Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1929.

II. volební období.8. zasedání.


2157.

Naléhavá interpelace

poslanců Viléma Brodeckého, inž. Jar. Nečase, Rud. Tayerle, Rob. Kleina a soudruhů

vládě

o převzetí zaměstnanců samosprávných korporací do státních služeb a jejich zařazení.

Ministerstvo vnitra vypracovalo osnovu vládního návrhu (č. j. 36.130/1028/3) k provádění zákona ze dne 14. července 1927, čís. 125 Sb., z. a n., o převzetí a zařazení zaměstnanců samosprávných do státní služby, ve které provedlo v poslední době některé změny a doplňky.

Návrh ministerstva vnitra je krajně nepříznivý a přiznává zaměstnancům býv. samosprávy pouze minimální práva a vykládá platový zákon v krajní neprospěch těchto zaměstnanců převzatých do služeb státních.

Nejnepříznivější výklad platných zákonných předpisů nalézáme však v §u 12 původního návrhu ministerstva vnitra, který jedná o stanovení služebního pořadí a bere v úvahu pouze zařazení k 1. prosinci 1928 a služební dobu od tohoto dne a snaží se rozhodnou dobu pro stanovení služebního pořadí ztrávenou před 1. prosincem 1928 přiznávati pouze výjimečně, bez ohledu na to, že zařazení a převody bývalých zemských zaměstnanců byly vládou schváleny a provedeny - tudíž plně uznány nejen co do výše požitkového zařazení, ale i co do nabytých práv a služební doby k dosažení těchto požitků potřebné.

Na úředníky převedené ze zemských do státních služeb vztahuje se, pokud jde o služební pořadí, § 20. platového zákona, který však nevyčerpává všechny zásady pro stanovení služebního pořadí rozhodné a ponechává v platnosti zákonný předpis dřívější - § 37. služební pragmatiky -, který obsahuje veškeré zásady pro stanovení služebního pořadí nejen směrodatné, ale i zákonitě závazné.

Vztahuje-li se na úředníky převedené ze zemských do státních služeb platový zákon plně, vztahuje se na ně samozřejmě, pokud jde o služební pořadí §u 20 platového zákona i služební pragmatika, jejíž § 37. tvoří nerozlučný celek s § 20 platového zákona, bez ohledu na okolnost, vztahovala-li se služební pragmatika na tyto úředníky před 1. prosincem 1928, či nikoli. Pro úředníka, který byl přijat do státních služeb před vydáním pragmatiky v roce 1913.

Pro veškeré státní úředníky, pokud jde o stanovení služebního pořadí platí jedině a výhradně § 20. platového zákona a § 37, služební pragmatiky a není třeba žádných jiných administrativních opatření - tím méně stanovení zásad odlišných -, poněvadž takový postup byl by protizákonný a tudíž právně neudržitelný a neplatný.

Veškeří státní úřadníci mají právní nárok na služební pořadí podle zásad §u 20. platového zákona a §u 37. služební pragmatiky ať již dříve byli plně ve službách státních, nebo v jiných službách veřejných.

Se zřetelem na uvedené táží s podepsaní:

1. Je vládla ochotna použíti pro stanovení služebního pořadí státních úředníků převzatých ze zemských služeb platných zákonných předpisů § 37. služební pragmatiky a § 20. platového zákona a vřaditi je mezi ostatní státní úředníky podle těchto zásad?

2. Je vláda ochotna oceniti služby bývalých zemských úředníků převzatých do služeb státních aspoň stejně, jako státních úředníků, s kterými tvoří bývalí zemští úředníci stejné kategorie, a plně respektovati jejich nabytá práva ve veřejných službách i po stránce služebního pořadí, zvláště v tom případě, že převody a zařazení těchto úředníků schválila a uznala tak za plně rovnocenné s druhými státními úředníky?

5. Je vláda ochotna předložiti shora uvedenou osnovu vládního nařízení k prozkoumání sociálně-politickému výboru parlamentnímu před jejím schválením ministerskou radou.

V Praze dne 17. března 1929.

Brodecký, inž. Nečas, Tayerle, Klein,

Biňovec, Karpíškavá, Prokeš, Jaša, Kříž, Remeš, dr. Winter, Bečko, Chalupník, Svoboda, Chalupa, Srba, Johanis, Stivín, Pik, dr. Meissner, Geršl, dr. Macek, dr. Dérer, Brožík.





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP