II. volební období. | 7. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Stát přejímá správu Národního
musea v Praze.
K tomuto účelu přísluší
státu právo užívati budov a jiných
věcí, sloužících v den účinnosti
tohoto zákona k účelům Národního
musea v Praze.
Náklady na správu a udržování
Národního musea v Praze nese stát na svůj
vrub, nemá však povinnost platiti zemi České
a Společnosti Národního musea náhradu
za užívání budov a věcí
uvedených v §u 2.
V právních poměrech vztahujících
se k Národnímu museu v Praze a trvajících
v den účinnosti tohoto zákona, ale s výjimkou
poměrů věcně právních
a závazků hypotekárně zajištěných
na budově Národního musea v Praze č.
p. 1700/II, vstupuje stát na místo země České,
pokud účinnost těchto poměrů
se projevuje i za účinnosti tohoto zákona.
(1) Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1930. Již před tímto dnem lze
provésti podle tohoto zákona opatření
přechodná a opatření, jež zákon
ke včasnému provedení předpokládá
již v době předchozí.
(2) Zákon tento provede ministr školství a
národní osvěty v dohodě se súčastněnými
ministry.
Prostředí, z něhož Národní
museum vzešlo, byly osvícenské snahy české
šlechty na konci XVIII. století, v nichž se setkávala
s ochotnou pomocí vlasteneckých buditelů.
První popudy dali v letech 1770tých dějepisec
Fr. Pelzl a v letech 1790tých A. Puchmajer. Snahy o založení
musea nabyly však teprve v prvním desetiletí
XIX. století konkretních forem: v roce 1814 prohlédl
hrabě Šternberk na přání nejvyššího
purkrabí Františka Antonína hraběte
Kolovrata-Liebštejnského štýrskohradecké
Johanneum, aby získal jakýsi vzor a v roce 1817
sestavil hrabě B. Berchtold po úradě s Jungmannem
a Presslem osnovu stanov chystaného "Národního
českého musea", jehož úřední
povolení měl projednati profesor Jan Nejedlý.
Než k tomu došlo, realisace musea stala se skutkem jinou
cestou. Při likvidaci "Společnosti k podpoře
nuzných v Čechách", založené
v poválečné době pro zakoupení
obilí chudině, vzdali se totiž četní
členové svých bezúročných
půjček ve prospěch nějakého
vlasteneckého účelu a hrabě František
Klebelsberg spolu s purkrabím Kolovratem a Kašparem
Šternberkem označili za tento účel vlastenecké
museum. Ve slavnostní schůzi 15. dubna 1818 věnovali
Kolovrat, Šternberk a Hartmann své sbírky museu
a jiní šlechtici uvolili se k ročním
příspěvkům. Ve stanovách vytčeno,
že museum má obsahovati vše, "což příroda
neb lidská snaha ve vlasti naší vyvedly".
Prvním presidentem byl hrabě Šternberk a ke
správě sbírek založena Společnost
vlasteneckého musea v Čechách. Sbírky
byly od 1. července 1818 uloženy v klášteře
svatojakubském, následující rok částečně
na technice a u hraběte Hartiga, od roku 1820 v klášteře
pavlánském a později v domě šternberském
na Hradčanech. Tehdy doplněny stanovy ustanovením,
že musejní sbírky jsou neprodejné a
nerozlučné, majetkem členů Společnosti
a českého národa vůbec. Když
místnosti na Hradčanech nestačily, vyskytla
se myšlenka novostavby na nábřeží
dnes Masarykově, ale potom od ní upuštěno
a v roce 1845 zakoupen pro sbírky od hraběte Jana
Nostice dům na Příkopech.
Sbírky vyvíjely se s počátku jen v
oboru přírodovědném; od roku 1841
na popud Františka Palackého, který odůvodnil,
že museum má býti "jako vědeckým
obrazem naší vlasti" obrácena pozornost
i k oboru kulturně-historickému, a od té
doby museum v duchu programu Palackého předvádí
obě nedílné části celku, zemi
i národ a podává obraz vývoje všech
složek i vrstev českého lidu.
Museum mělo v politickém i kulturním vývoji
národa českého v 2. polovici XIX. století
veliký význam. Vedle sbírek byly ve Společnosti
činny Matice česká, Sbor archaeologický
a přírodovědecký, museum podnikalo
přírodovědný i pravěký
výzkum Čech, výzkum archivů českých,
vydání pramenů českých dějin,
díla Barrandova, časopisu Českého
musea a Památek archaeologických, s kterýmiž
podniky, do určitého času jedinými
v naší vědecké literatuře, nerozlučně
jsou spojena jména našich největších
kulturních buditelů.
Ačkoli bylo Národní museum řízeno
soukromou společností a od polovice 19. století
a ještě více od r. 1891, kdy přeneseny
sbírky do nové budovy, vystavěné nákladem
země České, z části vydržována
zemí (což se také jevilo ve změnách
názvu pod vlivem poměrů politických
a snah státoprávních, od "Vlasteneckého
musea v Čechách" a "Národního
musea" (1818) k "Českému museu" (1847)
a "Museu království českého"
(1855) přece bylo Národní museum považována
vždycky za kulturní majetek a representaci národa
celého a tento názor projevil se pod vlivem rozšířeného
programu československého hned po převratě.
Museum přezváno opět na Národní
museum, Národopisná společnost českoslovanská
odevzdala do jeho správy své sbírky a zemský
správní výbor převzal všechny
zaměstnance na svůj etat. Veřejné
mínění velikou většinou usiluje
odtud po celých 10 let trvání československého
státu, aby bylo museum do správy státní
převzato a zájmy odborných kruhů jsou
s tím v souhlase, poněvadž vidí budoucnost
ústavu ne v rámci teritoriálního programu,
nýbrž v naplnění programu Františka
Palackého, aby Národní museum bylo obrazem
národa celého, ve všech jeho vrstvách
a složkách. Také Společnost Národního
musea jest odhodlána věnovati svoje sbírky,
které tvoří většinu obsahu Národního
musea, do majetku veřejného.
Za vylíčeného stavu věci vláda,
pociťujíc morální odpovědnost
za plnění kulturních úkolů
ve všech oborech a tím také v oboru musejnictví
po stránce ideové i organisační, předkládá
tuto osnovu zákona.
Při zkoumání otázky příští
úpravy poměrů Národního musea
vstupem státu do těchto poměrů jako
nejvhodnější projevila se forma zákonná,
která svým charakterem vystihuje podstatu věci
a svým právním významem a silou skytá
jedině bezpečnou oporu pro vstup státu do
všech právních poměrů musea po
aktivní a pasivní stránce. Pokud jde o stránku
materiální, má stát podle předložené
osnovy převzíti jenom správu Národního
musea s právem užívání budov
a jiných věcí sloužících
k účelům Národního musea, při
čemž nemá se nic měniti na jiných
věcně-právních poměrech. K
tomuto řešení, které znamená,
že nedotčena zůstává zejména
otázka vlastnictví budov a sbírek, přiklonila
se vláda zvláště proto, že naléhavost
nové úpravy nedovoluje průtahů, které
by jistě vznikly úpravou vlastnických poměrů.
Status quo práv vlastnických a jiných práv
věcných nebude překážkou v plnění
úkolu vytýčeného touto osnovou státu.
Sbírky musea jsou uloženy jednak v budově na
Václavském náměstí, jednak
v bývalé vile Kinských na Smíchově.
Správa Národního musea vyžaduje na osobních
i věcných nákladech ročních
4,000.000 Kč.
K jednotlivým paragrafům osnovy se poznamenává:
Stát přejímá správu Národního
musea. Pojmem správy je dostatečně vystiženo
řízení vědeckého ústavu,
které navrhovaným zákonem má na stát
přejíti.
Zároveň se tímto paragrafem kodifikuje název
musea v pojmenování "Národní
museum" jako oficiální ve smyslu státním.
Národnímu museu v den účinnosti tohoto
zákona slouží tyto budovy: Národní
museum v Praze čp. 1700/II. jako majetek země České
a villa Kinských v parku na Smíchově, patřící
obci pražské a najatá zemí Českou
k účelům Národního musea za
uznávací činži 500 Kč na dobu
do roku 1949.
Tímto paragrafem postihuje se i příslušenství
těchto budov i všech ostatních věcí,
sloužících k účelům Národního
musea.
Z §ů 1 a 2 vyplývá, že se na věcně-právních
poměrech k budovám a věcem, v §u 2 uvedeným,
nic nemění.
V souvislosti je tu dlužno připomenouti, že převážná
část sbírek a předmětů
v Národním museu uložených a účelům
jeho sloužících, jest vlastnictvím Společnosti
Národního musea. Na tomto vlastnictví se
nic nemění. Netřeba také zvláště
připomínati, že zůstává
nezměněn věcně-právní
poměr i k oněm částem sbírek
a k oněm předmětům, Národnímu
museu sloužícím, které patří
vlastnicky zemi a státu.
Z ustanovení, že správu jakož i náklad
na ni a na udržování Národního
musea přejímá stát na svůj
vrub, vyplývá, že ode dne účinnosti
tohoto zákona také příjmy z Národního
musea jdou ve prospěch státu.
Jestliže podle §u 3 nemá býti stát
povinen platiti zemi České a Společnosti
Národního musea za užívání
budov a věcí, uvedených v §u 2, jest
tato výhoda rekompensována tím, že zase
stát nemůže žádati na vlastníku
věcí v §u 2 uvedených náhrady
za případné a meliorace, poněvadž
právě správa dotčených předmětů
jde na jeho (státu) vrub.
Poněvadž stát převezme od 1. ledna 1930
veškeren náklad na správu a na udržování
v dobrém stavu Národního musea, bude nutno
ve státním rozpočtu na rok 1930 pamatovati
na zabezpečení úhrady schodku, vyplývajícího
ze správy Národního musea a z jeho udržování
v dobrém stavu. Nepůjde při tom o nové
výdaje, jež by dosud nebyly zatěžovaly
veřejné svazky územní, ale jen o nové
uspořádání dosavadní organisace
úhradové.
Při převodu správy Národního
musea na stát přichází v úvahu
ještě řada různých právních
poměrů, do nichž má stát vstoupiti
na místo země, ovšem s vyloučením
věcně-právních poměrů
k předmětům v §u 2 uvedeným,
které, jak už výše bylo dovozeno, zůstávají
nedotčeny. Může tu jíti na př.
o různé dodávkové smlouvy anebo o
právní poměry, vyplývající
z různých jiných obdobných smluv,
o uznávací činži obci pražské
za užívání villy Kinských a pod.
Do právních poměrů tohoto druhu v
den účinnosti zákona existujících
vstupuje stát na místo země České
jen potud, pokud se jejich účinnost projevuje ve
správě Národního musea i po dni účinnosti
tohoto zákona a pokud nejde o závazky vyplývající
z hypotek, jež váznou v den účinnosti
tohoto zákona na budově Národního
musea v Praze čp. 1700/II. Tímto paragrafem zachycen
je i případný vstup státu na místo
země České, šlo-li by o služební
poměr zaměstnanců Národního
musea, poklad zemští zaměstnanci pro zmíněné
museum činní nestali se již zaměstnanci
státními po rozumu § 10 zákona č.
125/1927 Sb. z. a n.
První odstavec tohoto paragrafu upravuje počátek
účinnosti osnovaného zákona 1. lednem
1930. Dlužno však předpokládati, že
již před tímto dnem se projeví nutnost
různých opatření rázu přechodného
a zejména opatření přípravných,
poněvadž stát má převzíti
ústav velmi rozsáhlý, jehož zvládnutí
vzhledem k jeho odbornosti a pestrosti agendy vyžaduje podrobné
vniknutí do různorodých otázek vědeckých,
personálních i věcných.
Vláda doporučuje, aby tento její návrh
zákona byl přikázán v obou sněmovnách
výborům kulturnímu a rozpočtovému
k podání zprávy ve lhůtě
co nejkratší.