II. volební období. | 7. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 2 odst. 1 zákona mění se takto:
Průkaz způsobilosti budiž podán listem
výučným, vydaným příslušným
společenstvem po ukončení doby učební
(§ 14, odst. 4 živnostenského řádu)
v živnosti hostinské a výčepnické
a dokladem o tříletém zaměstnání
pomocnickém v téže živnosti, stvrzeným
příslušným společenstvem.
K § 3 zákona připojí se jako čís.
6 toto ustanovení:
Osoby, které prokáží potvrzením
vojenského velitelství, že samostatně
vedly a prováděly živnost kantinskou nejméně
6 let.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedení jeho přísluší ministru
obchodu, průmyslu a živností ve shodě
s ministrem vnitra.
Podle § 2, odst. 1
zákona podává se průkaz způsobilosti
vysvědčením výučným
o vyučení se v živnosti hostinské v
§ 1 uvedené a dokladem o tříletém
zaměstnání v takové živnosti.
V § 1 jsou však vyjmenovány pouze živnosti
hostinské, vázané na průkaz způsobilosti.
V důsledku toho zaměstnání v hostinské
živnosti v místě pod 4.000 obyvatel - pokud
nejedná se ovšem o hostinské živnosti
vyjmenované v § 1 čís. 2a - c - nebude
platiti jako průkaz způsobilosti a nepožívá
tudíž venkovský živnostník stejných
práv jako živnostník
ve větších místech, ač nelze
mu zajisté upříti způsobilost poskytnouti
učni náležité vědomosti v živnosti
k vyučení potřebné.
Ustanovení toto nutno pokládati za velmi nebezpečné
pro další vývoj živnostenského
práva, poněvadž by jeho zásady mohlo
býti použito také při jiných
živnostech a porušena tak dosavadní linie živnostenské
politiky vůbec.
Z toho důvodu navrhuje se změna § 2 spočívající
ve vypuštění poukazu na § 1.
Pokud jde o navrhované doplnění § 3
stalo se zajisté pouhým nedopatřením,
že při usnášení zákona o
průkazu způsobilosti pro živnost hostinskou
byly osoby provozující kantiny opomenuty, ač
jich prakse i způsobilost jest stejného významu
jako u každého jiného hostinského a
výčepníka.
Poněvadž v poslední době jsou kasárenské
kantiny rušeny, ocitá se řada kantinských
bez zaměstnání a zaopatření,
ač jsou to osoby v ohledu sociálním zřetele
hodné, neboť většina jich jsou těžkými
válečnými poškozenci, postrádajícími
možnost jiného výdělečného
zaměstnání. Jest tudíž aktem
pouhé spravedlnosti,
umožní-li se kantinským nabytí koncese
hostinské a výčepnické bez požadavku
formálního průkazu způsobilosti vzhledem
k právě již uvedené neschopnosti jejich
k jinému zaměstnání po případě
nedostatku školenosti, neboť neposkytne-li jim zákon
možnost provozovati
koncesi hostinskou a výčepnickou, což zajisté
ani v intencích zákonodárce nebylo, znemožní
se jim přímo řádné uhájení
existence jich i jejich rodin.
Návrhem tímto státní finance zatíženy
nejsou, pročež úhrady navrhovati netřeba.
Po stránce formální
navrhujeme, aby návrh tento byl přikázán
výboru iniciativnímu a výboru pro záležitosti
obchodu, živností
a průmyslu k urychlenému
projednání.