POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1929.

II. volební období.7. zasedání.


2049.

Návrh

poslanců V. Mikuláše, J. Netolického, F. Práška a druhů

na změnu zákona čís. 338 ze dne 12. srpna 1921 o dani z vodní síly.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Paragraf 1, zákona ze dne 12, srpna 1921, čís. 338 Sb. z. a n. mění se takto:

Z vodní síly, použité k pohonu a měřené na hřídeli poháněcího zařízení dle §u 2, platí se daň 1 hal, za jednu koňskou sílu (k. s. effektivní) a hodinu.

§ 2.

Platnost zákona čís. 338/1921 přestává dnem, kdy bude zrušena daň uhelná.

§ 3.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva.

Zákon o dani z vodní síly ze dne 12. srpna 1921, čís, 338 Sb. z. a n. byl vydán - jak se výslovně konstatuje v příslušné důvodové zprávě - za tím účelem, aby se zavedla rovnováha mezi zdaněním energie, vyrobené z kalorických zdrojů, a energie vodní. Zákonodárce měl na myslí zatížení parního pohonu dávkou uhelnou, zavedenou zákonem z 9. dubna 1920. Zmíněná důvodová zpráva uvádí, že tato dávka z uhlí obnášela tehdy, totiž v roce 1921, až 43% z ceny, která zůstane podnikateli dolů a že příslušné zdanění dávkou uhelnou činí na jednu hodinovou koňskou sílu 15 - 45 haléřů podle toho, jak dokonale se využije tepelné energie, obsažené v uhlí.

Aby také energie, vyrobená pří vodním pohonu byla zdaněna, byl přijat v r. 1921 zmíněný zákon o dani z vodní síly a zavedená sazba této daně činila 4 haléře základní sazby a 4 haléře přirážky, celkem tedy 8 haléřů.

Jak patrno, byla zavedená sazba daně z vodní síly značně nižší, nežli odpovídající daň uhelná. Toto opatření nebylo nahodilé, nýbrž odpovídalo vůli zákonodárcově, neboť důvodová zpráva ze dne 13. ledna 1921, podepsaná tehdejším správcem ministerstva financí Dr. Englišem, praví výslovně toto:

"Vzhledem k dávce uhelné jest tedy navržená daň z vodní síly velíce nízkou; vláda tak činí úmyslně z toho důvodu, že jde o daň zcela nového rázu, dále že výměra daně i při nejliberálnějším postupu nebude se ve všech případech moci říditi jen dle skutečného zužitkování vodní síly, ale bude závislou též od vnějších znaků, a že část podniků pracujících vodní sílou musí vykoupiti výhody vodní síly její nestálostí, odlehlostí od dráhy a jinými nevýhodami."

Průběhem let změnil se však od základu poměr obou daní. Kdežto v roce 1921 činilo zatížení jedné hodinové koňské síly daní z vodní síly 8 haléřů proti 15 - 45 haléřům daně uhelné na touž jednotku energie, jeví se dnes zcela obrácený poměr, neboť průměrné zatížení jedné hodinové koňské síly činí při dani uhelné necelý jeden haléř, naproti tomu však dnešní sazba daně z vodní síly činí stále ještě 5 haléřů na touž jednotku. Činila-li tudíž daň z vodní síly v r. 1921 jednu pětinu daně uhelné, jest dnes pětinásobkem této daně.

Tato úplná změna poměrů vysvětluje se tím, že průběhem let dávka uhelná byla postupně snížena z původních 43 dle zákona z 9. dubna 1920, čís. 260 Sb. z. a n., až na pouhých 10, resp. 7 dle zákona z 21. prosince 1923, čís. 1 Sb. z. a n. z r. 1924, jak výslovně konstatuje též zpráva rozpočtového výboru poslanecké sněmovny ze 6. prosince 1923 a zpráva rozpočtového výboru senátu z 18. prosince 1923 (tisk číslo 1764), vztahující se k uhelnému zákonu. Další značnou měrou přispěl ke snížení daně uhelné též pokles cen uhlí, jímž tato daň se automaticky snížila.

Původní úmysl zákonodárce nesl s k tomu, a!by vzhledem k nevýhodám vodních sil při porovnání s parním pohonem, zdanil vodní sílu co nejmírněji a hlavně za tím účelem, aby byla evidence těchto sil a vodních práv, jak výslovně konstatuje zpráva výboru rozpočtového a výboru pro dopravu a veřejné práce k vládním návrhu zákona o dani z vodní síly (tisk čís. 2639 z r. 1921). Zákon o dani z vodní síly nedosáhl však tohoto účelu, ku kterému byl určen, neboť následkem všeobecného paušalování daně není trvalé evidence využitkované síly vodní a vodních práv vůbec.

V tomto ohledu zákon selhal úplně, ač toto stanovisko vedlo též k tomu, že daň byla rozdělena z části na daň stálou a z části na přirážku, která měla býti pohyblivá se zřetelem na eventuelní změny daně uhelné, takže i po eventuelním zrušení celé přirážky byla by zůstala základní sazba 4 haléře, která za tehdejších poměrů byla by bývala nepatrným zlomkem daně uhelné.

Jak patrno přivodila uvedená již změna poměrů též úplný převrat v poměru obou daní a v neprospěch vodních sil, jichž konkurenční schopnost k národohospodářské škodě celku byla tím oslabena. Stal se tudíž pravý opak toho, co měl na mysli zákonodárce při zavádění daně z vodní síly.

Zdánlivá výhoda vodních děl, spočívající v tom, že nekupují pohonnou energií, jest paralysována jednak vysokými pořizovacími náklady na vodní sílu oproti pohonu parnímu, jednak vysokými udržovacími náklady. Pořizovací náklady na jednu vybudovanou koňskou sílu při vodním pohonu, jak byly zjištěny statistickými dotazníky Vodohospodářského svazu, pohybují se mezí 3760 Kč - 23.500 Kč investic na jednu HP. Proti tomu nutno uvésti náklad investiční na jednu HP při parním pohonu, který činí pouze 1,500 - 1,800 Kč dle místních poměrů, při čemž podnik s parním pohonem lze umístiti dle potřeby přímo v centru odbytiště a se zaručeným výkonem, kdežto vodní síla bývá zcela pravidelně nucena uchýliti se do odlehlých míst a její výkon kolísá ve značné míře, ba často klesá téměř až na nulu, ježto jest odvislý od průtokových poměrů vodního toku.

Rovněž udržovací náklady vodních děl jsou nepoměrně větší než obdobné náklady u parního pohonu, jak vyplývá z přirozeného působení vody na součásti vodního díla. Dlužno uvážiti, že žádná součást parního podniku netrpí ani zdaleka tou měrou, jako na příklad jez, náhon, turbina a jiné součásti vodního díla. Příloha čís. 2. obsahuje tabulku nákladů na opravy vodního zařízení a z ní jest nejlépe patrno, jakých ohromných částek dosahují tyto náklady u porovnání s celkovou cenou vodní síly.

K těmto nepříznivým okolnostem přistupuje ještě nepoměrně vysoké zatížení výrobků daní z vodní síly. Nejcitelnější jest toto zatížení v průmyslu dřevoviny, lepenkářském, papírenském a mlýnském. Tak na příklad činí daň z vodní síly 8 - 10% z ceny dřevoviny dle jemnosti výbrusu, jak plyne z výsledků šetření předloženého Stálé komisi pro zjištění veřejného zatížení. Rovněž průmysl mlýnský vykazuje veliké zatížení daní z vodní síly. Příloha čís. 1 vykazuje výsledek šetření ve 41 mlýnských závodech a průměrné zatížení činí zde 7.3%, což jest zatížení ohromné, uvážíme-li, že se vztahuje na hrubou mzdu, takže zatížení čistého výtěžku bylo by mnohem větší.

Hydroelektrárny pracující pro všeužitečné podniky, do stávají za 1 KW hodinu také i 13 hal., ano i méně a přes to musí platit daň z vodní síly za 1 KW hodinu 7,5 hal., což odpovídá 60% prodejní ceny proudu. Všeužitečné podniky odůvodňují tyto nízké ceny za 1 KW hodinu tím, že tepelná energie i s dovozem uhlí a daní uhelnou je nestojí víc, než 10 - 13 haléřů za 1 KW hod., které při dodávce proudu hydroelektrárnami ušetří.

Mimo tyto okolností, mluvící pro novelisaci dosavadního zákona o dani z vodní síly, nutno uvážiti také sociální nespravedlnost dosavadního zákona spočívající v tom, že podle stylisace paragrafu 1, dle níž lze snižovati pouze přirážku a nikoliv základní sazbu, byly účastny na výhodě snížení daně z 8 na 5 haléřů pouze podniky o větším výkonu než 5 koňských sil, kdežto podniky malé, které by právě vzhledem k větší režii potřebovaly jistých ohledů, byly z výhody té vyloučeny.

Uvedené nesrovnalostí v poměru daně z vodních sil a daně uhelné vyžadují novelisace podle připojeného návrhu. Nepoměr ve zdanění obou druhů energie odstraňuje paragraf 1. připojené osnovy.

Analogie daně z vodních sil s daní uhelnou vyžaduje, aby obě daně i v budoucnosti zůstaly aekvivalentními. Tomuto požadavku vyhovuje ustanovení paragrafu 2 připojené osnovy,

Příloha č. 1.

Zatížení mlýnu

paušálem daně z vodní síly.

Procento zatížení vztahuje se ke hrubé mzdě za mletí, ze které sražena odměna chase dle směrnic Zemských Jednot mlynářských společenstev, t. j. 25% hrubé mzdy. (U malých podniků vlivem menší zaměstnanosti jest odměna chase percentuelně vyšší, na což však zřetel nevzat.) Množství semletého obilí a mzda jsou uvedeny dle vyplněných dotazníků, rozeslaných Vodohospodářským svazem. Statistika týká se let 1926 a 1927.

Číslo podniku
Semelek q
Mzda za 1 q Kč
Mzda úhrnem Kč
Odměna chase Kč
Zůstatek hrubé mzdy Kč
Daň z vod. síly Kč
Procento hrubé mzdy
1
1707 16.--27.312.---
2168.-- 1.728.---
29.040,--- 7.260.-21.780.-1.080.---
5
2
1762 18.--31.716.---
2129.-- 1.908.---
33.624.--- 8.406.-25.218.--900.---
3.6
3
2255 15.--33.825.---
7506.5 4.875.---
38.700.--- 9.675.-29.025.-1.526.20
5.3
4
2416 17.542.280.---
6846.5 4.446.---
46.720.--- 11.657.-35.068.-1.617.80
4.6
5
1122 15,517.391.---
1516.5 981.50
18.372.50 4.593.-13.579.-1.313.28
9.7
6
7600 1.5125.400.---31.350.- 94.050.-5.000.---
5.3
7
54000 20.--1,080.000.---270.000.- 810.000.-32.000.---
4
8
9800 13.--127.400.---31.850.- 75.550.-5.000.---
6.65
9
6566 19.--124.754.---31.189.- 93.565.-5.333.---
5.8
10
18000 18.--34.000.---81.000.- 243.000.-12.000.---
5
11
142500 20.--2,850.400.--- 712.500.-2,137.500.-206.730.---
9.6
12
7200 20.--144.000.---36.000.- 108.000.-4.920.---
4.6
13
1400 18.--25.200.---6.300.- 18.900.-992.---
5.2
14
7215 17.--12 2.655.---30.665.- 91.990.-5.198.45
5,6
15
4296 18.--77.128.---19.282.- 57.846.-3.193.72
5.6
16
900 16.--15.400.---3.850.- 11.650.-520.---
4,5
17
4150 18.--81.000.---20.250.- 60.750.-3.500.---
5,6
18
900 18.--16.200.---4.050.- 12.150.-1.000.---
8,25
19
800 18.--14.400.---3.600.- 10.800.-620.---
5,7
20
3984 14.--55.776.---13.944.- 41.832.-1.800.---
4,4
21
1160 18.--20.880.---5.220.- 15.660.-2.000.---
13.-
22
3850 16.--61.600.---15.400.- 46.200.-1.600.---
3,5
23
3780 18.--68.040.---17.010.- 51.030.-5.263.60
10,3
24
17300 18.--311.400.---77.850.- 233.950.-8.961.64
3,8
25
22600 19.--429.400.---107.354.- 322.050.-19.171.71
6
26
10000 15.--150.000.---37.500.- 112.500.-7.960.---
7
27
6000 15.593.000.---23.250.- 69.750.-5.875.20
8,4
28
211245 16.--3,379.920.--- 844.980.-2,534.940.-77.802.17
3
29
4700 15.--70.500.---17.625.- 52.875.-2.880.---
5.1
30
1400 20.--28.000.---7.000.- 21.000.-1.000.---
7.5
31
922 12.--11.064.---2.765.- 8.299.-700.---
8,4
32
1200 16.--19.200.---4.800.- 14.400.-691.20
4.8
33
1102 20.--22.044.---5.510.- 16.350.-2.341.20
14
34
1480 15.--22.200.---5.400.- 16.660.-4.56
3.3
35
6600 18.--118.800.---29.700.- 89.100.-2.904.---
3.3
36
2800 10.--28.000.---7.000.- 21.000.-3.328.---
15.8
37
1500 16.--24.000.---6.000.- 18.000.-920.---
5,1
38
2350 18.--42.300.---10.575.- 31.725.-1.120.---
3,5
39
510 20.--10.200.---2.550.- 7.650.-2.400.---
31
40
2414 18.--43.452.---10.862.- 32.590.-1.333.44
4,1
41
79 20.--1.580.---395.- 1.185.-280.---
24


Průměr zatížení činí 299 : 41 = 7.3%,

V Praze, v listopadu 1928.Vilém Ptáček v. r., předseda.



Příloha č. 2.


Tabulka nákladů na opravy vodního zařízení.

Velikost vodní síly v koň. sil.
Čís. běž.
Označ. závodu
Datum poškozen. roku
Náklad na opravy vod. zařízení Kč
Největší výkon HP
Prům. roč. výk. HP
Přibliž. cena vod. síly (za předpokl. 1 HP = 1000 Kč) Kč
Náklad na opravy činí v procent. ceny vod. síly %
1.Mlýn na říčce Bělé 1919-192132.100.--
4.9
4.7
4.700684
2.Mlýn na potoku Mastníku 1919-19222.824.--
7
4
4.000 70
3.Mlýn na Želivce 192211.000.--
86
50
50.000 22
4.Mlýn na Otavě 1922-1923162.000.--
32
-
32.000507
5.Mlýn na potoku 1919950.--
3.3
-
3.300 29
6.Mlýn na Vltavě 1921-1922150.000.--
80
20
20,000750
7.Mlýn na potoku 192272.536.38
60
40
40,000 181
8.Mlýn na Úhlavě 19188.000.--
31
15
15.000 53
9.Mlýn na potoku 192310.000.--
-
20
20.00 50
10.Mlýn a pila na Vltavě 192089.000.--
-
15
15.000 593
11.Mlýn na potoku 192232.000.--
7
ca 7
7.000 458
12.Mlýn na řece Moravě 192231.020.95
40
20
20.000 155
13.Papírna na Vltavě 1920-1922866.000.--
5000
2200
2.200.00039
14.Elektrárna na Sázavě 192212.000.--
150
70
70.000 17


Poznámka: Cena vodní síly, uvedená v předposledním sloupci, značí srovnávací hodnotu, kterou nutno upraviti pro každý jednotlivý případ, protože cena vodní síly kolísá nejen s ohledem na místo, ale i s ohledem na dobu. Dnes činí průměrně asi šestinásobek uvedených hodnot.

V Praze, dne 28. února 1929.

Mikuláš, Netolický, Prášek,

Slavíček, dr. Franke, dr. Klapka, Moudrý, Bergmann, David, Chvojka, Langr, Červinka, Špatný, dr. Uhlíř, Sladký, Lanc, Pechmanová, Hrušovský, Procházka, Riedl, Buříval.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP