že jde o více
než jen o správu v užším významu
slova, že jde i o řízení, správu
tvůrčích výkonů uměleckých
a dramatických.
Zároveň je i tímto §em upraven oficiální
název divadla, o něž jde, ve formě označení
Národní divadlo, čímž se vyhovuje
vžitému nazírání na české
zemské Národní divadlo jakožto na divadlo
státní, národní.
Budovy, které slouží k účelům
Národního divadla v den účinnosti
tohoto zákona, jsou již vyjmenovány v úvodu
této zprávy.
Samozřejmo, že postihuje paragraf tento i příslušenství
těchto budov i všechny ostatní věci,
sloužící účelům Národního
divadla, jako ku př. fundi instructi, rekvisitáře
a pod.
Z § 2. a § 1. vyplývá, že na věcně
právních poměrech k budovám a věcem
v § 2. uvedeným se nic nemění.
Národní divadlo jest zvláštní
kulturní ústav, který nemá plniti
úkoly správní a jehož hospodaření
bude zvláště upraveno na základě
§ 6.
Řádné hospodářské vedení
musí hleděti, aby jeho příjmy byly
zachovány v určitém průměru,
při čemž ovšem na rozdíl od podniků
výdělečných anebo podniků,
jichž provozovací náklady musí býti
zcela uhrazeny příjmem, vyžaduje zvláštní
poslání Národního divadla ke svému
řádnému splnění nezbytně,
aby bylo vedeno především svými osvětově
uměleckými úkoly. Státu přísluší
tedy zajistiti, aby tomuto úkolu bylo možno dostáti
bez povážlivých kasovních ústupků
repertoárních. Při tom jest správě
tohoto ústavu a jejímu dozoru ponechati pružnost
hospodářských disposic, t. j. volnost umělecké
odpovědnosti v mezích řádné
hospodářské kalkulace uměleckých
potřeb i očekávaných příjmů.
Tento stav se dá nejlépe vyjádřiti
saldem, jímž ve státním rozpočtu
bude pamatováno na to, aby divadlu z důvodu tohoto
výjimečného kulturního poslání
se dostalo takového věnování, jakého
má a bude míti zapotřebí, aby uhradilo
rozdíl mezi pokladním příjmem výdělečného
podniku a tohoto umělecky i státně representačního
ústavu.
Závazek k nákladům udržovacím
je důsledkem práva užívacího.
Jestliže podle § 3. nemá míti stát
povinnost platiti za užívání budov a
věcí, uvedených v § 2., jest tato výhoda
rekompensována tím, že zase stát nemůže
žádati na vlastníku věcí v §
2. uvedených náhrady za případné
ameliorace, protože právě veškerá
správa majetku jde na jeho vrub.
Nepůjde při tom o nové výdaje, jež
by nebyly dosud zatěžovaly veřejné svazky
územní, ale jen o nové uspořádání
dosavadní organisace úhradové.
K odst. 1. tohoto §u není potřebí zvláštních
podmínek. Týká se tak zv. podnikových
zaměstnanců. Pokud agendu Národního
divadla obstarávali zaměstnanci zemští
(a contrario zaměstnanců podnikových) stali
se tito v důsledku zákona čís. 125/27
již zaměstnanci státními.
K odst. 2. se poznamenává, že na pensijní
zaopatření všech stálých zaměstnanců
"Českého zemského a Národního
divadla" zřízen byl zvláštní
"Pensijní fond", z něhož podle řádu
jeho, schváleného usnesením ministerské
rady ze dne 23. prosince 1924, opatřována jest úhrada
důchodů invalidních, starobních, vdovských
jakož i příplatků k nim, rovněž
pohřebného a odbytného pro vdovy, děti
nebo potřebné rodiče.
Tento fond vykazoval koncem roku 1927 základní jmění
v cenných papírech částkou 10,212.000
Kč a výdajové jmění ve vkladu
u Zemské banky částkou 655.722 Kč
62 h. Event.- běžný schodek hrazen byl ročně
z běžných prostředků zemského
výboru. V roce 1927 z tohoto titulu přispěl
zemský výbor pensijnímu fondu částkou
676.204 Kč.
Při převodu správy a provozování
Národního divadla na stát přichází
v úvahu ještě řada různých
právních poměrů dříve
založených, v něž jest nutno, aby na místo
země nastoupil stát. Pokud jde o personál,
jest otázka upravena §em 4. Ostatní právní
poměry v úvahu přicházející
jsou pak zachyceny tímto § 5. (ovšem s vyloučením
věcně právních poměrů
k předmětům v § 2. uvedeným,
které, jak výše již dovozeno, zůstávají
nedotčenými). Může tu jíti na
př. o různé dodávkové smlouvy,
o závazky země k nadlepšovacím fondům
herců, personálu a pod.
Do právních poměrů tohoto druhu vstupuje
stát na místo země České, ovšem
jen potud, pokud dotčeně právní poměry
v den účinnosti navrhovaného zákon
již trvají, a pokud účinnost jejich
projevuje se i za účinnosti tohoto zákona.
Provozování Národního divadla, založené
většinou na smluvních úvazcích
a neodkladných disposicích, nemůže býti
vázáno administrativním postupem, zachovávaným
u jiných ústavů státních. Na
druhé straně potřebují různé
kompetence umělecké i administrativní přesného
vymezení i odstupňovaného dozoru.
Zásadní změna, do níž Národní
divadlo po předchozích různostech jeho správy
přichází sestátněním,
vyžaduje takového organisačního opatření,
které by bylo dostatečně autoritativní
i pružné vzhledem k potřebám, jež
se postupně projeví. Tomu lze v celku i v jednotlivostech
vyhověti jen tak, že ministr školství
a národní osvěty bude zmocněn v dohodě
s ostatními súčastněnými ministry
vydati a podle potřeby upraviti jak zvláštní,
výjimečným potřebám tohoto
státního ústavu přiměřený
řád provozovací, tak i vhodné instrukce
speciální.
První odstavec tohoto §u upravuje počátek
účinnosti osnovaného zákona, která
nastati má dnem 1. ledna 1930.
Dlužno však předpokládati, že již
před tímto dnem projeví se nutnost různých
opatření rázu přechodného,
zejména však opatření přípravných.
Neboť stát má převzíti ústav
velmi rozsáhlý, jak již ve všeobecné
části této správy bylo vylíčeno,
povahy na výsost specifické, jejíž zvládnutí,
vzhledem k tomu, že nutno zachovati bez porušení
souvislost všeho uměleckého, administrativního
i hospodářského dění tohoto
kulturního ústavu národního, vyžaduje
pečlivé přípravy a vniknutí
do nesčetných a různorodých otázek
ať uměleckých či personálních
neb věcných. To tím více, že
den účinnosti osnovaného zákona, spadá
do plného proudu sezony divadelní, která
v této době nesnese ani nejmenšího váznutí.
Vláda doporučuje, aby tento její návrh.
zákona byl přikázán v obou sněmovnách
výboru kulturnímu a rozpočtovému
k podání zprávy ve lhůtě
co nejkratší.