II. volební období. | 7. zasedání. |
Železniční personál na Slovensku těžce
nese, že si musí nabytá práva vymáhati
soudně a to proto, že všecky kroky k řešení
otázky slovenské výhody, podniknuté
cestou služební, zůstaly bez povšimnutí,
rekursy, v roce 1927 podané, dodnes nejsou vyřízené
a mimo to vláda republiky Československé
na naléhavou interpelaci politických zástupců
odborových organisací železničních
prohlásila ústy úřadujícího
předsedy vlády monsignora Šrámka dne
9. července 1928, že - ježto jde o soukromoprávní
poměry, při nichž právo zúčastněných
jest zabezpečeno ochranou soudní - jest třeba
v každém konkrétním případu
vyčkati autoritativního rozhodnutí soudního
a tím nepřímo donutila železniční
zaměstnance, aby k uhájení práv podali
žaloby u okresního soudu v Bratislavě.
Tvrzení, jako by železniční správa
postupovala v každém jednotlivém případě
dle ustanovení platných předpisů,
je velmi odvážné a nevážné.
Nelze mluviti o požadavcích přes meze slovenské
výhody kladené. Spíše lze mluviti o
vynucování reversů železniční
správou na zaměstnanci, který uchází
se o přeložení ze Slovenska do historických
zemí, že se zřekl dobrovolně a bez nátlaku
slovenské výhody, řádně nabyté
a k termínu 1. ledna 1926 do základního platu
trvale započítané, a to je činem,
který znamená, že státní správa
železniční stala se ve slovenské úpravě
kontrahentem, který nátlakem poškozuje odvislého
slabšího zaměstnance. Je pravda, že dle
judikatury nejvyšších instancí nárok
zaniká zřeknutím se práva, ale je
také pravda, jak to vyslovil Nejvyšší
správní soud již ve starých nálezech,
uveřejněných v Bohuslavově sbírce
pod čís. 4929 a 5042 z roku 1925 a č. 16423
ze dne 13. června 1928, že veřejný zaměstnanec
nemůže se platně vzdáti nároku
na služební platy. K uvedenému nátlaku
na železniční zaměstnance na Slovensku
se dnes přidružuje další postup železniční
správy, že váže udělení
místa v historických zemích úředníkům
ze Slovenska na podmínku, že nesmí míti
podánu žalobu na slovenskou výhodu, - jak prokazatelně
se stalo u ředitelství státních drah
v Olomouci inspektoru ředitelství státních
drah v Bratislavě a vrchnímu adjunktu státních
drah Františku Soukupovi, přednostovi stanice v Hričově
na Slovensku - a dále že zavádí disciplinární
řízení z titulu žaloby o slovenskou
výhodu, jak se stalo vrchnímu inspektoru státních
drah Františku Charvátovi, náměstku
přednosty oddělení VIII. v Bratislavě.
To je pronásledování železničních
zaměstnanců na Slovensku, kteří dle
občanského zákona mají plné
právo hájiti své požadavky cestou soudní
a proto táží se podepsaní:
1. Zná pan ministr železnic a vláda republiky
Československé právě vylíčený
postup ministerstva železnic, resp. ředitelství
státních drah v Olomouci a Bratislavě?
2. Jest pan ministr železnic a vláda ochotna učiniti
všechna opatření, aby tento postup ministerstva
železnic a jemu podřízených ředitelstev
státních drah byl okamžitě zrušen?
3. Jest pan ministr železnic a vláda ochotna zaručiti
interpelantům, že státní železniční
správa ihned upustí od jakéhokoliv pronásledování
železničních zaměstnanců na Slovensku,
kteří žalobami hájí svá
poškozená práva?
4. Jest pan ministr železnic i vláda ochotna podati
interpelantům náležité vysvětlení?